Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet
arne22 skrev (1 time siden):

Ja, det er forskjell på bruk og behov. Bruker stort sett ikke internett på den måten.

Har man et sånnt behov, så blir det jo fiber. I forhold til mine behov så ville det vært steinalder.

De fleste bruker vel internett hjemme til å strømme innhold i høy kvalitet. De som klarer seg med lineær-TV kan sikkert klare seg med mobilt bredbånd, om man ikke har barn eller ungdommer i huset. Men det gjelder da neppe en stor andel av befolkningen. 

Hva som er mer steinalder med fiber+100GB på mobilen enn bare 108GB på mobilen skjønner jeg ikke helt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

De fleste bruker vel internett hjemme til å strømme innhold i høy kvalitet.

Kunne aldri tenkt meg å bruke Internett primært til underholdningsformål eller til å strømme innhold av høy (teknisk) kvalitet.

For meg så ligger begrepet "kvalitet" over i noe helt annet. 

Men det produktet man kjøper må/bør jo være tilpasset det behovet som man har.  

Det er jo helt rett at hvis man er en av dem som bruker Internett for å strømme video i høy teknisk kvalitet, da blir fiber rette løsningen.

Endret av arne22
Skrevet

Mobilt bredbånd og fiber kan ikke sammenlignes. Fiber er langt mer stabilt og kan levere høyere og mer forutsigbare hastigheter. I tillegg får man som regel ikke en egen offentlig IPv4 adresse på mobilt bredbånd, men havner bak CGNAT, med de begrensningene det medfører.

Skrevet
arne22 skrev (52 minutter siden):

Det er jo helt rett at hvis man er en av dem som bruker Internett for å strømme video i høy teknisk kvalitet, da blir fiber rette løsningen.

Jeg strømmer Youtube, Netflix, Viaplay, NRK etc.på mobil, pc, appleTV og TV via Telia trådløst bredbånd. Jeg tror ikke det er noen reduksjon i kvalitet(?) I hvert fall ikke noe jeg merker. Relativt ny Samsung 4k smart-TV. 2 personer her. Ingen gaming.

freedomseeker skrev (46 minutter siden):

men havner bak CGNAT, med de begrensningene det medfører.

Jau. Mulig jeg har en begrensning der. Men ettersom jeg ikke vet hva det går ut på, så får det gå.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

Mobilt bredbånd og fiber kan ikke sammenlignes. Fiber er langt mer stabilt og kan levere høyere og mer forutsigbare hastigheter. I tillegg får man som regel ikke en egen offentlig IPv4 adresse på mobilt bredbånd, men havner bak CGNAT, med de begrensningene det medfører.

Det kan enkelt fikses hos Telenor i hvert fall, bare å bruke APN "telenor.fwa". Da får du public IPv4 og IPv6. Jeg bruker det selv på routeren på hytta da denne har fast VPN-forbindelse til den hjemme. 

Skrevet
Dovreekspressen skrev (18 minutter siden):

Jeg strømmer Youtube, Netflix, Viaplay, NRK etc.på mobil, pc, appleTV og TV via Telia trådløst bredbånd. Jeg tror ikke det er noen reduksjon i kvalitet(?) I hvert fall ikke noe jeg merker. Relativt ny Samsung 4k smart-TV. 2 personer her. Ingen gaming.

Jau. Mulig jeg har en begrensning der. Men ettersom jeg ikke vet hva det går ut på, så får det gå.

Ja, da har du den typen trådløs bredbånd du ikke kan ta med deg. Men da burde du også vurdere Starlink, da kan du spare anslagsvis 200,- per måned. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det kan enkelt fikses hos Telenor i hvert fall, bare å bruke APN "telenor.fwa". Da får du public IPv4 og IPv6.

Interessant. Må prøves om det kan fungere også hos happybytes. (Ikke godt å si.)

Har også lest at det er en del fiberleverandører som også benytter seg av CGNAT.

IPv6 kan man vel også få bak eller gjennom en CGNAT?!

Endret av arne22
Skrevet
3 hours ago, freedomseeker said:

Eg er visst på CGNAT selv med fiber. Lest at altibox har gjort dette for de med fiber også nå, kanskje for å spare på IPv4 adresser? Aner ikke hvorfor de gjør det. Men eg får prøve ringe kundeservice og be de ta meg av CGNAT da eg har enheter som må nåes ute. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Ja, da har du den typen trådløs bredbånd du ikke kan ta med deg. Men da burde du også vurdere Starlink, da kan du spare anslagsvis 200,- per måned. 

Har Starlink redusert månedsprisen nylig? Jeg kikket på det for en stund tilbake, da de annonserte standard-kit for kr 0,- i stedet for 3990,-. Mener å huske det kostet litt mer enn Telia Trådløst Bredbånd pr. mnd(?)

Skrevet
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Har Starlink redusert månedsprisen nylig? Jeg kikket på det for en stund tilbake, da de annonserte standard-kit for kr 0,- i stedet for 3990,-. Mener å huske det kostet litt mer enn Telia Trådløst Bredbånd pr. mnd(?)

Bolig Lite koster 399,- per måned. Men for å få gratis utstyr må du ha vanlig Bolig-abb. i 12 mnd. først. Det koster 569,-. Billigste fra Telia er vel 590,- eller noe sånt?

Skrevet
disk skrev (1 time siden):

Eg er visst på CGNAT selv med fiber. Lest at altibox har gjort dette for de med fiber også nå, kanskje for å spare på IPv4 adresser? Aner ikke hvorfor de gjør det. Men eg får prøve ringe kundeservice og be de ta meg av CGNAT da eg har enheter som må nåes ute. 

CGNAT på fiber er jo helt håpløst. Det hadde vært ubrukelig for meg, da jeg kobler meg opp til routeren hjemme med VPN fra mobilen når jeg er på reise. Jeg har heldigvis hatt fast IP-adresse så lenge at jeg kun betaler 10,- pr. måned for det ;)

Skrevet
arne22 skrev (1 time siden):

Interessant. Må prøves om det kan fungere også hos happybytes. (Ikke godt å si.)

Har også lest at det er en del fiberleverandører som også benytter seg av CGNAT.

IPv6 kan man vel også få bak eller gjennom en CGNAT?!

IPv6 skal ikke plages av CGNAT nei. 

Om ikke telenor.fwa fungerer kan du prøve internet.public. Men da får du ikke IPv6, kun offentlig IPv4.

Skrevet
4 hours ago, freedomseeker said:

Mobilt bredbånd og fiber kan ikke sammenlignes. Fiber er langt mer stabilt

Det er 2 helt forskjellige ting, løsninger og kostnader. Er man hjemme bare deler av året og vil spare en god del per måned kan man fint klare seg med 5g og hotspot. Fiber gir kun internett aksess på en bestemt adresse, til en relativt høy pris. Hvis det er det man er ute etter vil det passe bra. Mobilt er langt mer fleksibelt, man trenger ikke noe boks på veggen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...