Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Trulss said:

Ja, de tar sjelden fyr av seg selv, selv om det har hendt. Det er verre med de elektriske kjøretøyene.

Ifølge statistikken tar dei altså oftare fyr enn elbiler.

Merk at forsikringsselskap slår fast at dei tar sjeldnere fyr enn fossile biler, ikkje elbilforeningen. Forsikringsselskap er som kjent opptatt av å kvantifisere risiko, og har her konkludert med at risikoen er mindre enn for fossile biler.

Tar eg ikkje heilt feil har du vel fått påpeikt det før, men du nekter jo å akseptere fakta som ikkje er i tråd med ditt verdensbilde. Det har du demonstrert gjennom mange tråder...

Endret av barfoo
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Volvo har ikke vektsensor i førersetet, sier Volvo!

Tja, stemmer det? Ikke helt ifølge denne artikkelen hos Motot:

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-her-er-vektsensoren-volvo-sa-at-ikke-finnes/330067

Volvo kan man ikke stole på lenger. Selv rene fakta opplysninger lyver de om. Hva har egentlig skjedd med Volvo?  Fra å være et merke man kjøpte for å være sikker på at man kjøpte de sikreste bilene der ute..til å bli et merke som prøver å undergrave troverdigheten til kundene sine og lyve om helt elementære fakta om bilene..Jeg forstår mindre og mindre av dette

Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Volvo kan man ikke stole på lenger. Selv rene fakta opplysninger lyver de om. Hva har egentlig skjedd med Volvo?  Fra å være et merke man kjøpte for å være sikker på at man kjøpte de sikreste bilene der ute..til å bli et merke som prøver å undergrave troverdigheten til kundene sine og lyve om helt elementære fakta om bilene..Jeg forstår mindre og mindre av dette

Der er sensor men det har ikke noe med airbag og gjøre (i følge Volvo):

Spoiler

det finnes ikke en vektsensor i setet som er knyttet til utløsning av airbag. Årsaken til at airbag på førersiden ikke er utløst er altså IKKE at det ikke er registrert vekt i setet.

– Det er følgelig andre årsaker til at airbag på førerside ikke er utløst. Dette har ikke ett tydelig svar, fordi bilens SRS-system er et omfattende og sammensatt system bestående av en rekke ulike komponenter og situasjonsbestemte triggere. Hvordan airbagene oppfører seg i en kollisjon, er avhengig av en rekke faktorer.

 

Skrevet
barfoo skrev (5 timer siden):

Ifølge statistikken tar dei altså oftare fyr enn elbiler.

Merk at forsikringsselskap slår fast at dei tar sjeldnere fyr enn fossile biler, ikkje elbilforeningen. Forsikringsselskap er som kjent opptatt av å kvantifisere risiko, og har her konkludert med at risikoen er mindre enn for fossile biler.

Tar eg ikkje heilt feil har du vel fått påpeikt det før, men du nekter jo å akseptere fakta som ikkje er i tråd med ditt verdensbilde. Det har du demonstrert gjennom mange tråder...

Finner det litt rart at det ikke finnes bedre statistikk, og de drar brann i sparesykler inn i statistikken. Det hele er lite troverdig. De burde kunne levere oversikt over hvilke biler som brenner mest, i hvilke fylker osv. De burde også vite hvor mange som har tatt fyr når de lader eller er i drift.

Så inntil det foreligger noe troverdig ville jeg tatt alt som skrives av en elbil-fanatiker med en klype salt.

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (36 minutter siden):

Tviler egentlig ikke på dette, men hvor er en mer detaljert statistikk?
Det er veldig interessant å se om de tar fyr under lading, under kjøring, eller er påtent.

Forsikringsselskapene er vel de som har den beste og mest koplette statistikken på branner i kjøretøy og bygninger.

Brann under lading som ikke er påtent, er bortimot ikke-eksisterende nå. Det var noen få i tidlig elbilfase, men nå skjer det knapt.

Da står vi igjen med hendelser under kjøring eller stopp langs veien, også påtente. Av de siste, må man så skylde på påtent pga forsøk på forsikringssvindel, og påtent som del v sabotasje/hærverk eller skjuling av annen kriminalitet.

Når det er brann i elbil, blir det stort sett alltid slått stort opp, selv om det kanskje er blitt roligere i det siste (på grunn av for få tilfeller?). Branner i icebiler forbigås som regel i stillhet om det ikke samtidig fører til brann i bygninger.

Den siste store saken om brann i elbiler, var den i parkeringshuset ved flyplassen ved Sola. Den viste seg  til alt overmål å skyldes en gammel Opel dieselbil... 🌞

Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Forsikringsselskapene er vel de som har den beste og mest koplette statistikken på branner i kjøretøy og bygninger.

Brann under lading som ikke er påtent, er bortimot ikke-eksisterende nå. Det var noen få i tidlig elbilfase, men nå skjer det knapt.

Da står vi igjen med hendelser under kjøring eller stopp langs veien, også påtente. Av de siste, må man så skylde på påtent pga forsøk på forsikringssvindel, og påtent som del v sabotasje/hærverk eller skjuling av annen kriminalitet.

Når det er brann i elbil, blir det stort sett alltid slått stort opp, selv om det kanskje er blitt roligere i det siste (på grunn av for få tilfeller?). Branner i icebiler forbigås som regel i stillhet om det ikke samtidig fører til brann i bygninger.

Den siste store saken om brann i elbiler, var den i parkeringshuset ved flyplassen ved Sola. Den viste seg  til alt overmål å skyldes en gammel Opel dieselbil... 🌞

Dette er jo bare tull. Det er flere elbiler som har tatt fyr helt av seg selv, og under lading. Synes ikke du også det er rart at denne statistikken gjemmes bort?

Skrevet
Trulss skrev (Akkurat nå):

Dette er jo bare tull. Det er flere elbiler som har tatt fyr helt av seg selv, og under lading. Synes ikke du også det er rart at denne statistikken gjemmes bort?

Siden du mener det er tull, så regner jeg med du har noen ferske lenker til tilfeller å dele!

Skrevet (endret)
Trulss skrev (9 minutter siden):

https://www.dt.no/rykket-ut-til-roykutvikling-fra-bil-to-personer-har-fatt-i-seg-noe-royk/s/5-57-2425470

Her er en Jaguar som tok fyr av seg selv, uten å stå på lading. Heldigvis var det folk i bygget som fikk tauet den ut så brannvesenet fikk satt den i container med vann.

Ja, dette er en Jaguar i-Pace, som er en av de som har hatt problemer pga batterier fra LG. Det er samme batterier, dog med flere pakker, som i min egen Hyundai Kona.

Jaguar har vært skrekkelig treg med utskiftninger pga denne feilen, derfor ser man nå noen få tilfeller av disse. Men de skal som sagt ha kjøpt tilbake de bilene som har problemer, hvor de ikke allerede har skiftet batteripakkene på.

Det er altså en av svært få tilfeller (jeg påstod aldri det var 0) som er registrert i senere tid. Som jeg og skrev over, har vært noen problemer med Audi E-Tron som også har de samme cellene, der de ikke har byttet batterier. 

Men foruten de få kjente tilfellene med biler som har et kjent problem med batteriene, så er det altså svært få tilfeller.

PS! Artikkelen er over 1 år gammel! 😉

Endret av Snowleopard
Lagt til siste setning
Skrevet

Nei, det er ikke få tilfeller, men de belyses ikke av media. Nå har jeg tilfeldigvis inngående kjennskap til flere av disse brannene, og derfor vet jeg at tallene som mange presenterer og viser til IKKE stemmer, og da ber jeg om en offentlig statistikk. Du forstår da sikkert at tallene som eventuelt kommer frem i en slik statistikk ikke er reelle, noe jeg kan se med et øyekast. Så derfor er jeg ganske trøtt av kommentere alle de som tror de vet noe som følge av noe de har lest i et ukeblad. De som kommenterer her inne aner virkelig ikke hva de snakker om. Det å vise til en statistikk som også innbefatter elsykler sier litt om hvilke kunnskaper de sliter med å besitte, og at det skorter på helt generell tankegang med en såpass logisk brist.

Skrevet

Jeg kan dele noen flere resultater, dog ingen som spesifikt sier om fordeling av brannårsak og sted (hjemme, ladestasjon, parkeringsplasser uten lading eller langs vei).

Denne artikkelen fra TV" henter tall fra DSB - Direktoratet for Samfunnsberedskap, og sier det var 33 elbilbranner mot 704 i icebiler i 2023.

https://www.tv2.no/broom/harde-fakta-sa-ofte-brenner-elbiler/16913371/

Ifølge Brannportal.no var det i 2021 totalt 760 branner, hvorav 29 var i elbiler og 689 i icebiler

https://www.brannportal.no/elbil-og-brannfare/

Direkte fra DSB:

https://brannstatistikk.no/search?searchId=9B13517C-F1CD-490F-82A1-57B9CA38ACA5&type=SEARCH_DEFINITION

image.thumb.png.8c9c9e249f9c73b5177d5cddc9f52a0e.png

Men du har tydeligvis bedre statistikk å vise til. Ville jo vært kjekt om du kunne vise til kilder og tall/resultater, så vi andre kan lære?

Eller er dette bare nok en påstand fra en anonym bruker (ja, jeg er også anonym så dømmer ikke alene pga det), som forventer at man skal stole på udokumenterte opplysninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...