Reidar-compen Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar Tenker å bygge pc nå etter 15 år og har fått inntrykk av at Intel sliter med 13, og 14, gen cpu. Gjelder det både i7 og i9 fremdeles eller har dem fått orden på produksjon? Ser at Komplett har flere ferdigbygde maskiner med Amd istedenfor intel så tenker det er en grunn til det. Hva er det dere kjøper nå for tiden av cpu som skal holde i 6-7 år? Hva får jeg mest for penga. Skal kun brukes til spill. Nå har jeg 3080ti på 9900k og skal først kjøpe ett midi kabinett som er stort nok til de fremtidige skjermkortene.
Kakkelfant Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar Var det ikke slik at det meste etter 12xxx serien var bugget (13/14xxx) og dårligere enn AMD? Kunne godt tenkt meg ny pc selv, men 50xx serien fra nvidia er en scam og intel er nede i knestående så det ble med tanken (jeg har ikke satt meg inn i AMD i det siste)
Reidar-compen Skrevet 28. februar Forfatter Skrevet 28. februar Leser mye problemer med Intel ang. volt til cpu. Virker som det ikke har løsnet enda.
Svein M Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar AMD cpu ville jeg valgt til spill. Her en en rangering av CPUer til spill: https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html Intel sier de har fixet 13th og 14th generasjon problemene. Men klart det føles litt usikkert. 1
Reidar-compen Skrevet 28. februar Forfatter Skrevet 28. februar Svein M skrev (7 minutter siden): AMD cpu ville jeg valgt til spill. Her en en rangering av CPUer til spill: https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html Intel sier de har fixet 13th og 14th generasjon problemene. Men klart det føles litt usikkert. Takk for tips.
sedsberg Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar Intel har fremdeles problemer med soklene. LGA 1700 og LGA 1851. 1
DJViking Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli (endret) Intel har vært skuffende, mens AMD har levert. Det kan nok endre seg, men akkurat nå virker det som det er AMD CPU man bør gå for. Hvordan virker kombinasjonen AMD CPU og NVIDIA GPU? Jeg ser flere GamingPCer som har denne kombinasjonen. Bør man velge en CPU som ikke har integrert GPU (Finnes for både Intel og AMD) ? Hvis man vil ha en AMD CPU uten GPU, så må man velge X-serien (f.eks. Ryzen 7 7700X, kontra Ryzen 7 8700G). Hvis man vil ha en Intel CPU uten GPU, så må man velge F-serien (Core i9-13900KF, kontra Core i9-13900K). Endret 1. juli av DJViking
Rune_says Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Hva skal den brukes til og hvor mange kjerner støtter programvaren du skal bruke? Gullstandarden blant benchmarks for mål på rå CPU-kraft er Cinebench, men forutsetter at programvaren klarer å bruke alle kjernene. https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-cinebench_r23_multi_core velg Desktop Skal du bruke til spill så kanskje ikke spillet bruker alle kjernene og da er det bortkastet med mange kjerner. Færre kjerner med høyere hastighet kan være tingen da. Skal du spille Flightsim og andre grafikk-tunge spill så er det mest GPU som gjelder for å få flyt og mest mulig visuelle detaljer, og gjerne eksternt GPU-kort.
siDDis Skrevet søndag kl 09:04 Skrevet søndag kl 09:04 AMD har AVX512 instruksjoner, det alene bør får deg til å droppe valg av Intel. På serversiden, så er nå 90% av alle nye servere på AMD. Intel sliter kraftig.
Jalla21 Skrevet søndag kl 09:20 Skrevet søndag kl 09:20 siDDis skrev (12 minutter siden): AMD har AVX512 instruksjoner, det alene bør får deg til å droppe valg av Intel. På serversiden, så er nå 90% av alle nye servere på AMD. Intel sliter kraftig. Tja, du finner også AVX512 på diverse desktop CPUer fra Intel. Men nå har de kommet med AVX10 som de støtter med både P-cores og E-cores. Selvsagt er ikke 90% av alle server CPUer fra AMD. Det er vel nå rundt 50/50 mellom Intel og AMD på servermarkedet. Når det gjelder HPC så er nok tallene rundt 80-90% vil jeg tippe.
siDDis Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden Det er veldig lite AVX-512 på Intel Desktop, det var 11 gen generasjonen, som er idag betydelig tregere også. AVX10 er rebranding av hele AVX instruksjonssettet, som inkluderer bare biter av hva AVX-512 kom med. 9950X er i snitt 20% raskere enn 285k. Tar en AVX tunge arbeidsoppgaver inn i bildet så er forskjellen oppimot 100% Intel må forandre seg skikkelig for å konkurrere fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå