Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (51 minutter siden):

Når jeg sier partisk mener jeg at jeg støtter Israel over Hamas, israel iver prestestyret, jeg støtter Palestina som stat med den betingelse at Israel får leve i fred. Det er vel svært få, også her inne, som ikke er partisk I denne saken.  De som later som de er nøytrale men åpenbart hater den ene parten er hyklere, ikke upartisk. 

Dette er vel en ko flikt der det nesten ikke finnes nøytralitet, men at jeg ar en pro-israelsk bias, det har jeg. Mange her inne har en antiisraelsk bias som er åpenbart, men man nekter å I nræmme. Jeg foretrekker å være ærlig 

Fint at du er ærlig. Men hvorfor er du partisk?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Jarmo said:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/lwx9M7/raavareanalytiker-etter-rapport-om-angrep-det-ser-ikke-pent-ut

Dette kan bli veldig spennende utover 

4 minutes ago, Jarmo said:

Var dette gass feltet Europa kjøpte en veldig stor del av gassen sin fra når man sluttet og importere store mengder gass fra Russland.

Skrevet (endret)
sjamanen skrev (4 minutter siden):

Fint at du er ærlig. Men hvorfor er du partisk?

Altså, hvem er ikke? Jeg mener jødenes rett til en stat der de er trygge og sølv kan beskytte seg er helt og absolutt nødvendig i en verden med så myee antisemittisme og jødehat, der resten av verden j stor grad ikke har beskytte sine jøder. 

Der er det mest fundamentale

Endret av Tussi
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (48 minutter siden):

Om ikke annet så ser de fleste verdien i fred. Dessverre er ofte religion en del av krig. Vi ikke religiøse kan leve med kristne verdier uten å ta det så langt at vi tror på armageddon og jesus oppstandelse. Det er når man beveger tankesettet dit at religion blir noe mer en enkle kjøreregler for et fredfullt liv mange ypper til krig. Netanyahu er en slik sleip fisk som blander religion,politikk og egen vinning og ender med krig. Israel er ikke tjent med en slik krigshisser og eventyrforteller. Det Iranske folket får nå servert en perfekt hat cocktail som vil vare i generasjoner takket være Netanyahu. Iran vil før eller siden skaffe seg våpen som kan utgjøre en eksistensiell trussel for Israel. Det Netanyahu har gjort er å tenne lunten. 

De aller fleste "kristne" i Norge samt de "kristne verdiene" er milevis unna det Jesus Kristus stod for. På det grunnlaget er jeg uenig i at det greit å leve med det, annet enn å tolerere at de selv tror de følger den rette tro.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Altså, hvem er ikke? Jeg mener jødenes rett til en stat der de er trygge og sølv kan beskytte seg er helt og absolutt nødvendig i en verden beredskap sånne antisemittisme og jødehat, der resten av verden j stor grad ikke har beskytte sine jøder. 

Så dersom man, i et tenkt scenario, ikke har noen eksistensielle trusler av den art man mer eller mindre legitimt kan si Israel har mot seg, mot det jødiske folks rett til å leve i fred, utover den trussel vi alle til enhver tid lever under fra potensielt ondsinnede krefter der ute - så ville du stilt deg nøytral i saken?

• Liker 1
Skrevet (endret)
sjamanen skrev (2 minutter siden):

Så dersom man, i et tenkt scenario, ikke har noen eksistensielle trusler av den art man mer eller mindre legitimt kan si Israel har mot seg, mot det jødiske folks rett til å leve i fred, utover den trussel vi alle til enhver tid lever under fra potensielt ondsinnede krefter der ute - så ville du stilt deg nøytral i saken?

Da ville jeg i langt større grad støttet et I internasjonalt press ift bosettere og palestinerne. Men jeg synes ikke slike sanksjoner skal komme mens staten har eksistensielle fiender,når disse kan svekke statens forsvarsevne 

Dette er da også årsaken til at jeg flere ganger har sagt sanksjkner eller press mot Israel, hvis de fortsetter å nekte for en palestinsk stat når de de facto selv er trygge er mer legitimt 

For det er et objektivt faktum at bosetningene er i strid med internasjonal lov 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Harop dronefly?!! Et Harop er ikke en liten sak! 2,5 m langt og 3,0 m i vingespenn, kan ikke deles i komponenter for smugling! En rekkevidde på bare 200 km! To hundre kilometer

Hva i all verden er det som foregår i indre Iran...? Femtekolonnisthæren blir bare større og mer kapabelt etter hvert man får innsikt i dette, det ser ut at det kunne være snakk om en så stor organisasjon at den kan umulig ha gått ubemerket i den iranske befolkningen. Og at det hadde hendt rett for nesa på regimets etterretningsorganene blir bare enda mer utrolig, dette er mer enn nok for å få de ansvarlig henrettet for total inkompetanse på flekket selv i vestlige land! Putin ville ha tatt seg tid for å pine i hjel de ansvarlige om ukrainerne gjort bare en tidel av det vi ser i Iran. 

Apropos Iran og Ukraina, det er mulig at Mossad hadde blitt inspirert av de ukrainske sabotasjebølgene inn i Russland for å prøve seg på noe liknende, bare i enda større skala, med bedre organisasjon og med lokale som forsto det iranske samfunnet ut og inn. 

Endret av JK22
  • Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tussi said:

Men jeg har ikke sagt at jeg ikke er partisk, selv om jeg stiler krav til Israels adferd er jeg definitivt pro-istaeøsk. Men om du tror jeg er en av dem som ser frem til, og ønsker ønsker.armagedon.(der Jesus til slutt kommer etter masse død og elendighet på en skala vi aldri har sett) , tar du feil. Jeg ønsker fred, LG at alle, inkludert Israel og Iran, kan leve I trygghet 

Ja det sitter nok nå mange slike kvasi-kristne å håper på en atomkrig der nede, med et enormt antall drepte.

Den Romerske historikeren Tacticus sier ikke mindre enn 600.000 ble drept, mens den Romerske historikeren Josefus sier nesten en million drepte der nede år 70 e.Kr Slik at antallet drepte der nede, må overstige det, for at det skal bli det verste som noensinne har skjedd der nede. Ellers anser ikke de kvasi-kristne profetien om angrepet på Jerusalem som oppfylt. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Jerusalem_(70_CE)

Endret av Ove38
Skrevet

@Simen1

Og ta ut maktapparatet som disse prestene er må da være innenfor, disse er like geistlige som jeg er og kan ikke påberope seg noen religiøs, beskytte rolle.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå prøver presteregimet seg på nytt. Med tanke på det som er hendt, og ettersom flere missilbaser har fått deres inngangene sterkt skadet med mye skadegods etter ødelagte rakettramper, er det interessant å se om det bli noe kvantitet i løpet av natten. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (41 minutter siden):

Det Israel har gjort mot Iran kan umulig være rett mhp.folkeretten.. Dvs man kan ikke gå til angrep på et land og kalle det selvforsvar. Her er Israel den som angriper.

Hva du(eller for den sags skyld jeg, Gahr-Støre, Barth-Eide, Macron, Putin, Erdogan osv osv) tror er en ting, hva folkeretten faktisk sier kanskje noe helt annet. Og det er den siste vi må forholde oss til. 

Skrevet
JK22 skrev (10 minutter siden):

Harop dronefly?!! Et Harop er ikke en liten sak! 2,5 m langt og 3,0 m i vingespenn, kan ikke deles i komponenter for smugling! En rekkevidde på bare 200 km! To hundre kilometer

Hva i all verden er det som foregår i indre Iran...? Femtekolonnisthæren blir bare større og mer kapabelt etter hvert man får innsikt i dette, det ser ut at det kunne være snakk om en så stor organisasjon at den kan umulig ha gått ubemerket i den iranske befolkningen. Og at det hadde hendt rett for nesa på regimets etterretningsorganene blir bare enda mer utrolig, dette er mer enn nok for å få de ansvarlig henrettet for total inkompetanse på flekket selv i vestlige land! Putin ville ha tatt seg tid for å pine i hjel de ansvarlige om ukrainerne gjort bare en tidel av det vi ser i Iran. 

Apropos Iran og Ukraina, det er mulig at Mossad hadde blitt inspirert av de ukrainske sabotasjebølgene inn i Russland for å prøve seg på noe liknende, bare i enda større skala, med bedre organisasjon og med lokale som forsto det iranske samfunnet ut og inn. 

Kanskje store deler av befolkningen hater preste-regimet så mye at de ser igjennom fingrene med det?. Men den tanken har kanskje ikke slått deg?.

• Liker 1
Skrevet
JK22 skrev (9 minutter siden):

Nå er jo Iran en felles fiende, så jeg tviler på at Ukraina gråter over ødeleggelser i Iran. For alt vi vet kan Mossad ha hjulpet Ukraina i Russland for og teste teknologien med slike skjulte droner. Det er mange som reiser til Ukraina for og lære og antagelig også for og lære bort, at nye våpen testes i stor skala i Ukraina er jo gammelt nytt.

• Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Rykter om at den iranske regime ledelsen er på vei til Russland...

Ja, avskummet hjelper hverandre.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (8 minutter siden):

Da ville jeg i langt større grad støttet et I internasjonalt press ift bosettere og palestinerne. Men jeg synes ikke slike sanksjoner skal komme mens staten har eksistensielle fiender,når disse kan svekke statens forsvarsevne 

Dette er da også årsaken til at jeg flere ganger har sagt sanksjkner eller press mot Israel, hvis de fortsetter å nekte for en palestinsk stat når de de facto selv er trygge er mer legitimt 

For det er et objektivt faktum at bosetningene er i strid med internasjonal lov 

Akkurat det der høres bra ut, men jeg aner en liten stråmann. 

For hva har egentlig bosettingspolitikken, overgrepene på Vestbredden og Gaza med jødenes eksistens å gjøre? Er påstanden at okkupasjon, undertrykkelse og utvidelse av deres leveområder, er nødvendig for å skjerme landet for den eksistensielle trusselen?

Isolert sett har jeg langt større forståelse for angrepet på Iran enn alt det andre Israel driver med. Så må man selvfølgelig forstå at kampanjen på Gaza også er et ledd og kanskje en direkte forberedelse på det de nå driver med, å permanent svekke Iran. 

Men jeg tenker at en sann og ekte kristen uforbeholdent burde trukket sin støtte til Israel inntil de roet seg ned og aktivt bidro til en løsning for palestinerne og sluttet å okkupere nytt land. Det er nå min mening.

• Liker 1
Skrevet

40 detekterte missiler/missildeler på radaren konsentrert mot Haifa, kan være langt færre. Det er overraskende, ved å skifte om til en forskjellig del av landet med uprøvde ABM-batterier mente det at de kan ikke regne med ammunisjonsmangel, og det sendes ikke så mange som ventet. Massevis av de glødende lysene i himmelen er egentlige rakettbooster som brennes opp pga. ekstra luftmotstand. Det er disse små ublinkende lysene som er stridshodene. Flere treff på Haifa. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sjamanen skrev (15 minutter siden):

Akkurat det der høres bra ut, men jeg aner en liten stråmann. 

For hva har egentlig bosettingspolitikken, overgrepene på Vestbredden og Gaza med jødenes eksistens å gjøre? Er påstanden at okkupasjon, undertrykkelse og utvidelse av deres leveområder, er nødvendig for å skjerme landet for den eksistensielle trusselen?

Isolert sett har jeg langt større forståelse for angrepet på Iran enn alt det andre Israel driver med. Så må man selvfølgelig forstå at kampanjen på Gaza også er et ledd og kanskje en direkte forberedelse på det de nå driver med, å permanent svekke Iran. 

Men jeg tenker at en sann og ekte kristen uforbeholdent burde trukket sin støtte til Israel inntil de roet seg ned og aktivt bidro til en løsning for palestinerne og sluttet å okkupere nytt land. Det er nå min mening.

Gazakrigen er jo åpenbart noe de måtte gjøre, selv om de ikke måtte gå så hardt frem og blokkere nødhjelp f eks. Bosettingene har ingenting med det

Men jeg er uenig i at man må ha samme syn som f eks deg for å være en ekte kristen. Jeg ønsker ikke en svekkelse av Israels rett og mulighet til å forsvare seg. Og jeg ønsker ikke israelske brudd på rettighetene til sivile palestinere. 

Men denne tråden handler om krigen mellom Israel og Iran, og ikke min tro. Men jeg er enig i at det som skjer nå er lettere å forsvare enn f eks det som skjer i Gaza. Men at Hamas må bort er ingen tvil om

Endret av Tussi
  • Liker 6
Skrevet

Israelske fly klarte å komme seg ubemerket fram til Nord-Jemen slik at houthiene ikke var alarmert tidsnok - og angrepet en møtefasilitet hvor selveste Abdul Malik al-Houthi skal ha deltatt under et møte med flere høytstående houthi offiserer - som IRGC var i viten om. Dette minner definitivt om 77-tonnsbombeangrepet på Nasrallah og halshuggingsangrepene i starten på det israelske angrepet på Iran. Det kan betyr at den mystiske agenten innad i IRGC fremdeles er aktiv. Utfallet av angrepet ukjent. 

Oljeraffineriet i Haifa har blitt truffet. Iranerne har nå skiftet om til enveisdroner og kryssermissiler. 

Teheran under angrep.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...