Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva slags type varebil er best å kjøre


Anbefalte innlegg

Hei,

Noen her som har erfaringer med om det er forskjell på kjørekoforten i forskjellige størrelsestyper av varebiler som Citroen Berlingo, Ford Transit Courier, MB Citan eller Citroen Jumpy, Ford Transit, MB Vito eller Citroen Jumper, MB Sprinter og tilsvarende? Er den ene typen bedre enn den andre eller er de stort sett like kjipe alle sammen?  Tenker på selve kjørekomforten, ikke på det praktiske som lasting og om den er lett å komme ut og inn av og slike ting. Hvilken type ville dere valgt til lengre turer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vivaro, Trafic fungerer fint til langkjøring gjerne med den største motoren 135/145hk, blir ikke sliten/støl etter 12/14 timer i setet. Har kjørt mye med stor båt på henger og ligger på ca 0.85 på langkjøring og holder trafikken.

Verste til langkjøring Toyota Hiace, spesielt 85hk uten turbo 😛

Drømmebilen er nok nyere vito/sprinter eller iveco daily med v6 motor

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sprinter er det mest behagelige jeg har kjørt av varebiler.
Vito er også et godt alternativ.
Iveco er også gode å kjøre, men litt kinkig med verksted om du ikke bor i området rundt oslo.

Personlig sliter jeg med VW sine varebiler.

Men har ingen problemer med noen andre merker.
Men obs.
Mange biler er samme bilen (toyota sin ProAce har samme drivlinje som peugeot partner og Jumper)

Prøvekjør.
Men du gjør ikke noe feil uansett hva du velger.
Det er smak og behag.

Lenke til kommentar

Vi leide Iveco minibuss i militæret, og den trengte kjetting på flatmark. 
Tvillinghjul med null vekt bak, bakhjulsdrift. 
Verste dritten jeg har kjørt.

Vi leide en nyere Iveco minibuss for en langtur som var bedre, men da var det ikke noe snø.

Vi har hatt Iveco lett lastebil der jeg jobber, bare problemer og ikke noe god å kjøre. 

Kjørte mye Sprinter i militæret, enkelthjul bakhjulstrekk, aldri noe problemer med å komme meg fram, og som oftest uten vekt på bakhjulene. 
Men skal legge til at vi hadde tvilling Sprinter på jobb, og den hadde også problemer på snø, men ikke så ille at vi måtte fram med kjetting. 

Lenke til kommentar

Eide en 2006 Peugeot Partner for noen år tilbake, og vil påstå dette var og er en av de mer komfortable bilene jeg har eid. Dette er dog den eneste franske bilen jeg har eid, og franskmennene (som kjent) er jo gode på dette med komfort. Selv om dette i prinsippet er en mindre pizzabil, var det rimelig god plass i førersetet, selv for en mann på snaue to meter som meg selv. Lavt drivstofforbruk og lite støy var selvfølgelig også bonuser ved denne bilen. 

Dessverre hadde denne bilen en lang liste med problemer, som omsider førte til vraking, men siden det først og fremst var komfort du spurte etter, kan jeg med sikkerhet si at du får ganske så mye bedre komfort i Partner/Berlingo, kontra eksempelvis Hiace og L300. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8.4.2024 at 3:10 AM, Dubious said:

Vi leide Iveco minibuss i militæret, og den trengte kjetting på flatmark. 
Tvillinghjul med null vekt bak, bakhjulsdrift. 
Verste dritten jeg har kjørt.

Vi leide en nyere Iveco minibuss for en langtur som var bedre, men da var det ikke noe snø.

Vi har hatt Iveco lett lastebil der jeg jobber, bare problemer og ikke noe god å kjøre. 

Kjørte mye Sprinter i militæret, enkelthjul bakhjulstrekk, aldri noe problemer med å komme meg fram, og som oftest uten vekt på bakhjulene. 
Men skal legge til at vi hadde tvilling Sprinter på jobb, og den hadde også problemer på snø, men ikke så ille at vi måtte fram med kjetting. 

ok. Trodde at tvilling gav bedre grep på vinterføre, men da ser det i følge din erfaring ut til å være omvendt:o Passe på å unngå det i hvert fall da om en ikke har behov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...