uname -i Skrevet 18. september Rapporter Del Skrevet 18. september Det måtte jo komme. VY har kjempet i flere år for dette. Mens resten av tilbudet har gått for lut og kaldt vann så har de satset stort på en parallell linje til Gardermoen med kunstig lave priser, men det hjalp ikke fordi folk foretrakk Flytoget allikevel selv om det var mye dyrere. Så da dro de opp trumfesset, nemlig å drive lobbyvirksomhet mot det partiet hvor middelmådighet er en dyd. Alternativet med å skjerpe seg var selvfølgelig fullstendig uaktuelt. Det burde vært omvendt. Flytoget har tydeligvis en kultur og ledelse som gir fornøyde kunder og ansatte. Det burde vært Flytoget som tok over VY så kanskje det hadde vært håp for de reisende. Regjeringen slenger nå på bordet en rekordøkning i bevilgninger til VY/BaneNor Det "ambisiøse" målet? At man innen 2036(12 år!!) skal få forsinkelsene ned med fattige 30%. Som de garantert ikke vil klare. Men om de gjør det så betyr det at Ukraina, hvor jernbanearbeidere stadig blir drept i en pågående krig, fremdeles vil ha mye bedre regularitet på jernbanen. Det er helt koko.. 1 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. september Rapporter Del Skrevet 18. september Ikke for å undergrave det Flytoget har levert til nå, for det er bra, men det er lettere å drifte kun én strekning på den mest moderne infrastrukturen. I tillegg, når kapasiteten er så presset som den er, gir det lite mening å kjøre en masse halvfulle tog Drammen-Gardermoen. Vi får ikke ta sorgene på forskudd. Jeg ser Vy har store planer om å forbedre tilbudet. Gi ruteplanleggerne en sjanse. Det er kanskje når togene ikke går at man har merket størst forskjell. Flytoget hadde én strekning å tenke på, og kunne oftere stille opp et busstilbud som funka. Vy må håndtere alt fra langdistanse til Bergen og lokaltog til Mysen, og selv om planene er aldri så gode så går det skeis for ofte. Man får tro de har tenkt på det i ny organisering. 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september Jeg har null tro på at samferdselens svar på Helan og Halvan, VY/BaneNOR, noengang til få det til. Uansett hvor mye penger vi slenger på bordet. Det er en holdning og kultur som sitter i vegga. Begge møkkaselskapene bør fullstendig privatiseres. Det finnes null grunner til at dette skal være statlige selskaper. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 18. september Rapporter Del Skrevet 18. september Kanskje det er starten på å få denne Høyre-røra til å smelte sammen tilbake til NSB? Vi kan håpe 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. september Rapporter Del Skrevet 18. september (endret) Det er lurt å sette seg inn i årsakene til togforsinkelser. Nesten ingen forsinkelser skyldes NSB/Vy. På grunn av oppdeling i mange forskjellige selskaper, anbud og politikk, er Vy knapt mer enn et bemanningsbyrå for lokførere og konduktører. Hvem er ansvarlig for at signalanlegget, sporet, kommunikasjon og strøm er i orden? BaneNOR. Den forslitte vitsen om at lokføreren har vel forsovet seg HØHØHØ stemmer nesten aldri. Omtrent alle forsinkelser skyldes svikt i infrastruktur som BaneNOR var ansvarlig for. Når toget er forsinket blir folk sure på NSB. Noen få har oppdaget at de heter Vy nå. En kan diskutere kompetansen til BaneNOR, men de er underlagt staten som heller vil bruke penger på andre ting. Det er et gigantisk etterslep på norsk jernbane som de ikke kan utbedre uten å jobbe gratis. Staten bevilger ikke penger til jernbane medmindre det er et nytt prestisjeprosjekt nær Oslo. Signalanlegg som er avleggs og skulle vært oppgradert for lenge siden blir fortsatt lappet sammen hver gang det svikter. Å dele opp NSB i stadig flere småselskaper som konkurrerer, i stedet for å samarbeide om stordriftsfordeler, har gjort hele greia mye mer komplisert. Tog som bare kjører samme strekning hele tiden slites raskere enn tog som får variert slitasje, men ulike togselskaper kan ikke låne tog av hverandre. Ikke engang ved lange verkstedopphold kan ett togselskap låne togsett av et annet, slik NSB roterte togsettene rutinemessig. Verkstedet og togselskapet er selvsagt to ulike selskaper som ikke blir enig om regninga, og jobben blir knapt gjort. https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/mantena-sier-opp-kontrakten-med-goahead--ikke-okonomisk-barekraftig-6.158.1052142.45ece1b943 Å dele opp og privatisere alt er Høyres og EUs ideologi, ikke en god måte å gjøre det på. En kunne tenke seg at man nasjonaliserer jernbanen under nytt navn. Hører "NSB" er ledig. La BaneNORs oppgaver være underlagt dem, ikke den separate, verna bedriften de er nå. Hvorfor er Flytoget så mye bedre? De har fått moderne togsett, og kjører bare på en moderne hurtig banestrekning hvor de knapt stopper for på/avstigning. De slipper barnevogner, rullestoler, ungdomsgjenger, rusmisbrukere osv. De har bare flypassasjerer, og de er en ganske ensartet og edruelig demografi som ikke trenger hjelp, krangler eller forsinker toget mens man venter på politi. De er ikke nødvendigvis flinkere, de har en mye enklere jobb. Det er nå sprengt kapasitet på strekningen, og uakseptabelt at Flytoget kjører rundt med halvtomme tog mens folk som ikke skal til flyplassen må vente på neste, overfyllte tog. En løsning kunne være at Flytoget fungerte som lokaltog, de skal jo den veien uansett. Endret 19. september av Mannen med ljåen 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå