Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det verdt å slutte å snuse? Snusfri i 2024, men savner fortsatt snusen.


Gjest b12c9...295

Anbefalte innlegg

Gjest b12c9...295

Er det verdt å slutte å snuse? Snusfri i 2024, men savner fortsatt snusen.

I motsetning til røyk sliter jeg med å finne de store argumentene for å være snusfri.

Anonymous poster hash: b12c9...295

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b12c9...295 skrev (11 minutter siden):

Er det verdt å slutte å snuse? Snusfri i 2024, men savner fortsatt snusen.

I motsetning til røyk sliter jeg med å finne de store argumentene for å være snusfri.

Anonymous poster hash: b12c9...295

Gir du det tid, vil det sakte men sikkert, skli ut av livet ditt. 

Tankene, relatert til dette, vil bli sjeldnere og sjeldnere. 

Lykke til!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Gir du det tid, vil det sakte men sikkert, skli ut av livet ditt. 

Tankene, relatert til dette, vil bli sjeldnere og sjeldnere. 

Lykke til!

Den fysiske avhengigheten er for lengst borte, men det er som du sier tankene og det mentale som henger igjen. Et mentalt savn. Var vel slik med røyk også en gang, men den er litt enklere å kutte siden man vet 100 % sikkert at det er gift.

Snus er litt mer i en gråsone. Neppe sunt. Men kanskje ikke ekstremt usunt heller. 

Anonymous poster hash: b12c9...295

Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295 skrev (7 minutter siden):

Den fysiske avhengigheten er for lengst borte, men det er som du sier tankene og det mentale som henger igjen. Et mentalt savn. Var vel slik med røyk også en gang, men den er litt enklere å kutte siden man vet 100 % sikkert at det er gift.

Snus er litt mer i en gråsone. Neppe sunt. Men kanskje ikke ekstremt usunt heller. 

Anonymous poster hash: b12c9...295

Riktig, naa er du i faresonen, naa proever du aa finne en vei ut an snusfriheten. Bagateliserer litt og saant, kanskje.

Det er jo noe dritt, du sluttet ikke for ingenting.

De fysiske abstinensene, er borte, tenk hvor langt du har kommet.

Tenk hvis du maa ta, det du har vaert i gjennom til naa, om igjen, om en ti aars tid, naar du makter aa hente opp motivasjon igjen.

Det der er en typisk felle, som kommer, for de fleste, vi sitter og proever aa lure oss sjoel.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

GRATULERER med en tøff jobb så langt!
Er lenge siden jeg sluttet å røyke men husker at savnet hang i i omtrent 5 år etterpå. Snus har jeg ikke prøvd men kan absolutt anbefale deg å holde deg unna. Flere momenter taler for at du bør la dette bli historie. Helsa di er det absolutt viktigste, kroppen din er ikke laget for å håndtere driten år etter år. Greit at det går fint LENGE men problemer kommer du ikke utenom.
Prisen er absolutt en god grunn UANSETT hvor mye du tjener. Tjener du lite så sier det seg selv!
Du har sluttet med giften tobakk sier du, snus er ikke mye bedre selv om du unnskylder med det. Og det vet du innerst inne også tipper jeg.
Hør på kroppen og fornuften og hold deg unna!
Håper fornuften hjelper deg noen år til! 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295

Takk for alle svar! Pussig nok hjelper de ikke! Haha. No offense :) 

Vet at det sikkert bare er selvbedrag...

Men jeg er jo ikke lenger fysisk avhengig, så det betyr jo at det er en sterk mental avhengighet som fortsatt sitter i. 

Når jeg sluttet å røyke husker jeg at jeg savnet den like mye ett år senere. Snuste i mellomtiden. Så leste jeg boken Endelig ikke-røyer (Alan Carr?) og det skjedde noe på det mentale plan. Kuttet snus OG sluttet å savne røyk.

Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner røyk et sekund.

Og den gang var det nok lettere å kutte snusen også siden folk stort sett bakte og det var veldig grisete.

PS: Jeg har kamerater som har sluttet i nyere tid og de har av en eller annen grunn funnet motivasjonen hvor de er fast bestemt på at de aldri mer skal snuse. Lurer på hvorfor jeg ikke har kommet til samme erkjennelse. Jeg er jo veldig sunn ellers - både kosthold og trening. 

Anonymous poster hash: b12c9...295

Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295 skrev (På 18.3.2024 den 9:36 PM):

Takk for alle svar! Pussig nok hjelper de ikke! Haha. No offense :) 

Vet at det sikkert bare er selvbedrag...

Men jeg er jo ikke lenger fysisk avhengig, så det betyr jo at det er en sterk mental avhengighet som fortsatt sitter i. 

Når jeg sluttet å røyke husker jeg at jeg savnet den like mye ett år senere. Snuste i mellomtiden. Så leste jeg boken Endelig ikke-røyer (Alan Carr?) og det skjedde noe på det mentale plan. Kuttet snus OG sluttet å savne røyk.

Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner røyk et sekund.

Og den gang var det nok lettere å kutte snusen også siden folk stort sett bakte og det var veldig grisete.

PS: Jeg har kamerater som har sluttet i nyere tid og de har av en eller annen grunn funnet motivasjonen hvor de er fast bestemt på at de aldri mer skal snuse. Lurer på hvorfor jeg ikke har kommet til samme erkjennelse. Jeg er jo veldig sunn ellers - både kosthold og trening. 

Anonymous poster hash: b12c9...295

Et argument for å holde deg unna snusen er tannkjøttet. Det vil trekke seg tilbake, blotte tannhalsene dine. Dette fører til mer hull i tenner og eventuelle andre emaljeskade.  Det er ulike meninger fra mannen i gata og ekspertene angående helsefarene med snus, men det som er helt sikkert er at du har større risiko for å utvikle diabetes, du stresser også kroppen med nikotinet, og det er noe større sannsynlighet for å få kreft. Håper du holder deg unna, så sparer du også masse penger ;)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest 33985...cee

Tannkjøttet mitt har trukket seg langt oppover, på to av tennene ser man nesten tannhalsen. Iser og er i perioder litt vondt. Jeg snuser ekstremt mye. 

Ikke begynn igjen, la det være. Jeg slutter ikke fordi jeg driter i det sånn egentlig. Så driter du i munnhelsen din og livet ditt generelt så er det bare å begynne igjen. 

Anonymous poster hash: 33985...cee

Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295

Takk for alle svar.

Jeg tok dessverre en kontrollert sprekk i går. 2 snus. Var litt anti-klimaks. Gav meg pent lite og var ikke så godt som jeg husker det. Så skal legge det på hylla igjen.

Hvorfor sprakk jeg? Etter 50 dager uten følte jeg at både det fysiske og mentale (!) suget var nesten helt borte. Men for et par uker siden begynte jeg å tenke på snus 24/7. Googler snus. Dagdrømmer om snus. Helt vanvittig. Så jeg bestemte meg for å bare ta en snus for å få ro i sjelen. Og det har jeg nå fått.

Gjest 33985...cee skrev (16 timer siden):

Tannkjøttet mitt har trukket seg langt oppover, på to av tennene ser man nesten tannhalsen. Iser og er i perioder litt vondt. Jeg snuser ekstremt mye. 

Ikke begynn igjen, la det være. Jeg slutter ikke fordi jeg driter i det sånn egentlig. Så driter du i munnhelsen din og livet ditt generelt så er det bare å begynne igjen. 

Anonymous poster hash: 33985...cee

Kjipt.

Hadde jeg hatt samme erfaring hadde det vært ekstremt motiverende for min del.

"Problemet" her er at jeg ikke har hatt slike plager. Selv med nesten to års snusing nå hvor jeg også føler jeg har snuset veldig mye i perioder. Tannlegen min så heller ingen spor til snusing, men sist gang jeg var der like før jeg sluttet kunne hun se at det var litt sårt tannkjøtt hvor jeg snuser. Men ingen spor til at tannkjøttet har trukket seg langt oppover.

Hva snuser du egentlig og hvor lenge har du gjort det? Løssnus?

Innbiller meg at løssnus er verst siden det ikke gir noe beskyttelse mot tannkjøttet.

Men har forstått at helhvit snus også er fy-fy og kanskje det verste for tannkjøttet. Jeg kjøpte noe mild Epok snus forrige gang jeg begynte igjen og hadde faktisk blødning på tannkjøttet på dag 1. Aldri opplevd på vanlig posesnus.

Anonymous poster hash: b12c9...295

Lenke til kommentar
Gjest e231c...24b

Tror det beste argumentet er at snu er tørnuff.
Tror knapt nok det finnes noe mer usexy en snus. (kanskje røyking er værre, men begge deler stinker for folk rundt dem.)
OK..... Vaping er mindre sexy en snus.

Anonymous poster hash: e231c...24b

Lenke til kommentar
Gjest b12c9...295 skrev (På 24.3.2024 den 2:34 PM):

Takk for alle svar.

Jeg tok dessverre en kontrollert sprekk i går. 2 snus. Var litt anti-klimaks. Gav meg pent lite og var ikke så godt som jeg husker det. Så skal legge det på hylla igjen.

Hvorfor sprakk jeg? Etter 50 dager uten følte jeg at både det fysiske og mentale (!) suget var nesten helt borte. Men for et par uker siden begynte jeg å tenke på snus 24/7. Googler snus. Dagdrømmer om snus. Helt vanvittig. Så jeg bestemte meg for å bare ta en snus for å få ro i sjelen. Og det har jeg nå fått.

Kjipt.

Hadde jeg hatt samme erfaring hadde det vært ekstremt motiverende for min del.

"Problemet" her er at jeg ikke har hatt slike plager. Selv med nesten to års snusing nå hvor jeg også føler jeg har snuset veldig mye i perioder. Tannlegen min så heller ingen spor til snusing, men sist gang jeg var der like før jeg sluttet kunne hun se at det var litt sårt tannkjøtt hvor jeg snuser. Men ingen spor til at tannkjøttet har trukket seg langt oppover.

Hva snuser du egentlig og hvor lenge har du gjort det? Løssnus?

Innbiller meg at løssnus er verst siden det ikke gir noe beskyttelse mot tannkjøttet.

Men har forstått at helhvit snus også er fy-fy og kanskje det verste for tannkjøttet. Jeg kjøpte noe mild Epok snus forrige gang jeg begynte igjen og hadde faktisk blødning på tannkjøttet på dag 1. Aldri opplevd på vanlig posesnus.

Anonymous poster hash: b12c9...295

https://www.forskning.no/snus-tannhelse-tobakk/sa-skadelig-for-tannkjottet-er-det-a-snuse-ifolge-norsk-studie/2311678 
"

Sitat

Vi ønsket å kunne påvise lokale effekter i munnen. Hvis tenner og tannkjøtt påvirkes ganske raskt etter at man begynner å bruke snus, har det kanskje større betydning for en ungdom enn risikoen for helseskadelige effekter på sikt. 

De unge voksne som deltok i studien, hadde brukt snus i tre år i snitt. 

I studien fant forskerne at mye skjer med tannkjøttet i løpet av en såpass kort periode. Kopperud er likevel ikke overrasket. " 

2 år snusing er ikke så mye, så disse tannkjøttplagene kan komme etter hvert. 

 

Så fint snusen ga deg lite ;) Hold deg unna, du vil være takknemlig for det om noen år, tro meg ;)

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...