Gå til innhold

Hente ut kabel fra innfelt kontakt


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig montert garderobeløsning på soverommet og dem endte naturligvis opp med å ikke gå fra vegg til vegg. Har derfor bygget vegg på hver side i forlengelse for at det skal se pent ut. I skapene er det lys og trenger derfor et stikk på innsiden av de falske veggene. Problemet er å hente ut strøm fra en innfelt kontakt som er nærmeste kilde for strøm. Jeg er ikke avhengig av dette stikket der det står i dag, så overgang til f.eks blindelokk med kabelføring kan være en mulighet. Jeg forsøkte å ta bort er hjørne fra stikket for å se om jeg klarte å føre ut en kabel, men det ble for trangt. Noen som har forslag til pen løsning? Se bilder.

 

 

PXL_20240327_140613385.jpg

PXL_20240327_140446546.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, MailMan13 said:

Skal det noe list på?

Kan skjære ut nederste del av gipsplaten, legge kabel/rør skjult bak, legge det på igjen, og om det blir en høy nok list er alt skjult bak.

Ja, det skal standard fotlist til slutt. Planen var å føre ut en kabel fra stikket og legge den pent på lista og inn i den nye veggen. Ser fra første svar i denne tråden at alternativet kan være å bytte til enkelt innfelt stikk med lavtbyggende støpsel. Har nok glippe mellom vegg og gulv til at jeg kan føre kabelen rett ned fra stikket og føre den under veggen til mål. Så kan jeg bare file et fint spor i listen som kabelen kan ligge bak.

Forsøkte også å føre ned kabel fra veggboksen for å se om det var hult under noe det var. Så alternativet ditt med å føre kabelen ned i veggen kan fungere. Usikker på om jeg tør å ta sjansen.

Lenke til kommentar

Elektrikere har løsninger på det der, som fagmann vet jeg flere måter å gjøre det på slik at der blir pent. Finnes både rammer for innfeltstikk , lokk og andre løsninger for å få det pent. Hør me elektriker om du ikke har kompetansen selv, det er mitt beste og eneste lovlige tips😅 Ikke kle inn kabler uten rør eller kabler som ikke er beregnet for å legges løst i vegg, da får du kanskje beskjed om å gjøre det om hvis du får DLE på besøk.

Endret av runela
Lenke til kommentar
Nykur skrev (1 time siden):

Hei

Jeg har nylig montert garderobeløsning på soverommet og dem endte naturligvis opp med å ikke gå fra vegg til vegg. Har derfor bygget vegg på hver side i forlengelse for at det skal se pent ut. I skapene er det lys og trenger derfor et stikk på innsiden av de falske veggene. Problemet er å hente ut strøm fra en innfelt kontakt som er nærmeste kilde for strøm. Jeg er ikke avhengig av dette stikket der det står i dag, så overgang til f.eks blindelokk med kabelføring kan være en mulighet. Jeg forsøkte å ta bort er hjørne fra stikket for å se om jeg klarte å føre ut en kabel, men det ble for trangt. Noen som har forslag til pen løsning? Se bilder.

 

 

PXL_20240327_140613385.jpg

PXL_20240327_140446546.jpg

https://www.elektroimportoren.no/?Article=1214954&Referer=googleshopping&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI557TuOGUhQMVlBaiAx0BgwgcEAQYASABEgK2D_D_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...