Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rusprøver


Gjest 156b0...d94

Anbefalte innlegg

Gjest 156b0...d94

Hei!

Jeg ble rusfri for 6 år siden og har dokumentert det med rusprøver i alle de årene. Men jeg lurer på om fastlegen min har lov til å kreve rusprøver i så mange år? Jeg fikk lappen for 2 år siden og hvis jeg ikke fortsetter med rusprøver så tar hun fra meg lappen… er dette lov? Jeg får heller ikke lov til å drikke alkohol. Hun tok nesten lappen fra meg lappen for 1 år siden fordi jeg drakk litt for mye en kveld uten at jeg kjørte bil. Jeg har aldri hørt om noen andre som har måttet tatt rusprøver så lenge.

Anonymous poster hash: 156b0...d94

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Forskriftstekst

Rusmidler: Helseskadelig bruk som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, eller avhengighet av illegale, rusgivende stoffer, eksempelvis:

  • Cannabis
  • Amfetamin/Metamfetamin
  • Heroin
  • Kokain
  • Ecstasy
  • LSD og hallusinogener.

Legemidler: Gjentatt eller vedvarende bruk av legemidler til rusformål.

Førerkortgruppe 1

Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.

Førerkortgruppe 2 og 3

Helsekrav oppfylt etter tre års rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#gjentatt-eller-vedvarende-bruk-av-rusmidler-og-legemidler-til-rusformal

Litt usikker på om den tiden før du fikk tilbake serterfikatet også gjelder her og hvordan det er med alkohol. Men jeg synes det virker som grunnlaget for fortsatte rustester begynner å bli tynt.

Lenke til kommentar
Gjest 156b0...d94 skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg ble rusfri for 6 år siden og har dokumentert det med rusprøver i alle de årene. Men jeg lurer på om fastlegen min har lov til å kreve rusprøver i så mange år? Jeg fikk lappen for 2 år siden og hvis jeg ikke fortsetter med rusprøver så tar hun fra meg lappen… er dette lov? Jeg får heller ikke lov til å drikke alkohol. Hun tok nesten lappen fra meg lappen for 1 år siden fordi jeg drakk litt for mye en kveld uten at jeg kjørte bil. Jeg har aldri hørt om noen andre som har måttet tatt rusprøver så lenge.

Anonymous poster hash: 156b0...d94

Der har du den norske ruspolitikken, paa sitt beste. De staar faen meg aa stirrer paa deg, mens du pisser.

Kjenner ikke reglene. men de kan ikke holde paa, saa lenge de vil.

 

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
2 hours ago, Karltorbj said:

Der har du den norske ruspolitikken, paa sitt beste. De staar faen meg aa stirrer paa deg, mens du pisser.

Kjenner ikke reglene. men de kan ikke holde paa, saa lenge de vil.

 

 

 

Yes, de står å ser når man tisser for å se at man ikke har med en ren urinprøve i baklomma som kamuflerer et eventuelt rusmisbruk. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, og kjører man i ruset tilstand, er enhver person både fotgjengere og trafikanter utsatt. Skal en jente på 5 år bøte med livet fordi man på død og liv skal ruse seg og kjøre bil? 

 

7 hours ago, Guest 156b0...d94 said:

Hei!

Jeg ble rusfri for 6 år siden og har dokumentert det med rusprøver i alle de årene. Men jeg lurer på om fastlegen min har lov til å kreve rusprøver i så mange år? Jeg fikk lappen for 2 år siden og hvis jeg ikke fortsetter med rusprøver så tar hun fra meg lappen… er dette lov? Jeg får heller ikke lov til å drikke alkohol. Hun tok nesten lappen fra meg lappen for 1 år siden fordi jeg drakk litt for mye en kveld uten at jeg kjørte bil. Jeg har aldri hørt om noen andre som har måttet tatt rusprøver så lenge.

Anonymous poster hash: 156b0...d94

Ja, fastlegen har lov til dette. Fastlegen skal kunne stå inne for vurderingen om at du oppfyller vilkår for førerkortet, og eneste måten å gjøre det på er å ta rusprøver. Forøvrig godt jobbet og gratulerer med rusfrihet gjennom så mange år!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til det @AnnonymG sier.

På et personlig plan er jeg takknemlig for de regler vi har, noen ganger mener jeg at de skulle vært enda strengere. Dog skulle jeg ønske at vi hadde ressurser i rettssystemet som tillot skjønnsvurderinger på en annen måte. Kall det gjerne en form for kontrollkommisjon for førerrett og eie av kjøretøy. Eksempelvis er det ingen grunn til å tilbakekalle føreretten for en person med THC i tre måneder gamle hårprøver.

Statistikk over rusrelaterte ulykker er fryktelig mørk

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (23 timer siden):

Yes, de står å ser når man tisser for å se at man ikke har med en ren urinprøve i baklomma som kamuflerer et eventuelt rusmisbruk. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, og kjører man i ruset tilstand, er enhver person både fotgjengere og trafikanter utsatt. Skal en jente på 5 år bøte med livet fordi man på død og liv skal ruse seg og kjøre bil? 

 

Ja, fastlegen har lov til dette. Fastlegen skal kunne stå inne for vurderingen om at du oppfyller vilkår for førerkortet, og eneste måten å gjøre det på er å ta rusprøver. Forøvrig godt jobbet og gratulerer med rusfrihet gjennom så mange år!

Mye av problemet med dette ekstremt firkantede regelverket er at altfor få søker hjelp for sine problemer selv om de aldri har kjørt eller vil aldri finne på å kjøre i påvirket tilstand. Når en person søker hjelp for sine rusproblemer så mener jeg ikke at første reaksjon burde være å ta fra vedkommende lappen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 156b0...d94 skrev (På 17.5.2024 den 3:07 AM):

. Hun tok nesten lappen fra meg lappen for 1 år siden fordi jeg drakk litt for mye en kveld uten at jeg kjørte bil. 

Anonymous poster hash: 156b0...d94

Og hvordan visste hun dette?

Hvis du har en sak ang tilbakelevert førerkort; du har tidligere blitt fratatt førerkort for rus. Da er man nok på hugget mot deg.

En jeg vet om ble tatt av politiet i ruspåvirket tilstand under en biljakt. Han var misbruker av benzodiasepimer. Han har vist rene prøver i over 10 år nå. Vedkommende har benyttet retten sin til å få tatt opp til vurdering av en tilbakelevering av førerkortet med faste mellomrom. Politiet trumfer, gir han det ikke tilbake.

Lenke til kommentar
On 18.5.2024 at 10:08 AM, William_S said:

Mye av problemet med dette ekstremt firkantede regelverket er at altfor få søker hjelp for sine problemer selv om de aldri har kjørt eller vil aldri finne på å kjøre i påvirket tilstand. Når en person søker hjelp for sine rusproblemer så mener jeg ikke at første reaksjon burde være å ta fra vedkommende lappen. 

Første reaksjon er ikke å ta fra lappen, det er å gi et muntlig kjøreforbud. Et slikt forbud får du ikke av å ta en røyk i ny og ne, men ved et skadelig rusmisbruk. Enhver person med et rusproblem har ingenting bak rattet å gjøre før rusproblemet er overstått. 
 

Lappen mister du etter et halvt år etter at du har fått muntlig kjøreforbud hvis du fortsatt har et skadelig rusmisbruk og således et halvt år på unngå å miste lappen. 
 

Når en person søker hjelp for sine rusproblemer, så er første reaksjon å gi personen helsehjelp, omfanget av dette vurderes fra gang til gang. Kjøreforbudet er lovbestemt og har ikke noe med helsehjelp å gjøre, men er juridisk anliggende som man bare må forholde seg til. Man får ikke i pose og sekk - rus og bilkjøring, man må velge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 19.5.2024 den 9:37 PM):

Første reaksjon er ikke å ta fra lappen, det er å gi et muntlig kjøreforbud. Et slikt forbud får du ikke av å ta en røyk i ny og ne, men ved et skadelig rusmisbruk. Enhver person med et rusproblem har ingenting bak rattet å gjøre før rusproblemet er overstått. 
 

Lappen mister du etter et halvt år etter at du har fått muntlig kjøreforbud hvis du fortsatt har et skadelig rusmisbruk og således et halvt år på unngå å miste lappen. 
 

Når en person søker hjelp for sine rusproblemer, så er første reaksjon å gi personen helsehjelp, omfanget av dette vurderes fra gang til gang. Kjøreforbudet er lovbestemt og har ikke noe med helsehjelp å gjøre, men er juridisk anliggende som man bare må forholde seg til. Man får ikke i pose og sekk - rus og bilkjøring, man må velge.

Men da burde faktisk lovverket mykes opp noe. Nei jeg snakker ikke om å tillate fyllekjøring, men der blir uansett førerkortet fratatt i straffesporet noe som er noe helt annet enn at en tilfeldig helsebyråkrat skal ta fra deg lappen (les fylkeslegen(

Lenke til kommentar
On 21.5.2024 at 6:23 PM, frohmage said:

Hvorfor ikke? Bør ikke alle få kjøre om de er edrue og har lappen?

Har du et rusproblem/rusavhengighet, har du et uregulert forhold til rus. Reglementet er klokkeklart; rusavhengighet er ikke forenelig med bilkjøring. Hvorfor skal ens egen egoisme risikere andres liv?

 

On 21.5.2024 at 5:43 PM, William_S said:

Men da burde faktisk lovverket mykes opp noe. Nei jeg snakker ikke om å tillate fyllekjøring, men der blir uansett førerkortet fratatt i straffesporet noe som er noe helt annet enn at en tilfeldig helsebyråkrat skal ta fra deg lappen (les fylkeslegen(

Du blir ikke straffet når du går til legen og sier du har et rusproblem, det blir aldri noe straffespor av denne kontakten. Har man et rusproblem er ikke helsekravets vilkår oppfylt og man får derfor kjøreforbud. Det er en rekke andres tilstander som også fører til kjøreforbud, f eks, hjerneslag, hjerterytmeforstyrrelse med besvimelse, epileptiske anfall, synsforstyrrelser, mistanke om demens, nevrologiske sykdommer etc. Ikke bare rus.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 18.5.2024 den 10:08 AM):

Mye av problemet med dette ekstremt firkantede regelverket er at altfor få søker hjelp for sine problemer selv om de aldri har kjørt eller vil aldri finne på å kjøre i påvirket tilstand. Når en person søker hjelp for sine rusproblemer så mener jeg ikke at første reaksjon burde være å ta fra vedkommende lappen. 

Det er til hinder for å søke hjelp 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Karltorbj said:

Det forhinder et aerlig forhold, mellom lege og pasient.

 

Ja helt enig. Problemet her er at legen har 2 roller; sakkyndig og fastlege.

 

Sakkyndighetsrollen kommer av at det er fastlegen som skal forvalte førerkortets krav. Det bil aldri bli meldt til politiet, men det vil bli åpenbart at vilkår for førekortet ikke er oppfyldt når et rusmisbruk blir aktualisert, og legen er derfor pliktig til å gi et muntlig kjøreforbud, etterhvert skriftlig dersom vedvarende over 6 måneder. Hadde legen IKKE hatt en sakkyndighetsrolle, så ville heller ikke dette blitt et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...