Gå til innhold

Jeg er ny, og jeg er selvlært komponist AMA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (1 time siden):

Hva lager du musikk med?

 

Sovna skrev (1 time siden):

"strykeinstrumenter, pads, piano." Du tenkte kanskje mer på innspillingsteknologien? Mixer, mikrofoner etc?

  Nysgjerrig på dette jeg også..

Spitfire LABS
Spitfire: Epic Strings
Spitfire: Intimate Strings
Spitfire: Frozen Strings
QuietMusic: Quiet Piano
U-he: Zebralette
FLEX

De 2 siste er synthesizere, mens alle plugins fra Spitfire er orkestrale.
Og som du da sikkert kan gjette, så er det orkestermusikk jeg lager.
Studioet jeg bruker er FL Studio, som alle elsker å gjøre narr av haha

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 minutter siden):

Har du en eller flere favorittkomponister eller musikkstykker som inspirerer deg? :) 

Jeg liker veldig godt Mark Petrie og hans bidrag til en serie album som heter Optimistic Themes
Og jeg liker også Diego Stocco, en lyddesigner som lager musikk av alt
Petrie gjorde meg interessert i moderne orkestermusikk, mens Stocco oppmuntret meg til å blande
orkester med synthesis

:utakt skrev (5 minutter siden):

Har du en favoritt toneart? Eller taktart? 

Jeg er en snodig fyr. Jeg komponerer bare i tempo mellom 172-180bpm.
De fleste ville nok argumentert for at jeg kunne heller gått ned til 86 eller 90.
Grunnen til at jeg ikke fordrar det, er fordi note-scanneren i FL Studio går så tregt.
Jeg liker ikke den stasis følelsen haha. Så da gjør jeg heller double-time.
Musikken min er veldig rytmisk og rigid, og du vil høre at den følger 4/4 formatet.
Hver musikalske passasje jeg lager er minimum 16 bars eller 32 bars lengde.
Dette forandrer seg sikkert om jeg blir elev på min lokale musikkskole ila året.
Håper det svaret er bra!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PhilharmonicPursuit skrev (4 timer siden):

Jeg liker veldig godt Mark Petrie og hans bidrag til en serie album som heter Optimistic Themes
Og jeg liker også Diego Stocco, en lyddesigner som lager musikk av alt
Petrie gjorde meg interessert i moderne orkestermusikk, mens Stocco oppmuntret meg til å blande
orkester med synthesis

Jeg er en snodig fyr. Jeg komponerer bare i tempo mellom 172-180bpm.
De fleste ville nok argumentert for at jeg kunne heller gått ned til 86 eller 90.
Grunnen til at jeg ikke fordrar det, er fordi note-scanneren i FL Studio går så tregt.
Jeg liker ikke den stasis følelsen haha. Så da gjør jeg heller double-time.
Musikken min er veldig rytmisk og rigid, og du vil høre at den følger 4/4 formatet.
Hver musikalske passasje jeg lager er minimum 16 bars eller 32 bars lengde.
Dette forandrer seg sikkert om jeg blir elev på min lokale musikkskole ila året.
Håper det svaret er bra!

 Tok meg en lytt og kikk på Mr.Petrie, og også en lytt på ditt. En god del som sammenfaller. Er kikkertsiktet stilt inn mot filmmusikk for din del? Jeg har ikke særlig peiling på fagfeltet, men musikken jeg hører fra dere tenkte jeg nok ville passet inn. Ganske mye også. Derfor jeg ble litt overrasket over at ingen av albumene til Petrie syntes å være soundtracks/movie.

Av de filmmusikk komponister jeg vet om så har disse utvalgte kanskje en ganske distinkt egen-signatur. Kanskje spesielt Ennio Morricone, ganske Johann Johannsson, Max Richter... Og for ikke å snakke om Ry Cooder..

Det låter proff av det du gjør, ingen tvil. Men som sagt, jeg har ingen preferanser innom denne sjangeren.

Men det å finne sin egen signatur, eller tråd om du vil, det blir vel den store utfordringen til de fleste musikere og komponister som vil opp og frem. Man vet godt at man blir målt på dette også, som kanskje noe av det viktigste.

Gled deg til skolering på ila og mer musikk, og oppsøk kontakter. Selv gikk jeg på Foss i sin tid.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

 Tok meg en lytt og kikk på Mr.Petrie, og også en lytt på ditt. En god del som sammenfaller. Er kikkertsiktet stilt inn mot filmmusikk for din del? Jeg har ikke særlig peiling på fagfeltet, men musikken jeg hører fra dere tenkte jeg nok ville passet inn. Ganske mye også. Derfor jeg ble litt overrasket over at ingen av albumene til Petrie syntes å være soundtracks/movie.

Av de filmmusikk komponister jeg vet om så har disse utvalgte kanskje en ganske distinkt egen-signatur. Kanskje spesielt Ennio Morricone, ganske Johann Johannsson, Max Richter... Og for ikke å snakke om Ry Cooder..

Det låter proff av det du gjør, ingen tvil. Men som sagt, jeg har ingen preferanser innom denne sjangeren.

Men det å finne sin egen signatur, eller tråd om du vil, det blir vel den store utfordringen til de fleste musikere og komponister som vil opp og frem. Man vet godt at man blir målt på dette også, som kanskje noe av det viktigste.

Gled deg til skolering på ila og mer musikk, og oppsøk kontakter. Selv gikk jeg på Foss i sin tid.

 

Takk for at du lyttet. Det er en sjanger som er nært beslektet filmmusikk.
Du har sikkert hørt om trailer og production-music. Eksempler er Two Steps from Hell, Audiomachine etc.
Dette er ferdigkomponert musikk som mediaskapere kan kjøpe å bruke i sine verk.
Sjangeren er villedende enkelt å komponere, men det er nettopp derfor det er vanskelig i dag
å bryte gjennom med en signature sound som du nevnte.

process skrev (1 time siden):

Tar du mye dop?

Haha nei, men jeg brukte å høre på mye rart før. Trip-hop er en fin stoner sjanger.
Anbefaler at dere sjekker ut Laika. Musikken deres ble brukt i tv-serien Buffy

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Martelè said:

Haha nei, men jeg brukte å høre på mye rart før. Trip-hop er en fin stoner sjanger.
Anbefaler at dere sjekker ut Laika. Musikken deres ble brukt i tv-serien Buffy

Hehe, har vært innom trip hop en gang i tia sjæl. 

Får følge opp med en "hvor henter du inspirasjon?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
process skrev (2 timer siden):

Hehe, har vært innom trip hop en gang i tia sjæl. 

Får følge opp med en "hvor henter du inspirasjon?"

Trackene mine starter som regel med en 2-4 lang bars med noter,
og så ender det opp med å være fundamentet jeg kan lage et fullt track fra.
Men noen andre ganger, så blir jeg inspirert av å ha generert noen bilder via kunst AIer som Midjourney.
Jeg er dessverre ikke den typen som tar inspirasjon fra vanlige kilder som livserfaringer etc haha

Endret av Martelè
Lenke til kommentar

Artig å høre at du har gjort dette helt på egenhånd. Hvis du virkelig brenner for dette, så håper jeg du kommer inn på skole, lærer musikkteorien og skriver noen fantastiske verk. 

Lykke til uansett! :)

 

Endret av :utakt
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

Artig å høre at du har gjort dette helt på egenhånd. Hvis du virkelig brenner for dette, så håper jeg du kommer inn på skole, lærer musikkteorien og skriver noen fantastiske verk. 

Lykke til uansett! :)

 

Takk så mye! Er du musiker selv? Med tanke på navnet og profilbildet ditt haha

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (2 timer siden):

Takk så mye! Er du musiker selv? Med tanke på navnet og profilbildet ditt haha

Næh. Har vært, det er mange år siden, og bare på hobby/amatørnivå. Men musikk er en viktig del i livet mitt, det kommer det alltid til å være. :)

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 23.2.2024 den 9:59 PM):

 

Spitfire LABS
Spitfire: Epic Strings
Spitfire: Intimate Strings
Spitfire: Frozen Strings
QuietMusic: Quiet Piano
U-he: Zebralette
FLEX

De 2 siste er synthesizere, mens alle plugins fra Spitfire er orkestrale.
Og som du da sikkert kan gjette, så er det orkestermusikk jeg lager.
Studioet jeg bruker er FL Studio,som alle elsker å gjøre narr av haha

Har du vurdert noe benyttelse av analogt hardware? Selv om du mest sannsynlig er født i en annen tidsalder så er det mange som ser nytten i det. Er ikke først og fremst for at man mener originalkilden låter best, for forskjellen mot plugins finnes nesten ikke lenger. Jeg tenker det først og fremst handler om å ha flere og ikke minst annerledes verktøy for kreativitet.

 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 25.2.2024 den 10:31 AM):

Har du vurdert noe benyttelse av analogt hardware? Selv om du mest sannsynlig er født i en annen tidsalder så er det mange som ser nytten i det. Er ikke først og fremst for at man mener originalkilden låter best, for forskjellen mot plugins finnes nesten ikke lenger. Jeg tenker det først og fremst handler om å ha flere og ikke minst annerledes verktøy for kreativitet.

 

Jeg vet ikke, men jeg har ofte tenkt på å skaffe en såkalt sustain pedal og et stort MIDI-keyboard.
Når det gjelder analog synthesizere har jeg ikke så mye kunnskap. Men jeg har hørt mye bra om Mini Moog(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...