Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvangsmulkt - manglende regnskap fra 2022


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig arvet styreledervervet i et selskap fra ett nært familiemedlem, som jeg har møtt en gang i året siden min egen fødsel. Dessverre skulle selskapet vært avviklet allerede i fjor, noe som ikke ble utført. Har nødvendig dokumentasjon for å utføre dette. Samtidig står jeg overfor en pågående tvangsmulkt som må håndteres(60000,-nok). Selskapet har aldri hatt verken verdier eller omsettning. Jeg trenger råd om hvordan jeg best kan håndtere denne situasjonen og sikre at mine ansvar som styreleder ivaretas på en korrekt måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis selskapet hverken har verdier eller omsetning til å innfri 60k, så kan du ikke avvikle selskapet. Det er en forutsetning for frivillig avvikling at alle kreditorer enten ettergir kravene sine eller får dem dekket av selskapets formue. 

Kan selskapet ikke dekke sine regninger er det konkurs og du må som styre ta selskapet til skifteretten. Statens innkrevingssentral vil ikke ettergi kravet. 

Lenke til kommentar

Regnskapsloven § 8-3 annet ledd: 

Sitat

Dersom påløpt forsinkelsesgebyr ikke betales innen tre uker etter påkrav fra Regnskapsregisteret, svarer den regnskapspliktiges styremedlemmer solidarisk for påløpt gebyr. Har ikke den regnskapspliktige styre, svarer deltakerne eller medlemmene og daglig leder solidarisk for gebyret. Solidarskyldners ansvar etter dette ledd er begrenset til gebyr påløpt fram til vedkommende fratrådte sitt verv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingaren skrev (På 6.3.2024 den 8:51 AM):

Samtidig står jeg overfor en pågående tvangsmulkt som må håndteres(60000,-nok). Selskapet har aldri hatt verken verdier eller omsettning. Jeg trenger råd om hvordan jeg best kan håndtere denne situasjonen og sikre at mine ansvar som styreleder ivaretas på en korrekt måte?

Hva er tvangsmulkten for? Den er jo ikke for levering av årsregnskapet. Årsregnskapet har forsinkelsesegebyr (ikke det samme som tvangsmulkt) og maksimalbeløpet skal nå være nådd (enten ved utløpet av januar (eller ved utløpet av februar dersom det ble søkt utsettelse for levering av skattemeldingen som gjaldt skatteåret 2022 (levering i 2023) ).

Endret av mobile999
skriveleif
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (12 timer siden):

En skal tenke seg om før en tar på seg ett  arveoppgjør/ en arv 

Ja, men det er ikke mulig å arve et styreverv på denne måten. Det er bare en talemåte. Man må aktivt akseptere å påta seg vervet, og det følger ikke med på lasset mår man overtar et dødsbo til privat skifte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (12 timer siden):

Ja, men det er ikke mulig å arve et styreverv på denne måten. Det er bare en talemåte. Man må aktivt akseptere å påta seg vervet, og det følger ikke med på lasset mår man overtar et dødsbo til privat skifte. 

Ikke det nei arves ikke nei da lærte man noe nytt i dag også håper det ordner seg ;) 

Lenke til kommentar
Ingaren skrev (På 6.3.2024 den 8:51 AM):

Jeg har nylig arvet styreledervervet i et selskap fra ett nært familiemedlem, som jeg har møtt en gang i året siden min egen fødsel. Dessverre skulle selskapet vært avviklet allerede i fjor, noe som ikke ble utført. Har nødvendig dokumentasjon for å utføre dette. Samtidig står jeg overfor en pågående tvangsmulkt som må håndteres(60000,-nok). Selskapet har aldri hatt verken verdier eller omsettning. Jeg trenger råd om hvordan jeg best kan håndtere denne situasjonen og sikre at mine ansvar som styreleder ivaretas på en korrekt måte?

Slik du fremstiller saken er det ikke mulig å gi deg noe råd.

Som allerede påpekt ovenfor "arver" man ikke styreverv. Skal du bli styremedlem kreves aksept fra din side ved at du undertegner en villighetserklæring om å være styremedlem som sendes til Foretaksregisteret, eller det som er praksis i dag; at du elektronisk undertegner en samordnet registermelding gjennom Altinn der du bekrefter at du påtar deg styrevervet:

Samordnet registermelding - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

Har du allerede gjort det, kan du bli personlig ansvarlig.

Begynn med en telefon til Brønnøysund, 75 00 75 00, der er ofte litt ventetid, men du vil få hjelp.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...