Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lage nettside hvor arbeidstakere kan legge in reviews av arbeidsgivere?


Gjest Ompalompa

Anbefalte innlegg

Gjest Ompalompa

Hei,

Jeg utdanner meg til et yrke hvor det er vanlig med grov utnyttelse av arbeidstakere, særlig i starten av karrieren. Eksempelvis trussel om ikke fornyet kontrakt dersom man skriver overtid etc.

Jeg har lekt litt med tanken om å lage en nettside hvor man kan legge inn reviews av arbeidsgivere. I denne forbindelse lurer jeg på om dette kunne fått noen juridiske konsekvenser for meg? Kan jo være at en plutselig skriver «Arne pleide regelmessig å sende skitne meldinger til meg og andre kvinnelige ansatte» eller generelt ting som ikke er sant. Dette er jo en risiko, men jeg tror det at arbeidstakere får oversikt over verstingene veier tyngre.

Kan legge til at dersom jeg skulle gjort dette hadde jeg forsøkt å gjøre det så anonymt som mulig. Betale hosting med bitcoin etc., men vil fortsatt ikke ta sjangsen om det er stor sjanse for søksmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Ompalompa skrev (57 minutter siden):

Hei,

Jeg utdanner meg til et yrke hvor det er vanlig med grov utnyttelse av arbeidstakere, særlig i starten av karrieren. Eksempelvis trussel om ikke fornyet kontrakt dersom man skriver overtid etc.

Jeg har lekt litt med tanken om å lage en nettside hvor man kan legge inn reviews av arbeidsgivere. I denne forbindelse lurer jeg på om dette kunne fått noen juridiske konsekvenser for meg? Kan jo være at en plutselig skriver «Arne pleide regelmessig å sende skitne meldinger til meg og andre kvinnelige ansatte» eller generelt ting som ikke er sant. Dette er jo en risiko, men jeg tror det at arbeidstakere får oversikt over verstingene veier tyngre.

Kan legge til at dersom jeg skulle gjort dette hadde jeg forsøkt å gjøre det så anonymt som mulig. Betale hosting med bitcoin etc., men vil fortsatt ikke ta sjangsen om det er stor sjanse for søksmål.

Godt forslag.
Mange arbeidsgivere lever i villfarelse om egen attraktivitet eller fornekter egne utfordringer.
Det finnes nettsider hvor jobbsøkere kan sjekke lønnsnivå, konfliktnivå, utfordringer, ansattegoder, «gjennomtrekk», evne/vilje til å investere i kompetanse/nettverksbygging, satsing på FOU, inspirerende oppgaver osv osv, men da må man virkelig lete utenfor stillingsannonsenes fagre ord.

Her burde partene i arbeidslivet bli mye mer aktive med å gi arbeidsplasser, ledere og arbeidsforhold karakterer basert på tilbakemeldinger og statistikk.

Lenke til kommentar

Det er en spennende ide.

Jeg som huseier og utleier har lekt med samme tanke, bare rettet mot husleie markedet, for begge sider.

Jeg vil dog tro at noe kan falle under GDPR regler, og at man kanskje må fjerne personinformasjon på forespørsel fra den det gjelder, hvis det er veldig spesifikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest Ompalompa said:

Jeg har lekt litt med tanken om å lage en nettside hvor man kan legge inn reviews av arbeidsgivere.

Hva med en side over reviews av arbeidstakere nå du er i gang?  Jeg har i hvert fall sett langt mer av dårlig oppførelse, juks og tyveri fra arbeidstakere enn fra arbeidsgivere i mine snart 30 år på markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.glassdoor.com/index.htm

Denne siden gjør det som beskrives i trådstart. Jeg leste nylig at man ikke lenger kan være anonym der. Det er vel både fordeler og ulemper med det. Man slipper eventuell løgn og trolling, men samtidig vil man vel gjerne ikke ta skittentøyvasken med sjefen i full offentlighet. 

Selv merker jeg at jeg ikke legger så veldig vekt på legelisten osv. Folk må jo bare kommentere ut fra sin egen opplevelse, det er i og for seg fair, men samtidig er det ikke noen representativ erfaring med et helt firma hvis en ansatt har en konflikt med sjefen om et eller annet som er en bagatell i det store bildet. På legelisten er det tydelig at en del folk forventer å styre legen, at de har en forventning om hva som feiler dem og hva de skal ha av behandling, og blir sure når legen ikke er enig. Det funker ikke sånn.

Vet egentlig ikke hvor nyttig en sånn tjeneste ville vært. For meg. Andre må selvsagt gjerne tenke annerledes. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utfordringa her er å sikre seg mot misbruk? Det er nok ikkje mange arbeidstakarar som vil poste under fullt namn (om dei ikkje skal bli pensjonist), og anonyme vurderingar er langt mindre verdt. I tillegg får du utfordringa med falske tilbakemeldingar frå arbeidsgivar sjølv. 

Den juridiske risiko ved falske anklager som krenker privatlivets fred, eller uriktige påstander som kan utløyse erstatningssøksmål, ligg på den som skriver innlegget. Likevel vil nok du som driftar av ei slik side få eit redaktøransvar for det som blir publisert på din plattform. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Hva med en side over reviews av arbeidstakere nå du er i gang?  Jeg har i hvert fall sett langt mer av dårlig oppførelse, juks og tyveri fra arbeidstakere enn fra arbeidsgivere i mine snart 30 år på markedet. 

Da er vi inne på en farlig vei med personvern og gapestokk. Mye lettere å karaktersette arbeidsgivere ut fra objektive kriterier.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Inspector said:

Mye lettere å karaktersette arbeidsgivere ut fra objektive kriterier.

Vås.

Arbeidsgiver vil ha langt enklere ved å være objektiv siden der allerede er store krav til saklighet og objektivtet ved avskjedelse av en arbeidstaker. 

Du ser iøvrig ikke ut til å ha problemer med gapestokk for arbeidsgivere.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Vås.

Arbeidsgiver vil ha langt enklere ved å være objektiv siden der allerede er store krav til saklighet og objektivtet ved avskjedelse av en arbeidstaker. 

Du ser iøvrig ikke ut til å ha problemer med gapestokk for arbeidsgivere.  

Uenig
I dag har man allerede et kontrollpunkt ved ansettelser som heter sjekk av referanser.
Dessuten har mange personalansvarlige en «jungeltelegraf» med andre i samme bransje.

Oppsigelse av et arbeidsforhold kan være komplisert med mange momenter. Alle har rett til å få en ny sjanse uten å få et evigvarende stempel i panna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...