Gå til innhold

Hvilke bilder tar dere vare på?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å ta bilder og har derfor tatt vare på masse digitale bilder opp igjennom årene.:grin: Mange av disse bildene har stor verdi for meg, men jeg ser også at det er veldig mange av bildene jeg lagrer som jeg kanskje egt ikke trenger. Hvilke bilder velger dere å ta vare på, og har dere noen gang slettet bilder dere har angret på at dere har slettet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tenker at det kjem ein del ann på eksakt kva slags bilder du sitter på.

Bilder av folk bør du vurdere å behalde flest mogleg av bilda som viser personane i ulike situasjonar, også der bildet isolert sett er av dårleg kvalitet. Bilde av til dømes familiemedlemmer i ulike settingar kan være av stor sentimental verdi sjølv om bildet er uklart eller for mørkt. Det kan ofte være på slike bilder at personen framstår slik som du huska vedkommande.
Så eg ville heller sletta dei bilda du har i fleire versjonar av nesten same settinga sjølv om dei er av god fotokvalitet enn å slette dei meir kvardagsmessige bilda.

Når det gjeld bilder av ting, som hus, bil og utsikt så ville eg der fokusert meir på å berre ta vare på dei bilda som er av høg fotografisk kvalitet. Einaste unntaket er om det skulle være heilt spesielle motiv som du har veldig få av.

 

Vil også legge til at litt generelt sett så er det ofte slik at det er alle tinga som du aldri tok bilde av som du savner mest å ha bilde av (naturleg nok). Typisk så er folk dårlege til å ta bilder til mimring. Ein har ofte masse bilder av famile og venner, og typiske feriebilder, dei ein ofte ikkje har bilder av er dei meir kvardagslege tinga, som kan være alt frå korleis din gamle mobiltelefon såg ut, korleis det eigentleg såg ut på studenthybelen din, bilde av nærbutikken din, osv. Slike bilder er lite verdt i dag, men det kan være veldig bilder som kjem til stor nytte om du skal mimre eller fortelle nokon om korleis livet var før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
melmaja skrev (17 timer siden):

Jeg er veldig glad i å ta bilder og har derfor tatt vare på masse digitale bilder opp igjennom årene.:grin: Mange av disse bildene har stor verdi for meg, men jeg ser også at det er veldig mange av bildene jeg lagrer som jeg kanskje egt ikke trenger. Hvilke bilder velger dere å ta vare på, og har dere noen gang slettet bilder dere har angret på at dere har slettet? 

De tar jo minimalt med plass så ser ikke poenget med å slette noe som helst. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 timer siden):

Bilder av folk bør du vurdere å behalde flest mogleg av bilda som viser personane i ulike situasjonar, også der bildet isolert sett er av dårleg kvalitet. Bilde av til dømes familiemedlemmer i ulike settingar kan være av stor sentimental verdi sjølv om bildet er uklart eller for mørkt

Uenig, dårlig kvalitet, det kvitter jeg med, har ingen sentimental verdi for meg med et uklart bilde. 

Angrer aldri på det jeg sletter, det jeg angrer på er at jeg har dessverre mistet en del gode bilder når laptop og sånt har streiket, fordi jeg ikke tok digitalt backup. Så det er i alle fall gjort nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):

Uenig, dårlig kvalitet, det kvitter jeg med, har ingen sentimental verdi for meg med et uklart bilde. 

Dette blir sjølvsagt veldig individuelt, og det kjem nok også ann på kor mange liknande bilder av betre kvalitet ein har, og sjølvsagt kor uklart og dårleg bildet er, det er sjølvsagt ikkje nokon vits å behalde dei bilda der 90% er av din eigen finger over linsa.
Mitt poeng er at ein ofte oppdagar alt for seint at ein har for lite bilder av bestemte personar, og då er det ekstra surt at ein også har sletta mange av bilda fordi bilda ikkje var av høg nok fototeknisk kvalitet.

Det typiske dømet er at ein ofte er flink til å dokumentere omtrent alt som skjer med sitt fyrste barn, og barn nummer to blir nesten ikkje fotografert i det heile tatt og ein innser forseint at ein nesten ikkje har baby-bilder av unge nummer 2.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (På 7.3.2024 den 8:46 AM):

Umm. Bildefilene fra mitt hovedkamera tar ca 110-120 MB per stk.

Men da er du kanskje i det aller minste hobby fotograf ? Jeg tror færre og færre faktisk har et kamera nå til dags, de bruker telefonen, men selv med så store bildefiler så får man plass til en del på en disk på 4 terabyte, de koster ikke stort mer enn tusenlappen nå til dags.  Oki matte å meg er ikke kompatibel, men blir ikke det fort nærmere 40000 bilder ? Det er klart det er jo opp til deg hva du sletter eller ikke sletter, men jeg gidder ikke, mer jobb en det er verdt når bilde størrelse ikke passerer 5mb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...