Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken type stål?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

316L f.eks? Det er er rustfritt materiale som kan sveises og herdes. Vil si det er lav-medium hva angår vanskelighetsgrad for å bearbeide.
 

Har du HM verktøy fungerer de fleste HM sorter/belegg som er siktet inn på stål/rustfritt. Har du en manuell maskin hadde jeg sikta på seige HM sorter med positiv skjæregg. Sikt på lettskjærende og legg deg lavt i temperaturbilde, dunår ikke maks men vil klare å ligge under det som er angitt (seigest mulig HM sort)
 

Bruker du HSS-E vil du oppleve endel eggSlitasje, men ikke mer enn hva som anses som innenfor normalt. Belagt HSS-E er helt innafor.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Karbid funker på det meste. Det meir interessante er jo korleis stålet skal brukast i etterkant; er det nok med hard overflate, og skal det vere både hardt og seigt?

Jeg hadde tenkt å lage noen små drev så det bør være motstandsdyktig mot slitasje. Jeg skal først bore hull rundt og siden frese en sirkel med en fres slik som bildet viser.

drev.thumb.jpg.d345716de37e03cbd419909340d3f9c4.jpg

Lenke til kommentar

Automatstål. Det er veldig maskinerbart og sannsynligvis mer slitesterkt enn messing. Men igjen: Det er forskjell på et drev i en kjededrift i et knuseverk og et urverk. Det er vanskelig å komme med en konkret anbefaling her.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nedward said:

Automatstål. Det er veldig maskinerbart og sannsynligvis mer slitesterkt enn messing. Men igjen: Det er forskjell på et drev i en kjededrift i et knuseverk og et urverk. Det er vanskelig å komme med en konkret anbefaling her.

Fordelen med messing er at det er relativt sjølvsmørande, så det er gjerne mindre slitesterkt, men det er sterkt og glatt. Spesielt om kjedet er i stål. Men svaret er jo ekstremt avhengig av belastning ja.

Lenke til kommentar
On 4.3.2024 at 6:42 PM, DrAlban3000 said:

316L f.eks? Det er er rustfritt materiale som kan sveises og herdes. Vil si det er lav-medium hva angår vanskelighetsgrad for å bearbeide.
 

Har du HM verktøy fungerer de fleste HM sorter/belegg som er siktet inn på stål/rustfritt. Har du en manuell maskin hadde jeg sikta på seige HM sorter med positiv skjæregg. Sikt på lettskjærende og legg deg lavt i temperaturbilde, dunår ikke maks men vil klare å ligge under det som er angitt (seigest mulig HM sort)
 

Bruker du HSS-E vil du oppleve endel eggSlitasje, men ikke mer enn hva som anses som innenfor normalt. Belagt HSS-E er helt innafor.

AISI 316L kan ikke herdes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/7/2024 at 12:16 PM, Terrassebord said:

AISI 316L kan ikke herdes. 

Ikkje ville eg sagt det er enkelt å maskinere heller. Det er arbeidsherdande, som vil sei at om du gjer ein feil har du brått eit problem i fanget. Du må ha kontroll på alt for å unngå problemer. Vanleg stål er mykje meir tilgivande materiale å maskinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (26 minutter siden):

Ikkje ville eg sagt det er enkelt å maskinere heller. Det er arbeidsherdande, som vil sei at om du gjer ein feil har du brått eit problem i fanget. Du må ha kontroll på alt for å unngå problemer. Vanleg stål er mykje meir tilgivande materiale å maskinere.

316 er ikke ansett som vanskelig å maskinere. Ref 12 år som CNC programmør og operatør og 10 innen spesialverktøy. Du finner ingen CNC operatører, dreiere eller fresere som synes 316 er veldig vanskelig å håndtere.

Jeg sier ikke at det er det enkleste, men om du arbeidsherder 316 ved maskinering gjør du noe ekstremt feil. Jeg tok feil ang herding da, det skal sies - men i artikkelen jeg lenker står det (jeg har ikke god kjennskap eller kunnskap hva angår materialvalg til det TS spør om bare for å være klar på det, der er det et hav å lære):

For gearing, 303 stainless is typically used. In 303 alloy, the chromium content is reduced to 17%, and 1% of the alloy is sulfur. Because of the addition of the sulfur, 303 alloy has improved machinability compared to 304 alloy. When improved corrosion resistance is required, 316 alloy is the better choice. This alloy has 16% chromium, 10% nickel, and 2% molybdenum; 316 and 303 alloy are used for spur gears, helical gears, and bevel gears. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

316 er ikke ansett som vanskelig å maskinere. Ref 12 år som CNC programmør og operatør og 10 innen spesialverktøy. Du finner ingen CNC operatører, dreiere eller fresere som synes 316 er veldig vanskelig å håndtere.

Nei, det er nok heilt rett - det er lett om du kan det, og veit oppførselen og kan å regne rett skjærhastighet. Men for folk som har det som hobby og ikkje har så komplett kunnskap så er det et vanskelegare materiale enn vanleg konstruksjonsstål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, DrAlban3000 said:

316 er ikke ansett som vanskelig å maskinere. Ref 12 år som CNC programmør og operatør og 10 innen spesialverktøy. Du finner ingen CNC operatører, dreiere eller fresere som synes 316 er veldig vanskelig å håndtere.

Jeg sier ikke at det er det enkleste, men om du arbeidsherder 316 ved maskinering gjør du noe ekstremt feil. Jeg tok feil ang herding da, det skal sies - men i artikkelen jeg lenker står det (jeg har ikke god kjennskap eller kunnskap hva angår materialvalg til det TS spør om bare for å være klar på det, der er det et hav å lære):

For gearing, 303 stainless is typically used. In 303 alloy, the chromium content is reduced to 17%, and 1% of the alloy is sulfur. Because of the addition of the sulfur, 303 alloy has improved machinability compared to 304 alloy. When improved corrosion resistance is required, 316 alloy is the better choice. This alloy has 16% chromium, 10% nickel, and 2% molybdenum; 316 and 303 alloy are used for spur gears, helical gears, and bevel gears. 

De "vanligste" rustfrie (A2 kvalitet - 304/304L) og syrefaste (A4 kvalitet - 316/316L) man omgir seg med i hverdagen er austenittiske og austenittiske stål er ikke herdbare ved varmebehandling. Når det nevnes at det er vanskelig å maskinere av @barfoo over her så tenker jeg at det kanskje er fordi man lett kan ødelegge bor og slikt i typiske hjemmeprosjekter (borer med vanlig HSS bor med full fart - "det gikk jo i svartstål?").

Jeg ble nysgjerrig på erfaringen din @DrAlban3000. Jeg selv er ikke materialteknolog eller industrimekaniker/CNC-operatør, kun en sølle maskiningeniør. Man skal alltid lytte til erfarne fagfolk! Jeg har aldri tenkt at 316L gir operatøren noen problemer med maskinering av de delene jeg har tegnet.

Jeg må bare spør, siden du nevner spesialverktøy. Har du typisk jobbet hos Teeness i Trondheim eller Sandvik Coromant i Hønefoss? Har vært på svært spennende besøk der, selv om det er nå over 10 år siden...

Lenke til kommentar
Just now, Terrassebord said:

Jeg har aldri tenkt at 316L gir operatøren noen problemer med maskinering av de delene jeg har tegnet.

No er eg ufaglært amatør på feltet, og eg trur du har heilt rett i at det ikkje gir profesjonelle problemer. Dei kan ting.

Men for amatører som meg - og eg mistenker trådstarter - så kan 316 gi overraskelser. Vanleg konstruksjonsstål tilgir feil. Feil feedrate fører kanskje til rufsete overflate e.l., men du kan rette det opp enkelt. Med 316 er det verre å rette opp slikt, ettersom det er arbeidsherdande.

Det er jo forskjellen på amatører og profesjonelle. Amatører øver til dei får det til. Profesjonelle øver til dei ikkje får til å gjere feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...