Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

248 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      77
    • Nei
      129
    • Usikker
      42

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (På 24.2.2026 den 14.47):

Endelig er vi inne på en topp10 liste ja. Herlig
Inkluderer det de avsindige avgiftene vi har på div ting også (bil/bolig/etc?) eller er det "kun" de forskjellige skattene?

Mot idioti virker ikke fakta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Nei, selvfølgelig ikke: slik er det i demokratiet.

Du får heller ikke nødvendigvis gjennomslag i kommunen din selv om du selv skulle sitte i posisjon der.

For ikke å snakke om Stortinget. Gode sjanser for at din kommune ikke er representert på Stortinget.

Ja, og poenget med å stadig påpeke selvfølgeligheter er?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Uderzo said:

Ja, og poenget med å stadig påpeke selvfølgeligheter er?

Håpet var at du ser at DU begynte med selvfølgeligheter

20 hours ago, Uderzo said:

Som EU-medlem har vi ikke vetorett, da er vi bundet av flertallsvedtak, selv om vi stemmer imot.

Over og ut for meg i denne saken

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
21 minutes ago, DJViking said:

https://www.vg.no/nyheter/i/Ok8k8q/islands-statsminister-varsler-eu-folkeavstemning-i-loepet-av-faa-maaneder

Island går raskt frem nå. Hadde ikke trudde de skulle stemme over det så snart.

Ja. Det går unna. Denne avstemningen er noen få måneder unna. Så er det noen måneder med forhandlinger, noen få måneder etter det til folkeavstemning om medlemskap og så noen få måneder til de blir medlemmer. Alt sammen eventuelt bortsett fra det første. Til sommeren neste år er de kanskje medlemmer.

Endret av Imaginacíon
  • Hjerte 1
Skrevet
trikola skrev (53 minutter siden):

Håpet var at du ser at DU begynte med selvfølgeligheter

Unnskyld at jeg ler, men du understrekte bare poenget mitt. Vi har ikke vetorett i EU, så enkelt er det.

trikola skrev (53 minutter siden):

Over og ut for meg i denne saken

Takk for dansen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
30 minutes ago, Uderzo said:

Unnskyld at jeg ler, men du understrekte bare poenget mitt. Vi har ikke vetorett i EU, så enkelt er det.

Takk for dansen.

Du vil bytte bort innflytelse som kan snu det 1 av 10 ganger, eller mer med tanke på at hvis vi virkelig vil noe kan vi sette himmel og jord i bevegelse, i saker av spesiell interesse, mot vetorett brukt 1 av 50000 ganger. Det vil ikke jeg.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (15 minutter siden):

Du vil bytte bort innflytelse som kan snu det 1 av 10 ganger, eller mer med tanke på at hvis vi virkelig vil noe kan vi sette himmel og jord i bevegelse, i saker av spesiell interesse,

Den skal du få lov til å dokumentere. Å slenge ut "1 av 10" og "1 av 50 000" som om det er faktiske tall, gjør ikke argumentet mer seriøst. Det er ren synsing.

Imaginacíon skrev (17 minutter siden):

mot vetorett brukt 1 av 50000 ganger. Det vil ikke jeg.

Selv en teoretisk vetorett er mer enn ingen, som vi ville ha fått i EU.

• Liker 2
Skrevet (endret)
36 minutes ago, Uderzo said:

Den skal du få lov til å dokumentere. Å slenge ut "1 av 10" og "1 av 50 000" som om det er faktiske tall, gjør ikke argumentet mer seriøst. Det er ren synsing.

Det er innført over 15000 rettsakter siden 1994. Og ingen veto. Raten er altså foreløpig dårligere enn 1 av 50000.

Beslutninger i EU foregår i flere trinn. Det er kommisjonen. Der vil vi få 1 av 30 eller så kommisærer og altså en mulighet til å stoppe et forslag. Så er det ministerrådet. Der vil vi på noen saksområder ha nettopp vetorett. På andre gjelder et litt komplisert vedtakssystem. Et forslag kan bli stanset dersom mer enn 45% av landene går mot forslaget eller hvis mer enn 35% av befolkningen går mot. Det betyr at hvis det er 30 land med og det er 14 land mot, så vil vi være tungen på vektskålen. Det er en mulighet til å stanse et forslag. Til sist er det Europaparlamentet hvor vi vil ha 2% av representantene. Her vil representantene stemme etter egen overbevisning eller partilinje. Men det er altså nok en mulighet til å stoppe et forslag. Med alle disse mulighetene til sammen, er 1 av 10 et estimat som virker noenlunde rimelig, det kan til og med være mer. Antall land som stemmer mot et forslag vil tendere mot en fordeling som det er rimelig å anta har hovedvekt mot midten, som er hvor tungen på skåla befinner seg. Det blir litt som når du kaster mynt. Kaster du den 10000 ganger ville du bli forbauset hvis kron bare dukket opp 100 ganger. Det du ser typisk er at det dukker opp rundt 5000 ganger.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

EU motstanden er fortsatt stor i landet. Istedenfor å arbeide for fullt medlemskap burde man lyttet til folket og jobbet frem gode nye bedre løsninger for samarbeid på områder som f.eks sikkerhet og militær. Gjerne bundet kronen til Euro også slik at vår valuta ble sterkere knyttet til EU. Men vi bør ikke sluke alt av direktiver som følge av EØS avtalen. Jeg synes EU har vokst voldsomt og omhandler alt for mange områder. 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Det er innført over 15000 rettsakter siden 1994. Og ingen veto. Raten er altså foreløpig dårligere enn 1 av 50000.

Beslutninger i EU foregår i flere trinn. Det er kommisjonen. Der vil vi få 1 av 30 eller så kommisærer og altså en mulighet til å stoppe et forslag. Så er det ministerrådet. Der vil vi på noen saksområder ha nettopp vetorett. På andre gjelder et litt komplisert vedtakssystem. Et forslag kan bli stanset dersom mer enn 45% av landene går mot forslaget eller hvis mer enn 35% av befolkningen går mot. Det betyr at hvis det er 30 land med og det er 14 land mot, så vil vi være tungen på vektskålen. Det er en mulighet til å stanse et forslag. Til sist er det Europaparlamentet hvor vi vil ha 2% av representantene. Her vil representantene stemme etter egen overbevisning eller partilinje. Men det er altså nok en mulighet til å stoppe et forslag. Med alle disse mulighetene til sammen, er 1 av 10 et estimat som virker rimelig. Antall land som stemmer mot et forslag vil tendere mot en fordeling som det er rimelig å anta har hovedvekt mot midten, som er hvor tungen på skåla befinner seg. Det blir litt som når du kaster mynt. Kaster du den 10000 ganger ville du bli forbauset hvis kron bare dukket opp 100 ganger. Det du ser typisk er at det dukker opp rundt 5000 ganger.

Norge har brukt vetoretten en gang, i 2011 under Jens Stoltenberg, Postdirektivet ble ikke innført den gang, og EU reagerte ikke med mottiltak.
Men vetoen ble trukket tilbake i 2013 da Erna Solberg tiltrådte og direktivet ble innført likevel.
Som jeg har sagt en rekke ganger, Norge er en av de beste i klassen til å innføre direktiver, men å ha en vetorett er bedre enn å ikke ha det i det hele tatt, etter min mening.

I rådet er det som regel flertall som gjelder, ikke veto. Og det holder ikke at mange land er imot, de må også representere nok av befolkningen.

Å gjøre dette om til "1 av 10" blir veldig misvisende. EU-vedtak er politikk og forhandlinger, og forsøke å koke dette ned til at vi får viljen vår 1 av 10 ganger er ren synsing.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (42 minutter siden):

Det er innført over 15000 rettsakter siden 1994. Og ingen veto. Raten er altså foreløpig dårligere enn 1 av 50000

Tenk å fokusere på at vi burde si fra oss vetoretten fordi vi bruker den for lite, kontra det faktum at vi har innført over 15 000 rettsakter fra en fremmed makt som i utgangspunktet ble opprettet for å drive med handel... 

Tenk å bry seg så lite om egen råderett, selv om den er lite brukt, at man bare ønsker å si den fra seg fordi det bare "virker så bekvemt" akkurat nå.

Det kommer aldri til å høres logisk ut for meg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
30 minutes ago, Uderzo said:

Norge har brukt vetoretten en gang, i 2011 under Jens Stoltenberg, Postdirektivet ble ikke innført den gang, og EU reagerte ikke med mottiltak.
Men vetoen ble trukket tilbake i 2013 da Erna Solberg tiltrådte og direktivet ble innført likevel.
Som jeg har sagt en rekke ganger, Norge er en av de beste i klassen til å innføre direktiver, men å ha en vetorett er bedre enn å ikke ha det i det hele tatt, etter min mening.

I rådet er det som regel flertall som gjelder, ikke veto. Og det holder ikke at mange land er imot, de må også representere nok av befolkningen.

Å gjøre dette om til "1 av 10" blir veldig misvisende. EU-vedtak er politikk og forhandlinger, og forsøke å koke dette ned til at vi får viljen vår 1 av 10 ganger er ren synsing.

Vedtak i ministerrådet gjøres på minst 55% av landene og 65% av befolkningen. Det betyr at vedtak kan stanses på minst 45% av landene eller 35% av befolkningen.

Vi vil få viljen vår langt oftere enn 1 av 10 ganger. Det vil jo skje også når vi ikke har tungen på vektskålen så lenge stemmingen går vår vei.

Det ene vetoet i 2011 ble opphevet av Høyre og Fremskrittspartiet i 2013. Det viser jo at "nasjonale interesser" ofte er en flyktig ting som er avhengig av hvilken politikk du følger, og ytterligere understreker at det er prosessen som er det viktigste. Og den er vi ikke med på.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det virker på meg som det gror frem et uformelt nordisk samarbeid. Det er hektisk møtevirksomhet, utveksling av idéer og koordinering av politikk.

Jeg mener dette er bra. For Norge, Norden og Europa.

Endret av Imaginacíon
  • Hjerte 1
Skrevet

De Grønne vant et suppleringsvalg i UK med solid margin. Reform kom på andreplass med Labour tett etter. Det som gjør dette interessant er at de Grønne er sterke tilhengere av EU og vil ha rejoin. De kan fort bli vinnere av valget i 2029 og da er det duket for folkeavstemning om rejoin/stay out.

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/gorton-denton-by-election-live-result-labour-green-reform-starmer-b2928430.html

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Woff skrev (På 24.2.2026 den 13.35):

Jeg er vel en av de få her? som har vært med på to avstemminger om EU og har hele tiden vært en NEI-stemme.
Jeg skal ikke forsure denne debatten men vil jo gjerne formidle det jeg akkurat fikk med meg:

EU vil innføre bompenger på strøm­nettet, Norge rammes hardt

ntb-flsmypnevme-1-1140x760.jpg EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen trives godt under WEF-møter i Davos. Hun er også glad i å konfiskere midler fra norske strømkunder. Nå vil EU kreve inn «bompenger» på 25 prosent hver gang Norge flytter strøm fra ett prisområde til et annet. Arkivfoto: Markus Schreiber / AP / NTB

EU får ikke nok av pengene til norske strøm­kunder. Nå foreslår Brussel en ny skatt for norsk nett­leie, som vil fungere som 25 prosent i «bompenger» som skal kreves inn når norsk strøm flyttes fra ett pris­område til et annet. Midlene skal brukes til å finan­siere ut­bygging av strøm­nettet i ulike EU-land.

Klippet fra blekka "Document" nå..

Noen som ikke tror at EU har fått med seg dette og sikler enda mer for å få Norge som medlem ?

https://www.tu.no/artikler/oppdatert-ressursestimat-pa-fensfeltet-naer-dobling-av-forekomsten/569020

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (14 minutter siden):

Det er vel og bra. Men Norge trenger å utvikle andre næringer enn grunnleggende ressurser.

Enig..men EU vil ha oss til råvareleverandør..Og de lager ulike forordninger som de så nærmest sniker inn i vårt lovverk som legger føringer den veien. 

Nei til EU

• Liker 1
Skrevet
30 minutes ago, obygda said:

Enig..men EU vil ha oss til råvareleverandør..Og de lager ulike forordninger som de så nærmest sniker inn i vårt lovverk som legger føringer den veien. 

Nei til EU

EØS er en avtale som legger til rette for annet næringsliv. Det er vårt valg, det er behagelig, å satse så hardt på olje og gass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...