Gå til innhold

Kommentar: Tiden etter verdens undergang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trykket på "liker" på "ok...." kommentaren som har blitt sletta, da det oppsummerte litt det jeg tenkte etter å ha lest.  Jeg setter pris på artikler som dette og som du skriver Oda, men denne gangen satt jeg å venta på "Apokalypsen er en populær setting av en grunn." skulle utdypes litt mer. Jeg følte ikke hva du skrev reflekterte helt forventningen jeg hadde til hva jeg skulle lese. Du svinger så vidt innom hva jeg hadde forventet å lese mer om "her har menneskets hubris ført til vår undergang. "Vi hørte ikke på advarselen i historien om Ikaro. Vi fløy for nær solen og falt til døden" Desverre leded ikke til en dypere refleksjon rundt tematikken. 

Derfor trykket jeg liker på "ok...." kommentaren. Som forøvrig var en renere refleksjon over hva jeg leste, enn hva artikkelen var en refleksjon om post apocalypse som tematikk. Jeg finner forøvrig slettingen av den kommentaren som provoserende.

Bare til slutt, i all hovedsak så var det bare overskriften som ga meg et feil bilde og en annen forventning enn hva jeg fikk. 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (På 27.4.2024 den 5:54 PM):

Jeg trykket på "liker" på "ok...." kommentaren som har blitt sletta, da det oppsummerte litt det jeg tenkte etter å ha lest.  Jeg setter pris på artikler som dette og som du skriver Oda, men denne gangen satt jeg å venta på "Apokalypsen er en populær setting av en grunn." skulle utdypes litt mer. Jeg følte ikke hva du skrev reflekterte helt forventningen jeg hadde til hva jeg skulle lese. Du svinger så vidt innom hva jeg hadde forventet å lese mer om "her har menneskets hubris ført til vår undergang. "Vi hørte ikke på advarselen i historien om Ikaro. Vi fløy for nær solen og falt til døden" Desverre leded ikke til en dypere refleksjon rundt tematikken. 

Derfor trykket jeg liker på "ok...." kommentaren. Som forøvrig var en renere refleksjon over hva jeg leste, enn hva artikkelen var en refleksjon om post apocalypse som tematikk. Jeg finner forøvrig slettingen av den kommentaren som provoserende.

Bare til slutt, i all hovedsak så var det bare overskriften som ga meg et feil bilde og en annen forventning enn hva jeg fikk. 

 

 

Sensur og sletting har blitt standarden dessverre i 2024.

Endret av Guybrush 3pwood
Lenke til kommentar

Synes det kunne vært belyst litt meir kvifor denne settinga er så populær. Artikkelen blir mest ei liste over eksempel på spel som har brukt apokalypse som premiss for vedensbygginga.

Eg trur at den viktigaste grunnen til at ein i både spel og i litteraturen utforsker denne tematikken er fordi det gir størst kreativt spelerom. Når verdenen har gått under så er det nesten ingenting som hindrar hovudpersonen frå å gjere ting, det einaste hinderet er det som forfattaren sjølv legg inn enten det er farlege zombiar, bitande kulde, eller gjengar av andre mennesker. Dersom det er snakk om sci-fi eller fantasy så slepp ein også å bruke tid på å skildre samfunnsstrukturen og politikken, for alt dette er borte vekk og ein startar med heilt blanke ark.

Ei historie satt i ein blomstrande sivilisasjon blir fort ganske avgrensa av realisme. I ein verden full av zombier men utan at sivilisasjonen har kollapsa så er det ikkje rom for at ei gruppe med forskjellige karakterar må skaffe seg våpen og samarbeide om å overleve mot alle odds. I ein slik verden så vil hæren og politiet være mobilisert og det er dei som vil ta opp kampen mot zombiar/fiendar slik at sivilbefolkninga kan leve så normalt som mogleg. I ei fantasysetting så kan ikkje ein bondesønn legge ned arbeidet sitt og ta opp eit sverd for å dra ut på eventyr utan å bli stoppa av adelen som har einerett på både arbeidskrafta han utgjer og ikkje minst eineretten til å være ridder.
Ein kan sjølvsagt skrive gode historier likevel, men det er mykje lettare om ein har ei setting der all form for myndigheiter og styring er fjerna til fordel for ein verden heilt utan slik regulering.

I tillegg så er sjølvsagt apokalypse ei spennande setting i seg sjølv, då det er mange som har tenkt tanken på ein sjølv ville gjort dersom samfunnet bryter saman.
Særleg i dataspel så er det også ein teknisk fordel med ei akopalypsesetting då ein kan ha handlinga i eit bymiljø utan å måtte ha så massevis av karakterar til å befolke byen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

 

Mer tankevekkende kommentar enn artikkelen. Befriende å se at noen kan reflektere rundt temaet uten å nevne vestens undergang også. 

Tror det er nyttig å sette et skille mellom psykologisk og sosial realisme. Spill scorer ofte lavt på sistnevnte og ikke ofte høyt på førstnevnte, men de beste "narrative spillene" klarer å unngå passiv historiefortelling (udynamisk tekst/lyd/bilde) gjennom å skape en verden som på sin måte lever og er en del av spillopplevelsen. Sitter ofte med følelsen at lydloggen er en konsekvens av at det foregår dumping av info som enten er regissert til å ta minst mulig plass i opplevelsen eller kan la seg stenge ute hvis man ikke er spesielt interessert i universet. 

Fallout var ikke spesielt imponerende eller inspirerende fra mitt perspektiv, og Oda må gjerne forklare hvordan man gjør seg  "fortjent" til å bli en TV-serie. For meg virker det som at TV-spill blir filmatisert fordi det er en lavere risiko involvert enn å introdusere en helt ny markedsvare (pføy). Tror aldri jeg har lest en bok som fortjener å bli filmatisert, for eksempel. Når det blir vellykket har det mindre med innholdet i boken å gjøre enn at teamet rundt filmen har noe de vil, og klarer å, kommunisere. Nok eksempler på at middelmådige bøker har blitt bra filmer der ute (og motsatt). 

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at dette var litt tynnere enn jeg vanligvis forventer fra Oda. 

Jeg vil ikke si postapokalypsen som setting er noe mer forslitt enn andre undersjangre av sci-fi, og den er jo populær fordi det er et spennende objektiv å se vår egen verden gjennom.

Sci-fi dreier seg jo først og fremst om å bruke det fantastiske til å si noe om vår egen samtid.

Så, videre til det jeg egentlig ville si: Et forsvar for audiologgen. Jeg synes det blir litt for enkelt å avfeie audiologgen som et grep for at spilleren skal slippe å lese, for audiologgen tilfører noe som ren tekst ikke har, nemlig skuespill.

Jeg vet jeg er sein til festen (små barn etterlater ikke mye tid til gaming), men som en som nylig har spilt ferdig Horizon: Zero Dawn så lar jeg meg imponere av hvordan skaperne har klart å ta en historie som i stor grad handler om å grave i oldtidshistorie, og gjort den spennende og emosjonelt engasjerende. Og mye av det skyldes nettopp at hologrammer og audiologger bringer liv til karakterer som har vært døde i tusen år, på en måte som rene tekster ikke kunne gjort det. Historien om hvordan disse menneskene kjempet for å gi livet en sjanse til å klare seg blir levendegjort og fremkaller en følelsesmessig reaksjon som ikke hadde blitt det samme uten.

Du har ting som opptaket av familien til Dervahl, som gir stemme til den døde familien hans og forklarer motivasjonen hans bedre enn noen dialog med ham selv.

Og Concrete Beach Party i Frozen Wilds hadde ikke vært like interessante å lære om i form av rene tekster, uten stemmene deres og uten å få høre musikken deres.

Audiologger føles kanskje litt kunstig i mange sammenhenger, men det er også en måte å engasjere spilleren i karakterer som de aldri kommer til å møte.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Nå som Fallout-serien har kommet ut har vi enda et tilskudd til denne sjangeren."

Liten korreksjon, men Fallout er vel ikke ett nylig tilskudd til denne sjangeren, da det første Fallout-spillet kom ut i 97?

Vil vel heller si att det er en av de tidlige og store pådriverene i denne sjangeren, i alle fall i spillverden.

Ellers god artikkel!

Lenke til kommentar
Til dere som vurderer Fallout 1 så finnes det en gratis mod kalt Ettu (1in2) som dytter spillet inn i Fallout 2 motoren, med alt som følger med av QoL-oppgraderinger. (Krever tilgang til Fallout 2). Laget nylig en lignende post som går litt mer i detalj.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...