skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 06:46 Skrevet tirsdag kl 06:46 (endret) kåre b skrev (4 timer siden): Hva mener du vi skal gjøre da? Ingenting? Nei, hvor sier jeg det? Jeg mener vi bør prøve noe nytt fremfor å satse å dobbelt så hardt på noe som ikke bare har feilet miserabelt, men ført oss inn i den situasjonen vi er i nå. Som sagt arbeid uten kompensasjon fører ikke akkurat til arbeidslyst, skal man sette folk i arbeid så får det være produktivt arbeid med en levelig lønn, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få til, men det er nav vi snakker om, det er blitt et sted der vett kommer for å dø. Jeg har vært i dette systemet i en periode, de sponser bedrifter med gratis arbeid, arbeid som disse bedriftene sjelden belønner med faktisk fast arbeide, nei det en visstnok får er arbeidserfaring, for noe piss, en betaler ikke regninger med arbeidserfaring, i tillegg til det så pisser de vekk så mye penger på helt ubrukelige kurs uten noen som helst nytte ute i den virkelige verden, nav er blitt helt ødelagt i forhold til det det var en gang i tiden, arbeidskontoret, der var det mulig å finne jobb engang i tiden, ikke nå lenger, nå skal det prakkes på dem oppmøteplikt til et eller annet ubrukelig å ekstremt kostbart tull, å fortsette i samme spor som vi er i nå gir ikke mye mening. Endret tirsdag kl 10:11 av skaftetryne32 3
Evil-Duck Skrevet tirsdag kl 10:30 Skrevet tirsdag kl 10:30 (endret) Nå antar jeg at @kåre b snakker om dagpenger, basert på tidligere innlegg. Det er en svært begrenset ytelse. Jeg var selv på dagpenger i en periode i 2015 og igjen i 2016–2017, da verftsindustrien på Vestlandet holdt på å kollapse. Det var ingen hyggelig tilværelse. Jeg ble blant annet tvunget på arbeidssøkerkurs, til tross for at jeg allerede hadde en jobb som ventet på meg når nytt skrog ankom verftet. Jeg tar ikke meg selv så høytidelig, men dette var ærlig talt ganske ydmykende å være med på. Jeg ble også pålagt å bo på brakke og jobbe som elektriker på en gondolbane under bygging, tre timers++ kjøring fra der jeg bor, dersom jeg skulle fortsette å motta dagpenger. Heldigvis kom jeg tilbake i jobb hos min arbeidsgiver før jeg mistet dagpengene – for det passet seg virkelig dårlig å måtte flytte til en annen landsdel. Men det er faktisk et krav at en må være så fleksibel for å motta dagpenger fra NAV. Og det er helt greit selv om jeg kanskje mener at NAV kan vise litt mer skjønn i forhold til å tvinge folk som har en konkret dato når de skal tilbake i arbeid igjen ut på arbeidssøker kurs og andre opplegg. Men dette handler jo om dagpenger – som i så måte er utenfor trådens egentlige tema. De som mottar dagpenger fra NAV er friske mennesker, som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet og får en midlertidig ytelse frem til de kommer seg i arbeid igjen. Endret tirsdag kl 10:43 av Evil-Duck 3
Morromann Skrevet onsdag kl 07:44 Skrevet onsdag kl 07:44 skaftetryne32 skrev (På 8.7.2025 den 8.46): Nei, hvor sier jeg det? Jeg mener vi bør prøve noe nytt fremfor å satse å dobbelt så hardt på noe som ikke bare har feilet miserabelt, men ført oss inn i den situasjonen vi er i nå. Som sagt arbeid uten kompensasjon fører ikke akkurat til arbeidslyst, skal man sette folk i arbeid så får det være produktivt arbeid med en levelig lønn, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få til, men det er nav vi snakker om, det er blitt et sted der vett kommer for å dø. Jeg har vært i dette systemet i en periode, de sponser bedrifter med gratis arbeid, arbeid som disse bedriftene sjelden belønner med faktisk fast arbeide, nei det en visstnok får er arbeidserfaring, for noe piss, en betaler ikke regninger med arbeidserfaring, i tillegg til det så pisser de vekk så mye penger på helt ubrukelige kurs uten noen som helst nytte ute i den virkelige verden, nav er blitt helt ødelagt i forhold til det det var en gang i tiden, arbeidskontoret, der var det mulig å finne jobb engang i tiden, ikke nå lenger, nå skal det prakkes på dem oppmøteplikt til et eller annet ubrukelig å ekstremt kostbart tull, å fortsette i samme spor som vi er i nå gir ikke mye mening. Det er jo den måten byråkratiet holder seg selv i livet ved å få sysselsatt så mange som mulig i nettopp det samme byråkratiet; så sånn sett kan vi jo so at NAV skaffer folk arbeidsplasser; altså arbeidsplasser for de som kan og vil jobbe i nettopp NAV; ikke det at de gir klientene sine jobb der nødvendigvis men i likhet med alle andre offentlige etater er NAV en etat i vekst med stadig nye "jobber"(også kalt bullshitjobber). Og angående NAVs tvungne "aktivitetet" er det klart at NAV driver "offentlig-privat virksomhet" i stor skala; skjønt privat og privat; de "private" tiltaksbedriftene og kursarrangørene NAV samarbeider med som er 100% avhengig av offentlig overføring for å overleve kan kanskje vanskelig kalles privat virksomhet(bedrifter som har livets rett overlever ikke på å snylte på staten). Enig med det med "arbeidserfaring" fra NAV-tiltak og tullekurs; når man faktisk blir FRARÅDET fra å føre opp dette på CV-en sier det seg selv hvor lite verdi disse har for en fremtidig arbeidsgiver. Det er til og med dokumentert at det å ha vært deltaker på NAV-tiltak gjør det VANSKELIGERE å få jobb; ikke lettere så hva er da hensikten? Nå er det vistnok slik at disse oppmøtene hos NAV har som funksjon å "holde øye med brukerne" for at de ikke skal misbruke ledighetstiden til å "stikke av på ferie" men se til at de gjør det som de skal; nemlig å søke jobber og gå i intervjuer og nå er intervjuavtaler også gyldig fraværsgrunn fra tullekursene om jeg ikke har tatt helt feil? Men igjen; så er disse kursene et enormt pengesluk og misbruk av skattepengene da det er suspekte "private" bedrifter som lever av å snylte på staten som driver disse og som ingen frivillig andre enn NAV selv ville betalt for. Evil-Duck skrev (21 timer siden): Nå antar jeg at @kåre b snakker om dagpenger, basert på tidligere innlegg. Det er en svært begrenset ytelse. Jeg var selv på dagpenger i en periode i 2015 og igjen i 2016–2017, da verftsindustrien på Vestlandet holdt på å kollapse. Det var ingen hyggelig tilværelse. Jeg ble blant annet tvunget på arbeidssøkerkurs, til tross for at jeg allerede hadde en jobb som ventet på meg når nytt skrog ankom verftet. Jeg tar ikke meg selv så høytidelig, men dette var ærlig talt ganske ydmykende å være med på. Jeg ble også pålagt å bo på brakke og jobbe som elektriker på en gondolbane under bygging, tre timers++ kjøring fra der jeg bor, dersom jeg skulle fortsette å motta dagpenger. Heldigvis kom jeg tilbake i jobb hos min arbeidsgiver før jeg mistet dagpengene – for det passet seg virkelig dårlig å måtte flytte til en annen landsdel. Men det er faktisk et krav at en må være så fleksibel for å motta dagpenger fra NAV. Og det er helt greit selv om jeg kanskje mener at NAV kan vise litt mer skjønn i forhold til å tvinge folk som har en konkret dato når de skal tilbake i arbeid igjen ut på arbeidssøker kurs og andre opplegg. Dekket NAV kjøringen til anlegget? Når man bare er permittert og skal tilbake til jobb burde man være fritatt fra å tvinges ut på meningsløse tiltak og helt enig i at NAV burde bruke skjønn her. Men; det er en "dirty little secret" at NAV; som andre offentlige etater opererer etter "målstyring" i NPM-modellen; så det å tvinge flest mulig brukere ut i tiltak; uansett hva disse er har til hensikt å sørge for at akkurat DET NAV-kontoret får flere tilskudd gjennom økt "måloppnåelse" eller noe slikt samt at de får levert bra statistikk på "sysselsetting"; tiltak regnes faktisk som å "være i arbeid" i SSBs statistikker som de har fått overlevert fra NAV; derfor kjører de så mange som mulig av klientene inn i de samme tiltakene selv om de vet at det ikke har noen verdi som "arbeidserfaring". Evil-Duck skrev (21 timer siden): Men dette handler jo om dagpenger – som i så måte er utenfor trådens egentlige tema. De som mottar dagpenger fra NAV er friske mennesker, som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet og får en midlertidig ytelse frem til de kommer seg i arbeid igjen. Ja det er riktig. Og jeg vet ikke hvor mange det er som går på dagpenger fordi de ikke gidder å jobbe. Det er vel bare et år så vidt jeg vet og for å få det umiddelbart må man ha blitt ufrivillig arbeidsledig eller permittert i nøær fortid; man kan også få om man sier opp jobben frivillig men da er det først flere måneders karantene; åpenbart for at de som ikke ønsker seg et "friår" på NAVs regning skal bli fristet. 3
leticia Skrevet onsdag kl 17:26 Skrevet onsdag kl 17:26 Morromann skrev (9 timer siden): Ja det er riktig. Og jeg vet ikke hvor mange det er som går på dagpenger fordi de ikke gidder å jobbe. Det er vel bare et år så vidt jeg vet og for å få det umiddelbart må man ha blitt ufrivillig arbeidsledig eller permittert i nøær fortid; man kan også få om man sier opp jobben frivillig men da er det først flere måneders karantene; åpenbart for at de som ikke ønsker seg et "friår" på NAVs regning skal bli fristet. Regelen er at man kan gå på dette i 2 år. Dvs at man i praksis kan gå 1,5 år før man egentlig trenger gjøre en innsats med å sende søknader som er relevante til faktisk å komme i jobb. Man får et hull i CVen da, det er ikke så positivt.
Morromann Skrevet torsdag kl 05:36 Skrevet torsdag kl 05:36 leticia skrev (12 timer siden): Regelen er at man kan gå på dette i 2 år. Dvs at man i praksis kan gå 1,5 år før man egentlig trenger gjøre en innsats med å sende søknader som er relevante til faktisk å komme i jobb. Man får et hull i CVen da, det er ikke så positivt. Så vidt jeg vet passer NAV på at man faktisk gjør en innsats med innsendinger av søknader; ihvertfall de NAV-kontorene som gjør jobben sin selv om noen kontorer er sløvere enn andre.
leticia Skrevet torsdag kl 06:23 Skrevet torsdag kl 06:23 Morromann skrev (34 minutter siden): Så vidt jeg vet passer NAV på at man faktisk gjør en innsats med innsendinger av søknader; ihvertfall de NAV-kontorene som gjør jobben sin selv om noen kontorer er sløvere enn andre. Skal ikke si at jeg har helt kontrollen på dette. Men tror du virkelig at nav sjekker at man har sendt inn søknader? At søknadene som evt blir sendt er relevante? "Alle" kan sende inn en søknad om å bli sjef for statens pensjonsfond utland (Oljefondet). Men det er ikke mange aktuelle kandidater likevel... Man kan likevel si til nav at man har sendt jobbsøknad... Nei, dagpenger er en stønad jeg syns at man burde se litt mer på. At perioden kan reduseres, at oppfølgingen blir mer intens og relevant. Hjelper lite med disse jobbsøkerkursene deres f.eks, hvor man må på dem samme hvor mye utdanning og jobberfaring man har. Hvordan skal man hjelpe uføre til å "jobbe mer" når man ikke engang greier å hjelpe friske arbeidsledige ut i jobb?
tommyb Skrevet torsdag kl 18:07 Skrevet torsdag kl 18:07 11 hours ago, leticia said: Men tror du virkelig at nav sjekker at man har sendt inn søknader? At søknadene som evt blir sendt er relevante? (...) Disse tingene har etterhvert blitt ganske strømlinjeformet. Det settes automatisk opp en aktivitetsplan og man har en veileder med ansvar for deg personlig. Etter en kort initiell dialog trenger de da bare å sjekke innimellom om det er aktivitet i aktivitetsplanen, og da er det trivielt å sjekke på de som ikke driver seg selv framover. Relevans kan bl.a. måles på om man rapporterer at man er kommet inn til intervju. Svakheten er at man ikke trenger skrive navnet på bedriften eller stillingen man søker, og da kan de heller ikke etterkontrollere det, men det trigger kanskje noen flagg i systemet. Garbage in = garbage out, men kanskje systemet kan flagge bullshit-aktiviteter. Og så gjelder det her som så mange andre plasser i kontakt med NAV at det er juridisk (og ikke minst økonomisk) straffbart å jukse på dette, så de fleste gjør ikke det. 1
Morromann Skrevet i går, 05:03 Skrevet i går, 05:03 leticia skrev (22 timer siden): Skal ikke si at jeg har helt kontrollen på dette. Men tror du virkelig at nav sjekker at man har sendt inn søknader? At søknadene som evt blir sendt er relevante? Det er nok forskjellig fra kontor til kontor. Noen NAV-kontor kaller inn arbeidssøkerne regelmessig for å se at de bruker tiden til det de er "betalt for"; altså å finne ny jobb. Andre NAV-kontro er såpass sløve at det var en av deres dagpenge-mottakere som stakk av på et års jordomseiling selv om det riktignok var ulovlig; men de fulgte jo ikke vedkommende opp så da ble det mulig fopr vedkommende tydeligvis, selv om det vanket fengsel og tilbakebetaling etterpå selvfølgelig. Men dette hadde ikke vært mulig om NAV hadde fulgt opp denne arbeidssøkeren til å begynne med. leticia skrev (22 timer siden): "Alle" kan sende inn en søknad om å bli sjef for statens pensjonsfond utland (Oljefondet). Akkurat DEN stillingen tror jeg aldri de lyser ut med annonser. Disse blir headhuntet fra medlemslisten til Gutteklubben Grei. leticia skrev (22 timer siden): Nei, dagpenger er en stønad jeg syns at man burde se litt mer på. At perioden kan reduseres, at oppfølgingen blir mer intens og relevant. Nå sjekket jeg og det er mellom 1 og 2 år man kan få DP; avhengig av størrelsen på inntekten man har hatt. Å redusere til under et år vet jeg ikke; tror det kan drive flere over mot sosialen; spesielt når teknologien og til og med AI gjør flere og flere jobber overflødige. Men jeg er for at man skal følge opp mottakerne bedre. Men da for å se til at de søker jobber og går i intervju; ikke at man settes på "tvangsarbeide" for trygd. leticia skrev (22 timer siden): Hjelper lite med disse jobbsøkerkursene deres f.eks, hvor man må på dem samme hvor mye utdanning og jobberfaring man har. Disse kursene er dels "melkekuer"(fordi som driver dem)og dels "oppbevaring" fra NAVs side for å forhindre at klientene stikker av på ferie og for å gjøre dagpenge-perioden såpass kjip at de setter i gang med å komme i ny jobb for å slippe mer NAV. De er ikke ment for å få folk i jobb og det vet de godt; både kursarrangører(som er noen haier som snylter på staten)og NAV selv.
Morromann Skrevet i går, 05:07 Skrevet i går, 05:07 leticia skrev (22 timer siden): Hvordan skal man hjelpe uføre til å "jobbe mer" når man ikke engang greier å hjelpe friske arbeidsledige ut i jobb? De fleste på dagpenger kommer ut i jobb igjen før eller siden så jeg tror ikke det er så veldig stor problemstilling. Man må jo ha vært i jobb for å få dagpenger, så de som går på dette er ikke en masse av "håpløse tilfeller". Hvis man ikke "gidder" å skaffe seg jobb før dagpengeperioden løper ut er det jo sosialen neste og DET er det ikke mange som ønsker. Og jeg tror ikke det skjer med så mange heller.
leticia Skrevet i går, 08:11 Skrevet i går, 08:11 (endret) Morromann skrev (3 timer siden): Akkurat DEN stillingen tror jeg aldri de lyser ut med annonser. Disse blir headhuntet fra medlemslisten til Gutteklubben Grei. Joda, de lyste den ut, og det var bl.a tenåringer som søkte... https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lyser-ut-stillingen-til-nicolai-tangen/17369471/ Morromann skrev (3 timer siden): Nå sjekket jeg og det er mellom 1 og 2 år man kan få DP; avhengig av størrelsen på inntekten man har hatt. Å redusere til under et år vet jeg ikke; tror det kan drive flere over mot sosialen; spesielt når teknologien og til og med AI gjør flere og flere jobber overflødige. Jeg mener 2 år er for lenge. 1 år syns jeg er helt ok. Endret i går, 08:13 av leticia link
Evil-Duck Skrevet i går, 11:12 Skrevet i går, 11:12 (endret) Dette er reglene for hvor lenge du kan få dagpenger. Sitat Hvor lenge du kan få dagpenger blir bestemt ut ifra inntekten du har hatt de siste 12 månedene, eller i gjennomsnitt de siste 36 månedene. Vi velger det alternativet som er best for deg. Har du hatt en inntekt på 260 320 kroner (2 G) eller mer de siste 12 månedene, eller i gjennomsnitt de siste 36 månedene, kan du få dagpenger i inntil 104 uker. Har du hatt en inntekt på under 260 320 kroner (2 G) de siste 12 månedene, eller i gjennomsnitt de siste 36 månedene, kan du få dagpenger i inntil 52 uker. Hvis du har vært i militæret i minst 3 måneder, og er nydimittert, kan du få dagpenger i inntil 26 uker. Ved permitteringer som er storparten av dagpenger dreier seg om er dette regelene : Sitat Egne regler for deg som er permittert I løpet av en periode på 18 måneder, kan arbeidsgiveren din som hovedregel permittere deg i maksimalt 26 uker. De 15 første dagene av permitteringen skal du få utbetalt lønn fra arbeidsgiveren din. Disse dagene kommer i tillegg til de 26 ukene du kan være permittert. Vi stanser dagpengene dine når perioden på 26 uker er over. Etter det får du som hovedregel lønn fra arbeidsgiveren igjen. Blir du arbeidsledig etter å ha vært permittert, kan du søke om dagpenger på nytt. Du fortsetter da som hovedregel på ukene du fikk innvilget dagpenger. Fikk du for eksempel til sammen 104 uker med dagpenger, har du nå inntil 78 uker igjen. For å få dagpenger gjelder disse reglene : Sitat For å få dagpenger må du: søke dagpenger registrere deg som arbeidssøker oppholde deg i Norge og være medlem av folketrygden sende meldekort hver 14. dag være reell arbeidssøker Videre for å få dagpenger må man som hovedregel ha vært i fast jobb og mistet denne enten gjennom oppsigelse eller permittering. Dersom man selv sier opp jobben uten en særskilt god grunn, har man som regel ikke rett på dagpenger. Det samme gjelder hvis man mister jobben som følge av egne feil – da får man som hovedregel heller ikke dagpenger. Så ja, dagpenger er ikke den gullgruven enkelte later til å tro. Man må være en reell arbeidssøker, ha hatt inntekt fra arbeid det siste året, og mistet jobben av grunner utenfor egen kontroll. I tillegg må man være villig til å flytte på tvers av landet dersom NAV finner en jobb til deg, man må oppholde seg i Norge, og man må håpe at man ikke mister jobben før man har jobbet et helt kalenderår. Jeg ble selv ganske hardt rammet da jeg gikk på skole fra sommeren 2013 til sommeren 2015 og hadde deltidsjobb ved siden av. Da jeg ble permittert mot slutten av 2015, ble inntekten min beregnet ut fra studieårene, hvor jeg kanskje jobbet rundt 10 timer i uka. Det ble ikke mye å leve av 😅 Endret i går, 11:14 av Evil-Duck 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå