Nizzen Skrevet tirsdag kl 04:17 Skrevet tirsdag kl 04:17 1 hour ago, Collect said: Jeg kjøpte et av TUF kortene til 25k. Ganske skuffet når Proshop sendte et 5080 i stedet for det jeg bestilte, etter å ha prøvd å skaffe TUF 5090 til bra pris siden januar, pga. det lave støynivået. Selvfølgelig var de utsolgt, så jeg sa jeg kunne vente noen uker, eller eventuelt betale litt ekstra for å få tilsendt OC versjonen i stedet. Jeg måtte nok vente til neste år en gang om jeg ville ha kortet jeg bestilte, ifølge Proshop. Fikk først beskjed om at jeg bare kunne gå på nettbutikken deres og kjøpe et annet dyrere kort. Ikke var de villig til å levere OC versjonen mot et lite tillegg i prisen heller. Skulle jo tro det var mulig å komme til et rimelig kompromiss når de bryter avtalen. De kunne selge OC til innkjøpspris og nektet noe lavere. Trodde en hadde rett på tilsvarende eller bedre produkt uten tillegg i prisen, så jeg spurte Forbrukerrådet, som bekreftet at jeg burde kreve OC versjonen siden det var identisk kjøler og derfor mest likt på støynivå. Etter å ha skrevet dette til Proshop så sluttet de bare å svare, fjernet ordren og sendte meg en returetikett. Ikke bekreftet de at de var villig til å betale mellomlegget ved at jeg kjøper tilsvarende kort er annet sted heller, noe en har rett på. Merkelig holdning til avtaler. Vurderte å være like lite hyggelig tilbake ved å trekke tilbake pengene, kjøpe tilsvarende kort av rimeligste type, for å så kreve mellomlegget utbetalt før jeg sendte tilbake 5080 kortet jeg mottok. Tror i hvert fall det var et 5080 kort jeg mottok, det var i hvert fall det Proshop sa i epost som kom rett etter hentemelding, så jeg åpnet aldri pakken. Du som gikk til nettavisa ja 😂
BadCat Skrevet tirsdag kl 04:56 Skrevet tirsdag kl 04:56 (endret) De kan ikke bare sende deg et OC. TUF er et kampanjekort eller MSRP-kort om man vil med andre priser, TUF OC er det ikke. Det forårsaker betydelig ulempe for selgeren og det dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpslåven eksisterer for å beskytte forbrukere, ikke for å drive selskaper og næringsdrivende til konkurs. Hvis de tilbød deg OC for +6k var de faktisk greie, for differansen er 10k. Endret tirsdag kl 05:12 av BadCat
Collect Skrevet tirsdag kl 07:19 Skrevet tirsdag kl 07:19 Nizzen skrev (2 timer siden): Du som gikk til nettavisa ja 😂 Nei, det var det ikke. Har du link? Var flere kort på lager, så jeg antar at alle som bestilte fikk tilsendt noe annet. BadCat skrev (2 timer siden): De kan ikke bare sende deg et OC. TUF er et kampanjekort eller MSRP-kort om man vil med andre priser, TUF OC er det ikke. Det forårsaker betydelig ulempe for selgeren og det dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpslåven eksisterer for å beskytte forbrukere, ikke for å drive selskaper og næringsdrivende til konkurs. Hvis de tilbød deg OC for +6k var de faktisk greie, for differansen er 10k. Selvfølgelig kan de sende OC om de vil det. Jeg sa jeg kunne betale noe av mellomlegget, og differansen er langt fra 10k I innkjøpspris slik du påstår. Til og med utsalgsprisen mellom kortet jeg bestilte og toppmodellen fra ASUS er ca. 5k. Det Proshop ville var at jeg skulle betale hele differansen slik at de ikke tapte noe på å levere det andre kortet de faktisk kunne skaffe. Det er langt fra noen betydelig ulempe å ta et tap ca. tilsvarende det fortjenesten normalt sett er. Det er risikoen en tar på seg ved å avtale at en kan levere noe en faktisk ikke kan levere. At det ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven er bare tull. Jeg spurte Forbrukerrådet, og ikke bare var det rimelig og godt innenfor rimelig når jeg betalte noe av mellomlegget, men de mente at en i slike situasjoner har krav på det uten tillegg i prisen. Det som er urimelig er at parten som følger avtalen skal ta hele tapet ved at den andre parten bryter avtalen. En skulle jo tro at en nettbutikk var villig til å ta noe av tapet når de roter til ting slik.
BadCat Skrevet tirsdag kl 10:45 Skrevet tirsdag kl 10:45 (endret) Du kan umulig ha gjort beregningr ved å påstå det du gjør. De kan ikke selge noe til innkjøpspris. Merverdiavgifta skal legges på til slutt og utgjør 6898 kr for et kort til 34490. Da får vi 27592. Hvis vi trekker fra en vanlig margin på 15% utgjør det 3599 kr og prisen inn blir da 23993. Hvis man så legger til mva. blir summen 29993. De kan ikke selge et OC for under 30k. Hvis marginene deres er under 15%, må de netopp ha +6000 kr for at det skal gå i 0. Hvis marginene er kun 10% må de ha 31155 kr for et OC for å gå i null, noe som begynner å nærme seg +6k. Nå vet ikke jeg om dette er to forskjellige saker, men i den saken som er nevnt på Reddit har Proshop nettop gjort det du nevner, å foreslå å selge kortet uten margin. Quote Jeg har foreslått omlevering til ASUS RTX 5090 TUF OC, som er samme kort og kjøler, men en smule høyere frekvens. Det er riktignok langt dyrere på nettsiden deres(kr 34 490), alstå nesten 34 % dyrere. Jeg har tilbudt å betale litt mer, 27 000 kr, og Proshop sier jeg kan få kjøpe det for innkjøpspris som er 31 820 kr. Hvis man trekker fra MVA. får man at prisen inn er 25456 kr, som igjen forteller oss at marginene til Proshop er 8,39% Marginen for å sege 5090 TUF OC er 2136 kr. Når man trekker fra omkostninger som frakt, lønn, lokaler, drift av nettbutikk, reklamasjoner, blir det ikke mange kroner igjen i profitt. Det er ikke bare å foreslå at de skal levere et kort med en langt høyere innkjøpspris. Det er mer en to bokstaver og forskjellige verdier i kortets BIOS som er forskjellen her. Kortene har en helt forskjellig prismodell. NVIDIA lar sine partnere bygge et begrenset antall rimeligere kort. 5090 TUF er et slikt kort. 5090 TUF OC er ikke et slikt kort. Endret tirsdag kl 11:25 av BadCat 1
BadCat Skrevet tirsdag kl 12:31 Skrevet tirsdag kl 12:31 (endret) 6 hours ago, Collect said: At det ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven er bare tull. Jeg spurte Forbrukerrådet, og ikke bare var det rimelig og godt innenfor rimelig når jeg betalte noe av mellomlegget, men de mente at en i slike situasjoner har krav på det uten tillegg i prisen. Forbrukerrådet har ikke kompetanse til å uttale seg om dette. De ser ikke helheten og mekanismene bak prisinga. Teknisk sett er kortene like, men det er ikke samme modell kort og prismessig er det ei stor ulempe for butikken. Differansen mellom kjøpt kort og ønsket kort er 8700 kr. Ingen butikker kan levere 5090 TUF Gaming for dekingskjøp. Alternativet er å få pengene tilbake på kort/konto. Hvis det var en reklamasjon og ny vare eller reparasjon ikke var tilgjengelig, hadde man heller ikke fått mer enn en kredittnota for kjøpesumen. For å snu på flisa. Hvis TUF OC er tilsvarende vare, hvorfor ikke kjøpe det i utgangspunktet. Nettopp fordi det ene kortet er rabattert og det andre ikke er det. Skal man ha TUF OC i maskina må man betale mer. Endret tirsdag kl 13:21 av BadCat
TommyM Skrevet tirsdag kl 13:58 Skrevet tirsdag kl 13:58 Er det dokumentert bedre binning på OC-kortene eller kun core/mem boost via firmware? Har selv 4090 TUF OC som jeg fikk istedet for 4090 TUF etter Elkjøp ikke kunne levere, hadde ikke betalt flere tusen ekstra for den lille boosten. Hadde også 3080 TUF OC som jeg betalte hele 250kr ekstra for, husker folk mente det var tull å betale den lille summen i 2020 men da var det verd det selv om det bare økte ytelsen med 3-6% eller noe sånt. Fikk også faktisk kortet etter 3 mnd pga. OC mens de som bestilte non-OC fikk kansellert ordrene sine så vidt jeg husker.
BadCat Skrevet tirsdag kl 14:16 Skrevet tirsdag kl 14:16 Jeg har ikke merket noen nevneverdig forskjell mellom vanlig og OC på de mange kortene jeg hadde i miningfarmen og de kortene jeg nå har til rendering/encode/compute/AI. Jeg har hatt flere vanlige kort med såkalte gullchipper. 1
Mr_Oppedal Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Sitter litt på gjerdet nå og ser prisene faller littegrann på 5090. Spørsmålet er om dere tror det vil falle mer mot slutten av året? Eller evt på nyåret mtp mulig lansering av 5080 Super Spørsmål nr 2 er, skal bygge ny pc. Har mer eller mindre bestemt meg for 5090. Vil Ryzen 9800x3d være godt nok når jeg i fremtiden skal ha meg 32" Oled 4k osv skjerm? Kun gaming det går i.
Nizzen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 16 minutes ago, siDDis said: Prisene faller når RTX 6090 kommer om 2år Faller nok 2000kr og går "end of life" 😅
freedomseeker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden siDDis skrev (21 minutter siden): Prisene faller når RTX 6090 kommer om 2år Nei, kanskje den til og med stiger i pris. Om AP med rødt og sv kommer i regjering så vil kronen fullstendig bukke under, det samme vil den om man får en korreksjon i aksjemarkedet. 6090 vil bli dyrere av andre grunner også, da man på den tiden har flyttet halvlederproduksjonen til usa hvor lønnskostnadene er meget høye.
TheKims Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Mr_Oppedal skrev (55 minutter siden): Vil Ryzen 9800x3d være godt nok når jeg i fremtiden skal ha meg 32" Oled 4k osv skjerm? Kun gaming det går i. Det er den beste gaming CPUen på markedet, så vil tro det skal være godt nok. 9950X3D og 9800X3D yter ganske likt, så visst du ikke trenger de ekstra kjernene hadde jeg gått for 9800X3D. 1
freedomseeker Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 9800x3d vil være god i mange år, en skjerm med høyere oppløsning belaster skjermkortet mer enn prosessoren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå