Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endring av antall seter i bil


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en VW Caravelle som i sin tid var eid av noen som trengte rullestolsete i baksetet. Bilen har et Turny-sete (sånn type som på bildet under), bare eldre selvfølgelig. Anordningen er ganske massiv og spiser opp en god del av bagasjeplassen.
Seteunderstell - BraunAbility Turny HD : Handicare Auto 
I bilen er det også skinner på gulvet med modulære seter, noe likt det på bildet under, men ikke helt identisk. 

Kan være et bilde av van

totalt er bilen registrert med 5 seter i vognkort. 

Jeg ønsker å ta ut alle setene bak, både HC-stol og klikk-setene, og lurer på om dette er noe som kan skape problemer i en teknisk kontroll f.eks. når bilen bare har 2 seter selv om det står 5 i vognkortet? Baksetene (de 2 som ikke er HC-tilpasset) kan tas ut og flyttes på enkeltvis langs en skinne på gulvet, og har setebelteanordning festet i selve setet. Disse er superlette å skru ut for hånd og sette på lager. HC-stolen blir nok en mer permanent demontering. Jeg har forståelse for at det må godkjennes og føres i vognkort dersom man utvider antall sitteplasser, men får liksom ingen klart svar på motsatt tilfelle. Vil et vognkort med 5 sitteplasser bety at det maksimalt er lov med opp til 5 seter, men ikke påkrevd, eller betyr det at det skal være 5 nøyaktig? Jeg forsøkte også å spørre verksted som utfører EU-kontroll, men de var også usikre på dette.  Har også prøvd å lese litt rundt på nett, men blir ikke klokere.

Jeg har forsøkt å snakke med flere forskjellige personer i vegvesenet per telefon, men føler jeg får vage og utydelige svar og ingenting håndfast om det å gjøre dette vil skape problemer for meg. Den lokale trafikkstasjonen har jo også valgt å redusere åpningstidene til et par timer annenhver skuddår, noe som ikke gjør det enklere 🤪 

Bilen er for øvrig så gammel (16 år) at det er ingen avgifter som utløses regner jeg med.

Håper dette spørsmålet var forståelig og satser på at noen har kloke svar! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! :)

"Men at du tar ut baksetet i en personbilregistrert bil, kan jeg ikke tenke meg at noen skal kunne bry seg om. "

Det er på en måte ikke godt nok svar til at jeg tør å sette i gang en "omfattende" demontering av HC-stol og tilhørende festeanordning i gulv. 😬 Jeg kan liksom ikke si at "noen kunne ikke tenke seg at det skulle bli et problem" hvis jeg står med skjegget i postkassa på PKK :)

De modulære derimot er en lettere prosess å fjerne og sette inn heldigvis.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det er lov så lenge du bare tar ut setene og ikke gjør noen andre forandringer.

Det er ingen avgifter for å ta ut seter. 

Og den kan vises på EU-kontroll uten disse setene uten problem? Tenkte at den kanskje måtte omdefineres i vognkort fra "tilpasset for transport av HC" (husker ikke nøyaktig ordlyd i vognkortet).

Lenke til kommentar

Det går nok under "enkel ombygging" hvor du bare kan bestille visning når setene er tatt ut.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

Quote

Har du behov for mer informasjon i forbindelse med ombygging kan du sende en henvendelse til [email protected]

Ombygging uten å søke først
Etter mindre ombygginger bestiller du time for kjøretøykontroll for å få godkjent kjøretøyet på nytt.

Eksempel på slike mindre ombygginger er å

bygge om fra varebil til personbil
endre antall sitteplasser
endre tillatte vekter
montere senkesett
bytte dekk/felg når dette krever godkjenning
montere frontalt beskyttelsessystem (kufanger)
motortuning med dokumentasjon fra teknisk instans (som TÜV/DEKRA)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...