Gå til innhold

Erfaringer etter å ha gått fra kredittkort til bare debetkort


Gjest 57cc4...f67

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, zanta said:

Nei, det gjelder efaktura fra alle som har aktivert efaktura som standard faktureringsmetode. Santander (og kanskje også andre) har ikke det.

Da blir jo opplysningen om at jeg kan opprette dette i DNB nettban feil. Det virker for alle de andre kortene.

Jeg har sjekket litt videre rundt forsikringsvilkårene for N26 Metal debitkort, som er nevnt over.

Forsikringsvilkårene ser ut til å være forholdvis like, men ikke identisk helt like, de som føger med som gratisforsikring til for eksempel BankNorwegian og DNB Mastercard.

Også forsikringen til N26 Metal gjelder for en reiselangde på maksimalt 90 dager. Hvor stor del reiseutgiftene som må være kjøpt med kortet og om man må ha kjøpt returreisen før avreise, det synes jeg er litt uklart. Her er vilkårene

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (33 minutter siden):

Da blir jo opplysningen om at jeg kan opprette dette i DNB nettban feil. Det virker for alle de andre kortene.

Du oppretter ikke noe i nettbanken, men du tillater at alle som bruker efaktura kan sende deg efaktura. For de som ikke bruker efaktura som standard faktureringsmetode vil du ikke få efaktura selv om du har svart "Ja til alt".

Lenke til kommentar
58 minutes ago, zanta said:

Du oppretter ikke noe i nettbanken, men du tillater at alle som bruker efaktura kan sende deg efaktura. For de som ikke bruker efaktura som standard faktureringsmetode vil du ikke få efaktura selv om du har svart "Ja til alt".

Ja, det stemmer. Santander er så langt det eneste kredittkortselskapet som ikke framsender efaktura når man åpner for det i nettbanken. Det gjør jo bruken litt mer tungvint.

Faktura pr mail inneholder ikke spesifikasjoner av forbruk, slik at man må logge inn hos Santander.

Det viser seg at det var en belastning på kroner 25,- for litt over ett år siden. Det har ikke kommet noen påkrav om det. Når man så handler for ca 150,- så blir kortet umidelbart sperret.

Forsøker å kjøre litt langtidstest for de mest kjente kredittkortene. Så langt har det bare vært Santander sitt kort som har gitt noen form for problemer.

BankNorwegian fungerer meget bra, og DNB Mastercard og Coop Sparebank1 Mastercard har også fungert helt fint, fram til nå.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

  

arne22 skrev (2 timer siden):

Får man ikke valutapåslag når man overfører penger til N26 eller når man tar ut penger fra N26? Ville jo tro at det påløper kurstap eller gebyr for begge overføringene, men hvis det ikke er slik, så ville det være interessant å vite.


Påslaget er 1.7% for standardkontoer, og 0% for "Metal".
 

 

arne22 skrev (2 timer siden):

Forsikringsvilkårene ser ut til å være forholdvis like, men ikke identisk helt like, de som føger med som gratisforsikring til for eksempel BankNorwegian og DNB Mastercard.


Vel, egentlig ikke. N26 har inkludert forsikring for telefon, skade på tenner, kasko for skade på andres eiendom, og en hel rekke ting som ikke er inkludert hos Bank Norwegian, men de fleste har vel forhåpentligvis uansett andre forsikringer enn kun det som er inkludert i et kort.

For meg er det hensiktsmessig, men igjen, det er ikke sikkert det er det for andre. Oppholder man seg stort sett i Norge, så er det trolig enklere å forholde seg til en norsk bank.

Personlig har jeg vært kunde i Bank Norwegian tidligere, og har ingen planer om å bli det igjen, og ser på det som "priceless" å slippe et slikt kundeforhold, og synes det er enklere å forholde meg til Fintech-selskaper.

Revolut er jo forsåvidt også et godt alternativ, og tilbyr også "Metal"-kontoer, med omtrent tilsvarende fordeler, men igjen, det er ikke for alle, for mange er trolig en norsk bank et bedre alternativ.

https://www.revolut.com/metal/
 

Lenke til kommentar

Eg har efaktura på Gebyrfri Visa hos Santander. Eg trur eg hadde epostfaktura der for mange år sidan, men kan ikkje hugse å ha gjort noko spesielt for å få efaktura anna enn å aktivere i nettbank.

Eg har derimot framleis epostfaktura (og avtalegiro) hos Gudbrandsdal Energi. Der er det slik at ein bestemmer faktureringsmåte på "mine sider" hos straumleverandøren.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (38 minutter siden):

Hva er begrensningene i forhold til "vanlig" reiseforsikring?


Det kan du sikkert finne ut på Bank Norwegian sine nettsider, hvor det trolig står hva de skal ha 1800,- ekstra for?
Jeg er ikke kunde der, og aner ikke hva forskjellen er?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

Santander er så langt det eneste kredittkortselskapet som ikke framsender efaktura når man åpner for det i nettbanken. Det gjør jo bruken litt mer tungvint.

Stakkars deg som må bruke 10 sekunder på å skrive en melding til kundeservice for å få aktivert efaktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, 0laf said:

Det kan du sikkert finne ut på Bank Norwegian sine nettsider, hvor det trolig står hva de skal ha 1800,- ekstra for?
Jeg er ikke kunde der, og aner ikke hva forskjellen er?

Ekstra betaling kan også være for å tilfredsstille behovet for trygghet for de som føler seg tryggere med dyrere løsning.

Jeg tok en liten gjennomgang med DNB vedrørende dette punktet, hvorfor deres forsikring til ca 2.000,- og en maksimal reiselengde på 70 dager er bedre enn deres gratis-forsikring på 90 dager. Konklusjonen slik som jeg så det, det var at for mitt bruk så er gratisvarianten til DNB bedre enn betalvarianten til 2.000,- 

Det er mye i avtalevilkårene man bør lese godt. For eksempel så har N26 en bestemmelse om at man må kunne bevise at reisen ikke har noen relasjon til jobb. Blander man litt jobbreise og fritidsreise, da har man ingen forsikring. Da kan det være at det vil være en fordel å velge BankNorwegian sin gratisløsning, i stedet for N26 sin forsikring.

Det hjelper jo lite å tro at man har forsikret telefonen, hvis virkeligheten er at man ikke har noen reiseforsikring i det hele tatt.

Hvis man er uenig med forskiringsselskapet om forsikringen gjelder eller ikke gjelder, så kan man for BankNorwegian sin forsikkring klage saken inn for Finansklagenemnda. For N26 så har man vel ikke en slik mulighet(?!)

Det betyr jo at i en del praktiske tifeller så vil den forsikringen man får gratis hos BankNorwegian være "bedre" enn noe av det andre som vi velger å betale for. Med "bedre" så menes "større sjanse for at det skjer en faktisk utbetaling" når det er behov for det.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):

Det kan du sikkert finne ut på Bank Norwegian sine nettsider, hvor det trolig står hva de skal ha 1800,- ekstra for?
Jeg er ikke kunde der, og aner ikke hva forskjellen er?

Jeg har prøvd å se, men klarer ikke å finne noe spesielt. Det var derfor jeg spurte, siden det virket som du hadde oversikt over dette.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...