Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil med hestehenger.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil gjerne ha både diesel,  automat og lavgir på en bil som skal trekke noe mer enn en halvstor varehenger. Så den du lenker til virker fornuftig, uten at jeg kjenner nøyaktig denne modellen. 

Ellers er Pajero en fabelaktig trekkbil. Du finner Pajero i samme alder og km til samme pris. Den har rett nok rekke 4 motor i stedet for V6, og er ikke like sterk, men mer enn sterk nok til trygt å trekke 3 tonn. Se i så fall etter variant med 200 hester, og norsk bil.

Pajeroen er fin både som trekkbil men også som familiebil. 5 personer har god plass, det er plass til 2 til om de er barn. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Det er strengt tatt ikke nødvendig. Har hatt bil med lavserie i mange år nå, flyttet mange hundre tonn med den, men aldri brukt lavserie.

Det forenkler rygging en del om det er bratt merker jeg. Ihvertfall om en har på 3tonn pluss. Bruker det konsekvent når jeg trekker minigraver og skal rygge/inn på trange plasser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (21 minutter siden):

Det forenkler rygging en del om det er bratt merker jeg. Ihvertfall om en har på 3tonn pluss. Bruker det konsekvent når jeg trekker minigraver og skal rygge/inn på trange plasser. 

Jepp. Greit nok på flate marken, men opp/ned bratte kneiker og trange plasser er lavserie genialt, om enn kanskje ikke strengt nødvendig.

Pajero har en god overføringskasse som gjør det uproblematisk å kjøre med 4wd innkoblet hele tiden, noe som er en fordel når man trekker tungt. Det og ikke strengt nødvendig, men det hjelper. 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (11 minutter siden):

3.2 liter Pajero var det vel noe med Dieselpumpa og var noe med kjedestrammer,n eller no i den dur,n 😉

Ja og nei. Problemene oppstår når bilen ikke stelles. Dieselpumpen ryker om dieselfilter ikke tømmes for vann og byttes ofte nok, pluss at rust på fyllerør, om bilen ikke antirustbehandles. Kjedestrammer om ikke olje og ene glidebrikken ikke blir byttet i hht intervall.

Så velkjent problematikk, lett å unngå, ellers henimot idiotsikker motor som er imponerende nøysom ift at dette er en såvidt stor bil.

Med 5 ombord er 7-8l/100km normalen på kombikjøring. 12-13l/100km ved stappfull bil, takgrind med sykler og kano, 2t stor campingvogn, med mer. Den imponerte iallefall meg 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

3.2 liter Pajero var det vel noe med Dieselpumpa og var noe med kjedestrammer,n eller no i den dur,n 😉

Er plast på kjede-glideren som gjør at den slites og må byttes før den er utslitt og det blir stål mot stål. Men den koster 50kr og er byttet på en halvtime, så ikke noe stort problem bare man vedlikeholder bilen normalt.

Den gamle stempelpumpa på Pajero mk3 fra 2001-2006 er ikke glad i vann og drit i dieselen, som kommer inn fordi dieselpåfyllingsrøra ruster i stykker. Kjøp en med hel påfyllingsrør, så går dieselpumpa lett en million km.

Beste Pajeroen er 2010 med 200hk. Suverent bra trekkbil med ekstremt lite feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (37 minutter siden):

Ja og nei. Problemene oppstår når bilen ikke stelles. Dieselpumpen ryker om dieselfilter ikke tømmes for vann og byttes ofte nok, pluss at rust på fyllerør, om bilen ikke antirustbehandles. Kjedestrammer om ikke olje og ene glidebrikken ikke blir byttet i hht intervall.

Så velkjent problematikk, lett å unngå, ellers henimot idiotsikker motor som er imponerende nøysom ift at dette er en såvidt stor bil.

Med 5 ombord er 7-8l/100km normalen på kombikjøring. 12-13l/100km ved stappfull bil, takgrind med sykler og kano, 2t stor campingvogn, med mer. Den imponerte iallefall meg 👍

Det var en eller annen Pinne som røk i en sensor på Dieselpumpa  timing piston position sensor strammer skulle vel byttes på 90 000 eller no samme som regreim på L200 snuste litt på Pajero en gang men den ble for dyr så ble 2009 L200 i stedet investerte i MUT-III nyeste mulig det kanskje blir en Pajero med tiden billige deler på Milner i alle fall ja det er flotte biler ingen tvil om det 👍😀

Lenke til kommentar
iknutis skrev (42 minutter siden):

Er plast på kjede-glideren som gjør at den slites og må byttes før den er utslitt og det blir stål mot stål. Men den koster 50kr og er byttet på en halvtime, så ikke noe stort problem bare man vedlikeholder bilen normalt.

Den gamle stempelpumpa på Pajero mk3 fra 2001-2006 er ikke glad i vann og drit i dieselen, som kommer inn fordi dieselpåfyllingsrøra ruster i stykker. Kjøp en med hel påfyllingsrør, så går dieselpumpa lett en million km.

Beste Pajeroen er 2010 med 200hk. Suverent bra trekkbil med ekstremt lite feil.

Det er plastikk ja leste om det på Broom eller no nei er  timing piston position sensor som ryker på dem ja skal vel prøve meg på en Pajero en gang har hatt en gammel en og den var jo bra 1997 modell eller åssen det var ja Pajero skal være bra dem 😀

Lenke til kommentar
21 hours ago, Maskinfører said:

Onkel har Travhest og trekker mye tilhenger han har en 2011 VW Tiguan :) 

Takk ja har sett på den og Alltrack i tillegg til de andre. 

Pathfinderen blir nok litt mye lastebil, denne bilen skal tross alt ikke bare brukes med hestehenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (4 timer siden):

Takk ja har sett på den og Alltrack i tillegg til de andre. 

Pathfinderen blir nok litt mye lastebil, denne bilen skal tross alt ikke bare brukes med hestehenger. 

Inger årsak er bra den Tiguanen onkel leaset den frem til 2016 han var så fornøyd at han kjøpte den ut nei de skal ikke det blir litt lastebil som du sier 😉

Lenke til kommentar

Tiguan er en kjempebil, men jeg syns ikke den er god til å trekke tungt. :)
Til det syns jeg akselavstanden blir litt kort, og så er førstegiret veldig kort men andregiret veldig langt.
Foretrekker gammeldags automat når jeg skal trekke tungt, og lang akselavstand.
Gjerne ramme, men ikke alltid jeg syns rammebiler har de beste kjøreegenskapene. Jeg syns feks Pajero (mk3-4 uten ramme) er bedre å kjøre langs vei enn både Land Cruiser (120) og Patrol (y61). Ja, jeg har eid alle tre typene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (På 21.2.2024 den 9:35 PM):

Skjønner det ikke er fasit på dette, men hvor mange kilometer kan en omtrent forvente seg av en Passat Alltrack før problemene blir for store? 

På en eller annen bilside skrev de 4-500 000 om godt vedlikeholdt. Høres mye ut. 

Passat er verken bedre eller dårligere enn andre. Slitedeler slites uansett. Mange må gjøre ett eller annet med bilene mellom 100-200k. Da blir det gjerne en runde med bremser, kanskje kalippere, noen kuler og noen foringer.

Neste runde kommer fort rundt 200k eller litt over; registerreim, multireim, vannpumpe, glødeplugger, clutch, svinghjul.

Mellom 2-300k; hjullager, ny runde på bremser, enda flere foringer og kuler. Muligens også dynamo, starter, turbo osv.

Og slik fortsetter det. Motor og gir holder normalt lenge. Unntak finnes. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 24.2.2024 at 12:31 PM, iknutis said:

Passat er verken bedre eller dårligere enn andre. Slitedeler slites uansett. Mange må gjøre ett eller annet med bilene mellom 100-200k. Da blir det gjerne en runde med bremser, kanskje kalippere, noen kuler og noen foringer.

Neste runde kommer fort rundt 200k eller litt over; registerreim, multireim, vannpumpe, glødeplugger, clutch, svinghjul.

Mellom 2-300k; hjullager, ny runde på bremser, enda flere foringer og kuler. Muligens også dynamo, starter, turbo osv.

Og slik fortsetter det. Motor og gir holder normalt lenge. Unntak finnes. 

Takk for et godt svar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...