Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male huset utvendig: Malingsprøyte eller pensel og rull


Anbefalte innlegg

Driver og planlegger å male huset utvendig, men veldig usikker om å bruke pensler og rull eller malingsprøyte. Går jo veldig raskt med sprøyte, men lurer på om man får like bra resultat med sprøyte som man får med ruller og pensler.  Redd for at sprøytemaling ikke sitte og hefte ordentling siden man ikke stryker og ruller over, løsne og flasse etterhvert.

Noen som har kjennsakp, kunnsakp og erfaring med maling og sånt arbeid?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker sprøyte, og så ruller du raskt over med rulle der du har sprøytet. 

Det som tar tid med rulle/pensel er jo å hele tiden måtte påføre mer maling, og enda verre, få malingen inn i alle kroker og mellom bordene. Det går ufattelig mye bedre med sprøyte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Labelle said:

Hadde gått for maling med rulle/pensel av god kvalitet. Ikke kjøp pensler på biltema. Skal du male med vannbasert går det jo veldig kjapt med dagens malinger. Velg en god kvalitetsmaking også.

Kjøpt en sånn nå. Tenkte å gjøre slik John-B hadde forslått, så ser jeg underveis hvordan resultatet blir. Har brukt denne før på nye gipsvegger, veldig fornøyd siden ny gips suger til seg malinga. Men veldig usikker om resultatet blir like bra på treverk som er allerede malt (skal vaske selvfølgelig). Greia er at det er ganske mye som skal males (over 200 kvm) og kun med rull og pensel tar det sikkert en evighet å bli ferdig med. Ellers er jeg litt gammeldags og sverger på rull, pensel og ordentlig håndarbeid. Takk for innspill. image.thumb.jpeg.fb48a66a839ecba9b821d0dc6acd6038.jpeg

Endret av halaa
Lenke til kommentar

De sprøytene der er beregnet til mindre flater. Du må konstant fylle beholderen og da tror jeg det går like raskt om ikke raskere med rull og pensel. Kjøp en langhåret rull og smør tjukt på også går du over med en bred pensel.

Du kan jo eventuelt høre med et maler/utleiefirma om du kan leie en skikkelig malersprøyte som kommer med slange/rør som du setter rett ned i malingspannet, da vil du slippe å måtte konstant fylle beholderen. 

fdh.jpg.cb78e4ebfacc4997a4d9e09e939b6304.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 minutter siden):

Husk at spraymalingen kan flyte langt på vinden. Det er plenty av folk som har måttet betale naboen og naboens nabo erstatning når bilen er blitt prikkete. 

Dette.

Resultatet blir stort sett bra på det du meinte å male, men du må påregne å bruke ekstra mykje tid på å sette opp plast for å ikkje få malingssøl over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
halaa skrev (10 timer siden):

Kjøpt en sånn nå. Tenkte å gjøre slik John-B hadde forslått, så ser jeg underveis hvordan resultatet blir. Har brukt denne før på nye gipsvegger, veldig fornøyd siden ny gips suger til seg malinga. Men veldig usikker om resultatet blir like bra på treverk som er allerede malt (skal vaske selvfølgelig). Greia er at det er ganske mye som skal males (over 200 kvm) og kun med rull og pensel tar det sikkert en evighet å bli ferdig med. Ellers er jeg litt gammeldags og sverger på rull, pensel og ordentlig håndarbeid. Takk for innspill. image.thumb.jpeg.fb48a66a839ecba9b821d0dc6acd6038.jpeg

Malte huset med en slik for to år siden. To e. Det var ca. 200 kvm vegg (etter fratrekk for vinduer). Jeg brukte to lange dager. Dag 1 var første og andre strøk på 1. etg. Og dag 2 var 2. etg fra lift. Startet om morgenen og malte rundt huset, tok en pause (middag/lunsj) og startet 2. Strøk etterpå. Ble ferdig tidlig kveld. Dag 3 gikk til å male lister rundt vinduer osv.

Bare husk å dekk til ALT som ikke skal males. Spesielt viktig med vinduer osv. Sprøytemaling havner over alt, selv når det knapt er vind. Også er det viktig at du skraper bort maling som har flasset. Hvis ikke vil den nye malingen falle av. 

Jeg vil absolutt anbefale dette over pensel og rull. Det går sinnsykt mye raskere, selv om beholderen er i minste laget og må fylles ofte. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens. Jeg får bruke det utstyret jeg har nå. Kombinere eventuelt rull/pensel med sprøytepistolen. Første strøk sprøyte med pistol først også stryke over med rulle/pensle sånn at jeg er sikker at malinga sitter godt på treverk, andre strøk kun sprøyte for at da er det fersk maling og regner med at andre strøket sitter godt.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
18 hours ago, halaa said:

Kjøpt en sånn nå. Tenkte å gjøre slik John-B hadde forslått, så ser jeg underveis hvordan resultatet blir. Har brukt denne før på nye gipsvegger, veldig fornøyd siden ny gips suger til seg malinga. Men veldig usikker om resultatet blir like bra på treverk som er allerede malt (skal vaske selvfølgelig). Greia er at det er ganske mye som skal males (over 200 kvm) og kun med rull og pensel tar det sikkert en evighet å bli ferdig med. Ellers er jeg litt gammeldags og sverger på rull, pensel og ordentlig håndarbeid. Takk for innspill. image.thumb.jpeg.fb48a66a839ecba9b821d0dc6acd6038.jpeg

Det er denne jeg har brukt, og det er veldig irriterende at beholderen er så liten. Men det følger med to beholder så det gjør det litt raskere å bytte. Ellers funket den veldig bra. 

Ellers pleier jeg å kun sprøyte på de store flatene - vinduer og slikt tar jeg manuelt, tror det går raskere enn å bruke masse tid på å dekke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...