Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fins det noen måte å få ny fastlege med en gang og ikke måtte vente til 1.juni?


Gjest c16d2...727

Anbefalte innlegg

Gjest c16d2...727

Var så dum og fjerne med fra fastlegen så nå har jeg ingen fastlege. Må jeg vente til 1.jyni med ny? 

Anonymous poster hash: c16d2...727

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vente så lenge som det står. Men du kan fortsatt få vikar.

Står selv uten lege om dagen, men er tildelt ett kontor og får vikar om det trengs. Heldigvis har vi bedriftslege som jeg kan bruke til det meste så går fint for meg. Men er en uheldig situasjon..

Lenke til kommentar

Du blir ikkje formelt satt opp på fastelegelista før den fyrste i måneden ettersom listene berre blir oppdatert ein gong i måneden.

Om du har bytta til ein lege som har ledig plass på lista si så er det mest ein formalitet at du ikkje blir formelt satt opp på lista før 1 juni. I mellomtida så er det mogleg å bestille legetime og be spesifikt om å få den legen som blir din nye fastlege.

Det er uansett ikkje noko å vente med å sende inn førespurnad om ny fastlege, jo tidlegare jo betre.

Lenke til kommentar
Gjest c16d2...727
Salvesen. skrev (47 minutter siden):

Du må vente så lenge som det står. Men du kan fortsatt få vikar.

Står selv uten lege om dagen, men er tildelt ett kontor og får vikar om det trengs. Heldigvis har vi bedriftslege som jeg kan bruke til det meste så går fint for meg. Men er en uheldig situasjon..

Hva mener du med at du er tildelt vikar? Er vikaren den fastlegen du står på venteliste til? 

Anonymous poster hash: c16d2...727

Lenke til kommentar
Gjest c16d2...727 skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med at du er tildelt vikar? Er vikaren den fastlegen du står på venteliste til? 

Anonymous poster hash: c16d2...727

Nei, jeg får time der det er ledig så kan være random hvem jeg kommer til. Er iallefall slik jeg har forstått det, ikke gått til lege etter at jeg mistet min fastlege. 

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Det går fint uten fastlege også. Jeg var uten i ca 10år. Brukte bare legevakten siden den andre ordningen er basert på 3-6uker ventetid. 

Hadde alle tenkt som deg så hadde alle legevakten vært stengt for ikke-akutte besøk. Fastlegene er der nettopp for at folk ikke skal belaste legevakten!

Sitter på legekontoret nå, her var det ingen timer ledig før 1/7, men fikk akkuttime siden jeg ringte på morgenen. Alle leger har akkuttimer!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (Akkurat nå):

Hadde alle tenkt som deg så hadde alle legevakten vært stengt for ikke-akutte besøk. Fastlegene er der nettopp for at folk ikke skal belaste legevakten!

Sitter på legekontoret nå, her var det ingen timer ledig før 1/7, men fikk akkuttime siden jeg ringte på morgenen. Alle leger har akkuttimer!

Da får de ordne en fungerende fastlege ordning. Blir jeg syk skal jeg få ting i gang umiddelbart så jeg ikke blir gående med problemet lenge. Da er det legevakt eller volvat/privat det blir siden 3-6 uker ventetid er uaktuelt. Når man skal ha legetime for barn også så spør de ofte om det haster og om jeg kan ringe etter kontortid så de får tatt det på legevakten siden fastlege ikke har ledige timer. Det er så borti natta som en får det, men når systemet er slik må man bare gjøre det beste ut av det.

Som nevnt har de ikke tilstrekkelig på vårt legekontor så der ber de oss om å ringe legevakten etter stengetid. Man kan ringe i telefontid mellom 08:30 og 0900 for å få akutt time, men da er det helt umulig å komme igjennom. 

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (5 timer siden):

Hadde alle tenkt som deg så hadde alle legevakten vært stengt for ikke-akutte besøk. Fastlegene er der nettopp for at folk ikke skal belaste legevakten!

Folk har også ulike behov, særleg i ulike livssituasjonar. 

For meg er det heilt unødvendig å bruke opp ein fastlegeplass når det ikkje er det eg treng. Eg går sjeldan til lege, og når eg gjer det er det fordi eg treng ei legeerklæring, fordi eg har skada meg og treng nokon som kan sy kutt, eller fordi eg har fått noko som krev reseptbelagte legemiddel. Neste gong eg treng lege så er det stor sannsynlegheit for at den legen uansett har slutta slik at eg likevel må snakke ned ein framand lege. 

Det er litt annaleia om eg hadde hatt kroniske lidingar, då er det sjølvsagt ein fordel med fastlege for å ikkje trenge å bruke tid på å forklare heile historikken min til ein tilfeldig legevaktlege kvar gong. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (24 minutter siden):

Folk har også ulike behov, særleg i ulike livssituasjonar. 

For meg er det heilt unødvendig å bruke opp ein fastlegeplass når det ikkje er det eg treng. Eg går sjeldan til lege, og når eg gjer det er det fordi eg treng ei legeerklæring, fordi eg har skada meg og treng nokon som kan sy kutt, eller fordi eg har fått noko som krev reseptbelagte legemiddel. Neste gong eg treng lege så er det stor sannsynlegheit for at den legen uansett har slutta slik at eg likevel må snakke ned ein framand lege. 

Det er litt annaleia om eg hadde hatt kroniske lidingar, då er det sjølvsagt ein fordel med fastlege for å ikkje trenge å bruke tid på å forklare heile historikken min til ein tilfeldig legevaktlege kvar gong. 

Samme her. Samtidig bør en journal fungere som «Handover» til neste lege. Jeg har overhode ikke noe behov for en fast lege og vil heller ha rask tilgang. Det er samme hvem jeg snakker med og jeg er hos fastlegen så sjelden at han neppe kjenner meg igjen uansett. 
 

Det er nok mange som er i den situasjonen så kanskje det mest effektive hadde vært å avskaffet fastlege for alle de som ikke har behov for det så fikk man heller raskere time til en vilkårlig ledig lege?

Lenke til kommentar
6 hours ago, RookieNO said:

Hadde alle tenkt som deg så hadde alle legevakten vært stengt for ikke-akutte besøk. Fastlegene er der nettopp for at folk ikke skal belaste legevakten!

Sitter på legekontoret nå, her var det ingen timer ledig før 1/7, men fikk akkuttime siden jeg ringte på morgenen. Alle leger har akkuttimer!

Hvis legen føler dette misbrukes når det faktisk er andre som trenger det får du nok ikke slike timer lengre.

Så vidt jeg vet kan alle leger behandle strø-pasienter, men da havner du helt bakerst i køen etter egne listepasienter hvis de velger å ta deg inn.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (51 minutter siden):

Folk har også ulike behov, særleg i ulike livssituasjonar. 

For meg er det heilt unødvendig å bruke opp ein fastlegeplass når det ikkje er det eg treng. Eg går sjeldan til lege, og når eg gjer det er det fordi eg treng ei legeerklæring, fordi eg har skada meg og treng nokon som kan sy kutt, eller fordi eg har fått noko som krev reseptbelagte legemiddel. Neste gong eg treng lege så er det stor sannsynlegheit for at den legen uansett har slutta slik at eg likevel må snakke ned ein framand lege. 

Det er litt annaleia om eg hadde hatt kroniske lidingar, då er det sjølvsagt ein fordel med fastlege for å ikkje trenge å bruke tid på å forklare heile historikken min til ein tilfeldig legevaktlege kvar gong. 

Sist jeg var på legevakta måtte jeg til fastlegen for å få sykemelding og resept på smertestillende. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (16 timer siden):

Legevakt = akutt sykdom som ikke kan vente. 

Alt annet er fastlege. Dersom fastlegen har lang ventetid, kan man bytte til en fastlege som har mindre listestørrelse, og angivelig kortere ventetid. 

Tja, så lett er det ikke.

Jeg står som nevnt tidligere uten fastlege. På grunn av pensjon og en lege som sluttet. 

Det er ingen ledige leger, og ventelister er på 100+ folk. Og i realiteten går ikke ventelistene ned pga flyktninger får komme til først.

 

Nå synes jeg absolutt at flyktningene har rett på lege, for all del. Men det skaper en utrolig vanskelig situasjon for oss som står uten lege eller ønsker å bytte.

Jeg er dog heldig og har andre tilbud og økonomi til å gå privat om det trengs. 

Men det er ikke bare bare å få fastlege samt bytte.

Lenke til kommentar
On 11.5.2024 at 2:56 PM, Salvesen. said:

Tja, så lett er det ikke.

Jeg står som nevnt tidligere uten fastlege. På grunn av pensjon og en lege som sluttet. 

Det er ingen ledige leger, og ventelister er på 100+ folk. Og i realiteten går ikke ventelistene ned pga flyktninger får komme til først.

 

Nå synes jeg absolutt at flyktningene har rett på lege, for all del. Men det skaper en utrolig vanskelig situasjon for oss som står uten lege eller ønsker å bytte.

Jeg er dog heldig og har andre tilbud og økonomi til å gå privat om det trengs. 

Men det er ikke bare bare å få fastlege samt bytte.

Legevakt er her-og-nå. De tar (som regel) ikke blodprøver, avførignsprøver, vevsprøver, oppfølging etc., og kvaliteten for alt annet enn akutt sykdom er derfor svært dårlig.

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (21 minutter siden):

Legevakt er her-og-nå. De tar (som regel) ikke blodprøver, avførignsprøver, vevsprøver, oppfølging etc., og kvaliteten for alt annet enn akutt sykdom er derfor svært dårlig.

Ja jeg mener ikke at legevakt skal brukes, jeg sier bare at det ikke er bare bare å bytte lege om en er missfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...