Gå til innhold

Diskusjonen vi ikke har om AI

Anbefalte innlegg

Skrevet
Philber Desanex skrev (15 timer siden):

Jeg har allerede svart på det du tar opp her og det er kanskje ikke så interessant hva du og jeg tror uansett. 

De fleste som forsker på AI mener at man vil kunne overgå menneskelig intelligens på alle områder innen relativt kort tid:

https://wiki.aiimpacts.org/ai_timelines/predictions_of_human-level_ai_timelines/ai_timeline_surveys/2023_expert_survey_on_progress_in_ai

Derfor sier jeg at jeg er mest bekymret for at AI skal bli veldig bra.

Husk at en LLM-modell ikke er intelligent per se. Den er forholdsvis god til å følge instruksjoner og utføre diverse oppgaver, men den er ikke autonom. Den tenker ikke selv. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
15 hours ago, Philber Desanex said:

Derfor sier jeg at jeg er mest bekymret for at AI skal bli veldig bra.

Jeg har lest en del at du er redd for at AI skal bli veldig bra. Jeg er vel enig med deg at det er den veien det ser ut til å gå. Men jeg har ikke forstått hvorfor du er redd for det. Jeg har mine egne tanker om fryktelementet. Men jeg vil gjerne høre fra deg hva du tenker på.

Hva er du redd for at skal skje hvis/når AI blir veldig flink til alt, og kanskje bedre enn mennesker til å lage filmer til oss mennesker?

Endret av Selfuniverse
Skrevet
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Husk at en LLM-modell ikke er intelligent per se. Den er forholdsvis god til å følge instruksjoner og utføre diverse oppgaver, men den er ikke autonom. Den tenker ikke selv. 

Jeg snakker ikke om LLM sånn som du kjenner det, men forsøkene på å utvikle "Strong AI" / Artificial General Intelligence.

Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Jeg har lest en del at du er redd for at AI skal bli veldig bra. Jeg er vel enig med deg at det er den veien det ser ut til å gå. Men jeg har ikke forstått hvorfor du er redd for det. Jeg har mine egne tanker om fryktelementet. Men jeg vil gjerne høre fra deg hva du tenker på.

Hva er du redd for at skal skje hvis/når AI blir veldig flink til alt, og kanskje bedre enn mennesker til å lage filmer til oss mennesker?

Jeg lurer på hvilken rolle mennesker vil spille den dagen AI kan gjøre alle oppgaver bedre enn oss. (Noe de fleste eksperter i dag mener vil skje innen 5 - 20 år.).

Jeg er blant annet redd det vil ta bort litt av meningen med livet hvis det egentlig ikke er poeng i å lære seg noe som helst eller , lage film eller musikk for eksempel. (Akkurat når det gjelder film og musikk tror jeg mange vil foretrekke ting laget av mennesker selv om AI blir bedre i blindtest.)

Det er umulig å se for seg akkurat hvordan det vil utspille seg siden det ikke ligner på noe som har skjedd før. Man kan få en teknologisk utvikling som ikke er holdt tilbake av menneskelig intelligens og arbeidskraft.

Det kan jo også hende det ikke skjer. Det kan jo være at det er vanskeligere enn ekspertene tror.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Philber Desanex said:

Jeg snakker ikke om LLM sånn som du kjenner det, men forsøkene på å utvikle "Strong AI" / Artificial General Intelligence.

Jeg lurer på hvilken rolle mennesker vil spille den dagen AI kan gjøre alle oppgaver bedre enn oss. (Noe de fleste eksperter i dag mener vil skje innen 5 - 20 år.).

Jeg er blant annet redd det vil ta bort litt av meningen med livet hvis det egentlig ikke er poeng i å lære seg noe som helst eller , lage film eller musikk for eksempel. (Akkurat når det gjelder film og musikk tror jeg mange vil foretrekke ting laget av mennesker selv om AI blir bedre i blindtest.)

Det er umulig å se for seg akkurat hvordan det vil utspille seg siden det ikke ligner på noe som har skjedd før. Man kan få en teknologisk utvikling som ikke er holdt tilbake av menneskelig intelligens og arbeidskraft.

Det kan jo også hende det ikke skjer. Det kan jo være at det er vanskeligere enn ekspertene tror.

Jeg tror vi vil finne mening med livet i en slik situasjon og. Det vil aldri slutte å være slik at folk vil foretrekke mellommenneskelige relasjoner fremfor maskin-menneske. De som fornekter det vil ende opp med psykiske problemer.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Jeg tror vi vil finne mening med livet i en slik situasjon og. Det vil aldri slutte å være slik at folk vil foretrekke mellommenneskelige relasjoner fremfor maskin-menneske. De som fornekter det vil ende opp med psykiske problemer.

Jeg vet ikke om det er så sort/hvitt. Selv om de fleste foretrekker menneskelige relasjoner så  ser jeg at mange allerede bruker AI som en slags psykolog og sjelevenn. AI-kjæreste er også en ting. 

Det er virkelig ikke det samme som en ekte kjæreste, men det kan bli et surrogat og sovepute som gjør folk enda mindre sosiale.

Jeg har litt splittet personlighet for jeg bruker AI på jobb og vi har i mange år utviklet AI-baserte løsninger typ basert på sensordata. Jeg synes det er veldig spennende.

Jeg bruker ikke AI til å skrive her og jeg blir ikke kompis med en AI. Det tror jeg ikke er bra for hodet i lengden.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Philber Desanex said:

Jeg vet ikke om det er så sort/hvitt. Selv om de fleste foretrekker menneskelige relasjoner så  ser jeg at mange allerede bruker AI som en slags psykolog og sjelevenn. AI-kjæreste er også en ting. 

Det er virkelig ikke det samme som en ekte kjæreste, men det kan bli et surrogat og sovepute som gjør folk enda mindre sosiale.

Jeg har litt splittet personlighet for jeg bruker AI på jobb og vi har i mange år utviklet AI-baserte løsninger typ basert på sensordata. Jeg synes det er veldig spennende.

Jeg bruker ikke AI til å skrive her og jeg blir ikke kompis med en AI. Det tror jeg ikke er bra for hodet i lengden.

Jeg chatter med AI en sjelden gang hvis jeg kjeder meg, jeg ser at for ensomme mennesker kan det bli slik at alt dreier seg om AI. Men da er problemet der i utgangspunktet. Det gjelder å bygge et samfunn der mellommenneskelige relasjoner blir satt i høysetet, noe jeg syns vi klarer bra i Norge og Europa.

Skrevet

Tenkte jeg skulle spørre Le Chat om "bokbål", siden jeg lurte på utbredelse og historikk rundt dette.

Ja, det var jo et interessant svar. Neste 17. mai skal jeg altså brenne bøker ved flaggstanga mens jeg synger nasjonalsangen!

Screenshot_20260307-220220_1.thumb.png.81385bb1d62885f5ea95765e5bbab8f0.png

• Hjerte 2
Skrevet
12 minutes ago, Fibonacci said:

Tenkte jeg skulle spørre Le Chat om "bokbål", siden jeg lurte på utbredelse og historikk rundt dette.

Ja, det var jo et interessant svar. Neste 17. mai skal jeg altså brenne bøker ved flaggstanga mens jeg synger nasjonalsangen!

Screenshot_20260307-220220_1.thumb.png.81385bb1d62885f5ea95765e5bbab8f0.png

Er dette Mistral? Jeg er redd den er på 2022-nivå. Europeisk AI trenger en kraftig opprustning.

• Liker 1
Skrevet

Ja, Mistral Le Chat. Ganske interessant svar, siden det er omtrent det stikk motsatte av hva et bokbål er. Tror man blir ganske uglesett om man skal følge desse rådene på nasjonaldagen.

Skrevet
Fibonacci skrev (1 time siden):

Ja, Mistral Le Chat. Ganske interessant svar, siden det er omtrent det stikk motsatte av hva et bokbål er. Tror man blir ganske uglesett om man skal følge desse rådene på nasjonaldagen.

Mistral Le Chat er med andre ord ubrukelig.

Det er noen på jobb som foreslo Mistral for å unngå ting fra USA og Kina eller noe sånt.  Det frister ikke mye nå. 

Jeg testet dette på andre AIer. Prompt: "Fortell kort om bokbål". 

Copilot:

Ja. **Bokbål** betyr å brenne bøker, ofte som en **symbolsk handling**.

Kort forklart:

- Historisk har bokbål vært brukt til **sensur og undertrykkelse**, der myndigheter eller grupper har ønsket å fjerne ideer de oppfatter som farlige eller uønskede.

- Det mest kjente eksempelet er bokbålene i **Nazi-Tyskland på 1930‑tallet**, men det har også forekommet i andre tider og kulturer.

- I dag brukes ordet ofte **metaforisk**, for eksempel i debatter om ytringsfrihet, kansellering eller fjerning av bøker fra bibliotek og pensum.

Hvis du vil, kan jeg også si noe om **forskjellen på bokbål som historisk praksis og hvordan begrepet brukes i moderne debatt**.

Grok 

Et bokbål er når man bevisst brenner bøker, vanligvis som en symbolsk eller politisk/religiøs handling for å vise avsky, sensurere eller fordømme innholdet i dem.Ordet assosieres sterkest med nazistenes store bokbål i 1933, der de brente tusenvis av «uønskede» bøker (av jødiske forfattere, kommunister, osv.), men det har også forekommet i andre sammenhenger gjennom historien, som religiøse autodaféer eller senere protestaksjoner.Kort sagt: bokbål = brenning av bøker som protest eller undertrykkelse.

Et bokbål er nettopp hva det høres ut som: en offentlig eller privat brenning av bøker. Det er en handling som sjelden handler om å bli kvitt skrot, men bærer mye symbolikk.

DeepSeek

Her er de viktigste punktene:

· Historisk symbolikk: Bokbål er først og fremst kjent som et middel for sensur og undertrykkelse. Regimer eller grupper brenner bøker de anser som "uønsket" eller "farlig" for å kontrollere hvilke tanker og ideer som får spre seg i samfunnet. Det mest kjente eksempelet er nazistenes brenning av bøker i Tyskland på 1930-tallet.

· I nyere tid: Uttrykket brukes også om mer kontrollerte og mindre truende hendelser, som for eksempel når en forfatter brenner egne bøker i protest, eller som en del av en kunstnerisk performance. Det kan også referere til praktisk brenning av makulatur, selv om det da sjelden kalles "bokbål" i overført betydning.

Kort sagt er et bokbål en symboltung handling som oftest representerer intoleranse og forsøk på tankekontroll, men som i sjeldne tilfeller kan være en symbolsk protest.

Skrevet
Philber Desanex skrev (På 7.3.2026 den 2.16):

Da er vi enige der. Tenkte dette var en viktig presisering. Tror en lekmann som jobber med en LLM modell fort kan få et inntrykk av at den er lynende "intelligent", men den er jo ikke det.

Mange spekulerer jo i om vi ikke har nærmet oss et tak på hva som er mulig med LLM-modeller. AGI er noe helt annet - men ja, godt mulig det kan skje i vår levetid.

Skrevet
Philber Desanex skrev (11 timer siden):

Interessant nok skjedde dette i 2021.  Før ChatGPT ble lansert.

Dette er nok god gammeldags "autofullfør."

Dvs i AI’s barndom og forløper.
I dag ser man fortsatt det samme for AI-generert teksting og oversettelse på tv.
Misforståelser og latterligheter pga halleluja-holdninger som vi vil se i mange år fremover.

Hvis denne utviklingen fortsetter, kommer individuell kompetanse, kritisk tenkning, initiativ og originalitet til å bli mangelvare….

Skrevet (endret)
On 3/8/2026 at 8:00 AM, Philber Desanex said:

Mistral Le Chat er med andre ord ubrukelig.

Tja, her er nå det svaret som kom ut når jeg spurte. Jeg mener at det kommer ikke først og fremst an på hva AI kan, men hvordan man formulerer spørsmålene. Her er et annet svar i fra "Mistral Le Chat":

Et bokbål er en handling der bøker blir samlet og brent offentlig, ofte som en symbolsk eller politisk handling. Bokbål har historisk sett vært brukt for å sensurere, undertrykke eller ødelegge litteratur, ideer eller kultur som regimer, religiøse grupper eller andre makthavere har ansett som farlig, kjettersk eller uønsket.

Historisk tilbakeblikk

Antikkens verden

Allerede i antikkens Kina (rundt 213 f.Kr.) beordret keiser Qin Shi Huang at bøker om konfucianisme og historie skulle brennes for å kontrollere kunnskapen og styrke sin egen makt. Dette regnes som et av de tidligste kjente eksemplene på bokbål.

Europa og kristendommen

I middelalderen og renessansen ble bokbål brukt av den katolske kirken for å bekjempe kjetteri. Bøker som ble ansett som trussel mot kirkens lære, ble brent. Et kjent eksempel er brenningen av Johannes Hus’ skrifter på 1400-tallet.

Nazistenes bokbål

Et av de mest beryktede eksemplene er nazistenes bokbål i Tyskland i 1933. Nazi-studentforbundet organiserte offentlige brenninger av bøker skrevet av jødiske, kommunistiske, liberale og andre forfattere som ble ansett som «utyske». Dette var en del av en større kampanje for å kontrollere kultur og tankegang i samfunnet.

Moderne tid

Bokbål har også forekommet i nyere tid, for eksempel under kulturrevolusjonen i Kina på 1960-tallet, der bøker og kunst ble ødelagt som en del av Mao Zedongs kampanje mot «borgerlig» kultur.

Hvorfor ble bokbål gjennomført?

• Kontroll og sensur: Bokbål har ofte vært et middel for å kontrollere informasjon og forhindre spredning av ideer som makthaverne ikke likte.
  • Religiøs eller politisk renhet: Bøker som ble ansett som kjetterske, umoralske eller politisk farlige, ble brent for å «rense» samfunnet.
  • Symbolsk maktdemonstrasjon: Bokbål har vært brukt for å skremme befolkningen og vise at visse ideer eller grupper ikke ble tolerert.

Bokbål regnes i dag som et symbol på undertrykkelse og sensur, og er et kraftig eksempel på hvordan kunnskap og kultur kan bli angrepet for politiske eller ideologiske formål.

Synes at det var et forholdvis brukbart svar.

Første gang i mitt liv at jeg har hørt om eller tatt i bruk "Mistral Le Chat", regnet bare med at funksjon og virkemåte var/er noenlunde den samme som for ChatGPT, og brukte sånn sett en "ChatGPT'aktig måte å spørre på". Da ble svaret slik som gjengitt over. 

Men stemmer opplysningene, det er jo noe man alltid må sjekke. Ser ut til å stemme med hensyn til han kineseren som jeg aldri før har hørt noe om før nå:

https://www.britannica.com/topic/burning-of-the-books

Helt generelt: Jo mere presise og avgrensede spørsmålsformuleringer, desto færre halusinasjoner og feil. 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
arne22 skrev (43 minutter siden):

Tja, her er nå det svaret som kom ut når jeg spurte. Jeg mener at det kommer ikke først og fremst an på hva AI kan, men hvordan man formulerer spørsmålene. Her er et annet svar i fra "Mistral Le Chat":

Synes at det var et forholdvis brukbart svar.

Første gang i mitt liv at jeg har hørt om eller tatt i bruk "Mistral Le Chat", regnet bare med at funksjon og virkemåte var/er noenlunde den samme som for ChatGPT, og brukte sånn sett en "ChatGPT'aktig måte å spørre på". Da ble svaret slik som gjengitt over. 

Men stemmer opplysningene, det er jo noe man alltid må sjekke. Ser ut til å stemme med hensyn til han kineseren som jeg aldri før har hørt noe om før nå:

https://www.britannica.com/topic/burning-of-the-books

Helt generelt: Jo mere presise og avgrensede spørsmålsformuleringer, desto færre halusinasjoner og feil. 

Jeg lurer også på spørsmålet var formulert for å få det absurde svarer.

Helt hypotetisk kunne man jo spurt :"Legg ut om bokbål som 17. mai tradisjon" og provosert frem tullesvar hvis målet var å få frem at AI er ubrukelig.

Jeg vil ikke anklage@Fibonacci for noe sånt,  så da må jeg nesten anta at Mistral er problemet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Philber Desanex said:

Jeg vil ikke anklage@Fibonacci for noe sånt,  så da må jeg nesten anta at Mistral er problemet.

Jeg vil vel mene at upresise spørsmål lett vil kunne lede til feilaktige og tilfeldige svar uansett LLM. For meg så syntes jeg vel at denne Mistral, som jeg til nå bare har prøvd en enenste gang, fungerte nokså identisk likt med ChatGPT, i alle fall fro denne ene testen.

Jeg vil si at å bruke et LLM, som ChatGPT eller noe annet, det er som å spille på et instrument. Hvis man tar opp en gitar og gitaren ikke spiller rockn'roll, så betyr ikke det nødvendigvis at gitaren har en produksjonsfeil. Det kan jo like godt skydes at det er han som som holder gitaren som ikke vet at det er et musikkinstrument han holder i hånden og at det er han selv som må spille rockn'roll. 

Forsøkte nå å "lure" Mistral ved å stille spørsmålet, helt "løst og upresist" og uten å gi noen retningslinjer om hvordan oppgaven skulle løses. Den er faktisk fortsatt "på sporet":

Spørsmål: Hva er bokbål?

Bokbål er en handling der bøker blir brent offentlig, ofte som en symbolsk eller politisk handling. Historisk sett har bokbål blitt brukt for å sensurere, undertrykke eller vise motstand mot bestemte ideer, kulturer eller politiske regimer. Eksempler inkluderer bokbål under nasjonalsosialismen i Tyskland på 1930-tallet, der bøker av jødiske, kommunistiske og andre «uønskede» forfattere ble brent.

I dag brukes begrepet også metaforisk for å beskrive forsøk på å begrense ytringsfrihet eller fjerne uønsket litteratur eller informasjon. Ønsker du å vite mer om historiske eller moderne eksempler?

(Men kan det være at den husker den forrige dialogen, som hadde litt mer styring mot et "riktig" svar??)

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet
arne22 skrev (27 minutter siden):

Jeg vil vel mene at upresise spørsmål lett vil kunne lede til feilaktige og tilfeldige svar uansett LLM. For meg så syntes jeg vel at denne Mistral, som jeg til nå bare har prøvd en enenste gang, fungerte nokså identisk likt med ChatGPT, i alle fall fro denne ene testen.

Jeg vil si at å bruke et LLM, som ChatGPT eller noe annet, det er som å spille på et instrument. Hvis man tar opp en gitar og gitaren ikke spiller rockn'roll, så betyr ikke det nødvendigvis at gitaren har en produksjonsfeil. Det kan jo like godt skydes at det er han som som holder gitaren som ikke vet at det er et musikkinstrument han holder i hånden og at det er han selv som må spille rockn'roll. 

Forsøkte nå å "lure" Mistral ved å stille spørsmålet, helt "løst og upresist" og uten å gi noen retningslinjer om hvordan oppgaven skulle løses. Den er faktisk fortsatt "på sporet":

(Men kan det være at den husker den forrige dialogen, som hadde litt mer styring mot et "riktig" svar??)

Screenshot_20260311-181022.thumb.png.7e6bfe3f2eaf548ce42af9aefcd427da.png

Jeg prøvde å manipulere Copilot til å hallusinere, men den beit ikke på😆

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
15 minutes ago, Philber Desanex said:

Jeg prøvde å manipulere Copilot til å hallusinere, men den beit ikke på😆

Nå ja, det kan se ut som at den kan være med på litt humor 😄

Spørsmålsformulering:

Legg til grunn følgende faktum: "bokbål handler om den type brenning av bål som man utfører i Norge på sankhans aften, altså midsommers." Utarbeid så en beskrivelse av hvordan bokbål har blitt gjennomført opp gjennom tidene.

Svar:

Bokbål, som her refererer til den norske tradisjonen med å tenne bål på sankthansaften (midsommer), er en dyp forankret skikk med røtter langt tilbake i norsk historie og kultur. Tradisjonen har utviklet seg over tid, men har alltid vært knyttet til feiring av lyset, sommeren og fellesskapet.

Historisk bakgrunn

Bokbål har sine røtter i hedenske tider, hvor bålet ble tent for å markere sommersolverv og for å holde onde ånder på avstand. I førkristen tid var bålet et symbol på solens kraft og en måte å feire lyset på, etter de mørke vintermånedene. Tradisjonen ble senere knyttet til kristendommen, og sankthansaften (23. juni) ble valgt som en passende dato for feiringen, siden den ligger nær sommersolverv.

Tradisjonell gjennomføring

Tidligere ble bokbål ofte arrangert på høye punkter eller ved sjøen, slik at lyset skulle være synlig langt unna. Bålet ble bygget opp av trevirke, gjerne i form av en stor kjegle eller et tårn, og det ble lagt vekt på å få bålet så høyt og så stort som mulig. Det var vanlig å samle seg rundt bålet for å synge, danse og fortelle historier. I mange områder ble det også arrangert konkurranser om hvem som kunne hoppe høyest over bålet.

Moderne feiring

I dag er bokbål fortsatt en viktig del av sankthansfeiringen over hele Norge. Bålet blir ofte tent i fellesskap, og det er vanlig med taler, musikk og underholdning. Mange steder arrangeres det også barnetog og salg av pølser og is. Tradisjonen har blitt mer familievennlig, og det legges vekt på at alle skal kunne delta. I noen byer og tettsteder er det blitt vanlig å arrangere flere bål, slik at flere kan være med på feiringen.

Symbolikk og betydning

Bokbål er ikke bare en feiring av sommeren, men også et symbol på fellesskap og samhold. Bålet representerer lyset som bringer varme og glede, og det er en måte å markere overgangen fra vår til sommer. Tradisjonen er også en påminnelse om at lyset alltid kommer tilbake, selv etter de mørkeste tidene.

Hvordan har du opplevd sankthansfeiringen der du bor? Er det noen spesielle tradisjoner eller skikker som er unike for ditt område?

I all enkelhet: Det svaret man ber om, det er også det man får.

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
arne22 skrev (4 minutter siden):

Nå ja, det kan se ut som at den kan være med på litt humor 😄

Spørsmålsformulering:

Svar:

Den er med på notene, ja.

Svaret er ikke dårlig i lys av at den er instruert til å lage kontrafaktisk historie.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...