Gå til innhold

Er du klar for neste store solstorm ?


Anbefalte innlegg

Digitaliseringen og elektrifiseringen går fremover i rasende fart og det virker som om risikoanalyser og reserveløsninger har blitt et tabu-ord fordi dette koster penger.
Globalistenes tilnærmet religiøse tro på at «fri flyt» er upåvirkelig og evigvarende har fått vanlige mennesker til å resignere i «tornerosesøvnen»

https://www.tu.no/artikler/neste-solstorm-kan-komme-snart-den-kan-gi-oss-mer-trobbel-enn-du-tror/542286

Hvis strømnettet, mobilnettet, betalingsløsninger, transport, navigasjon, datatrafikk osv blir slått ut over lengre tid, blir vinterens utfordringer med galopperende strømpriser, trafikkproblemer, rentejusteringer osv bare småtterier.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Inspector said:

Hvis strømnettet, mobilnettet, betalingsløsninger, transport, navigasjon, datatrafikk osv blir slått ut over lengre tid, blir vinterens utfordringer med galopperende strømpriser, trafikkproblemer, rentejusteringer osv bare småtterier.

Da kan du sitte og humre i bunkeren din mens du spiser gammel hermetikk og mumler "hva var det jeg sa?".

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Strømnettet blir neppe slått ut over lengre tid, mulig det må rasjoneres og være uten i perioder, men er neppe snakk om uker uten strøm.
 

Personlig har jeg mat nok for noen dager, nok ved til minst noen uker, en liten bunke kontanter.
At internett, mobil, navigasjon osv går ned en periode er gjerne ikke katastrofalt.
Folk finner løsninger :)

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Strømnettet blir neppe slått ut over lengre tid, mulig det må rasjoneres og være uten i perioder, men er neppe snakk om uker uten strøm.
 

Personlig har jeg mat nok for noen dager, nok ved til minst noen uker, en liten bunke kontanter.
At internett, mobil, navigasjon osv går ned en periode er gjerne ikke katastrofalt.
Folk finner løsninger :)

Ja kreative «preppere» klarer seg nok en periode.
Verre blir det for alle de som ikke har vedovn, alternativ vannforsyning eller kjølig matbod.
Overbefolkede storbyer vil slite på flere områder, avhengig av årstid.

Nordmenn er vel de som har best forutsetninger for å klare seg bra.
Vi har fortsatt naturressurser som står i stil med folketallet, en relativt oppegående befolkning som dyrker friluftsliv og er selvforsynte med energi.
 

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være kreativ prepper, men se åpenbare løsninger.
Maten i butikken og på lagre blir ikke borte selv om man mister strøm og internett.
Så lenge folk har mat, vann og varme så klarer man seg. Vann har vi gjerne i overflod av uansett.

Strøm vil så klart bli prioritert i storbyene der man gjerne har få alternativer, men jeg ser ikke det helt store problemet egentlig.

Mye kan gjøres med aggregat, mange har også fjernvarme som ikke nødvendigvis krever så mye strøm.
Jeg snakker da om en minimums-temperatur i f.eks blokker, kan ikke forvente 23 grader. Man kan fint kle på seg mer.

Husker en eller annen butikk der kassa ikke virket med, tror det var strømbrudd pluss ingen backupstrøm. Løsningen var å bruke penn og papir slik at folk kunne betale senere. Jeg antar de fleste betalte.
Slike løsninger funker veldig bra en stund :)

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Trenger ikke å være kreativ prepper, men se åpenbare løsninger.
Maten i butikken og på lagre blir ikke borte selv om man mister strøm og internett.
Så lenge folk har mat, vann og varme så klarer man seg. Vann har vi gjerne i overflod av uansett.

Strøm vil så klart bli prioritert i storbyene der man gjerne har få alternativer, men jeg ser ikke det helt store problemet egentlig.

Mye kan gjøres med aggregat, mange har også fjernvarme som ikke nødvendigvis krever så mye strøm.
Jeg snakker da om en minimums-temperatur i f.eks blokker, kan ikke forvente 23 grader. Man kan fint kle på seg mer.

Husker en eller annen butikk der kassa ikke virket med, tror det var strømbrudd pluss ingen backupstrøm. Løsningen var å bruke penn og papir slik at folk kunne betale senere. Jeg antar de fleste betalte.
Slike løsninger funker veldig bra en stund :)

Matlagere trenger som regel kjøling.
Som du ser i trådstart er det evt havari på de store transformatorene som skaper problemene. Utstyr som har lang leveringstid / reparasjonstid. 
Fjernvarme kommer som regel fra prosessindustri eller forbrenningsanlegg som også stopper ved strømbrudd.
Distribuerte betalingssystemer med manuell kreditt vil neppe fungere i overbefolkede områder hvor folk er desperate.
 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Matlagere trenger som regel kjøling.
Som du ser i trådstart er det evt havari på de store transformatorene som skaper problemene. Utstyr som har lang leveringstid / reparasjonstid. 
Fjernvarme kommer som regel fra prosessindustri eller forbrenningsanlegg som også stopper ved strømbrudd.

Avhengig av type mat ja, selv fryselagere inneholder ikke nødvendigvis mat som trenger å fryses, men det forlenger holdbarheten drastisk.
 

Ja, store transformatorer vil ta tid, men er i all hovedsak viktigst i storbyene og vi har ikke så mange av dem. Veldig mye av fjernvarme kommer av forbrenning, branner trenger gjerne ikke så mye strøm, og kan drives via aggregat. Ett halvstort aggregat som gir strøm til ett forbrenningsanlegg som igjen gir varme til hundrevis av store bygg er veldig effektivt.
Jeg vil anslå at f.eks Oslo kan drives på under 1/20 av strømmen Oslo har bruker ved en krise.

Prosessindustri vil så klart stoppes.

Inspector skrev (23 minutter siden):

Distribuerte betalingssystemer med manuell kreditt vil neppe fungere i overbefolkede områder hvor folk er desperate.

Det er klart, men disse stedene vil også få tilbake strøm i en eller annen form relativt raskt, så behovet er neppe så stort.
Lengre unna vil det antagelig funke fint, og der tar det lengre tid, så behovet er større :)

Folk her til lands går gjerne mer sammen i kriser, mange andre land er det veldig motsatt.

Lenke til kommentar

Jeg er litt forberedt og klarer meg blant annet med varme i hvert fall en vinter. Mat og fysiske penger i hvert fall en måned. Det jeg ville savnet mest er vann og avløp siden disse offentlige tjenestene er avhengig av strøm. Internett og kommunikasjoner "kjekt å ha", men ikke livsnødvendig.

Jeg tror varme blir det største problemet for mange i min bekjentskapskrets siden mange bor på steder uten mulighet for vedfyring. Dernest er det mange som ikke har fysiske penger og ville slitt med det. I fredstid tror jeg det meste ville blitt løst ganske raskt, men i en hybridkrig med storstilt sabotasje mot infrastruktur og kommunikasjon tror jeg det ville blitt ganske kaos i samfunnet.

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 8.2.2024 den 9:07 PM):

Ja, store transformatorer vil ta tid, men er i all hovedsak viktigst i storbyene og vi har ikke så mange av dem. Veldig mye av fjernvarme kommer av forbrenning, branner trenger gjerne ikke så mye strøm, og kan drives via aggregat. 

Alle som har strøm, er avhengig av en stor transformator ett eller annet sted i verdikjeden. Kostbare objekter som er følsomme for solstormer.
Det finnes ikke mange av disse i reserve. Det finnes heller ikke mange dieselaggregater som kan dekke større områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...