Gå til innhold

Klinisk sosiolog, psykiatrisk statsviter?


majer

Anbefalte innlegg

For gøy så jeg på videreutdanningen i tverrfaglig helsearbeid. Den leder til titler som psykiatrisk sykepleier og klinisk sosionom. Men da jeg så opptakskravene sto det at også folk med relevante samfunnsvitenskapelige grader med erfaring i psykiatrien kunne søke. Hva i huleste er en relevant bachelorgrad i samfunnsvitenskaplige emne? 

Jeg ser for meg at samfunnet har bruk for sosiologer med videreutdanning siden de er spesialisert på gruppenivå, og ting som fattigdom og ekskludering har stor innvirkning på den psykiske helsen. Freds- og konfliktstudier er kanskje også relevant? Hva mer? Sosialantropologi? Serfor meg at statsvitenskap og samfunnsøkonomi ikke får innpass siden de jobber på samfunnsnivå

 

Endret av majer
Lenke til kommentar
  • majer endret tittelen til Klinisk sosiolog, psykiatrisk statsviter?
Videoannonse
Annonse

Da jeg tok mastergraden min på medisinsk fakultet hadde jeg noen forelesere som hadde grunnutdanning i sosiologi, som  forsket innenfor helsesosiologi. Sosiologer som jobber innenfor helse driver gjerne med forskning, f.eks ene forskningsprosjektet innenfor livmorhalskreft som jeg har deltatt som deltaker selv har vært ledet av en sosiolog. Lærte mye nyttig av sosiologene på mastergraden min. 

majer skrev (18 minutter siden):

 Ser for meg at statsvitenskap og samfunnsøkonomi ikke får innpass siden de jobber på samfunnsnivå

Hadde samfunnsøkonomer fått bidra med innen helsesektoren, så hadde vi definitivt hatt en mer bærekraftig helsesektor. 

Ser heller ikke noe ulempe for statsvitere kunne fått mer innpass i helsesektoren.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (5 timer siden):

Da jeg tok mastergraden min på medisinsk fakultet hadde jeg noen forelesere som hadde grunnutdanning i sosiologi, som  forsket innenfor helsesosiologi. Sosiologer som jobber innenfor helse driver gjerne med forskning, f.eks ene forskningsprosjektet innenfor livmorhalskreft som jeg har deltatt som deltaker selv har vært ledet av en sosiolog. Lærte mye nyttig av sosiologene på mastergraden min. 

Hadde samfunnsøkonomer fått bidra med innen helsesektoren, så hadde vi definitivt hatt en mer bærekraftig helsesektor. 

Ser heller ikke noe ulempe for statsvitere kunne fått mer innpass i helsesektoren.

Jeg er enig, men her snakker vi ikke om master, men praktisk videreutdanning som gir jobb som klinikker i psykiatrien. Jeg tenker vi har gått av sosiologer der, men tror du samfunnsøkonomi regnes som relevant for akkurat det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...