SmalahĂžve Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Forslag? Har kikket pĂ„; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340199197 Litt overkill, og sikkert flere bakdeler. Bilen skal for det meste kjĂžrres uten henger. Har ogsĂ„ kikket pĂ„ Outlander pluss Mazda cx5. Kva tenker folk?Â
Habla MĂžberg Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Du vil gjerne ha bĂ„de diesel, automat og lavgir pĂ„ en bil som skal trekke noe mer enn en halvstor varehenger. SĂ„ den du lenker til virker fornuftig, uten at jeg kjenner nĂžyaktig denne modellen. Ellers er Pajero en fabelaktig trekkbil. Du finner Pajero i samme alder og km til samme pris. Den har rett nok rekke 4 motor i stedet for V6, og er ikke like sterk, men mer enn sterk nok til trygt Ă„ trekke 3 tonn. Se i sĂ„ fall etter variant med 200 hester, og norsk bil. Pajeroen er fin bĂ„de som trekkbil men ogsĂ„ som familiebil. 5 personer har god plass, det er plass til 2 til om de er barn.Â
SjÞrÞver Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Habla MÞberg skrev (8 minutter siden): lavgir pÄ en bil Det er strengt tatt ikke nÞdvendig. Har hatt bil med lavserie i mange Är nÄ, flyttet mange hundre tonn med den, men aldri brukt lavserie.
minim Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 SjÞrÞver skrev (17 minutter siden): Det er strengt tatt ikke nÞdvendig. Har hatt bil med lavserie i mange Är nÄ, flyttet mange hundre tonn med den, men aldri brukt lavserie. Det forenkler rygging en del om det er bratt merker jeg. Ihvertfall om en har pÄ 3tonn pluss. Bruker det konsekvent nÄr jeg trekker minigraver og skal rygge/inn pÄ trange plasser. 1
MaskinfĂžrer Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Onkel har Travhest og trekker mye tilhenger han har en 2011 VW Tiguan Â
Habla MĂžberg Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 minim skrev (21 minutter siden): Det forenkler rygging en del om det er bratt merker jeg. Ihvertfall om en har pĂ„ 3tonn pluss. Bruker det konsekvent nĂ„r jeg trekker minigraver og skal rygge/inn pĂ„ trange plasser. Jepp. Greit nok pĂ„ flate marken, men opp/ned bratte kneiker og trange plasser er lavserie genialt, om enn kanskje ikke strengt nĂždvendig. Pajero har en god overfĂžringskasse som gjĂžr det uproblematisk Ă„ kjĂžre med 4wd innkoblet hele tiden, noe som er en fordel nĂ„r man trekker tungt. Det og ikke strengt nĂždvendig, men det hjelper.Â
mobile999 Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 SmalahÞve skrev (1 time siden): Har kikket pÄ; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340199197 Litt overkill, og sikkert flere bakdeler. FrarÄdes. 3 literen er en tikkende bombe. Se etter varianten med 2,5 literen.
Habla MĂžberg Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 mobile999 skrev (19 minutter siden): FrarĂ„des. 3 literen er en tikkende bombe. Se etter varianten med 2,5 literen. Hvem lager denne motoren? Dette er vel ikke PSA sin 2,7/3,0 vel?Â
MaskinfĂžrer Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 3.2 liter Pajero var det vel noe med Dieselpumpa og var noe med kjedestrammer,n eller no i den dur,n đ
Habla MĂžberg Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 MaskinfĂžrer skrev (11 minutter siden): 3.2 liter Pajero var det vel noe med Dieselpumpa og var noe med kjedestrammer,n eller no i den dur,n đ Ja og nei. Problemene oppstĂ„r nĂ„r bilen ikke stelles. Dieselpumpen ryker om dieselfilter ikke tĂžmmes for vann og byttes ofte nok, pluss at rust pĂ„ fyllerĂžr, om bilen ikke antirustbehandles. Kjedestrammer om ikke olje og ene glidebrikken ikke blir byttet i hht intervall. SĂ„ velkjent problematikk, lett Ă„ unngĂ„, ellers henimot idiotsikker motor som er imponerende nĂžysom ift at dette er en sĂ„vidt stor bil. Med 5 ombord er 7-8l/100km normalen pĂ„ kombikjĂžring. 12-13l/100km ved stappfull bil, takgrind med sykler og kano, 2t stor campingvogn, med mer. Den imponerte iallefall meg đ 2
iknutis Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 MaskinfĂžrer skrev (16 minutter siden): 3.2 liter Pajero var det vel noe med Dieselpumpa og var noe med kjedestrammer,n eller no i den dur,n đ Er plast pĂ„ kjede-glideren som gjĂžr at den slites og mĂ„ byttes fĂžr den er utslitt og det blir stĂ„l mot stĂ„l. Men den koster 50kr og er byttet pĂ„ en halvtime, sĂ„ ikke noe stort problem bare man vedlikeholder bilen normalt. Den gamle stempelpumpa pĂ„ Pajero mk3 fra 2001-2006 er ikke glad i vann og drit i dieselen, som kommer inn fordi dieselpĂ„fyllingsrĂžra ruster i stykker. KjĂžp en med hel pĂ„fyllingsrĂžr, sĂ„ gĂ„r dieselpumpa lett en million km. Beste Pajeroen er 2010 med 200hk. Suverent bra trekkbil med ekstremt lite feil. 1 1
MaskinfĂžrer Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Habla MĂžberg skrev (37 minutter siden): Ja og nei. Problemene oppstĂ„r nĂ„r bilen ikke stelles. Dieselpumpen ryker om dieselfilter ikke tĂžmmes for vann og byttes ofte nok, pluss at rust pĂ„ fyllerĂžr, om bilen ikke antirustbehandles. Kjedestrammer om ikke olje og ene glidebrikken ikke blir byttet i hht intervall. SĂ„ velkjent problematikk, lett Ă„ unngĂ„, ellers henimot idiotsikker motor som er imponerende nĂžysom ift at dette er en sĂ„vidt stor bil. Med 5 ombord er 7-8l/100km normalen pĂ„ kombikjĂžring. 12-13l/100km ved stappfull bil, takgrind med sykler og kano, 2t stor campingvogn, med mer. Den imponerte iallefall meg đ Det var en eller annen Pinne som rĂžk i en sensor pĂ„ Dieselpumpa timing piston position sensor strammer skulle vel byttes pĂ„ 90 000 eller no samme som regreim pĂ„ L200 snuste litt pĂ„ Pajero en gang men den ble for dyr sĂ„ ble 2009 L200 i stedet investerte i MUT-III nyeste mulig det kanskje blir en Pajero med tiden billige deler pĂ„ Milner i alle fall ja det er flotte biler ingen tvil om det đđ
MaskinfĂžrer Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 iknutis skrev (42 minutter siden): Er plast pĂ„ kjede-glideren som gjĂžr at den slites og mĂ„ byttes fĂžr den er utslitt og det blir stĂ„l mot stĂ„l. Men den koster 50kr og er byttet pĂ„ en halvtime, sĂ„ ikke noe stort problem bare man vedlikeholder bilen normalt. Den gamle stempelpumpa pĂ„ Pajero mk3 fra 2001-2006 er ikke glad i vann og drit i dieselen, som kommer inn fordi dieselpĂ„fyllingsrĂžra ruster i stykker. KjĂžp en med hel pĂ„fyllingsrĂžr, sĂ„ gĂ„r dieselpumpa lett en million km. Beste Pajeroen er 2010 med 200hk. Suverent bra trekkbil med ekstremt lite feil. Det er plastikk ja leste om det pĂ„ Broom eller no nei er  timing piston position sensor som ryker pĂ„ dem ja skal vel prĂžve meg pĂ„ en Pajero en gang har hatt en gammel en og den var jo bra 1997 modell eller Ă„ssen det var ja Pajero skal vĂŠre bra dem đ
mobile999 Skrevet 18. februar 2024 Skrevet 18. februar 2024 Habla MÞberg skrev (1 time siden): Hvem lager denne motoren? Dette er vel ikke PSA sin 2,7/3,0 vel? Renault. 1
SmalahÞve Skrevet 19. februar 2024 Forfatter Skrevet 19. februar 2024 21 hours ago, MaskinfÞrer said: Onkel har Travhest og trekker mye tilhenger han har en 2011 VW Tiguan  Takk ja har sett pÄ den og Alltrack i tillegg til de andre. Pathfinderen blir nok litt mye lastebil, denne bilen skal tross alt ikke bare brukes med hestehenger. 1
MaskinfĂžrer Skrevet 19. februar 2024 Skrevet 19. februar 2024 SmalahĂžve skrev (4 timer siden): Takk ja har sett pĂ„ den og Alltrack i tillegg til de andre. Pathfinderen blir nok litt mye lastebil, denne bilen skal tross alt ikke bare brukes med hestehenger. Inger Ă„rsak er bra den Tiguanen onkel leaset den frem til 2016 han var sĂ„ fornĂžyd at han kjĂžpte den ut nei de skal ikke det blir litt lastebil som du sier đ
iknutis Skrevet 20. februar 2024 Skrevet 20. februar 2024 Tiguan er en kjempebil, men jeg syns ikke den er god til Ä trekke tungt. Til det syns jeg akselavstanden blir litt kort, og sÄ er fÞrstegiret veldig kort men andregiret veldig langt. Foretrekker gammeldags automat nÄr jeg skal trekke tungt, og lang akselavstand. Gjerne ramme, men ikke alltid jeg syns rammebiler har de beste kjÞreegenskapene. Jeg syns feks Pajero (mk3-4 uten ramme) er bedre Ä kjÞre langs vei enn bÄde Land Cruiser (120) og Patrol (y61). Ja, jeg har eid alle tre typene. 2
SmalahĂžve Skrevet 21. februar 2024 Forfatter Skrevet 21. februar 2024 SkjĂžnner det ikke er fasit pĂ„ dette, men hvor mange kilometer kan en omtrent forvente seg av en Passat Alltrack fĂžr problemene blir for store? PĂ„ en eller annen bilside skrev de 4-500 000 om godt vedlikeholdt. HĂžres mye ut.Â
iknutis Skrevet 24. februar 2024 Skrevet 24. februar 2024 SmalahÞve skrev (PÄ 21.2.2024 den 9:35 PM): SkjÞnner det ikke er fasit pÄ dette, men hvor mange kilometer kan en omtrent forvente seg av en Passat Alltrack fÞr problemene blir for store? PÄ en eller annen bilside skrev de 4-500 000 om godt vedlikeholdt. HÞres mye ut. Passat er verken bedre eller dÄrligere enn andre. Slitedeler slites uansett. Mange mÄ gjÞre ett eller annet med bilene mellom 100-200k. Da blir det gjerne en runde med bremser, kanskje kalippere, noen kuler og noen foringer. Neste runde kommer fort rundt 200k eller litt over; registerreim, multireim, vannpumpe, glÞdeplugger, clutch, svinghjul. Mellom 2-300k; hjullager, ny runde pÄ bremser, enda flere foringer og kuler. Muligens ogsÄ dynamo, starter, turbo osv. Og slik fortsetter det. Motor og gir holder normalt lenge. Unntak finnes. 1 1
SmalahĂžve Skrevet 26. februar 2024 Forfatter Skrevet 26. februar 2024 On 24.2.2024 at 12:31 PM, iknutis said: Passat er verken bedre eller dĂ„rligere enn andre. Slitedeler slites uansett. Mange mĂ„ gjĂžre ett eller annet med bilene mellom 100-200k. Da blir det gjerne en runde med bremser, kanskje kalippere, noen kuler og noen foringer. Neste runde kommer fort rundt 200k eller litt over; registerreim, multireim, vannpumpe, glĂždeplugger, clutch, svinghjul. Mellom 2-300k; hjullager, ny runde pĂ„ bremser, enda flere foringer og kuler. Muligens ogsĂ„ dynamo, starter, turbo osv. Og slik fortsetter det. Motor og gir holder normalt lenge. Unntak finnes. Takk for et godt svar.Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ