Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Salvesen. skrev (11 minutter siden): aha, var ikke klar over at en måtte betale medlem i Tesla appen! Så da blir det jo ett annet regnestykke for ikke tesla eiere! Koster 3.6 eller 4.4 på min lokale og ingen avgift for meg Man må ikke bli medlem. Kan lade uten medlemskap på SUC i Oslo (Ullevål) til disse prisene. Bilde fra Tesla appen akkurat nå. Da lader jeg like gjerne hos Uno-X (3.63,-) til samme pris uansett tid på døgnet. Endret 21. mai av Syar-2003
Salvesen. Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (1 time siden): Man må ikke bli medlem. Kan lade uten medlemskap på SUC i Oslo (Ullevål) til disse prisene. Bilde fra Tesla appen akkurat nå. Da lader jeg like gjerne hos Uno-X (3.63,-) til samme pris uansett tid på døgnet. Ja ser absolutt fordelen med bedre lokasjon etc men man må kjøre langt og hurtiglade mye for å gå i null på de 55 kronene. Litt dyrere hos deg ser jeg her er max 4.4 som sagt. Og når en legger til at en farter rundt så blir regnestykket enda verre
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Salvesen. skrev (20 minutter siden): Ja ser absolutt fordelen med bedre lokasjon etc men man må kjøre langt og hurtiglade mye for å gå i null på de 55 kronene. Litt dyrere hos deg ser jeg her er max 4.4 som sagt. Og når en legger til at en farter rundt så blir regnestykket enda verre Å gå i null har aldri vært et kriterie for meg. Har det først og fremt av bekvemmelighetshensyn . Før 2025 kostet active kr.19,-/mnd og IONITY Plus kostet kr.39,-/mnd . Da hadde jeg begge. Når IONITY Plus ble økt til 73,- sa jeg opp denne og beholdt kun Active til 55,-. Lader 99% hjemme. Forresten én enkelt 20-80 % lading hos Uno-X vil dekke en 55,-/mnd kontra å lade til drop-in pris hos de samme eller Tesla eller et annet sted. Endret 21. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai Har egentlig aldri skjønt meg helt på det BMW Charge greine. Selger sa jeg hadde et års Active abonnement etter jeg hentet bilen og når jeg logget meg inn på BMW Charge så sto det at Active abonnement kostet 55,- pr. måned. Jeg tenkte jeg hadde missforstått noe så jeg bare valgte og tegne abonnement og betale selv. Å det har jeg gjort siden jeg fikk bilen. Orker ikke å styre så mye med det. 55,- pr. måned er uansett ikke en sum som gjør meg søvnløs og kanskje er jeg bare litt lat som ikke gidder og ta den telefonen...
Salvesen. Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (11 minutter siden): Å gå i null har aldri vært et kriterie for meg. Har det først og fremt av bekvemmelighetshensyn . Før 2025 kostet active kr.19,-/mnd og IONITY Plus kostet kr.39,-/mnd . Da hadde jeg begge. Når IONITY Plus ble økt til 73,- sa jeg opp denne og beholdt kun Active til 55,-. Lader 99% hjemme. Forresten én enkelt 20-80 % lading hos Uno-X vil dekke en 55,-/mnd kontra å lade til drop-in pris hos de samme eller Tesla eller et annet sted. Ja det er helt forstålig, det er jo småpenger i det store og hele Jeg har aldri hatt medlemskap noen plasser egentlig, lader veldig lite på hurtiglader og da så og si alltid på Tesla. Prøvd meg på noen andre og har alltid vært noe styr siden jeg ikke er forberedt 😛 Men kun en gang har jeg hatt behov, de andre var mer prøve for morroskyld.
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Bjerknez skrev (19 minutter siden): Har egentlig aldri skjønt meg helt på det BMW Charge greine. Selger sa jeg hadde et års Active abonnement etter jeg hentet bilen og når jeg logget meg inn på BMW Charge så sto det at Active abonnement kostet 55,- pr. måned. Jeg tenkte jeg hadde missforstått noe så jeg bare valgte og tegne abonnement og betale selv. Å det har jeg gjort siden jeg fikk bilen. Orker ikke å styre så mye med det. 55,- pr. måned er uansett ikke en sum som gjør meg søvnløs og kanskje er jeg bare litt lat som ikke gidder og ta den telefonen... Selger kan nok ha rett. Det kan være en viss treghet mellom BMW og Digital Charging Solution (BMW-Charging) Dette da de er et eksternt selskap fra BMW. Samme selskap (DCS) har også oem ladeavtaler med Kia, Hyundai, Volvo, Lexus, Toyoya, Subaru og Mercedes. Mulig du var litt for kjapp der. Enig i at 55,- er ingenting. For meg hadde det nok hatt mere for seg å bli kvitt en eller flere av mine 10 streaming abonnement. Eller kutte ut Nespresso kapler for å trakte filterkaffe på Moccamasteren. Eller ta en øl mindre per måned 😅 Endret 21. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (6 minutter siden): Selger kan nok ha rett. Det kan være en viss treghet mellom BMW og Digital Charging Solution (BMW-Charging) Dette da de er et eksternt selskap fra BMW. Samme selskap (DCS) har også oem ladeavtaler med Kia, Hyundai, Volvo, Lexus, Toyoya, Subaru og Mercedes. Mulig du var litt for kjapp der. Enig i at 55,- er ingenting. For meg hadde det nok hatt mere for seg å bli kvitt en eller flere av mine 10 streaming abonnement. Eller kutte ut Nespresso kapler for å trakte filterkaffe på Moccamasteren. Eller ta en øl mindre per måned 😅 Jeg synes nå BMW kunne vært såpass greie at dem aktiverte og fikset dette før overtakelse av ny bil. Eldre folk som ikke er like bevandret som andre i teknologi verdenen hadde jo aldri skjønt dette. Uansett så lader jeg hjemme 99% av året og strengt tatt hadde jeg også klart meg helt fint uten abonnement. For meg hadde det trolig vært mer lønnsomt uten abonnement også... faktisk...
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Bjerknez skrev (23 minutter siden): Jeg synes nå BMW kunne vært såpass greie at dem aktiverte og fikset dette før overtakelse av ny bil. Eldre folk som ikke er like bevandret som andre i teknologi verdenen hadde jo aldri skjønt dette. Uansett så lader jeg hjemme 99% av året og strengt tatt hadde jeg også klart meg helt fint uten abonnement. For meg hadde det trolig vært mer lønnsomt uten abonnement også... faktisk... Om du retter en henvendelse (med god tone) til [email protected] og forklarer saken så får du et sak/ticket nummer. Om det er slik at du har rett på active uten mnd betaling i 12 mnd så fikser de det og gir deg nok tilbakebetaling av for mye innbetalt. Jeg har selv fått tilbakebetaling ved uriktig fakturering og ekstra måned free of charge som "plaster på såret" for ulempen. For maildialogen kreves det litt tålmodighet. Endret 21. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (5 minutter siden): Om du retter en henvendelse (med god tone) til [email protected] og forklarer saken så får du et sak/ticket nummer. Om det er slik at du har rett på active uten mnd betaling i 12 mnd så fikser de det og gir deg nok tilbakebetaling av for mye innbetalt. Jeg har selv fått tilbakebetaling ved uriktig fakturering og ekstra måned free of charge som "plaster på såret" for ulempen. Har sendt dem en mail nå, så får vi se. 1
Civilix Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Selger hos bilia hjalp meg sette opp ladekort når jeg hentet bilen, med 1 år gratis aktiv og ionity abbonemang. Så noen har det i overleveringa, nå har jeg kjøpt 3 biler der og de har alltid vært flinke med alt av registreringer og opplæring i bruk av nye funksjoner. Det kjekkeste med abbonemang er jo at du da også kan aktivere 'plug and charge'. 2
Trestein Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Civilix skrev (2 timer siden): Selger hos bilia hjalp meg sette opp ladekort når jeg hentet bilen, med 1 år gratis aktiv og ionity abbonemang. Så noen har det i overleveringa, nå har jeg kjøpt 3 biler der og de har alltid vært flinke med alt av registreringer og opplæring i bruk av nye funksjoner. Det kjekkeste med abbonemang er jo at du da også kan aktivere 'plug and charge'. Du må ha et spesielt nummer for å aktivere P&C Ikke win men noe lignende. Sjekket i går
obygda Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Trestein skrev (30 minutter siden): Du må ha et spesielt nummer for å aktivere P&C Ikke win men noe lignende. Sjekket i går Men hvordan er det med plug & charge..om man har annen rabatt avtale og vil bruke den isteden når man plugger inn bilen...F.eks har vi flere biler og lader alle på samme rabatt avtale..om vi skulle aktivere plug & charge vil jo den avtalen knyttet til denne konkrete bilen bli brukt...
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Trestein skrev (23 minutter siden): Du må ha et spesielt nummer for å aktivere P&C Ikke win men noe lignende. Sjekket i går Det kreves en software oppdatering/installasjon (som må gjøres på verksted) for sw support av tls og sertifikat handtering til P&C som kun leveres til de nyeste i4 (LCI). Nummeret er PCID. For BMW er PCID (Provisioning Certificate ID) som brukes for Plug & Charge den samme som kjøretøyets VIN (Vehicle Identification Number). Denne 17-sifrede VIN-koden må angis nøyaktig når du setter opp Plug & Charge med en ladekontraktleverandør. Når den er konfigurert, blir sertifikatet/kontrakten tilgjengelig for nedlasting i kjøretøyets Plug & Charge-meny. https://electroverse.com/community/ev-blogs-and-guides/what-is-plug-and-charge
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai obygda skrev (1 minutt siden): Men hvordan er det med plug & charge..om man har annen rabatt avtale og vil bruke den isteden når man plugger inn bilen...F.eks har vi flere biler og lader alle på samme rabatt avtale..om vi skulle aktivere plug & charge vil jo den avtalen knyttet til denne konkrete bilen bli brukt... Det er i utgangspunktet brudd på avtalevilkårene du har inngått med bmw-charging. Det står eksplisitt at en lade-kontrakt gjelder for ett kjøretøy/VIN.
obygda Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Syar-2003 skrev (5 minutter siden): Det er i utgangspunktet brudd på avtalevilkårene du har inngått med bmw-charging. Det står eksplisitt at en lade-kontrakt gjelder for ett kjøretøy/VIN. Jeg har annen avtale utenfor bmw som ikke har noe med bmw eller annet bilmerke å gjøre. Der får man rabatter basert på total bruk. Jo mer man bruker,jo mer rabatt. Dette er knyttet til meg personlig...ikke bilen. Så ved å aktivere plug & charge så vil en jo tape rabatter da det vil gå gjennom bmw-charging og ikke egen personlig avtale. Endret 21. mai av obygda
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai obygda skrev (Akkurat nå): Jeg har annen avtale utenfor bmw som ikke har noe med bmw eller annet bilmerke å gjøre. Der får man rabatter basert på total bruk. Jo mer man bruker,jo mer rabatt. Dette er knyttet til meg personlig...ikke bilen. Vi er i en BMW i4 tråd og diskuterer Plug & Charge støtte for i4. Og sett opp i mot BMW-Charging avtale med Ionity Plus. Med software installert vil man ved PCID aktivering i ladeoperatørens systemer (bmw-charging) få kontrakt digitalt lastet ned i bilens plug and charge meny. Mer støtter ikke Plug & Charge ISO 15118 , foreløpig er det kun Ionity som støtter dette i Norge.
obygda Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Vi er i en BMW i4 tråd og diskuterer Plug & Charge støtte for i4. Og sett opp i mot BMW-Charging avtale med Ionity Plus. Med software installert vil man ved PCID aktivering i ladeoperatørens systemer (bmw-charging) få kontrakt digitalt lastet ned i bilens plug and charge meny. Mer støtter ikke Plug & Charge ISO 15118 , foreløpig er det kun Ionity som støtter dette i Norge. Har man flere i4 eller generelt flere elbiler så kan plug & charge også være en ulempe da man binder seg til en avtale pr bil under paraplyen til denne bestemte tilbyderen..her bmw-charging. Og den avtalen er ikke nødvendigvis den beste. Det er dette poenget jeg ville få frem. Det er litt som man står i butikken og skal kjøpe en vare og bruker man rett kort så kan man f.eks få cash back på ett kort og ingenting på et annet. Jeg har brent meg på ionity avtale tidligere der bilen ble koblet sammen med avtalen slik at jeg ikke kunne bruke flere biler på samme avtale selv om avtalen ble gjort med meg,og ikke bilen,som avtalepartner. Ionity kom så ut med en ny avtale tekst der de endret dette fra en avtale mellom meg og selskapet til en avtale der bilen ble brukt som identifikator og dersom man hadde flere biler måtte man tegne flere avtaler. Det ble en veldig dårlig deal for meg med flere biler. Verdt å være klar over.
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) obygda skrev (11 minutter siden): Har man flere i4 eller generelt flere elbiler så kan plug & charge også være en ulempe da man binder seg til en avtale pr bil under paraplyen til denne bestemte tilbyderen..her bmw-charging. Og den avtalen er ikke nødvendigvis den beste. Det er dette poenget jeg ville få frem. Det er litt som man står i butikken og skal kjøpe en vare og bruker man rett kort så kan man f.eks få cash back på ett kort og ingenting på et annet. Jeg har brent meg på ionity avtale tidligere der bilen ble koblet sammen med avtalen slik at jeg ikke kunne bruke flere biler på samme avtale selv om avtalen ble gjort med meg,og ikke bilen,som avtalepartner. Ionity kom så ut med en ny avtale tekst der de endret dette fra en avtale mellom meg og selskapet til en avtale der bilen ble brukt som identifikator og dersom man hadde flere biler måtte man tegne flere avtaler. Det ble en veldig dårlig deal for meg med flere biler. Verdt å være klar over. Uansett . Vilkårene i BMW-Charging ladekontakt (om man leser de) er og har vært krystallklar at en ladeavtale gjelder for ett kjøretøy/VIN og at man ikke skal lade andre kjøretøy enn det kontrakten er inngått i mot. Selv om mange med to eller flere el. BMWer har brukt det samme ladekortet på alle bilene og fremdeles gjør det. Men det har altså vært i strid med vilkårene man har akseptert ved kontraktsinngåelse. Det er jo bare å la være å bruke plug and charge betalingen og autentisere/betale som i dag om man har flere kjøretøy. For BMW charging kontrakt er det bare å la være å aktivere PCID i bmw charging portalen for kontrakten. Endret 21. mai av Syar-2003
obygda Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Syar-2003 skrev (4 minutter siden): Uansett . Vilkårene i BMW-Charging ladekontakt (om man leser de) er og har vært krystallklar at en ladeavtale gjelder for ett kjøretøy/VIN og at man ikke skal lade andre kjøretøy enn det kontrakten er inngått i mot. Selv om mange med to eller flere el. BMWer har brukt det samme ladekortet på alle bilene og fremdeles gjør det. Men det har altså vært i strid med vilkårene man har akseptert ved kontraktsinngåelse. Det er jo bare å la være å bruke plug and charge betalingen og autentisere/betale som i dag om man har flere kjøretøy. For BMW charging kontrakt er det bare å la være å aktivere PCID i bmw charging portalen for kontrakten. Akkurat..et greit poeng å være klar over for de som måtte ha flere (bmw) elbiler..Man må ha en avtale pr bil.
Syar-2003 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) obygda skrev (3 minutter siden): Man må ha en avtale pr bil. Hos BMW charging er det i hvert fall slik og har vært spesifisert siden 2020 (meg bekjent). Før det hadde jeg ingen befatning med de. Hvordan dette stiller seg hos andre ladeoperatører kjenner jeg ikke til. Endret 21. mai av Syar-2003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå