GĂ„ til innhold

Nytt kongerike i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Avsluttet. Det er tydelig at Diskusjon.no har et alvorlig problem. Veldig alvorlig. 

Endret av JK22
Debattdeltagerne vil ikke ha historiedebatt.
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukk... TL;DR

TS: Kan du ikke bare linke (til en blog)? Kunne godt tenkt meg Ä lese noe eller alt av dette - men senere nÄr diskusjon.no-Þkten er over; og ikke en mur av tekst i forumformat.

• Liker 3
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)
JK22 skrev (PĂ„ 13.3.2025 den 1.12):

Dagfinn Skree har utgitt hans bok om perioden 180-450 e.kr som dessverre er pÄ engelsk, som nÄ er innkjÞpt.

Avsluttet.

Endret av JK22
Skrevet

Dette ga jeg opp. Verdens lengste forumposter. HĂžrtes litt interessant ut, men sĂ„ ble det alt for mye til Ă„ snakke om da jeg ikke er i nĂŠrheten av Ă„ orke Ă„ lese sĂ„ lang forumposter i det antallet som er herđŸ˜…đŸ€Ł

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Jeg kan slette all arbeid her om du vil. 

Da kan alle som Þnske seg Ä lÊre historie, gÄr hjem og slutte med Ä lese bÞker. 

Slik respektlÞshet! 

Alt er nÄ lagret, sÄ jeg vil eventuell slette all innholdet fordi trollaktivitet er tillatt i Historie som er ment for disse med historieinteresse. 

Tenk meget grundig fÞr du hÄner andre.

Endret av JK22
  • Liker 2
Skrevet
9 hours ago, JK22 said:

Da kan alle som Þnske seg Ä lÊre historie, gÄr hjem og slutte med Ä lese bÞker.

Eller gÄ hjem og lese bÞker istedenfor denne oppstykkede "bloggen" din?
Det burde da kunne gÄ an Ä presentere det pÄ en bedre mÄte enn det du fÄr til her?

Skrevet
10 hours ago, JK22 said:

Slik respektlÞshet! 

Alt er nÄ lagret, sÄ jeg vil eventuell slette all innholdet fordi trollaktivitet er tillatt i Historie som er ment for disse med historieinteresse. 

Tenk meget grundig fÞr du hÄner andre.

Ingen som hÄnet noen her. Du fikk feedback pÄ at formatet du har valgt ikke er tilpasset forum og derfor ikke bidrar til debatt.

Tittel: Nytt kongerike i Norge? - Et Opplandskongerike med sete i Sem

I sommeren 2023 ble det gjort et oppsiktsvekkende funn i Sem, Øvre Eiker – et treskips langhus, 16 meter bredt med et indre spenn pĂ„ 9 meter, noe som er meget usedvanlig i Skandinavia fĂžr 1400-tallet. Dette har fĂ„tt meg til Ă„ spekulere: Kan dette vĂŠre spor etter et glemt Opplandskongerike som dominerte SĂžrĂžst-Norge i romersk jernalder? Her er mine tanker basert pĂ„ arkeologi, sagaer og geografi.

Sem – eller SjĂžheim, som det het i gammel tid – ligger strategisk mellom Drammenselva, NumedalslĂ„gen og Tyrifjorden. For 1800 Ă„r siden, da havet var 14 meter hĂžyere, kunne sjĂžfarere nĂ„ helt opp hit. Funnet av Solbergvasen, en romersk glassvase fra ca. 70 e.Kr. med gullbĂ„nd fra folkevandringstiden, og Hoenskatten med 2,5 kg gull fra 850–900 e.Kr., tyder pĂ„ et maktsenter med enorm rikdom. Jeg tror dette var et kongesete for opplandskonger som Åle den opplandske (500-tallet), Øystein HardrĂ„de (700-tallet), eller Øystein den mektige (800-tallet), kjent fra Snorres sagaer. Hallen kan ha vĂŠrt et symbol pĂ„ deres makt, kanskje til og med et mĂžtested for en allianse med vestnorske konger.

Jeg foreslĂ„r at Opplandskongeriket strakte seg over Eiker, Ringerike, Hadeland, Toten, Hedmark, og deler av Vestfold i 180–450 e.Kr. Eiker var et fruktbart jordbruksland, rikt pĂ„ jern og pelsverk, og bygdeborger rundt Drammensfjorden – Ă„tte i Eiker og Ă„tte i yttersonen – vitner om et militaristisk samfunn. Krigergraver i Eiker, som pĂ„ Lundteigen med et langt tveegget sverd og et avlange skjold fra 200–300-tallet, og gullfunn som amuletter fra Hokksund, peker mot en elite med romersk kontakt. Dette riket kan ha vĂŠrt en romersk vasallstat, oppstĂ„tt etter Teutoburgerskogen (9 e.Kr.) og Markomannerkrigene (166–180 e.Kr.), da germanske hjelpetropper kom hjem med kunnskap om militĂŠr organisasjon.

VĂ„penfunn i Danmark – Illerup A (205 e.Kr.), Vimose 3 (200–220 e.Kr.), og flere fra 205–255 – viser spor av norske krigere, med kammer av elgbein og sirkelrunde skjold som matcher Ăžstnorske graver. Jeg mener Opplandskongeriket ledet en krig mot danske maktsentre som Gudme og HimlingĂžje for Ă„ bryte deres monopol pĂ„ romersk handel via Dankirke-Haderslev-linjen. Hallen i Sem, datert til samme tid, kan ha vĂŠrt et samlingspunkt for denne krigen, muligens i samarbeid med vestnorske konger. Funnet av Flagghaugen pĂ„ Avaldsnes (250 e.Kr.), med gull og romerske vĂ„pen, og nausttufter som Spangereidkanalen (200–400 e.Kr.), tyder pĂ„ en maritim maktbase i vest. Kretstun og et 245-liters bronsekar fra BjarkĂžy i Troms viser mobilisering rundt Ă„r 200. Jeg tror hallen i Sem var der Opplandskongen og Avaldsneskongen inngikk en allianse mot Danmark, kanskje det fĂžrste skrittet mot et samlet Norge.

Hvorfor hĂžrer vi sĂ„ lite om dette i dag? Landhevning trakk Drammensfjorden tilbake, og Vingulmark (Oslo) overtok som “porten til Østlandet”. Kulturminner ble Ăždelagt av jordbruk i 1800–1960, og folkeminnet bleknet. Likevel finner vi spor i sagaene og arkeologien. Dagfinn Skrees “The Northern Routes to Kingship” beskriver en militarisering i Skandinavia fra 180 e.Kr., drevet av romersk kontakt. VĂ„penfunn i Missingen, Vingulmark (180–220 e.Kr.), med 70 denarii-mynter, og krigergraver i Opplandene fra 160–320 e.Kr., underbygger dette. Krigen mot Danmark kan ha endt i en fredsavtale etter 255 e.Kr., da sporene avtar, men dansk innflytelse flyttet seg til Vestfold i yngre romertid.

Til slutt: Dette riket kan ha vért Norges stþrste i jernalderen, med Sem som et senter for makt og alliansebygging. Hva mener dere – holder hypotesen vann, eller er det for spekulativt? Er det flere funn som kan belyse dette? Diskuter gjerne!

Skrevet
trikola skrev (PĂ„ 10.2.2025 den 11.49):

Sukk... TL;DR

TS: Kan du ikke bare linke (til en blog)? Kunne godt tenkt meg Ä lese noe eller alt av dette - men senere nÄr diskusjon.no-Þkten er over; og ikke en mur av tekst i forumformat.

Eddie_Peddie skrev (16 timer siden):

Dette ga jeg opp. Verdens lengste forumposter. HÞrtes litt interessant ut, men sÄ ble det alt for mye til Ä snakke om da jeg ikke er i nÊrheten av Ä orke Ä lese sÄ lang forumposter i det antallet som er her

nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Eller gÄ hjem og lese bÞker istedenfor denne oppstykkede "bloggen" din?
Det burde da kunne gÄ an Ä presentere det pÄ en bedre mÄte enn det du fÄr til her?

Phantom Software skrev (4 timer siden):

Ingen som hÄnet noen her. Du fikk feedback pÄ at formatet du har valgt ikke er tilpasset forum og derfor ikke bidrar til debatt.

Gratulerer, dere har bevist hvordan noen fÄ kan Þdelegge for alle som er historieinteressant. Dette "formatet som ikke er tilpasset forum" har vÊrt benyttet i et dusin forum i tjue Är da det var mange som lest mye og lenge istedenfor Ä klage, erte og hÄne uten Ä skjÞnne at man dele informasjon og spre kunnskap i forum der man kommentere, spÞr og siden diskutere - det er folk som hadde tÄlmodighet, respekt og aktverdighet for andres innsats. 

Ikke rart at Historieforumet her er meget dÄrlig an hvis det er slike respons som mÞter disse som Þnske Ä dele sin interesse med andre. 

Det andre trÄdet kan slettes. For nÄ er alt avsluttet. 

NÄr noen Þdelegger for alle fÄr det konsekvenser. Det er hva mange har helt glemt. Elsparkesykkelsaken er et meget eksempel pÄ dette. Skree og andre gÄr bort fra Norge for Ä publisere deres bÞker fordi de mÞter liten velvilje, dette er et voksende problem. 

For historie er identitet. 

Skrevet
36 minutes ago, JK22 said:

Gratulerer, dere har bevist hvordan noen fÄ kan Þdelegge for alle som er historieinteressant.

Du gjÞr akkurat som du vil. Du har fÄtt tilbakemelding pÄ hvordan du kan skrive poster som gir bedre engasjement i dag. At et annet format fungerte bedren for 20 Är siden har kun esoterisk verdi.

Jeg og flere andre synes innholdet du postet var interessant, men mÄten du gjorde det tilgjengelig pÄ var utilgjengelig for de fleste.

Hva du selv gjÞr med denne informasjonen er opp til deg. 

Skrevet
Phantom Software skrev (8 minutter siden):

Du gjÞr akkurat som du vil. Du har fÄtt tilbakemelding pÄ hvordan du kan skrive poster som gir bedre engasjement i dag. At et annet format fungerte bedren for 20 Är siden har kun esoterisk verdi.

Jeg og flere andre synes innholdet du postet var interessant, men mÄten du gjorde det tilgjengelig pÄ var utilgjengelig for de fleste.

Hva du selv gjÞr med denne informasjonen er opp til deg. 

Hvis det er utilgjengelig; er det et meget alvorlig problem for disse som ikke kan lese og sette seg inn i innholdet som er ment Ä VEKKE mersmak, interesse og sÞk etter mer kunnskap. Disse som leser bÞker og lange artikler - det er artikler som innholdet flere hundretusener ord - Skrees bok pÄ nesten 700 sider er i bokformat - er i stand til Ä lese lenge uten Ä miste interesse eller la seg irriteres at disse reagere nedlatende og destruktiv som skolebarn. Ja, skolebarn som lager stÞy og forstyrre lÊreren eller lektoren nÄr disse gÄr inn pÄ langtrekkende beretning, til skade for hele klassen. Det har vÊrt klager i de siste Är om at det er mange som ikke klarer Ä lese bÞker pÄ mer enn bare fÄ dusin sider - da burde jeg si at bÞker fra for bare tretti Är, spesielt innenfor skjÞnnlitteratur, er suverent mye verre. 

Disse som Þdelegge for alle, mÄ erkjenne at man mÄ respektere andres innsats fremfor Ä trolle - som vil i mÞte med bestemte mennesketyper fÄ meget destruktive virkninger. De fleste vil slutte og gidde ikke mer, slik at disse som Þnske Ä lÊre mer, vil finne ut at det blir bare mindre, mens andre vil retirere og slette alt som i denne tilfellen som reaksjon. Det er hvorfor dette historieforumet er sÄ langt tilbake i forholdet til resten i Diskusjon.no; meget fÄ har tÄlmodighet og leseverdighetsevne, disse av yngre generasjoner kan snart ikke lese tykke og informative bÞker om det sÄ stÄ om livet. 

Feilen ligger i vilje, ikke evne. Og DET er hvorfor denne trÄden slettes, og det vil ikke kommer mer. Andre som vil dele sin kunnskap med andre for Ä gi utrykk for sine tanker som andre kan fritt kommentere uten Ä oppmuntres til det - vil dermed vÊre advart mot disse som vil trolle for Ä Þdelegge for alle. 

• Uderzo lĂ„ste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...