Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstremt lav fps


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem. 
det hele begynte med at jeg skulle sette inn nytt hovedkort og cpu og ram. Viste seg og være et problem med det hovedkortet så det er inne for feilsøking og analyse. 
 

så satte jeg inn det gamle igjen. Hovedkort, cpu og ram. Men det som er er at det gamle systemet går så treigt i oppstart og innlogging. Så jeg bestemte meg bare for og stille tilbake PC-en til fabrikk innstillinger. Men etter jeg gjorde det så funker Windows veldig bra. Men og spille er skikkelig dritt. Og da er det spill som PC-en kjørte fint før. 
 

Så jeg har prøvd mye selv. Skjermkortet funker som det skal. Nyeste drivere til det er installert, jeg har satt opp core og thread count til cpu, defragmert harddisker. Men alt jeg forsøker hjelper ikke på fps. Den går fra ca 40-50 og droppet til 1-10 i spill. 
så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Skal prøve og laste ned en nyere versjon av Windows 10. uten om det så er jeg uviten. 
 

håper noen kan hjelpe 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Kensle said:

Intel core i7 3770

asus nvidia gtx 1060 dual oC 6gb

Corsair xms 3 ddr3 8gb

msi B75ma-p45 hovedkort

Du har ganske dårlige specs, så du vil ikke få god FPS på moderne spill.

Hvis det er også et problem på gamle spill, så kan det være fordi grafikkortet er ikke riktig installert eller fordi du oppgraderte systemet og har ikke lenger nok RAM.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 minutter siden):

Du har ganske dårlige specs, så du vil ikke få god FPS på moderne spill.

Hvis det er også et problem på gamle spill, så kan det være fordi grafikkortet er ikke riktig installert eller fordi du oppgraderte systemet og har ikke lenger nok RAM.

Ja derfor jeg skal bytte. 
 

men spillene jeg prøver og spille er total war rome 2 og attila. Og disse funket helt fint før. Kunne også spille apex legends uten problem. 
alt med samme specs

Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 minutter siden):

Hva er det du prøver å spille? Du har en ganske så gammel CPU og i tillegg veldig lite RAM, kan hende problemet ligger der. 

Total war rome 2 og attila, kunne også kjøre apex legends uten problem. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem nå

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Installert driverne til hovedkortet da?

Hmm, nei det har jeg ikke prøvd. Men jeg har enda CD-en med drivere som følger med mener jeg. Har ikke trodd det kan være problem i og med når jeg kjøpte den så var alt ferdig installert

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kensle said:

Hmm, nei det har jeg ikke prøvd. Men jeg har enda CD-en med drivere som følger med mener jeg. Har ikke trodd det kan være problem i og med når jeg kjøpte den så var alt ferdig installert

Ikke bruk cd'en. Last ned fra nettsiden til produsenten

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan se om du finner et program her for å finne og installere drivere, og se om det hjelper:

https://www.lifewire.com/free-driver-updater-tools-2619206

https://www.techpout.com/best-driver-updater-software-for-windows/

https://windowsradar.com/best-free-driver-updater-software/

NBNB: Enkelte mener at slike programmer er "scareware" (programmer som skremmer deg med falske påstander for å få deg til å kjøpe et abonnemenet/en lisens), men de kan være kjekke å bruke når man har problemer).

PS: Sørg for å lage en backup, eller i det minste lag et "restore point" før du installerer og kjører slike programmer.

Og som "Complexity" var inne på: IKKE bruk drivere fra CD, de kan ha vært utdaterte allerede da du kjøpte PC'en en gang i tiden...!

Lenke til kommentar

Selv om man bruker en gammel driver fra den originale CD'en, så vil jo det fungere slik at "gammel driver" riktig installert vanligvis gir automatisk oppdatering til ny driver via Internett. Pleier aldri å bruke "driver update programmer", på grunn av den risiko som selvfølgelig følger med dette.

Det er også mulig å installere riktige drivere manuelt og direkte nedlasting fra produsent vha produkt id i enhetsbehandling.

Den prosessoren som det er snakk om ble jo ellers lansert i 2012 og fabrikkens "end of service"var i 2019".

Har flere PC'er av samme årgang som kjører veldig bra etter manuell installasjon av de nyeste driverne som er tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
Kensle skrev (23 timer siden):

Hei! Jeg har et problem. 

defragmert harddisker.

Skal prøve og laste ned en nyere versjon av Windows 10

Er du sikker på at du ikke kjører Windows XP eller Vista? 

Dette er gammelt utstyr.

En MiniPC med AMD APU vil være bedre.

Lenke til kommentar

Bruker Windows 10 på alt det gamle utstyret mitt. Eldste utstyrer som er i drift er av samme type som det nevnt i tråden her. Har alltid installert alle drivere manuelt og med nedlastning fra produsent for å være på den sikre side. En ting som er helt sikkert det er at det finnes en god del malware som gir seg ut for å være drivere. Faktisk så er vel dette en forholdsvis vanlig måte å spre malware på.

48 minutes ago, Kenhten said:

En MiniPC med AMD APU vil være bedre.

Ja, det ville nok være en god ide. Har du noen konkrete kandidater?

Bruker selv en gammel Intel mini PC av type HP elitedesk 800 G2, som all-round kontor PC. Har satt inn 32 GB RAM, og 1 TB SSD, og den kjører jo som ei kule. Til mitt bruk er den minst like bra som mange av de helt nye PC'ene, som jeg også har et par stykker av. (Men jeg gamer ikke og har ikke behov for noen veldig stor grafikkytelse.)

Har installert driverne manuelt gjennom alle år, men jeg ser at det har kommet en del "automatiske tools" som ser ganske bra ut. Har ikke prøvd og vet ikke hvilke av disse som kan inneholde malware.

Ellers helt generelt: Hovedkort uten riktige drivere, det kan ikke fungere særlig bra, så det må man jo ha.

   

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er verdt det. Du kan lage slike små PCer med Asrock Deskmini eller kjøpe fra Minisforum. 

Nå som jeg har to Asus ROG Ally så kan jeg koble en av dem til en skjerm eller TV og få en utrolig bra PC. 

Kjøp en dock fra Amazon som passer til ROG Ally, koble til mus og tastatur, skjerm etc.

Man får en Asus ROG Ally til rundt 5000kr på finn. Under 4k for non extreme modellen. Anbefaler Z1 Extreme. 

 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 2.4.2024 den 10:55 AM):

Selv om man bruker en gammel driver fra den originale CD'en, så vil jo det fungere slik at "gammel driver" riktig installert vanligvis gir automatisk oppdatering til ny driver via Internett. Pleier aldri å bruke "driver update programmer", på grunn av den risiko som selvfølgelig følger med dette.

Det er også mulig å installere riktige drivere manuelt og direkte nedlasting fra produsent vha produkt id i enhetsbehandling.

Den prosessoren som det er snakk om ble jo ellers lansert i 2012 og fabrikkens "end of service"var i 2019".

Har flere PC'er av samme årgang som kjører veldig bra etter manuell installasjon av de nyeste driverne som er tilgjengelig.

 

har nå prøvd og laste ned drivere rett fra nettstedet til produsent, og får mange feilmeldinger om at jeg ikke kan installere pga at systemet ikke oppfyller minstekravet til disse driverene. jeg har da prøvd og laste ned til win 8 da pcen kom originalt med det. så valgte jeg en gang i 2013 og oppgradere til win 10 som kjører nå. 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 2.4.2024 den 11:31 AM):

Er du sikker på at du ikke kjører Windows XP eller Vista? 

Dette er gammelt utstyr.

En MiniPC med AMD APU vil være bedre.

ja sikker på at jeg har win 10. pcen kom originalt med win 8 og jeg oppgraderte den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...