Gå til innhold

Telia Trådløst Bredbånd + egen router/MESH


Anbefalte innlegg

Fattern har trådløst bredbånd fra Telia, og jeg har satt opp et eget MESH-system bak routeren.

Dette fungerer stort sett, men gir noen ganger utfordringer. Ga opp Telia kundeservice når han jeg snakket med sa følgende: "DHCP? Hva er det? Det har jeg aldri hørt om, det var nytt for meg!".
Så da henvender jeg meg her, hvor jeg stort sett alltid har fått svar fra meget flinke folk ;)

Optimalt sett skulle jeg kunne satt routeren til Telia i bridge-modus, men det går dessverre ikke av en eller annen grunn.

Jeg ønsker derfor å se på innstillingene på routeren, om jeg kan tweake disse så de blir nærmest mulig bridge-modus.
OBS! Det er også TV-abonnement med dekoder i systemet, og denne tror jeg MÅ være koblet til Telia-routeren for å fungere. Gi gjerne beskjed om det er muligheter for å omgå dette og koble den i router.

Tilkoblet MESH-system er ASUS RT-AC67U

 

Oppsettet til Telia ser slik ut: (det står Bridge på ETH4, men denne fungerer da altså ikke)

image.thumb.png.6d2e776a2227c1444939d3ac9dc0d6d6.png

 

Hva jeg ønsker å oppnå:

1. Stabil DHCP.
Største problemet vi har er en trådløs skriver som detter ut (Canon Pixma MG7150). Tidligere opplevde vi også konflikter med IP-adresser, men det er lenge siden nå.

2. Fjernstyring av ASUS-router. 
Via app kan jeg logge inn på routersystemet, men det fungerer i dag bare hvis jeg er fysisk koblet til nettverket. Jeg bor langt unna, og skulle gjerne kunne hjulpet de via fjernstyring. Må gjøre dette i dag med Teamviewer, men det hjelper jo ikke hvis det er nettverket som er problemet.

 

 

Håper noen har prøvd på dette og har et oppsett som fungerer. Ellers får vi bare leve med at det er slik det må være.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra noen andre tråder her, har det vel kommet fram at Telia benytter VLAN mellom antennen og deres ruter. Så hvis deres ruter skal erstattes, må det være VLAN-støtte på WAN-grensesnittet på ruteren som kobles til (evt. kan man vel sette opp en svitsj med VLAN-støtte mellom).

Når det gjelder det å fjerntilkoblet til Asus-løsningen: Går denne løsningen via en skytjeneste, eller baserer Asus seg på å eksponere et grensesnitt som appen kobler seg til? Usikker på om Telia benytter CGNAT på trådløst bredbånd, men hvis så er tilfelle, vil det vel ikke fungere hvis appen krever at det blir en offentlig eksponert tjeneste på ruteren for at den skal kunne koble til.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (50 minutter siden):

Ut i fra noen andre tråder her, har det vel kommet fram at Telia benytter VLAN mellom antennen og deres ruter. Så hvis deres ruter skal erstattes, må det være VLAN-støtte på WAN-grensesnittet på ruteren som kobles til (evt. kan man vel sette opp en svitsj med VLAN-støtte mellom).

Når det gjelder det å fjerntilkoblet til Asus-løsningen: Går denne løsningen via en skytjeneste, eller baserer Asus seg på å eksponere et grensesnitt som appen kobler seg til? Usikker på om Telia benytter CGNAT på trådløst bredbånd, men hvis så er tilfelle, vil det vel ikke fungere hvis appen krever at det blir en offentlig eksponert tjeneste på ruteren for at den skal kunne koble til.

 

Takk for svar. Nå er ikke det et alternativ å erstatte routeren til Telia, vil bare deaktivere mest mulig slik at det fungerer som et modem.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, borgja said:

Takk for svar. Nå er ikke det et alternativ å erstatte routeren til Telia, vil bare deaktivere mest mulig slik at det fungerer som et modem.

Modemet sitter i antenna, ikke i ruteren.

Lenke til kommentar

Heisann @borgja
Om du har fått samme routermodem som meg, så er det ikke mulig å sette Telia sine trådløse "modemer" i bromodus, selv om det tilsynelatende ser slik ut i brukergrensesnittet. (hadde du hatt fiber hadde det sikkert gått helt fint med samme routermodem, men er et eller annet som ikke støttes når det er trådløst bredbånd) 


Det står kanskje at den er i bromodus når du trykker på den, og den tror kanskje selv at den er det, men det stemmer ikke. 

Du har i realiteten kun 2 valg: 

1: Deaktiver WiFi og Seriekoble egen router bak routermodemet til Telia. (Fungerer, men er ikke en god løsning) 

2: Fjern hele greia og gå direkte via eget utstyr. (På VLAN 10 om du har samme antenne som meg, en i en annen tråd nevnte akkurat at de kanskje har gått vekk fra VLAN på nytt utstyr, aner ikke om det stemmer) 

  

Edit: 

NULL skrev (2 minutter siden):

Modemet sitter i antenna, ikke i ruteren.

Et veldig godt poeng, som jeg ikke har tenkt over engang, men det er jo selvsagt helt korrekt og veldig innlysende om man tenker litt over det. ;)

 

 

 

Endret av Cyrio
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Cyrio said:

Et veldig godt poeng, som jeg ikke har tenkt over engang, men det er jo selvsagt helt korrekt og veldig innlysende om man tenker litt over det. ;)

Både ja og nei. Det er løsninger som har blitt levert tidligere der det bare var en ren antenne ute, mens modem og WiFi-ruter var en kombinert enhet inne. Telenor hadde en slik løsning for en del år siden, men usikker på om også Telia hadde det. Men pga. skjermdumpen som ble vist her, så man at det ikke var en slik løsning.

I praksis da når det er en "Ethernet-ruter" som leveres, så blir det jo i utgangspunktet lite hensiktsmessig å sette opp en bridge fra en ethernet-port til en annen ethernet-port. Men som man har vært inne på her, VLAN-bruken gjør dette vanskeligere. På Telenors løsning, er det ikke VLAN, så der kan man koble til "hvilken som helst ruter" uten at det er noe spesiell konfigurasjon.

Lenke til kommentar

@NULL Ja, det har jo vært noen slike løsninger ute å gå tidligere, det er jeg klar over. 
Jeg tenkte mer over at jeg selv kalte det "routermodem", men om det var modemet ville man jo selvsagt ikke kunnet koblet på noe annet utstyr og fått forbindelse ut til resten av verden. (Slik jeg selv har gjort på min egen router som jeg sterkt mistenker er samme som det er skjermdump av her da den er helt lik) 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...