Jalla21 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai DrAlban3000 skrev (54 minutter siden): Her sto det mye rart. Bare finner du på ettersom du skriver? Coating kan være så mangt, men om du mener keramisk coating så er denne langt hardere enn lakken din. Det er poenget til beskyttelsen, å lage en meget tynn og hard barriere imot skitt og slitasje. Ja, du skal lese mye rart før øra detter av. 🤣
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai (endret) Syar-2003 skrev (1 time siden): Initiell kost var bakt inn i nybilprisen fra Bavaria , men tror det var 7500,- Årlig etter og rebehandling dekket Bavaria første året. Årets kostet 1875,- Det er peanøtter og absolutt verdt det "for meg". Jeg har heller ikke noe eget sted å stå og dille med detaljert vask og polering og slik type arbeid. Så jeg føler meg overhode ikke som noen idiot. 7.500 er ikke det som velter økonomien nei, men samtidig føles det for meg unødvendig når resultatet med andre midler til en brøkdel av prisen gjør tilnærmet samme nytten. Dessuten liker jeg nå og pulse litt med dette, så for meg er det vinn/vinn. Vi har alle våre grunner til å forsvare kjøpene våre. Det at JEG mener det er idiotisk betyr ikke at du faktisk er en idiot. Endret 8. mai av Bjerknez
DrAlban3000 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) sverreb skrev (42 minutter siden): Keramisk coating er (skal være) silisium dioksid eller silisiumkarbid (usikker på om det egentlig er en ting, kildene jeg fant var ikke gode) Dette er definetivt hardere enn polymerene i lakken. Samtidig er coatingen så tynn at man ikke egentlig kan forvente noe særlig ripebeskyttelse. Det er litt som å kle en gummimatte med aluminiumsfolie og forvente at det skal beskytte mot kutt og pungteringer. Det kan sikkert bidra til å begrense de mikroskopiske ripene man får fra vanlig vask, men ikke forvent at det gjør noe med en ripe som man vil kunne føle med neglen. Det var det heller ingen som forventet. Mitt svar til Bjerknez gikk på at en av grunnene til å bruke keramisk coating (god eller ikke) er at den er hardere. Det var endel opplysninger han ga som ikke stemte. Jeg vet veldig godt hva en slik coating kan og ikke kan da jeg har drevet med dette i mange år. Enkelt forklart, situasjoner som gir riper i lakken gir det uansett om du har coating eller ikke. For å få en fysisk beskyttelse må du ha en slags folie. Jeg gjør denne jobben selv stort sett. Bruker 6-8 timer på en bil og ganske kostbart utstyr, at folk bruker 5-10 000 på dette er for meg forståelig. Her er en i4 som ble polert to ganger og så forseglet med keramisk forsegling. Ble et veldig godt resultat som varte lenge, men motorvei og sinnsykt mange kilometer i året bidro til slitasje over tid. Endret 8. mai av DrAlban3000
DrAlban3000 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Bjerknez skrev (43 minutter siden): Tror jeg ordla meg litt feil. At det står at coating er hardere på flasken spiller liten trille for meg så lenge det ikke gagner meg. En keramisk coating er hardere enn lakken din uansett hvordan du føler det rundt tema. Jeg føler at det ikke er så mye sukker i Cola, men til tross for dette er sukkermengden i brusen faktisk uavhengig av dette. Så er det jo opp til folk selv om det er verdt det eller ikke. 1
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): En keramisk coating er hardere enn lakken din uansett hvordan du føler det rundt tema. Jeg føler at det ikke er så mye sukker i Cola, men til tross for dette er sukkermengden i brusen faktisk uavhengig av dette. Så er det jo opp til folk selv om det er verdt det eller ikke. Ja, men det bør ikke være positivt at den er hardere enn lakken nødvendigvis. Jeg har for meg at enkelte sidestiller hardere coating med bedre beskyttelse. MIN erfaring er at det ble like fort gnissemerker i coating som klarlakken uten beskyttelse. Da mener jeg folie gir bedre beskyttelse. Men man får jo gnissemerker i folie også selvsagt så det blir like stygt, men lakken under beskyttes. Dessuten er coatinglaget mikroskopisk i forhold til tykkelsen på klarlakken. Den eneste fordelen med coating slik jeg ser det er at avrenning er bedre enn det en vanlig voks/forsegling gir og at den holder lenger. Fint for dem som ikke liker å vedlikeholde lakken selv i stor grad utover vanlig vask.
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Da blir det snart påmontert nye hjul Kult! Regner med du oppdaterer med bilde når dem er påskrudd?
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Bjerknez skrev (2 timer siden): Kult! Regner med du oppdaterer med bilde når dem er påskrudd? Det skal jeg få gjort. Først må et nytt sett GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 bestilles. Endret 8. mai av Syar-2003
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Emergency Braking at 130 km/h with BMW i4 Here is a demo of a braking and obstacle avoidance at 130 km/h with the BMW i4 all-electric. Litt vanskelig å se om det er en e35/e40/x40. Men det er ikke M50.
Lord Britishface Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai 20 hours ago, Bjerknez said: Sterke farger har jeg aldri vært fan av på biler. Sterke farger er mer kledelige på "konebiler" og småbiler som ikke er like "seriøse" på en måte. Fargene i seg selv kan være fine, men bilen ser litt klovnete ut. Det er en av grunnene til at jeg fjernet Msport setene i bilen. Det ble bare litt "too much" for meg. Sikkert fint i en Ferarri, men det er nå tross alt ikke en Ferarri jeg kjører. For noe oppgulp. i4 er en elbil med verdens største unødvendige grill, et panser like langt som en Citroen Ami, 544 hester og en knapp for å generere romskiplyder når man akselererer. Det er mye mer klovnete enn nesten enhver småbil. Hvis det ikke hadde kostet like mye som en OK bruktbil ville jeg lett tatt ut min i Speed Yellow. 4
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Lord Britishface skrev (1 time siden): Hvis det ikke hadde kostet like mye som en OK bruktbil ville jeg lett tatt ut min i Speed Yellow. Heeelt enig. Dritkult 👌 Bavaria Lillestrøm hadde en utstilt i 2022 , fikk sett en "in the flesh". Individual koster ikke mye mer enn man må ut med for en høvelig premium foliering (40-50k). Endret 8. mai av Syar-2003 1
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai (endret) Ja, så uenige går det altså ann å være 😂 Endret 8. mai av Bjerknez
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Bjerknez skrev (14 minutter siden): Ja, så uenige går det altså ann å være 😂 Dustebilde. Du taper terreng Bjerknez. 2 mot 1 nå 😅
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai (endret) Ja, nå har jeg definitivt tapt 😂 God Påske Endret 8. mai av Bjerknez
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Biler trenger farger de også. Har ikke noe å si om de er små eller store. Folk må slutte å bare kjøpe kjedelige sort, hvitt og grått og nyanser sv disse (er litt skyldig selv der) Dessuten er det BMW pedigree med M og M performance biler i sterke farger. En fire orange i4 e40 sender således et litt feil signal til motsetning til en M4 eller i4M50 vil gjøre med samme sterke farge. Endret 8. mai av Syar-2003 1
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Jeg vil gi en hyllest og applaus til alle som velger sterke primærfarger på bilen i stedet for å snakke de ned. Grensen min dog går ved rosa 🫣 2
Bjerknez Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai Klarer meg nok helt utmerket uten den hyllesten, hehe.
Bjerknez Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai For det første så må man nesten bare ta innover seg at BMW i4 (selv om det er en M50) er en helt vanlig elektrisk bil. Riktignok i premium segmentet slik jeg ser det, men ikke noe utover det. Det er en bil hvor dem grovt sett har byttet ut en forbrenningsmotor med et batteri. Personlig liker jeg den store grillen forran, men bilen bærer jo preg av at dem har satt batteri i et gammelt karosseri. Helt greit for min del, men jeg ønsker jo ikke å øke kontrasten for å vise dette ytterligere ved at man bruker sterkere farger. Sort hadde i så måte gjort den beste jobben for å skjule dette, men sort er kjedelig. Mørke grå derimot er akkurat passe slik jeg ser det. Man ser grillen (som jeg personlig synes er tøff) men den lyser ikke i mot deg som en fullmåne. Sterke farger passer bedre ekte sportsbiler mener jeg. Type Ferarri, Porche i den dyre enden av skalaen, Lamborghini etc. Da har man liksom "lov" til å briefe litt og vise seg frem. Enten det eller så passer dem i småbiler, eller såkalte "konebiler" for å gi et artig utrykk eller en kjip bil det lille ekstra. En slags ironisk men morsom greie på en måte. På en BMW i4 M50 synes jeg ikke dette passer i det hele tatt. Jeg synes rett og slett det ser helt dustete ut. Jeg snakker her om "knall" farger som gul, rosa, lilla, knall rød etc. Sleng på noen røde bremsekalipere og noen røde detaljer i interiøret så har man en fullstendig fargekrasj uten like. En bil som kan se litt mystisk og respektabel ut ser nå ut som en rullende candybar eller en overpriset "konebil". Da mangler man bare plysj på rattet og og en rosa mobilholder.
Hansien Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Lord Britishface skrev (10 timer siden): For noe oppgulp. i4 er en elbil med verdens største unødvendige grill, et panser like langt som en Citroen Ami, 544 hester og en knapp for å generere romskiplyder når man akselererer. Det er mye mer klovnete enn nesten enhver småbil. Hvis det ikke hadde kostet like mye som en OK bruktbil ville jeg lett tatt ut min i Speed Yellow. Det er synd at det er så få bilmerker som har spenstige farger i fargekartet sitt, og at man må inn på fordyrende spesialprogram eller omlakkering om man ønsker noe så kult som en knall gul bil. Jeg og hadde valgt den fargen der kombinert med noen mangeeikede antrasitt-fargede felger. 2
Syar-2003 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Bjerknez skrev (33 minutter siden): For det første så må man nesten bare ta innover seg at BMW i4 (selv om det er en M50) er en helt vanlig elektrisk bil. Du trenger tydligvis litt opplæring. i4 M50 er BMW M divisjonens første elbil som de ga M performance development og workover. Den er i kategorien M performance car som M340I, M440I og M550i. Salget av i4 M50 hører innunder M divisjonen sin salg og omsetning og listes også under modeller hos M og som alle M biler produseres den på spesifikke fabrikker og kan leveres med individual colors : https://www.bmw-m.com/en/topics/all-models.html Hva du synes om farger på biler virker litt ensidig og merkelig , men deg om det. Fakta er at I4 M50 er en M performance car utviklet hos BMW's M divisjonen. Og det er ikke snakk om styling Det skiller den fra ordinær i4. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå