Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Dette er med respekt å melde bare tullprat. Skal vi tolke det du skriver så er det vel du som er lurt hvis du faktisk har betalt så mye som du skriver. Men her er det ikke enkelt å skille snørr og barter virker det som.
F.eks Car Spa er av de absolutt beste i landet på dette, og de som gjorde Ditec behandling av min bil i Oslo drev opplagt heller ikke med "sosial dumping"

Mye prat, https://detailshop.no/sannheten-om-keramiske-coatinger/

7500 er helt i nedre sjiktet. Åpenbart at en ikke får topp kvalitet. 

Har du sjekket kontraktene deres? Hva med kunnskapen? 

Endret av Salvesen.
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke ufamiliær med å betale mye for kvalitet. Dette er breakdownen av det som ble gjort på bilen min. image.thumb.png.341b093be5b59e12ebf3c483ed9c6ffe.png

Her ble det da valgt dyreste coating med 9 års garanti uten påkrevd årlige etterbehandlinger, samt en hau andre behandlinger. Men om man eksempelvis velger Nasiol ZR53 til 2500 kroner istedenfor (3 års garanti uten årlige etterbehandlinger) så får en trolig dette for 7000-8000+-  alt ettersom hvor god kompis man er og hvor mye ekstra arbeid som må utføres, i mitt tilfelle her så måtte han fjerne en coating som allerede var lagt på (på grunn av en ekstremt dårlig jobb) som nok førte til noen timer ekstra arbeid på poleringsbiten. Dette er kvalitetsprodukter og en svært godt utført jobb. Poenget er bare at 7500 er ikke en uhørt pris for en godt utført jobb. Ønsker man det beste man kan få så må en selvfølgelig ut med mer. 

Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke ufamiliær med å betale mye for kvalitet. Dette er breakdownen av det som ble gjort på bilen min. image.thumb.png.341b093be5b59e12ebf3c483ed9c6ffe.png

Her ble det da valgt dyreste coating med 9 års garanti uten påkrevd årlige etterbehandlinger, samt en hau andre behandlinger. Men om man eksempelvis velger Nasiol ZR53 til 2500 kroner istedenfor (3 års garanti uten årlige etterbehandlinger) så får en trolig dette for 7000-8000+-  alt ettersom hvor god kompis man er og hvor mye ekstra arbeid som må utføres, i mitt tilfelle her så måtte han fjerne en coating som allerede var lagt på (på grunn av en ekstremt dårlig jobb) som nok førte til noen timer ekstra arbeid på poleringsbiten. Dette er kvalitetsprodukter og en svært godt utført jobb. Poenget er bare at 7500 er ikke en uhørt pris for en godt utført jobb. Ønsker man det beste man kan få så må en selvfølgelig ut med mer. 

Jeg påpeker bare at det er i nedre sjiktet som vist til over, det er fare for at personen som utfører det er uerfaren og har dårlig kompetanse. Noe kanskje du opplevde når du måtte fjerne?

I tillegg er det fare for andre ting som under betaling etc. 

Jeg holder meg iallefall langt unna tilbud som er for gode til å være sanne. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jeg påpeker bare at det er i nedre sjiktet som vist til over, det er fare for at personen som utfører det er uerfaren og har dårlig kompetanse. Noe kanskje du opplevde når du måtte fjerne?

I tillegg er det fare for andre ting som under betaling etc. 

Jeg holder meg iallefall langt unna tilbud som er for gode til å være sanne. 

Problemet med coatingen som var lagt på fra før var tidligere eier som hadde brukt folk som ikke hadde greie på det de drev med ja. Hvor de la coating på bilen uten polering fordi bilen var ny, og da forseglet inne en hau forurensinger i lakken. Benekter ikke at det finnes useriøse aktører der ute. Poengterer bare at påstanden din om "7500 er alt for lavt om en skal ha godt forarbeid" er direkte feil, da jeg vet det er fult mulig å få det gjort for denne prisen hos seriøse aktører om en har en noenlunde ny bil uten alt for mye som må korrigeres før lakkforsegling. 

Påstanden om at det tar 2-3 dager er og ikke helt riktig, men på en måte riktig. En kommer fint over en bil på en arbeidsdag, min gjorde han på en dag + et par timer overtid. Men så må bilen da stå inne 24 timer til herding etter det. Så det jobbes ikke med bilen den tiden, men den står selvfølgelig inne hos dem å tar opp plass. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1

Her har det skjedd litt ser jeg 😅

Man får dyrere lakkbehandlingsjobber enn den jeg får. Jeg fikk "tilbud" på en med en helt ny spesiell coating som "helbredet" seg selv hvis temperaturen oversteg 40 grader over tid etc. denne skulle jeg for 14.000 kroner. Men jeg sa nei takk. 

Hvir syrt det blir kommer mest ann på tilstanden på lakken fra før. Om bilen må vaskes i den grad at man må fjerne asfaltdlekker etc. samt om bilen evt. har flere riper etc. som må poleres bort. Da blir det fort dyrere. Mye dyrere. Det er poleringen som tar mest tid. 

Jeg var og viste han bilen før jeg fikk pris. Tilbakemeldingen var at lakken på min var så og si plettfri og det var ingen asfaltdlekker og annet grums. Jeg er nøye med vask og beskyttelse av lakk. Så på min ble det bare en enstegs polering før coating legges. Men de sorte feltene mellom bak og fremdør trengte litt ekstra, men det fikk jeg for 500 kroner. Kunne tatt dette selv også, men da slipper jeg det. 

Kommer du med bil full av såkalte vaskeriper som nørmest er grå i lakken, så kan du fort legge på en del tusenlapper. Derfor så lønner det seg å legge dette når bilen er helt ny og følge opp med etterbehandlinger hvert år. Hvis du i tillegg unngår automatvask med børster og vasker den skånsomt vil du ikke få vaskeriper av betydning noen gang. 

Men det er mange som tror at coating ikke får riper og at bilen omtrent kun trenger avspyling og blir skuffet når den første asfaltflekken setter seg. 

Når det er sagt så går vaskeriper eller swirls under "normal slitasje" så rent økonomisk har det ingen betydning. Dette går mest på om man vil ha en skikkelig blank bil hele tiden eller ikke. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Mye prat, https://detailshop.no/sannheten-om-keramiske-coatinger/

7500 er helt i nedre sjiktet. Åpenbart at en ikke får topp kvalitet. 

Har du sjekket kontraktene deres? Hva med kunnskapen? 

Du er bare ikke sann. Har du lese problemer, eller er du bare en kranglefant?

Han har fått en "kamerat pris" på 7500,- for sin bil. Jeg har sagt at normal pris hos Ditec er fra 9100,- avhengig av hva kontroll av bilen avslører. Så det kan godt ende opp med flere tusen mer for en bil.

Du har ingen som helt kvalifikasjoner til å kunne si noe som helst om kvalitet, kunnskaper eller noe som helst hos noen av de firma som jeg har omtalt her i tråden. 

Endret av Jalla21
TL
  • Liker 1

Boss of Gloss er et meget godt velrenomert firma som ligger i Sarpsborg som har veldig gode skussmål. Dem er også sertifiserte til å legge Ditec. Det at jeg fikk det billigere er av to grunner. Jeg vet hvem det er som driver det, å at bilen min som regel er i meget god stand lakkmessig da jeg har som vane å legge mye i vedlikehold av bilen og lakken ellers på korrelt måte. 

Dem er slett ikke dem rimeligste i området her jeg bor. Merk at vi har snakker om KUN Ditec behandling. Ikke noe grundig vask hvor man må fjerne asfaltflekker etc å ikke noe som helst blir gjort inni bilen. Kun lakk. 

jeg vet om flere steder i området som tilbyr vask og polering for 1500 kroner. Det er gjerne slike firmaer som lager kjørespor etter poleringsmaskinen og forsegler dette etterpå med en coating fra billighylla. Som regel er dem ferdig på 2 timer. Sier seg selv at resultatet ikke blir bra. 

Boss of Gloss er slett ikke en av dem. Langt i fra. 

Den første ledige timen dem hadde var 24.juni. Dem er fullbooket hele veien frem til det. Ofte er dem også flere som jobber pr. bil ved behov. Dem som jobber der er dyktige og effektive.

Jeg har hatt andre biler hos Boss pf Gloss også og resultatet blir tipp topp. Dem legger mye jobb i å tilfredstille kundene. Bare les tilbakemeldingene dem har fått. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (På 10.5.2025 den 15.14):

Må si at etter inspeksjon av lakken i dag at den er 100% blank enda og uten en eneste vaskeripe :) 

IMG_1631.thumb.jpeg.b1c07bcd0e45eb75889e7ccde7bfd954.jpeg

IMG_1632.thumb.jpeg.c6f14afce0a98e24bbd5303ae2f351bb.jpeg

Jeg siterer bilder og påstander for å sette litt lys på kostnadene det prates om.

 

Ut i fra bildet og påstanden til Bjerknes her tipper jeg vi snakker om en jobb som tar mellom 4-6 timers tid + herdetid. Da fremstår ikke 7500 som noen direkte upris sånn egentlig 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hansien skrev (4 minutter siden):

Jeg siterer bilder og påstander for å sette litt lys på kostnadene det prates om.

 

Ut i fra bildet og påstanden til Bjerknes her tipper jeg vi snakker om en jobb som tar mellom 4-6 timers tid + herdetid. Da fremstår ikke 7500 som noen direkte upris sånn egentlig 

Det stemmer. 

Men je hadde ikke fått det til den prisen om ikke bilen var tilnærmet prikkfri i lakken. En ekstra runde med polering koster dort 2-3k ekstra. 

Leverer du en ihjelvasket bil full av vaskeriper blir det selvsagt dyrere. Det er derfor han ville se bilen først. 

Prisene som oppgis er fra priser. Det betyr at det i beste fall koster 9.100 for Ditec Ultra behandling. Altså hvis lakken er tilnærmet 100% eller det kun trenger en stegs polering. Hvis du leverer en skikkelig skitten bil så gpr det fort 1-2 timer med vask i tillegg inkludert asfaltfjerning og claying etc. 

Så korrekt pris gis ikke før han har sett bilen. Jeg slapp unna med 500 kr. Ekstra da de sorte feltene mellom frem og bakdør var litt småripete. Synes kun i solen, men ja, det må tas. Jeg kunne tatt det selv og spart pengene, men jeg er for lat, hehe. 

Endret av Bjerknez

Bladde litt i gamle tråder og hva skjedde egentlig med dette @Bjerknez?

Sitat

Husk at kampanjen på i4 M50 som varer ut året er helt sinnsyk. Disse bilene koster fort 200.000 mer etter nyttår. Det er nok derfor denne er gunstig akkurat nå, siden gjenkjøpsverdien da blir ganske høy. 

Var det Bavaria som sa den skulle opp 200k? Noen sider bak her kunne en jo se at prisen hadde gått kraftig ned? 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Bladde litt i gamle tråder og hva skjedde egentlig med dette @Bjerknez?

Var det Bavaria som sa den skulle opp 200k? Noen sider bak her kunne en jo se at prisen hadde gått kraftig ned? 

Nei, kampanjene er likt priset fremdeles.
Tilbudet til 569' var på et begrenset antall lagerbiler

Endret av Syar-2003
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Nei, kampanjene er likt priset fremdeles.
Tilbudet til 569' var på et begrenset antall lagerbiler

ah, men de gikk aldri opp til 800k++? Helt random at jeg kom over dette da jeg hørte at leasing stort sett prissettes til verdi -50%. Sjekket med tilbudet til @Bjerknez og ser ut til å stemme sånn ca. Atlså at en i perioden(som jeg antar er 3 år) betaler en 50% av verdien slik at forhandler sitter igjen med ca 10% margin når en selger bilen, og gjerne mer(eller mindre)

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

ah, men de gikk aldri opp til 800k++? Helt random at jeg kom over dette da jeg hørte at leasing stort sett prissettes til verdi -50%. Sjekket med tilbudet til @Bjerknez og ser ut til å stemme sånn ca. Atlså at en i perioden(som jeg antar er 3 år) betaler en 50% av verdien slik at forhandler sitter igjen med ca 10% margin når en selger bilen, og gjerne mer(eller mindre)

Det er ikke noe som går opp slik du antyder.
Når i4M50 kampanjene er over eller slutt (hvilket ikke et sannsynlig med det første) er prisen veiledende og 150-200 tusen over.

Og alle kjenner jo taktikken til selgere ...

Endret av Syar-2003
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe som går opp slik du antyder.
Når i4M50 kampanjene er over eller slutt (hvilket ikke et sannsynlig med det første) er prisen veiledende og 150-200 tusen over.

Og alle kjenner jo taktikken til selgere ...

@Bjerknezantydet, jeg siterte han bare :)

 

Men ang selgere, helt enig i det. Mye rart fra den fronten.

Salvesen. skrev (58 minutter siden):

Bladde litt i gamle tråder og hva skjedde egentlig med dette @Bjerknez?

Var det Bavaria som sa den skulle opp 200k? Noen sider bak her kunne en jo se at prisen hadde gått kraftig ned? 

Dette er noe selger sa til meg. Han pyntet nok litt på sannheten og kampanjen ser ut til å være aktiv enda. Uansett spiller det liten trille for min del.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

@Bjerknezantydet, jeg siterte han bare :)

 

Men ang selgere, helt enig i det. Mye rart fra den fronten.

I4M50 kampanjeprisen på fully charged har vært uendret (599') og gått uten stans siden 2023. 

Det er BMW Norge (ikke forhandlere) som setter kampanjene, varighet og pris,  og de er noen måneder av gangen. Men har under hele perioden blitt fornyet.

Endret av Syar-2003

Punkterte midt på Hardangervidda med M50en, Bilen ble tauet til Bilia ved hjelp av BMW Veihjelp. Nå prøver Bilia å rane meg for 21000kr for 4 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 dekk, kan kjøpes på nett og fraktes landet rundt for 11000kr, virkelig gøy opplevelse!

Er veldig dårlig utvalg på dekk med 99+ laste indeks i 255/35 r20, er kun de originale sjerne merket Asymmetric 5 som har det, tenkte Continental SportContact 7 men de har kun 97, vurderer å bare gå opp 10mm bredere bak til 265.

IMG_2131.jpeg

IMG_2151.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...