Gå til innhold

Rentefradrag.


Anbefalte innlegg

Hei.

Eg og min tidligere samboer gikk ifra hverandre ifjor. Hun overtok huset ifra 1 oktober 2023. Har eg rett på rentefradrag fra 1 januar og til 1 oktober på huslånet? Me betalte 50/50 inn på lånet. Hvordan skal eg eventuelt føre opp dette og skal eg da sjekke med banken hvor mye me betalte inn i denne perioden og rentene? 🤔

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chr1stian skrev (3 timer siden):

I år skal visst dette for første gang komme inn automatisk som 50/50 fordelt som standard. Ville ventet med å tenke på det til du faktisk får skattemeldingen og ser hva som står oppført der

Ok. Rekner med eg har rett på 50/50 fram til oktober, når eks overtok huset 😃

Lenke til kommentar

Hvis du kan dokumentere at du har betalt lånet 50/50 ?
Så ja..Da vil da ha rett på det fradraget.

 

Kjenner jeg skatteetaten rett har de gjort en lettvint løsning og dere vil stå med 50/50 rentefradrag på hele lånet. fra Jan-Des

Men igjen så kan de overraske å ha gjort en god jobb også.

Er som de over sier, bare vent til du får skattemeldingen, uansett om det er et stygt brudd..Så fører du inn dine rentefradrag..Hvis eksen kjører på med å kreve hele fradraget så lar du henne gjøre det..Det er hun som må dokumentere og bevise for det.

Lenke til kommentar

anchor-icon.svgSlik fordeler dere

Dere kan fordele lån og renter slik dere ønsker hvis dere er 

  • ektefeller
  • registrerte partnere
  • meldepliktige samboere

Dette gjelder uansett hvordan lånet er fordelt i banken eller hvem som faktisk har betalt hva.

Det er spesielt viktig å sjekke fordelingen hvis én av dere har lav inntekt eller pensjonsutbetaling. Har du lav inntekt, får du kanskje ikke utnyttet hele fradraget for rentene på lånet. Da kan det være lurt å fordele slik at ektefellen med høyere inntekt får større andel av lånet og rentene på lånet, og dermed større fradrag.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 8.3.2024 den 2:30 PM):

Hvis du kan dokumentere at du har betalt lånet 50/50 ?
Så ja..Da vil da ha rett på det fradraget.

 

Kjenner jeg skatteetaten rett har de gjort en lettvint løsning og dere vil stå med 50/50 rentefradrag på hele lånet. fra Jan-Des

Men igjen så kan de overraske å ha gjort en god jobb også.

Er som de over sier, bare vent til du får skattemeldingen, uansett om det er et stygt brudd..Så fører du inn dine rentefradrag..Hvis eksen kjører på med å kreve hele fradraget så lar du henne gjøre det..Det er hun som må dokumentere og bevise for det.

Så føre opp 50 prosent av huslånet me hadde utgangen oktober og 50 prosent av rentene fra 1 januar til 1 oktober?

Lenke til kommentar
gertost36 skrev (Akkurat nå):

Så føre opp 50 prosent av huslånet me hadde utgangen oktober og 50 prosent av rentene fra 1 januar til 1 oktober?


Har sendt et par dusin skattemeldinger allerede, alle har vært korrekt og flere har samme situasjon som deg.
Så ser faktisk ut som at skatteetaten har gjort jobben sin for første gang. 

Har du og fruen betalt inn 200k i renter mellom 01 jan til 01 okt  Og dere har betalt lånet 50/50 ( noe du må kunne dokumentere) Så sørger du for at rentefradraget ditt er på 100k.

Samme gjelder med barnepass.. Det er nå 40.000.- maks   Så helt normalt å ha 20.000 på hver forelder ( gitt at du kan dokumentere du har betalt halvparten av disse kostnadene også ) 

Lenke til kommentar
gertost36 skrev (8 minutter siden):

Så føre opp 50 prosent av huslånet me hadde utgangen oktober og 50 prosent av rentene fra 1 januar til 1 oktober?

Huslånet skal du føre i 0, siden det er din del av lånet pr 31.12.2023. For rentene har hun fått alt fradrag, siden hun står som eier av lånet nå. Her må dere selv bli enige om hvor mye hun skal redusere sitt fradrag, som blir det du kan trekke fra på din skattemelding.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (På 7.3.2024 den 10:29 AM):

I år skal visst dette for første gang komme inn automatisk som 50/50 fordelt som standard.

Dette gjelder vel bare for de som er gift, ikke samboere? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (På 7.3.2024 den 10:29 AM):

I år skal visst dette for første gang komme inn automatisk som 50/50 fordelt som standard. Ville ventet med å tenke på det til du faktisk får skattemeldingen og ser hva som står oppført der

Hos oss ble det av en eller annen grunn ikke fordelt automatisk, så gjorde det manuelt.
Vi er gift.

Lenke til kommentar
Makky skrev (17 minutter siden):

Hos oss ble det av en eller annen grunn ikke fordelt automatisk, så gjorde det manuelt.
Vi er gift.

Da ville jeg dobbelsjekket med banken. Forhåpentligvis bare en glipp i rapporteringen fra bankens side, og ikke en glipp i det faktiske lånet (at faktisk bare en av dere er registrert på lånet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...