Gå til innhold

Vil du ha mer Fallout?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
76 er for min del det beste. Fantastisk atmosfære og fin community. Liker progressionen og at det er så mange storylines å spille igjennom. Nå er det mere på tur og nytt utvidet kart med ny storyline er ute på PTS 🤩
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (12 minutter siden):

Anbefaler de som ikke har spilt det å begynne med fallout 4 den 25 april, når det kommer i oppdatert versjon. Begynn der.

Har de gjort noe mer enn det rent visuelle? Kjenner jeg ble bittelitt skuffet når keg spilte det, pga 3ern og New Vegas og spilte det derfor bare 3-4 timer. Kanskje jeg må ta det opp igjen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Har de gjort noe mer enn det rent visuelle? Kjenner jeg ble bittelitt skuffet når keg spilte det, pga 3ern og New Vegas og spilte det derfor bare 3-4 timer. Kanskje jeg må ta det opp igjen 😊

Hørt snakk om at de adder litt ekstra content, quests og utstyr etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Det var noe med atmosfæren jeg ikke fikk helt til å stemme med 4ern kontra 3ern. Blir det bedre litt utover i spillet? 

Første gangen jeg spillte Fallout 4, så ble det kanskje 1-2 timer med spilling, siden jeg var vant til F:New Vegas og 3.

3 år senere starta jeg en ny save, og ble småhekta. 😅 Har gjort det som kan gjøres i spillet men fyrer det opp nå å da med mods.

Atmosfæren er ganske lik hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fallout 1 og 2 er ren spillmagi. Etter min mening to av de aller beste spillene noen sinne. Humoren, valgmulighetene (og konsekvensene), absurditetene og den generelle stemningen har aldri vært gjort like bra siden. Jeg synes også det teknisk/spillmekanisk har holdt seg overraskende bra - mye bedre enn Baldur's Gate fra samme tid, for eksempel. 

 

Problemet, om man vil kalle det dét, er at Bethesda har vannet ut mange av systemene samtidig som de har skrudd opp "wow-faktoren". 

 

Noe av det som virkelig gjorde/gjør de første Fallout-spillene til noe spesielle er knapphetsfølelsen. Verden er nedbrutt, ødelagt og tom og virker rett og slett ikke å ville ha deg der. Bosetninger er - i all hovedsak - små, i stor grad ødelagte og driftes primitivt, både praktisk og politisk. Våpen og ammo, for eksempel, er lenge ressurser som må brukes med omhu da tilgangen i store deler av gjennomspillinga er begrenset. Da tvinges man også til å forsøke å finne andre måter å løse det på. 

 

Det samme med skill-systemet; det er mange forskjellige evner å velge blant, men ikke nok poeng å sanke til å bli skikkelig god i mer enn en liten håndfull av dem. Eventuelt kan man velge å bli OK på mange, men da uten å bli veldig god på noe. Vil du bli veldig dyktig med energibaserte våpen, granater, datamaskiner og sniking? Da kan du i så fall bare glemme å bli nevneverdig god med de andre våpentypene, snakking, låsdirking og legevitenskap - blant annet. 

 

Bethesda har raskt dratt dette spillet til å bli noe annet. Skiftet til førsteperson gjør mye, selvsagt, men fraværet av knapphet gjør mer. I fireren er jo 'skills' i praksis borte, slik at man begynner som ganske god på alt og velger hva man vil bli eksepsjonell i. Materialer er enda drøyere; jeg forstår at 'crafting' er en greie i nyere spill, men å plukke med seg bøtter, taustumper og plankebiter i noen timer for så å kunne kaste sammen en landsby på 1-2-3 med strøm, forsvarsinstallasjoner og "våpenfabrikk" er absurd og et kraftig brudd på troverdigheten og "reglene" etablert i de første spillene. 

 

Misforstå meg rett, jeg likte fortsatt Fallout 3 og spesielt New Vegas, og syntes også F4 var OK, men det har jo gått fra å være et ganske komplekst rollespill til en rendyrka FPS med 'bullet time' og overfladiske rollespillelementer. 

 

Kort sagt er det absolutt verd å prøve de første spillene også i dag. Teknisk utdatert, naturligvis - det er snart 30 år siden de kom, men herre jemini så mye sjel, kreativitet og kvalitet det er i dem. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mange spill var sånn, det er liksom ingen som kan matche «Half Life» (eller andre gode spill) lenger. Men er det fordi alle nye spill er blitt dårligere eller er det vi som har blitt eldre? 
 

Føler meg litt boomer når jeg tenker at «spill var bedre før» :p

Lenke til kommentar

Selvfølgelig var spill bedre før. Det var færre spill. Vi satt ikke å spilte hele tiden slik unger gjør i dag. I dag er det altfor mange spill med mikro transaksjoner etc. Vi satt ofte sammenå spilte, nå sitter de online og snakker dritt til hverandre i en mikrofon.

Men moderne spill er bedre å spille i dag. Bedre gameplay. Ikke så "clunky" å styre. Grafikken er bedre, lyden er bedre. 

Har mange eldre spill som jeg emulerer. Moro, men ikke noe jeg sitter ned i timesvis å spiller. Da spiller jeg heller en mer moderne versjon. Gidder ikke å bruke time på å spille Mario World 2 når jeg kan slappe av med Mario Wonder på Steam Decken.

Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus skrev (12 timer siden):

Fallout 1 og 2 er ren spillmagi. Etter min mening to av de aller beste spillene noen sinne. Humoren, valgmulighetene (og konsekvensene), absurditetene og den generelle stemningen har aldri vært gjort like bra siden. Jeg synes også det teknisk/spillmekanisk har holdt seg overraskende bra - mye bedre enn Baldur's Gate fra samme tid, for eksempel. 

 

Problemet, om man vil kalle det dét, er at Bethesda har vannet ut mange av systemene samtidig som de har skrudd opp "wow-faktoren". 

 

Noe av det som virkelig gjorde/gjør de første Fallout-spillene til noe spesielle er knapphetsfølelsen. Verden er nedbrutt, ødelagt og tom og virker rett og slett ikke å ville ha deg der. Bosetninger er - i all hovedsak - små, i stor grad ødelagte og driftes primitivt, både praktisk og politisk. Våpen og ammo, for eksempel, er lenge ressurser som må brukes med omhu da tilgangen i store deler av gjennomspillinga er begrenset. Da tvinges man også til å forsøke å finne andre måter å løse det på. 

 

Det samme med skill-systemet; det er mange forskjellige evner å velge blant, men ikke nok poeng å sanke til å bli skikkelig god i mer enn en liten håndfull av dem. Eventuelt kan man velge å bli OK på mange, men da uten å bli veldig god på noe. Vil du bli veldig dyktig med energibaserte våpen, granater, datamaskiner og sniking? Da kan du i så fall bare glemme å bli nevneverdig god med de andre våpentypene, snakking, låsdirking og legevitenskap - blant annet. 

 

Bethesda har raskt dratt dette spillet til å bli noe annet. Skiftet til førsteperson gjør mye, selvsagt, men fraværet av knapphet gjør mer. I fireren er jo 'skills' i praksis borte, slik at man begynner som ganske god på alt og velger hva man vil bli eksepsjonell i. Materialer er enda drøyere; jeg forstår at 'crafting' er en greie i nyere spill, men å plukke med seg bøtter, taustumper og plankebiter i noen timer for så å kunne kaste sammen en landsby på 1-2-3 med strøm, forsvarsinstallasjoner og "våpenfabrikk" er absurd og et kraftig brudd på troverdigheten og "reglene" etablert i de første spillene. 

 

Misforstå meg rett, jeg likte fortsatt Fallout 3 og spesielt New Vegas, og syntes også F4 var OK, men det har jo gått fra å være et ganske komplekst rollespill til en rendyrka FPS med 'bullet time' og overfladiske rollespillelementer. 

 

Kort sagt er det absolutt verd å prøve de første spillene også i dag. Teknisk utdatert, naturligvis - det er snart 30 år siden de kom, men herre jemini så mye sjel, kreativitet og kvalitet det er i dem. 

Jeg kjøpte og prøvde nylig Fallout 1 da det koster under 20kr på steam, men syntes rett og slett det ble litt for ‘klønete’ i mangel av et bedre ord. Likte de nyere wasteland spillene veldig godt, men jeg tror de originale fallout spillene trenger et ansiktsløft for å appellere til særlig mange som ikke spilte det ‘den gang da’. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte og prøvde nylig Fallout 1 da det koster under 20kr på steam, men syntes rett og slett det ble litt for ‘klønete’ i mangel av et bedre ord. Likte de nyere wasteland spillene veldig godt, men jeg tror de originale fallout spillene trenger et ansiktsløft for å appellere til særlig mange som ikke spilte det ‘den gang da’. 

Man skal naturligvis ikke undervurdere nostalgi. Man blir formet av tiden man er mest mottakelig for inntrykk; selv var jeg rundt 15 da fallout kom.

 

Fallout var imidlertid ingen umiddelbar kjærlighet den gang da heller. Jeg måtte bruke litt tid på å bli kjent med mekanikker, tempo og regler - som selvsagt var litt lettere da man ikke hadde tre tusen andre spill tilgjengelig samtidig - noe som slett ikke var uvanlig på den tiden. Mange spill krevde litt innsats av den som spiller for å komme "over kneika", og var sånn sett mindre tilgjengelig enn det som i stor grad er bransjestandard i da, men man fikk da også sterkt eierskap til spilluniverset og figurene man skapte der. 

 

Igjen: Nostalgi sitter dypt, men jeg drar i dag mye heller frem de to første spillene i hovedserien enn de to siste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...