Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar for brannvern i borettslag - Konsekvenser?


Anbefalte innlegg

Sitter i styret i et borettslag hvor vi nylig hadde en brannteknisk tilstandsanalyse fra Firesafe. Denne var svært omfattende og inneholdt en rekke punkter som bør utbedres. Den skiller mellom 3 ulike tilstandsgrader mtp hva som bør utbedres først. Dette er et borettslag fra 1950-tallet og bygningen er ikke vesentlig oppgradert siden 1950. Kostnadene ved å utbedre alt de har i rapporten er i millionklassen og innebærer bl.a. å montere automatisk brannalarmanlegg, remontere rømningsstiger på enkelte balkonger i 4. etasje. Utette gjennomføringer på bad og vinduer som ikke er åpningbare i alle etasjer i oppgangene. De vil også at man bytter samtlige dører til loft og kjeller. 

Det jeg lurer på er hvor mye av dette som faktisk MÅ gjøres? Vet at i andre borettslag i området fra samme årstall så har man leid inn et firma som sjekker brannslukningsapparat og røykvarsler i alle leiligheter med faste intervaller. Dette er i stor grad det jeg får opp når det er snakk om styret sitt ansvar via google også. Prisen på noe sånt er overkommelig og noe vi uansett vil innføre.

Så hva vil skje om man ikke utbedrer alle disse punktene som Firesafe kommer med? Kan man få avkortning på forsikring ved en brann? Bryter styret med sitt ansvar? Kan man få bøter ved en kontroll fra brann og redningsetaten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten st jeg skal påstå å være ekspert så vil jeg anbefale å I det minste få et felles brannvarslingsanlegg. Vi hadde ikke det da en gjøk satte fyr på leiligheten sin med vilje på natta. Det er kanskje det aller viktigste for å redde liv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Firesafe er ikke tilsynsmyndighet, og lager gjerne rapporter basert på "worst case/best praktice/maksimal inntjening for oss selv". Har selv vært innom en del slike rapporter som brannvernleder på et hotell, og de bør absolutt taes med en klype salt. 

Brannvesenet kan nok komme med et mer realistisk forslag til tiltak, basert på "må" og "bør".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brannvarslingsanlegg og overrislingsanlegg er ikke nødvendig så lenge dette ikke var krav ved byggeår. Styret har ansvar for at rømningsveier er i orden. Beboerne har selv ansvar for at varslere og slukkeutstyr i egen bolig er i orden, men det kan være greit å få dette sjekket av eksterne (vi gjør det hvert år).

Lenke til kommentar

Kravene kommer vel mye i Forskrift om brannforebygging. §4 og utover er nyttig lesning for styret i et boretslag som vil forvalte bygg på vegne av alle eierne.

Vist bygget er fra 1940 og det ikke er gjort noe med brannforebygging siden har man nok litt å ta tak i. Som §8 sier skal man opp på minst 1984, med noen untak for "praktisk og økonomisk" forsvarlig. Tolkningen her er meget streng, så med mindre man har noe veldigt spesielt er det bare å se bort i fra unntaket.

Selv om det nok bare er brannvesen eller kommunen som kan pålegge eiere å gjøre noe har man et ansvar som man ikke kan løpe fra. I beste fall vil man kunne oppleve avkortning på forsikring etter en brann.

Lenke til kommentar

Pålegg fra brannvesenet / myndighetene må følges opp. Et privat eksternt firma kan så fremt jeg forstår anbefale men ikke pålegge.

Det finnes alikevel et ansvar hos styret for å sørge for at brannsikkerheten er i orden og som styremedlemmer kan ende opp å være personlig ansvarlige for.  Ting som påpekes fra eksterne aktører kan være relevant og nå foreligger det dokumentasjon på at styret er klar over det.  Det endrer dog ikke så mye, styret har uansett plikt til å sørge for at bygningsmassen er brannteknisk sikret. 

Det grunnleggende må være i orden, men normer fra før byggeår kan avvikes. 

Endret av process
Lenke til kommentar
Quote

Så hva vil skje om man ikke utbedrer alle disse punktene som Firesafe kommer med? Kan man få avkortning på forsikring ved en brann?

Man får neppe avkorting på forsikringen ved å ikke gjennomføre tiltaket. Hvis bygget derimot er i en ulovlig tilstand (neppe tilfelle), så kan man tenkes at forsikringen ikke vil dekke skader. Det er mer sannsynlig at man kanskje har en høy premie pga av manglende oppgraderinger.

Quote

Bryter styret med sitt ansvar?

Stort tema, men la meg nøye meg med å si at styret må sørge for forsvarlig drift. Nåværende styre er heller ikke ansvarlig for alle tidligere feil. Men det at styret kartlegger sikkerheten får lagd rapporter er en ypperlig måte å vise at man tar sikkerheten på alvor. Også er det helt sikkert mye i rapport fra Firesafe som dere ikke er pliktig til å gjennomføre og man bryter ikke styreansvaret ved å ikke gjennomføre alt mulig.

 

Quote

Kan man få bøter ved en kontroll fra brann og redningsetaten?

Neppe. Brannetaten forholder seg ikke til Firesafe sin rapport, den er privat og deres. Men brannetaten kan komme på eget tilsyn og gi dere pålegg om rettinger. Først hvis dere ikke gjennomfører de rettingene vil dere få bot, men jeg vil tippe at det først skjer etter mange purringer på retting og at dere må få tid til å både lage en plan og hente en tilbud.  En rask bot fra brannetaten tipper jeg vil være mest aktuelt i tilfeller med høy risiko.

 

Vurdering av brannsikkerhet er noe man må gjøre med de fleste utbyggingsprosjekter. Det finnes derfor mange brannkonsulenter eller rådgivende ingeniører med fokus på brann. De hjelper daglig entreprenører og byggherrer med brannutredninger, og finne ut av som må minimum må gjøres av branntiltak eller om man kan gjøre andre tiltak for å lettere løse et brannkrav. Det finnes hjelp å få hvis man mistenker at en rapport fra Firesafe legger opp til å gjøre altfor mange dyre og ikke-pålagte tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...