Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 50xx tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
56 minutes ago, Gazer75 said:

Asus TUF 5070Ti nede i 11500kr no. Lurar på om ein skal vente endå lenger....

Hvis du venter på ti er det bare å slå til. Du kan på nytt kort maks spare 600 og da på dårligere kort.

hvis du har 10% på demo kan du evt finne samme til 10600 hos komplett (8 stk).

Endret av ps5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Asus TUF 5070Ti nede i 11500kr no. Lurar på om ein skal vente endå lenger....

Både Elkjøp og Komplett har OC-versjonen til den prisen, ja.

Skrevet

Ble garantisak på 4090 kortet mitt etter det begynte å trigge OCP (over current protection) og restartet PCen i alle lette oppgaver.

Får refundert beløpet.

Så har bestillt et 5090, fant et med ok pris tror jeg 😅

Men så begynte jeg å tenke; burde jeg investert i et nytt overspenningsvern? Litt usikker på om den jeg allerede har er god nok, og dessuten så er det sikkert på tide å skifte den ut uansett... Har liksom ikke lyst å ta noen sjanser her.

Noen som har anbefalinger til noe brukbart? 

Bruker dere overspenningsvern? Eller er det ikke nødvendig?

Skrevet
29 minutes ago, Enceladus said:

Ble garantisak på 4090 kortet mitt etter det begynte å trigge OCP (over current protection) og restartet PCen i alle lette oppgaver.

Får refundert beløpet.

Så har bestillt et 5090, fant et med ok pris tror jeg 😅

Men så begynte jeg å tenke; burde jeg investert i et nytt overspenningsvern? Litt usikker på om den jeg allerede har er god nok, og dessuten så er det sikkert på tide å skifte den ut uansett... Har liksom ikke lyst å ta noen sjanser her.

Noen som har anbefalinger til noe brukbart? 

Bruker dere overspenningsvern? Eller er det ikke nødvendig?

Vern til hjemmebruk er vel litt voldsomt? Du dekkes vel uansett på innboforsikring om lynet slår ned. Har du 24/7 drift blir det noe annet.

Hvilken 5090 ble det? 

Skrevet
8 minutes ago, ps5 said:

Vern til hjemmebruk er vel litt voldsomt? Du dekkes vel uansett på innboforsikring om lynet slår ned. Har du 24/7 drift blir det noe annet.

Hvilken 5090 ble det? 

Ble en av de "billigere" variantene: https://www.komplett.no/product/1321024/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gainward-geforce-rtx-5090-phantom-gs?queryid=b50cce91cfff59c45d2afaa3c064ce8f&sort=None

Fikk også med en kopi av det nye Doom spillet.

40.000 er litt vel mye for disse OC utgavene. Mellomlegget på Gainward kortet ble på 9000 som føltes akseptabelt for en litt uventet og tvungen oppgradering.

Skrevet

GS modell (Golden Sample). Regner med det er noe silicon lotteri greier? Det var en hundrings ekstra vs. standard modellen.

Er dette med GS bare bullshit eller?

Skrevet

Forskjellen er vel at den er bittelitt fabrikkoverklokket. Så kaller Gainward det for GS istedenfor OC som andre fabrikanter gjerne gjør. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Enceladus said:

Hvilken bruker jeg? Blekkspruten som fulgte med 5090 eller den som er markert M009 jeg tidligere brukte på min 4090?

Blekksprut bruker du i mangel av annen kabel, hvor kommer den gamle kabelen fra? Jeg bruker direkte støttet Corsair 2x8 pin på min 5090.

Skrevet (endret)
19 minutes ago, ps5 said:

Blekksprut bruker du i mangel av annen kabel, hvor kommer den gamle kabelen fra? Jeg bruker direkte støttet Corsair 2x8 pin på min 5090.

Den gamle som her på bildet er markert M009 er den jeg fikk tilsendt som erstatning av butikken jeg kjøpte delene hos etter at den som fulgte med PSU ikke var i orden. Den har vært tilkoblet min gamle 4090. Vil også tippe at den ble beyttet da service folka testet et av sine 5090 kort i PCen da de feilsøkte problemene jeg har hatt de siste dagene. Så jeg regner jo med at det er greit å bruke den da?

Endret av Enceladus
Skrevet

Det jeg stusset litt på er de kablene over 12 pin kontakten. Den ene har 2 den andre 4. Har dette noe å si?

Jeg husker ikke hva dealen var med disse små ledningene da jeg sist styrte med dette for et par år siden.

Skrevet

Normalt skeptisk til tredjepart kabler spesielt uten noe navn men om butikk med serviceansvar har levert den er det sikkert bare å kjøre på. Jeg tar alltid en visuell kontroll av «pin alignment» da disse teoretisk kan komme litt ut av posisjon ved til/fra kobling.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Enceladus skrev (1 time siden):

(...)M009(...)

Jeg er litt usikker om du tuller nå, men siden resten av spørsmålet ditt så uironisk ut så...prøv å snu det opp ned og se om du skjønner det da?

Endret av BioNor
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

M009 litt som lokket på motoren i bilen som det står 710 på😂 men ja er 600W begge to, men den med 600W ser ut til å komme rett fra strømforsyningen så ville brukt den dersom den ser hel og pen ut og alle pinnene er normale (dvs ikke svidd eller deformert). Er gjort litt endringer på den nye kabelen med litt lengre pinner for å sikre litt bedre kontakt, men en hel og bra 12VHPWR klarer fint 600W. 

Skrevet (endret)
On 3/3/2025 at 12:37 AM, BadCat said:

Frame gen er en BS-teknologi og en tom salgsgimmick. Det er frame latency og opplevd latency (tiden fra man trykker en knapp til man ser endingen på skjermen) som teller, ikke genererte frames. Normalt får man lavere latency per frame når man rendrer et høyere antall frames. Så kan man sikkert bake dette inn i kommende spill på en bedre måte, men det vil likevel ikke gi bedre samsvar mellom input (tastatur, mus, osv) og renderer. Den tid spill måler ferdigheten i å gi så nær optimal input til spillet som mulig trenger det som vises på skjermen å være i mest mulig samsvar med det som skjer i renderer. Før 3D-dagene hadde man en PPU (Pixel Processing Unit) og OAM (Object Attribute Memory). Sistnevnte lagret posisjon, farger, tiledata osv. Så ble dette matet til skjermen via det gjeldende videoformat (PAL og NTSC). Jeg var og er en Amiga-katt så og der har vi noe som heter blitter som brukes til å flytte data veldig raskt (på den tiden i alle fall) fra ett minneområde til et annet.

Det jeg vil frem til er at man bør sørge for at man kan flytte og behandle data raskest mulig, ikke kompensere for at man ikke gjør det ved å ta i bruk enkelte gimmicker. Ikke at man kompenserer i det heletatt for opplevelsen blir ikke bedre, men kanskje man kan selge det til noen uvitende. I dette tilfellet ble magikeren avslørt umiddelbart.

Løsnninga er den samme som for 25 år siden. Skru ned grafikkinstillingene i spillet slik at frameraten øker.

Hvis ulykka er ute og man har kjøpt en relativt kostbar monitor med 2160P. Bruk integer scaling slik at en piksel i 1080P blir til fire. Det er ingen post processing og ingen nevnbart tap av ytelse.

Folk går frivilling i fella med å sette unødvendig store behov for dataprossesering i utgangspunktet.

Ordlyden på Facebook er at 1080P har gått ut på dato. Så strever folk med å kjøre 30–60 FPS i 2160P mens de kunne ha ridd 120-540 FPS i 1080P. Kanksje man når 100 AVG med et 4090 og kanksje man kommer seg til >=120 med et 5090. Det er ikke nok etter min smak.

Husk også at det er diminishing returns etter 144 eller 240 Hz slik at når man kommer dit har man større nytte av en skjerm som har black frame insertion / strobe i stedet for å øke oppdateringsfrekvensen ytterligere uten dette. Flatpaneler har motion blur på grunn av "sample and hold" noe man ikke har problemer med på CRT da bildet kun henger igjen i millisekunder og flimrer mellom hver oppdatering.

Ellers har man slkermer som er optimalisert med tanke på Motion Blur.

Man blir nesten nødt til å sjekke hva den aktuelle skjermen har av funksjoner for "black frame insertion". Reduksjon av blur bør være et krav, ellers hjelper det ikke å kjøre på med spensitige grafikkort.

Hvis man ikke vet hva man driver med kan man bruke større beløp og ende med et dårlig resultat. Forhåpentlig hjelper det å endre noen innstillinger så lenge man ikke har kjøpt noe som er helt ute på et jorde. Det hjelper ikke uansett hvis man aldri finner ut at man skal endre innstillinger.

Høy oppdateringsfrekvens hjelper og høy oppdateringsfrekvens med BFI er The Win. Så må man øve seg og git gud samtidig. Alle parametre må i boks.

Det ble noe masing her nå. Videre skriving utgår for å bevare husfreden.
duty_calls.png

Den såkalte Frame Gen teknologien fungerte for meg. En Bonobo WS 15 med KDE Linux og Proton Hotfix via Steam. Nvidia 4090 16 GB, Samsung 990 Pro 4TB x4, Intel Core i9 14900 HX, 96 GB DDR5 5600 MHz. Både Silent Hill 2 og Ninja Gaiden Black 2 kjørte bedre med den instillingen. Fikk opp frameraten litt. Du nevnte 144 og 240 Hz. Også 165 og 175. Finnes flere men det alene har veldig mye å si. Selv på en gammel pc 20 år siden den kunne sees som ny. Alikevel en skjerm med god respons frigjør GPU og gir en mer ''seamless'' opplevelse.

Endret av Ryuuou
Skrevet
19 hours ago, Ryuuou said:

Den såkalte Frame Gen teknologien fungerte for meg. En Bonobo WS 15 med KDE Linux og Proton Hotfix via Steam. Nvidia 4090 16 GB, Samsung 990 Pro 4TB x4, Intel Core i9 14900 HX, 96 GB DDR5 5600 MHz. Både Silent Hill 2 og Ninja Gaiden Black 2 kjørte bedre med den instillingen. Fikk opp frameraten litt. Du nevnte 144 og 240 Hz. Også 165 og 175. Finnes flere men det alene har veldig mye å si. Selv på en gammel pc 20 år siden den kunne sees som ny. Alikevel en skjerm med god respons frigjør GPU og gir en mer ''seamless'' opplevelse.

De har solgt deg keiserens nye klær. 

Used to describe a situation in which most people praise or seem to believe something that is false or has no value, because they are afraid to go against the general opinion. This refers to a story in which an emperor (= a powerful ruler) is sold new clothes that do not really exist, and nobody except a young boy is willing to say publicly that the emperor is naked.

Skrevet (endret)

Hmm? Hva ble så feil? Jeg kan logge det og poste det her en gang hvis det trengs.

EDIT:Kanskje ikke frameraten gikk opp. Har ikke dobbeltsjekket det enda men mindre stutter og lag ihvertfall.

Endret av Ryuuou
  • Liker 1
Skrevet (endret)

RTX 5060 skal lanseres snart. 60 serien vil da ha 3 modeller: 5060 Ti 16GB, 5060 Ti 8GB og 5060 8GB.

AMD kommer også snart med lignende modeller 9060 XT 16GB og 9060 XT 8GB.

Intel har Arc B580 (12GB) og ventes å komme med B770.

edit: Presentasjon er ventet i mai, og salg i juni.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (4 timer siden):

AMD kommer også snart med lignende modeller 9060 XT 16GB og 9060 XT 8GB.

Er det bekreftet at amd lanserer 9060xt 8gb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...