Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinbil og småturer


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (7 timer siden):

Så nå er 200HK+ undermotorisert? Folk er jaggu bortskjemte etter Tesla kom på markedet. 😛

Tenkte f.eks. Niro hybrid. 1.6 105 hk, tyngre enn ren bensin versjon. Var ikke obs på at det kom hybrider med masse hestekrefter på markedet))

Synes det er rett og slett for mye dreiemoment på elbiler. Krevende å kjøre med pigg på vinteren. Må slå på alle mulige "eco" moduser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
igk skrev (2 minutter siden):

Kona og barna er glade i slalåm. Det er en del turer til hytta hver vinter. Muligens du har rett med dette om å leie...

Synes forresten at elbil er ypperlig til småkjøring. Ikke minst blir det varm i kupe på noen sekunder.

Ja, kostnadene ved å ha en bil er overraskende høye så lønner seg fort å leie, kan fort beregnes til 40K i året i snitt 🙂 Det går selvsagt an også å kjøpe en nylig EU-godkjent bensinbil til 20-30K. Så selger/vraker du den før neste godkjenning og gjenta. Men det kan klart ryke på en del trøbbel i den klassen, men kan være verdt det.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 timer siden):

Dette er vel løsningen. Har en kompis som kjører "gratis" mellom Oslo og Kongsberg daglig med en hybrid e-golf og laddeplass på jobb.

Hva er en hybrid e-golf? Golf finnes som bensin, diesele, ladbar hybrid og elektrisk, kun den sistnevnte er eGolf.

Lenke til kommentar
igk skrev (18 minutter siden):

Synes det er rett og slett for mye dreiemoment på elbiler. Krevende å kjøre med pigg på vinteren. Må slå på alle mulige "eco" moduser.

Ikke mye kjøreerfaring her, altså?

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Ikke mye kjøreerfaring her, altså?

Snakker om at alt dreiemoment er tilgjengelig med en gang. Det er gøy men litt voldsomt spør meg. 295 Nm på min.

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (20 minutter siden):

Ja, kostnadene ved å ha en bil er overraskende høye så lønner seg fort å leie, kan fort beregnes til 40K i året i snitt 🙂 Det går selvsagt an også å kjøpe en nylig EU-godkjent bensinbil til 20-30K. Så selger/vraker du den før neste godkjenning og gjenta. Men det kan klart ryke på en del trøbbel i den klassen, men kan være verdt det.

Eu godkjent bensinbil med f.eks. rustne lenkearm. Blir overaskelser for hele familien! Bil#2 betyr forsikring og andre kostnader...

Lenke til kommentar

igk må være en av de få som Mazda ville selge elbiler til når de justerte ned effekten på MX30 før lansering da de fryktet folk ville synes det ble for unaturlig i forhold til en Dieselbil..

Om du vil ha bil som ikke er rustet så er det bare å hente det i Nordnorge. Alt av gamle biler her blir hentet av folk sør fordi alt der nede er sundrustet.

Lenke til kommentar
igk skrev (4 minutter siden):

Eu godkjent bensinbil med f.eks. rustne lenkearm. Blir overaskelser for hele familien! Bil#2 betyr forsikring og andre kostnader...

Var litt uklar og kort. Tenkte som alternativ til kortdistanse-bil der man ellers leier ved behov, men man på passe litt ekstra på, og ta hensyn til kjøreforhold (er det rolig kjøring hele veien er det tryggere enn 80-soner f.eks). Kan allikevel spare seg siden verditapet blir såpass lite kontra dyrere bil.

Lenke til kommentar
igk skrev (3 timer siden):

https://www.motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

I artikkelen står det at reel forbruk er mye høyere.

Kjører du ladbar hybrid? Hva er din erfaring med tanke på forbruk og EV modus?

Jeg hsr nylig testet Kia optima phev på hyttetur. 224hk. 

24 mil med 100% batteri ved start: 0.45 forbruk.

6.5 mil jobb tur/retur: 0.2-0.3. 
 

Har eid 2018 225xe og 2017 530e, begge brukte vi å kjøre småturer (butikk, barnehage, stranda+++) De turene ble både millige og man slipper slitasje på ICE. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Jeg hsr nylig testet Kia optima phev på hyttetur. 224hk. 

24 mil med 100% batteri ved start: 0.45 forbruk.

6.5 mil jobb tur/retur: 0.2-0.3. 
 

Har eid 2018 225xe og 2017 530e, begge brukte vi å kjøre småturer (butikk, barnehage, stranda+++) De turene ble både millige og man slipper slitasje på ICE. 

 

Takk for ditt innspil.

OK. Da funker bensin motor ganske sjelden. I mitt hode er det likt som at en bensin bil står stille i lange perioder. Ikke bra.

Beklager, skjønner ikke vits med ladbar hybrid. Liker man å kjøre i EV modus så kjøper man elbil?

Rart å kjøre  i EV modus med bensinmotor som ballast.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

igk må være en av de få som Mazda ville selge elbiler til når de justerte ned effekten på MX30 før lansering da de fryktet folk ville synes det ble for unaturlig i forhold til en Dieselbil..
 

Hehe

1 gen E-niro  395Nm, mye klager på hjulspinn på våt asfalt.

2 gen E-niro (niro Ev), dreiemoment redusert til 255 Nm.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, igk said:

Hehe

1 gen E-niro  395Nm, mye klager på hjulspinn på våt asfalt.

2 gen E-niro (niro Ev), dreiemoment redusert til 255 Nm.

Ja det er vel en viss folkegruppe som ønsker "chill" mode..  Men bilene burde jo ha valg for det da og ikke bare ECO som endrer på alt annet og.
Vet av noen med en Peugeot e-3008 som kjører med boblejakke i ECO modus.. Synes bilen er skummel i vanlig modus da det kan forekomme hjulspinn så da må man leve nermest uten varmeapparat i ECO modus istedefor..

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ja det er vel en viss folkegruppe som ønsker "chill" mode..  Men bilene burde jo ha valg for det da og ikke bare ECO som endrer på alt annet og.
Vet av noen med en Peugeot e-3008 som kjører med boblejakke i ECO modus.. Synes bilen er skummel i vanlig modus da det kan forekomme hjulspinn så da må man leve nermest uten varmeapparat i ECO modus istedefor..

 

Uten varmeapparat, med boblejakke. Det er virkelig "chill" mode

Lenke til kommentar
10 minutes ago, igk said:

Uten varmeapparat, med boblejakke. Det er virkelig "chill" mode

hehe ja. Men henviste litt til Tesla som ikke har noe ECO modus men "chill" modus som halverer gasspedalens jobb. 

Når det kommer til emnet så ville jeg bare kjøpt en billig bensinbil og ikke brukt 350 tusen på den. Kjør den noen år så får du fint en elbil som matcher ditt behov for 350 tusen.
TIpper man får Model Y Long Range for den prisen om ett år. Kommer jo ny utgave nå så de gamle vil falle i pris. Og da må tilsvarende biler følge etter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
igk skrev (24 minutter siden):

 

Takk for ditt innspil.

OK. Da funker bensin motor ganske sjelden. I mitt hode er det likt som at en bensin bil står stille i lange perioder. Ikke bra.

Beklager, skjønner ikke vits med ladbar hybrid. Liker man å kjøre i EV modus så kjøper man elbil?

Rart å kjøre  i EV modus med bensinmotor som ballast.

 

Eh, ok. Min erfaring er at det er langt bedre med ladbar da den faktisk kan kjøres elektrisk når man vil - for eksempel småturene du nevnte.

Jeg har ikke en indre kamp hvor en del av meg liker bensin og en annen hater el, så vitsen med ladbar hybrid ligger der. Jeg liker å kjøre i EV modus fordi jeg sparer motor og penger. 
 

Uten mulighet til å ta ut motoren er det å drasse på den en nødvendighet. Psykisk sett går det bra for min del, men om du synes det blir alt for rart å ha bensinmotor OG elmotor så er ikke ladbar hybrid for deg.

Corolla tullehybrid med 90% av forbruket til en ren fossil er nok løsningen. Jeg synes de har blitt ganske fine, men de er slitsomme å kjøre.  Kombibasjonen av et høyt effektregister og variatorkasse er ikke optimal.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

hehe ja. Men henviste til Tesla som ikke har noe ECO modus men "chill" modus som halverer gasspedalens jobb.

Når det kommer til emnet så ville jeg bare kjøpt en billig bensinbil og ikke brukt 359 tusen på den. Kjør den noen år så får du fint en elbil som matcher ditt behov for 350 tusen.
TIpper man får Model Y Long Range for den prise om ett år. Kommer jo ny utgave nå så de gamle vil falle i pris.

Tesla Y er for bred. Som sagt smal garasjeporten i felles garasje fra 1980-tallet. Ble overrasket hvor brede elbiler blir. En smal elbil blir automatisk bare en bybil med lite bagasjerom eller slikt. 

Har per dagens dato en 14 år gammel bensin stasjonsvogn, som står 90% av tida. Ikke bra for bil å stå  stille lenge. Vi kan klare oss med 1 bil strengt tatt. 

Best er kanskje å kjøpe elbil som jeg liker også å leie etter behov. 

Lenke til kommentar
igk skrev (9 timer siden):

Forstår ikke poeng med ladbar hybrid.

<..>

 

Toyota sin selvladet hybrid er tingen.

Disse påstandene må være det dummeste jeg har lest om biler siden Toyota markedsførte "selvladet hybrid". Såkalt selvladet hybrid betyr at bilen ikke har noen andre energikilder enn fossilt drivstoff. "Selvladingen" er bare et begrep for å bruke energien litt mer effektivt i noen scenarier, men man får aldri fordelen av å kunne fylle billig drivstoff hjemme. Poenget med hybrid (ordentlig hybrid, altså ladbart), er at man kan fylle billig drivstoff hjemme og at det rekker til daglig småkjøring som du tydeligvis gjør mye. Kjører man f.eks 80% av årlig kjørelengde på hjemmeladet strøm via ladbar hybrid så er det en betydelig drivstoffbesparelse. Denne går man glipp av dersom man må lade opp batteriet fra bensinmotoren i stedet for stikkontakten.

Apropos forvarming av bil, så er det en fordel å gjøre med strøm fra stikkontakten. Bensin og diesel er i størrelseorden 5-15 ganger dyrere energikilde til oppvarming av kupeen enn strøm. De fleste elbiler og (ladbare) hybrider har apper man kan starte varming før man tar på seg jakka og skoene.

igk skrev (4 timer siden):

https://www.motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

I artikkelen står det at reel forbruk er mye høyere.

Kilden deres, T&E, er drevet av flertallet i organisasjonen, som i praksis betyr fossilbilbransjen i Europa. Deres rapporter har konsekvent snakket ned elektrifisering av bilparken i en årrekke.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
igk skrev (1 time siden):

Snakker om at alt dreiemoment er tilgjengelig med en gang. Det er gøy men litt voldsomt spør meg. 295 Nm på min.

Wattpedalen er ikke en av-på-knapp. Den går gradvis gjennom spekteret. Selv om noen skulle være så dust å trampe pedalen brått i bunn med en gang, så stopper antispinnsystemet galskapen sånn at man slipper spinn. Klarer man kunststykket å slå av antispinn først så ber man jo om det.. Det kan ikke bortforklares som noe annet enn framprovosert.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Men henviste litt til Tesla som ikke har noe ECO modus men "chill" modus som halverer gasspedalens jobb. 

Det der chill greiene til tesla Er så latterlig slett arbeid. Helt elendig utenom chill samtidig som du ikke får full effekt i chill. Hvorfor klarer de ikke noe alle andre klarer? Mapping 101

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...