Gå til innhold

Avfallsortering, hysteri eller nødvendighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 hours ago, Atib Azzad said:

Følger du ikke med?! kildesortering fører til svartedauden!

Jeg antok at hen var satirisk. Vær så snill, ikke si at det var i fullt alvor 😮‍💨

Endret av Krig og fred
Leif
  • Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Når klær ikke er klær, når glass ikke er glass, når papp ikke er papp osv osv blir resultatet som forventet:

https://www.nrk.no/buskerud/forvirring-rundt-gjenvinning_-mokkete-og-vate-klaer-odelegger-konteinere-fulle-av-brukbart-toy-1.17552255

Noen som ble overrasket når myndighetene klarer å lage kaos med uforståelige regler ?

Enig! Systemet må forenkles, ikke bare fordi folk "ikke skjønner", men fordi det brukes for mye tid og ressurser i forhold til miljøgevinsten. Det er rett og slett ikke verdt det sånn systemet er i dag. Jeg sier ikke at det skal avvikles i sin helhet, men det må reduseres til enklere fraksjoner i hjemmesøpla.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Svein M skrev (22 timer siden):

Både plast og matavfall burde gått rett i restavfall og hentes hver uke.

Uenig. Matavfall griser til alt annet og tiltrekker rotter og fugler. Matavfall kan godt holdes for seg selv og henting hver uke er viktig så lenge det er plussgrader. For restavafallet er det ikke like viktig med henting hver uke, så lenge det ikke inneholder matavfall.

Glass og metall må også holdes utenom, for det knuser og skjærer opp alt annet, samt at det kan ikke brenne så det er lite vits å hive det i forbrenningsovnen. Ergo mener jeg tre fraksjoner er riktig antall for husholdninger:

- Mat (råtner, lukter og tiltrekker dyr)

- Glass og metall (skal ikke til forbrenningsanlegg)

- Rest (skal til forbrenningsanlegg)

I tillegg er det sånn at rest brukes for å øke temperaturen i forbrenningsanlegget mens matavfall med sin fukt brukes til å senke temperaturen. Temperaturen i ovnene reguleres. For lav temperatur gir farlige organiske giftgasser. For høy temperatur skader ovn og renseanlegget.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Eg tenker at med dagens sorteringsordningar så må det også stillast krav til produsentane om å lage emballasje som også lar seg sortere enkelt. Ta til dømes denne puta som du finner i pakken med kyllingfilet. Teknisk sett er det plast og kan gjenvinnast som plast, men luktproblematikken er stor både for meg som forbrukar som ikkje får henta plastavfallet mitt ofte nok og for renovasjonsverket som skal behandle plasten vidare. Og sjølv om mesteparten av vekta er kjøttsaft og dermed matavfall så har ikkje plasten noko i matavfallet å gjere. Det mest korrekte er nok å kaste denne puta som restavfall, men eg kan godt sjå for meg at andre forbrukarar konkluderer på anna måte.

Skrevet
Simen1 skrev (18 timer siden):

For restavafallet er det ikke like viktig med henting hver uke, så lenge det ikke inneholder matavfall.

Noen steder sparer man et visst beløp, hver gang man ikke setter restavfall fram til tømming. 

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (21 timer siden):

Eg tenker at med dagens sorteringsordningar så må det også stillast krav til produsentane om å lage emballasje som også lar seg sortere enkelt. Ta til dømes denne puta som du finner i pakken med kyllingfilet. Teknisk sett er det plast og kan gjenvinnast som plast, men luktproblematikken er stor både for meg som forbrukar som ikkje får henta plastavfallet mitt ofte nok og for renovasjonsverket som skal behandle plasten vidare. Og sjølv om mesteparten av vekta er kjøttsaft og dermed matavfall så har ikkje plasten noko i matavfallet å gjere. Det mest korrekte er nok å kaste denne puta som restavfall, men eg kan godt sjå for meg at andre forbrukarar konkluderer på anna måte.

Siden matavfall ofte (alltid?) går til forbrenning så bør det gå fint å få litt plast i matavfallet. Jeg skriver bør fordi jeg ikke vet om det er sånn i hele landet eller bare noen steder.

Den gamle ordningen med nedbrytbare plastposer til matavfallet er visst avviklet av mange grunner. Posene var alt for skjøre og hadde en tendens til å revne og tilgrise andre fraksjoner. Posene var riktignok nedbrytbare men ikke på den måten folk tror. De går i oppløsning og blir til store mengder mikroplast. Matavfallet kan uansett ikke bli til god jord igjen hverken med mikroplast eller med dagens ikke nedbrytbare poser fordi det er for mye plastrester og risiko for uønskede stoffer i jorda. Derfor brennes det i stedet for. I forbrenningsprosessen har fuktigheta en viktig temperaturregulerende rolle så det måtte eventuelt blitt erstattet av vann eller noe annet vått.

Folk har litt aversjoner mot ordet brenne. Det høres urent og feil ut. Men sett opp mot realistiske alternativer så er det nok det minste ondet. Man slipper deponering, giftstoffer ufarliggjøres, ingen plastforurenset jord, litt CO2, ingen langtransport av produkter som skal gjenvinnes og behandles på andre måter i en lang kjede for å bli noe annet. Disse lange kjedene gir høyere CO2-utslipp og en stor andel sorteres ut som ikke lønnsomt å gjenvinne, så det brennes uansett. Det lille som blir gjenvunnet har ofte så dårlig kvalitet at det ikke kan matche nyproduserte produkter. Det er rett og slett ikke verdt innsatsen og øker utslippene, sammenlignet med brenning. Derfor kan brenning være det være det minste ondet og beste kompromisset for miljø og økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...