Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotklipper: Ikke sløyfe signal


Anbefalte innlegg

Hei! Mcculloch rob s 600 driver meg til vanvidd. Hvert bidige år er det oppstart problemer.,som er krevende å finne ut av. 

Nå får jeg feilmeldingen i overskriften. Så går jeg ut i hagen og tester grense og ledekabel. Får ok på instrumentet, som er en tester kjøpt på Claes Olsson. Den bekrefter at det er signal i begge soner. Og for at det skal skje, må både ledekabel og grensekabel være inntakt. 

Så har jeg testet selve laderen, ved å lage en liten kopi av grense og ledekabel. Da slutter blinkende blått lys(som er feilkode for kabelbrudd). I stedet glimter grønt lys opp(alt ok!) i ett sekund og slukker. Lade boksen har likevel virket, selv under fraværet av det grønne indikatorlyset. Jeg har tenkt at det må være en defekt i selve lampen.,som ikke har betydning for boksens funksjon forøvrig. Den er jo ansvarlig både for lading og utsending av sløyfesignal.

Nå skal jeg bytte ut kontaktene som går inn i lade boksen, kanskje dårlig kontakt der.? 

 

Men tar jeg feil? Noen som kan kjenne igjen problemstilling fra egen hage? Er dette klare tegn på at lade boksen er defekt? 

 

Endret av terjehom
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Robotklipper: Ikke sløyfe signal
Videoannonse
Annonse
terjehom skrev (3 timer siden):

Hei! Mcculloch rob s 600 driver meg til vanvidd. Hvert bidige år er det oppstart problemer.,som er krevende å finne ut av. 

Nå får jeg feilmeldingen i overskriften. Så går jeg ut i hagen og tester grense og ledekabel. Får ok på instrumentet, som er en tester kjøpt på Claes Olsson. Den bekrefter at det er signal i begge soner. Og for at det skal skje, må både ledekabel og grensekabel være inntakt. 

Så har jeg testet selve laderen, ved å lage en liten kopi av grense og ledekabel. Da slutter blinkende blått lys(som er feilkode for kabelbrudd). I stedet glimter grønt lys opp(alt ok!) i ett sekund og slukker. Lade boksen har likevel virket, selv under fraværet av det grønne indikatorlyset. Jeg har tenkt at det må være en defekt i selve lampen.,som ikke har betydning for boksens funksjon forøvrig. Den er jo ansvarlig både for lading og utsending av sløyfesignal.

Nå skal jeg bytte ut kontaktene som går inn i lade boksen, kanskje dårlig kontakt der.? 

 

Men tar jeg feil? Noen som kan kjenne igjen problemstilling fra egen hage? Er dette klare tegn på at lade boksen er defekt? 

 

Har en gardena, det som går igjen hos meg er brudd på sløyfe og dårlig kontakt i pluggene, må ofte feilsøke med fm-radio eller avmantle nye endeavslutninger mot pluggene på sløyfene. Ladingen fungerer forsåvidt men den vil ikke starte å gå pga det sløyfetullet, er et helsikes liv hvert år.

Lenke til kommentar

Sløyfeproblemer er vel ganske uavhengig av klipper-typen?

Kjøpte før helgen min andre Husqvarna og kjører på samme sløyfe - med justeringer underveis så klart - fra 2010. Klart det har vært noen problemer av og til, men at det var et helvete hver vår i 14 sesonger med den første roboten kan jeg ikke si.

Sløyfelengden hos meg er ~500 m.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (15 timer siden):

Har en gardena, det som går igjen hos meg er brudd på sløyfe og dårlig kontakt i pluggene, må ofte feilsøke med fm-radio eller avmantle nye endeavslutninger mot pluggene på sløyfene. Ladingen fungerer forsåvidt men den vil ikke starte å gå pga det sløyfetullet, er et helsikes liv hvert år.

tror Gardena og Mcculluch må være i slekt med hverandre. Produktene er prikk like, jaffal ladetårnet. Men jeg heller nå mer til å kjøpe en billigvariant fra Jula. De reklamerer med at den er prima, for folk som bare skal ha klippet gresset. Det er meg det!

Lenke til kommentar
19 hours ago, terjehom said:

Nå får jeg feilmeldingen i overskriften. Så går jeg ut i hagen og tester grense og ledekabel. Får ok på instrumentet, som er en tester kjøpt på Claes Olsson. Den bekrefter at det er signal i begge soner. Og for at det skal skje, må både ledekabel og grensekabel være inntakt. 

 

Jeg har en Gardena, og ha vært borti lignende.

Peile instrumentet og gressklipperen har forskjellig toleranse grad for signal. Det vil si at et "nesten" brudd vil være godt nok for peile instrumentet, men ikke for gressklipperen.

Da jeg slet med dette, så byttet jeg til multimeteret og målte ledningen. Da så jeg tydelig forskjell mellom hel kabel (test sløyfe) og faktisk grense kabel.

Måten jeg løste det på var å koble multimeteret mellom forskjellige steder på grense kabelen for å lokalisere hvor avviket oppstod.

Lenke til kommentar
terjehom skrev (1 time siden):

tror Gardena og Mcculluch må være i slekt med hverandre. Produktene er prikk like, jaffal ladetårnet. Men jeg heller nå mer til å kjøpe en billigvariant fra Jula. De reklamerer med at den er prima, for folk som bare skal ha klippet gresset. Det er meg det!

Ja jeg vurderer også å kjøpe noe annet etter alle feilene. Mulig jeg må invistere i en julaklipper jeg også, det kan ihvertfall ikke bli verre enn den jeg har😂

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Jeg har en Gardena, og ha vært borti lignende.

Peile instrumentet og gressklipperen har forskjellig toleranse grad for signal. Det vil si at et "nesten" brudd vil være godt nok for peile instrumentet, men ikke for gressklipperen.

Da jeg slet med dette, så byttet jeg til multimeteret og målte ledningen. Da så jeg tydelig forskjell mellom hel kabel (test sløyfe) og faktisk grense kabel.

Måten jeg løste det på var å koble multimeteret mellom forskjellige steder på grense kabelen for å lokalisere hvor avviket oppstod.

Ja,  dette høres som en god plan,og helt sikkert mer pålitelig enn den feilsøkeren til Claes Ohlsson. Men, strengt tatt burde det være unødvendig med elektrikerutdanning, for at disse redskapene skal virke. Jeg har også multimeter, men skjønner ikke bæret av hvordan den skal opereres.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 7.5.2024 den 10:39 AM):

Jeg har en Gardena, og ha vært borti lignende.

Peile instrumentet og gressklipperen har forskjellig toleranse grad for signal. Det vil si at et "nesten" brudd vil være godt nok for peile instrumentet, men ikke for gressklipperen.

Da jeg slet med dette, så byttet jeg til multimeteret og målte ledningen. Da så jeg tydelig forskjell mellom hel kabel (test sløyfe) og faktisk grense kabel.

Måten jeg løste det på var å koble multimeteret mellom forskjellige steder på grense kabelen for å lokalisere hvor avviket oppstod.

Heisan..Viste seg at du hadde rett her. Jeg kjøpte ny klipper,og fikk det samme miserable røde lyset. Måtte omtrent  dra opp hele grensekabelen for å skjøte alle stedene det egentlig ikke var brudd, men avskalling av isolasjon rundt selve lederen. Dette registrerte ikke den idiottesteren fra Claes Ohlsson. Men begge klipperene mine fikk problemer. Testeren fra CO kostet meg mye bryderi og en pen slump penger jeg kunne brukt til kjekkere ting.

 

Nå har jeg innsatllert en 5000 kroners sak fra Meek. Den gyver trøstig løs på relativt høyt gress. Kjører seg litt lett fast i groper og hellninger, men ikke noe som ikke kan fikses ved påfylling avl itt jord her og der.

 

Da har jeg to klippere!

Lenke til kommentar
terjehom skrev (14 timer siden):

Heisan..Viste seg at du hadde rett her. Jeg kjøpte ny klipper,og fikk det samme miserable røde lyset. Måtte omtrent  dra opp hele grensekabelen for å skjøte alle stedene det egentlig ikke var brudd, men avskalling av isolasjon rundt selve lederen. Dette registrerte ikke den idiottesteren fra Claes Ohlsson. Men begge klipperene mine fikk problemer. Testeren fra CO kostet meg mye bryderi og en pen slump penger jeg kunne brukt til kjekkere ting.

 

Nå har jeg innsatllert en 5000 kroners sak fra Meek. Den gyver trøstig løs på relativt høyt gress. Kjører seg litt lett fast i groper og hellninger, men ikke noe som ikke kan fikses ved påfylling avl itt jord her og der.

 

Da har jeg to klippere!

Godt du fant ut av det selv om det ble en dyr affære. Jeg har brukt radiotrikset for å finne brudd, måtte se et par youtubevideoer men det fungerte overraskende bra. Jeg har også reparert flere nestenbrudd på grensekabelen, ble så forbannet at jeg rev opp nesten hele grensekabelen, det viser seg at det minste skade på ytterisolasjon gjør slik at lederen eirer halveis av, man kan bli gal av mindre😅

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Den sikreste testere er rett og slett å bruke vanlig kabel. Ene enden festes i inntaket på ladestasjon, og den andre enden kobles systematisk på ulike steder på grensekabelen, som er tilkoblet det andre inntaket på ladestasjon. Lyser det grønt, er grensekabelen ok frem til det punktet  hvor de er sammenkoblet...

Endret av terjehom
Lenke til kommentar
terjehom skrev (19 minutter siden):

... og den andre enden kobles systematisk på ulike steder på grensekabelen, ...

På denne måten får du i alle fall gjennomhullet isolasjonen ulike steder og kan regne med enda flere problemer i fremtiden.

Min sløyfe er 15 år gammel men sef blitt justert en del ganger. De fleste steder er det idag plen eller til og med nye trerøtter over kabelen.

Lenke til kommentar

McCulloch er Gardena/Husqvarna. 

Jeg har erfaring med 4 Gardena robotklippere som har vært i drift i noen år og har igjennom årene erfart følgende:

1) Pluggene for sløyfene må trykkes skikkelig hardt inn i kontaktene på ladestasjonen. Når den første klipperen ble installert hadde jeg ikke gjort det og signalet var ok i lange perioder, for så å få brudd (løs kontakt), for så etter en stund bli ok igjen. Og slik gikk dagene...

2) Skjøtestykkene er et svakt punkt. Ledningene må trykkes helt inn og skjøtestykkene må klemmes sammen godt for å få god kontakt

3) Brudd på selve ledningene har jeg aldri hatt problemer med, med unntak av brudd ved luking som er selvforskyldt. Jeg har vært forsiktig under installsjonen og installert ledningen med plugger på gressplenen, de ligger da ikke å gnikker mot steiner eller noe skarpt nede i bakken. Jeg har heller ikke bøyd ledningene til små radier, men lagt de i store radier rundt 90 graders kanter.

Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd. De problemene som har vært med brudd i sløyfesignaler har alltid selvforskyldt.

Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

På denne måten får du i alle fall gjennomhullet isolasjonen ulike steder og kan regne med enda flere problemer i fremtiden.

Min sløyfe er 15 år gammel men sef blitt justert en del ganger. De fleste steder er det idag plen eller til og med nye trerøtter over kabelen.

Ja, det er et dilemma det du nevner her. Jeg måtte kappe seks ganger for å få grønt lys. Nå vet jeg i det minste hvor skjøtene er, og mange av skjøtestykkene er lange og helt nye. Krysser fingrene! 

Lenke til kommentar
On 7.5.2024 at 10:31 AM, terjehom said:

tror Gardena og Mcculluch må være i slekt med hverandre. Produktene er prikk like, jaffal ladetårnet. Men jeg heller nå mer til å kjøpe en billigvariant fra Jula. De reklamerer med at den er prima, for folk som bare skal ha klippet gresset. Det er meg det!

Både Gardena og McCulloch blir begge produsert av Husqvarna og er i realiteten Husqvarna, men i billigere og enklere varianter. 

Lenke til kommentar
On 7.5.2024 at 11:51 AM, Powertrainer said:

Ja jeg vurderer også å kjøpe noe annet etter alle feilene. Mulig jeg må invistere i en julaklipper jeg også, det kan ihvertfall ikke bli verre enn den jeg har😂

 

McCulloch er i utgangspunktet en Husqvarna til en fornuftig pris. Det samme gjelder Gardena. Du får ikke nevneverdig bedre kvalitet enn dette. Prisforskjellene har sammenheng med finesser og funksjoner. 

Problem med sløyfesignal gjelder uavhengig av merke. Symtomene som beskrives tyder på dårlig kontakt på enten guide- eller grensekabel. Selv om måleapparater sier det er signal, er det ikke nødvendigvis tilstrekkelig signal likevel. Det finnes metoder for å enklere finne bruddet. Dersom du bytter om guide og eksempelvis venstre grensekabel, og signalet skifter til gult - vet du at det er venstre del av grensekabelen (frem til skjøten med guidekabelen) bruddet befinner seg. Jeg ville deretter startet med å gå over alle koblinger, evt. bytte dem ut. 

For øvrig vil gjentatte problemer med dette indikere at installasjonen ikke var gjort godt nok i utgangspunktet. 😉Veldig viktig at plugger og skjøter blir gjort skikkelig. Lykke til. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (23 timer siden):

 

McCulloch er i utgangspunktet en Husqvarna til en fornuftig pris. Det samme gjelder Gardena. Du får ikke nevneverdig bedre kvalitet enn dette. Prisforskjellene har sammenheng med finesser og funksjoner. 

Problem med sløyfesignal gjelder uavhengig av merke. Symtomene som beskrives tyder på dårlig kontakt på enten guide- eller grensekabel. Selv om måleapparater sier det er signal, er det ikke nødvendigvis tilstrekkelig signal likevel. Det finnes metoder for å enklere finne bruddet. Dersom du bytter om guide og eksempelvis venstre grensekabel, og signalet skifter til gult - vet du at det er venstre del av grensekabelen (frem til skjøten med guidekabelen) bruddet befinner seg. Jeg ville deretter startet med å gå over alle koblinger, evt. bytte dem ut. 

For øvrig vil gjentatte problemer med dette indikere at installasjonen ikke var gjort godt nok i utgangspunktet. 😉Veldig viktig at plugger og skjøter blir gjort skikkelig. Lykke til. 

Synes radiotrikset var temmelig nøyaktig når man fant rett frekvens. Når det gjelder pluggene så må jeg bare si at de er i helt elendig kvalitet på gardena. Det er en grunn til at elektrisk utstyr utendørs har en anbefalt IP grad på minimum 44, noe disse pluggene definitivt ikke er i nærheten av.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
2 hours ago, Powertrainer said:

Synes radiotrikset var temmelig nøyaktig når man fant rett frekvens. Når det gjelder pluggene så må jeg bare si at de er i helt elendig kvalitet på gardena. Det er en grunn til at elektrisk utstyr utendørs har en anbefalt IP grad på minimum 44, noe disse pluggene definitivt ikke er i nærheten av.

Pluggene som følger med er ikke nødvendigvis de beste, men det finnes alternative plugger å få kjøpt. Mange anbefaler vanlige kabelsko. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...