Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av dekk (sommerdekk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (36 minutter siden):

Her er NAF testen der mange (7) dekk kom bra ut: https://www.motor.no/tester/den-store-sommerdekktesten-2024-her-er-de-10-beste-dekkene/266854

Testen bruker 215/55 R17 dekk.

Selv valgte jeg Goodyear dekket i testen der (var litt rimeligere enn de beste, men ville nok havnet på et av de 7 beste der).

Stusser litt over størrelsen på di velger å teste dekk i den testen. Flere av dekka er ikke å få tak i riktig dim til min bil. Er ikke 18/19" mer vanlig på sommerdekk nå fortiden?

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (23 minutter siden):

Stusser litt over størrelsen på dekket i den testen flere av dekka er ikke å få tak i riktig dim til min bil. Er ikke 18/19" mer vanlig på sommerdekk nå fortiden?

2023 testen var for 245/40 R18 (viktig at testen er for omtrent den dimensjon du har)

https://www.motor.no/tester/motors-store-sommerdekktest-de-beste-r18-dekkene/243416

På www.dekktester.com kan du søke etter tester for en gitt dimensjon.

Hvilke merker som finnes i en gitt dimensjon kan du se på: prisjakt.no

Kjente merker er f.eks: Continental, Goodyear, Michelin, Nokian, Falken, Hankook, Pirelli, Bridgestone.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

3K per dekk for sommerdekk er ganske høy pris, så lurer jo her på dim eller evt. biltype det skal sitte på.

Ser f.eks. på Thansen at 19" Continental Premium Contact med høy lasteindeks til min bil ligger på 2200 kr per stk. Så kommer vel omlegging etc. i tillegg, men hos Thansen er det perioder på vår og høst hvor dette gjerne er inkludert. Har brukt Thansen et par ganger de siste årene for nye dekk pga. ok priser og plassering (ikke alle Thansen-butikkene legger om, men en del har garasje der de gjør det).

Lenke til kommentar

Det er vanlig å bytte dimensjon til en som ligner men er mer vanlig. Jeg byttet fra 185/65-15 til 195/65-15 og 205/55-16. Ingen problem dette, maks 5 % avvik er lov, men vil nok anbefale at du ikke avviker mer enn 2-3 % da det blir forskjell på bilens høyde og fart i forhold til speedometer f.eks. Det er lett å finne kalkulator for dekk som viser forskjell på dimensjoner. Det er også viktig å presisere hva du vil ha hvis du kjøper hos dekkforhandler, da slike ofte kan være veldig overbevisende på å selge deg kun original dimensjon til bilen som står i vognkortet.  

Lenke til kommentar
Paccoo skrev (2 timer siden):

Hvilken dekk kjøper dere til familiebilen? Trenger man egentlig testvinnere til 3k dekket? "Kina" dekka har vell blitt bedre med åra men det er jo fryktelig mange merker å velge mellom. 

Ring rundt til lokale uavhengige bilverksteder. De har ofte gode priser på dekk. Spør etter kvalitetsdekk. Da får du dekk i mellomsegmentet. Å lage priggfrie vinterdekk er veldig vanskelig, kun premiumprodusenter gjør det godt nok. Sommerdekk er enklere så dersom du vil spare litt, gjør du det der. Bare hold deg unne kinadekk. De har ingenting på bil å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...