Gå til innhold

Jeg er ny, og jeg er selvlært komponist AMA


Anbefalte innlegg

Martelè skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke, men jeg har ofte tenkt på å skaffe en såkalt sustain pedal og et stort MIDI-keyboard.
Når det gjelder analog synthesizere har jeg ikke så mye kunnskap. Men jeg har hørt mye bra om Mini Moog(?)

Av Moog som merke er det nok minien som er legendarisk ja. Den er forøvrig monofonisk, så endel begrensninger der hvis du skulle kjøpt en. Finnes nye tilsvarende modeller med utbredt spilleregister(poly.) Dette er dyre greier.. alt av Moog er dyrt😮‍💨

En sustain-pedal skjønner jeg virkelig ikke hva du skal bruke til. Endel gitarister og bassister som bruker dette. For tonevarighet og litt tykkelse i sound. Men du har kanskje en plan?

Som sagt, mange måter å komponere på, noen plystrer i hodet, noen hører på annens musikk(stjeler😱), noen leter tilfeldig(jammer) på instrumentet sitt og noen sitter og skrur(fysisk hardware) i timesvis på elektroniske komponenter for å finne lyd/effekt/beats som kan være en start til noe å spinne videre på. Alt av verktøy er viktig for ikke å stå stille i en fremtidig kreativ sperre. Og mer moro selvsagt..

Du kan høre på fuglesang om du vil, ingen regler!!! 🤣🤣

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg kan få være litt kritisk, så vil jeg si at mange av stykkene du har lagt ut høres veldig like ut. Det kunne like gjerne vært ett stykke, om du skjønner?

Utfordring: prøv å begrense bruken av sekstendeler i strykerne. Prøv å lage en seksjon der melodien er front and centre med lange toner. La melodien veksle mellom de ulike instrumentgruppene. Da får du mer ut av disse stakkatopartiene når (om?) du går tilbake til det senere. Kontraster og dynamikk er effektive virkemidler. :) 

Inspirasjon:

Spoiler

 

 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

En sustain-pedal skjønner jeg virkelig ikke hva du skal bruke til. Endel gitarister og bassister som bruker dette.

Om man har bakgrunn fra piano er det veldig naturlig med sustain-pedal. Eller om man vil ha maksimalt utbytte av et polyfonisk instument fra midi-keyboard, for den del.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 timer siden):

Om jeg kan få være litt kritisk, så vil jeg si at mange av stykkene du har lagt ut høres veldig like ut. Det kunne like gjerne vært ett stykke, om du skjønner?

Utfordring: prøv å begrense bruken av sekstendeler i strykerne. Prøv å lage en seksjon der melodien er front and centre med lange toner. La melodien veksle mellom de ulike instrumentgruppene. Da får du mer ut av disse stakkatopartiene når (om?) du går tilbake til det senere. Kontraster og dynamikk er effektive virkemidler. :) 

Inspirasjon:

  Skjul innhold

 

 

Ja dette stemmer. Strykerne er fra samme plugin (Spitfire: Epic Strings),
og dette legger man merke til. Og jeg har fokusert for mye på staccato.
Så jeg tenker at fremover skal jeg prøve meg på stiler som er mer flytende
og dropper strings

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (30 minutter siden):

Pappa bestefar og onkelen var også komponister og spilte trekkspill onkelen spilte Fiolin henger en Fiolin på veggen her men er vanskelig og spille på 

Skulle ønske jeg kunne spille fiolin haha. Det finnes ikke et instrument som kan være
så classy, aggressivt og intimt som fiolinen. Hadde jeg vært deg, hadde jeg absolutt utforsket den du har på veggen.
Det første jeg ville spilt var col-legno tratto 😅 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (23 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne spille fiolin haha. Det finnes ikke et instrument som kan være
så classy, aggressivt og intimt som fiolinen. Hadde jeg vært deg, hadde jeg absolutt utforsket den du har på veggen.
Det første jeg ville spilt var col-legno tratto 😅 

Ja det er artig med fiolin skal øve med tiden men da innendørs :) det var det ja ;) de er meget gamle de fiolinene ene mangler en streng også den bøyde seg når pappa skulle stemme den så han måtte skru fast en stålplate bak på halsen :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er tilbake i denne gamle tråden haha.

Jeg tok til meg det noen sa om at trackene mine hørtes ganske like ut.
Selv om jeg ikke klarer å løsrive meg fra strykeinstrument, forsøkte jeg å gjøre en forandring.

Jeg antar at en stor grunn til at tracksene høres like ut, er fordi strykerne
er arpeggiated/loopende noter, som gir dem en veldig ta-ta-da lyd.
Så nå valgte jeg å skrive et helt stykke med bare manuelle individuelle noter.
Du vil fortsatt høre den ikoniske hamrende lyden, men strukturen er rikere og mer dynamisk

Mixen er radikalt annerledes også.
Her er mikrofonene flyttet tett inntil strykerne, men samtidig har jeg satt reverb til maximum så vel som
strukket det ut, som resulterer i en surrealistisk tekstur.
Jeg har gjort en modifikasjon som simulerer en veldig aggressiv martelè artikulasjon (lol)
slik at man ikke hører begynnelsen av buestrykene. Så det høres veldig hamrende og sinna

Håper dere liker det. Tracket er WIP, og jeg vurderer å legge til vokaler og lydeffekter.
Foreløbig kan mixen oppfattes som tåkete og stille.
Si ifra hvis lenken ikke fungerer
https://on.soundcloud.com/gui5rW9irbpEPbzp9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...