Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Børsteløs bilvask vs med børster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vask med børster bør unngås og kun i brukes i nødstilfeller pga av de lager riper.

 

Børsteløs vask bruker jeg om vinteren ellers best vaske hjemme med microfiber.

 

Men det spørst jo også hvor nøye du er med bilen din.

Lenke til kommentar

Børsteløs fungerer greit dersom bilen er relativt rein og glatt i lakken i utgangspunktet, og på vinterstid til å få av det aller verste - men reint blir det ikke. Kan eventuelt ta en børsteløs vask med kraftige kjemikalier, og så ta en ny vask hjemme med bøtte, svamp og hageslangen for å få vekk den siste filmen.

Børster bør unngås så langt det lar seg gjøre, da det lager riper. Ofte tar det med seg møkka fra andre biler og sprer utover din istedet også.

Men, som andre også har sagt; Det kommer helt an på hvor nøye man er med bilen sin.

Lenke til kommentar

Børster kan lage små riper, med med rein spyling så blir det ikkje ordentlig reint, ikkje utan å bruke sterke vaskemiddel men då er ein tilbake på at det slit på lakken igjen. 

Sjølv har eg berre positive erfaring med børster sjølv om det er litt skummelt. Vaskeautomaten er sjølvsagt designa slik at jeg ikkje blir brukt meir fysisk kontakt enn nødvendig, så faren for riper er redusert. 

Er bilen veldig møkkete så bør du vurdere å vaske i to omgongar ein med spyling for å få vekk veistøv og slikt som kan slite på lakken om skiten blir massert inn av børstene, og deretter ein børstevask for å få bilen rein. 

Handvask med gnikking gir fort same utfordringane sjølv om du har litt meir kontroll når du vasker sakte for hand. 

 

Personleg så har eg lite betenkeleggeiter med å vaske ny bil med børstevask, normalt sett er det liten risiko for riper, i alle fall riper som du ikkje får vekk med voksing. 

Lenke til kommentar

@Hanhijnn Har et godt poeng her, det er lurt om man skal bruke børsteløs. 

Men nesten alle børsteløse er kjempedårlige vasker for veldig mye penger. Man betaler gjerne 250-300 kroner og resultatet blir ikke bra. Jeg var akkurat i en slik nå av mangel på noe annet, Shell Vettre. Det var pollen på bilen, bilen er polert i år. Flere steder hadde ikke maskinen fått spylt av såpa en gang.

 

Mitt tips er å bruke vaskebåser, de man vasker med selv. Koster en brøkdel og er evig mye bedre. 40-80kr holder lenge. 

Kjør inn i båsen

Legg på avfetting (som du har med)

Betal 

Legg på skumvask oppå avfettingen

Spyl av

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
On 14.5.2024 at 7:38 AM, DrAlban3000 said:

Mitt tips er å bruke vaskebåser, de man vasker med selv.

Det høres bra ut, men jeg har dårlig erfaring her også - du bruker jo fortsatt børstene der, og de er enda skitnere og dårligere enn de i en børstevask. Jeg har fått flere riper fra utstyret i vaskebåser enn jeg har fått fra bilvask meg børster.

Heldigvis har jeg et tilbud i nærheten der jeg får vasket bilen manuelt med svamp for bare 150kr mer enn vaskeautomaten.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 time siden):

Det høres bra ut, men jeg har dårlig erfaring her også - du bruker jo fortsatt børstene der, og de er enda skitnere og dårligere enn de i en børstevask. Jeg har fått flere riper fra utstyret i vaskebåser enn jeg har fått fra bilvask meg børster.

Heldigvis har jeg et tilbud i nærheten der jeg får vasket bilen manuelt med svamp for bare 150kr mer enn vaskeautomaten.

Den børsten som står nedi en bøtte sølevann skal du ikke bruke nei. Her var det snakk om børsteløs altså kun med høytrykk. 

Du får gjort langt grundigere arbeid med håndholdt HT spyler enn hva en maskin klarer og det koster en brøkdel. Legger du en god alkalisk avfetting fra en pumpekanne (jeg bruker ut-tynnet Surfex HD) så er det en god sommer vask. 

Trenger jeg kontakt vask tar jeg det hjemme, men får av det jeg kan med avfetting/HT først. To bøtter og CarPro Reset. Avslutter med en eller annen hurtigvoks, bruker Sonax nå om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Den børsten som står nedi en bøtte sølevann skal du ikke bruke nei. Her var det snakk om børsteløs altså kun med høytrykk.

Jo, men 

On 14.5.2024 at 7:38 AM, DrAlban3000 said:

Legg på skumvask oppå avfettingen

Er ikke dette gjort med en sånn svamp-on-a-stick det kommer såpevann ut av? Mener det var eneste option der jeg gjorde dette før i tiden på Statoil.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (4 timer siden):

Jo, men 

Er ikke dette gjort med en sånn svamp-on-a-stick det kommer såpevann ut av? Mener det var eneste option der jeg gjorde dette før i tiden på Statoil.

Skum Vask er såpe man legger på bilen. De fleste stasjoner har dette, andre har varmtvann m/såpe. Det kan du også bruke. Ikke børste. 

 

https://www.garasjetid.no/artikler/hva-er-skumvask-av-bil

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...