Gå til innhold

16A kurs på kjøkkenet, hvordan unngå overbelastning?


Anbefalte innlegg

Hei, har noen en mening om dette.

 Jeg har et situasjon med et kurs på 16A på kjøkkenet. Før jeg flyttet inn i leiligheten, var den belastet med lys, oppvaskmaskin, vifte, kjøleskap, vannkoker og til andre forbruksapparater. Når alt brukes samtidig, selvfølgelig, sikringen løser ut. Men så lenge kurset ikke overbelastes, fungerer alt bra uten problem.

(Det fins bare 2 kurs i dette kjøkkenet: 1 kurs påv20A til platetoppen komfyr, og 1 kurs på 16A til resten, den jeg skriver om.

Kjøleskapet, oppvaskmaskinen og ovnen var tilkoblet til stikkontakt 1 med tre skjøteledninger på gulvet under kjøkkenbenken. 

Dette systemet har vært slik i årevis, og jeg er klar over at installasjonen er feil og kunne være farlig.

Siden jeg har ikke muligheten til å utvide kursene på kjøkkenet, men ville ikke at det skal ta fyr etter hvert der med de skjøteledninger, bestemte jeg meg til å fjerne alle skjøteledninger og installere godkjente doble stikkontakter utført med PR 2,5.

 

Slik ser det ut:

IMG_2458.thumb.jpeg.7631896dc899bb99b0cb529675246743.jpeg

Før jeg lukket stikkontaktene, sjekket jeg at ingen fase var i kontakt med jord og at alt var ordentlig strammet.

Nå, når jeg slår på ovnen, kan jeg bare slå på ovnens lys, og når jeg prøver å innstille den på baking, løser sikringen ut med en gang.

 

Jeg har sjekket følgende:

  • Jeg åpnet alle tilkoblingspunktene igjen for å forsikre meg om at alle ledningene er riktig tilkoblet og at jorden ikke er i kontakt med noen fase.
  • Jeg sjekket ovnens støpsel for å sikre at alt er i orden.
  • Jeg åpnet ovnen for å sjekke at tilkoblingspunktene er i orden og at ledningene ser bra ut.
  • Jeg demonterte stikk 2 og 3 og koblet ovnen direkte til strømforsyningen stikk 1, og det fungerte bra, men da jeg koblet kjøleskapet ved siden av i den ledig utakk, sikringen løste ut igjen.
  • Så prøvde jeg ovnen uten kjøleskapet i stikkontakten, men nå den løset ut fortsatt.
  • Jeg prøvde andre apparater på det kurset og alt fungerer bra.
  • Jeg prøvde ovnen på en annen kurs, og den fungerte bra.

(Alt dette uten noen apparat i bruk på det kurset mens jeg finner ut av det).

*Hvordan kan det være at ovnen fungerte bra men nå løser ut sikringen selv om jeg koblet den direkte på stikk 1 med stikk 2 og 3 fra koblet?

Kan det være et jordfeilproblem i ovnen eller noen innebygd sikring i ovnen jeg har ikke sett som nå samhandler feil med sikringen som får den til å løse ut?

Noen feil med sikringen selv om den virker og løser ut?

Bør jeg bytte ut stikkontakt 1 med en koblingsboks siden stikkontakten ikke skal belastes med noe, jeg brukte den bare som tilkoblingspunkt på grunn av mangelen på en koblingsboks?

Hva vil dere anbefale? 

 

Takk på forhånd!
 

 

Endret av Gigi40
Rette ord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Til slutt klarte jeg å fikse det. Det som skjedde var at sikringen løste ut fordi den ikke tillot meg å dele ovnen og kjøleskapet på samme uttak på den måten det var før.

Jeg har laget et koblingspunkt som blir i en boks med sukkerbiter, og slik ser det ut nå med 2,5 PR hele veien. 

IMG_2459.thumb.jpeg.0c263f84da5beb71d5f246f51bd84211.jpeg

Det er fortsatt mye belastning på det kurset, og eierne er informert om dette, og det burde holde til eventuelle fremtidige utvidelser.

Takk for hjelpen!

Hårek skrev (1 time siden):

Legg ut et bilde av sikringen, etter at den er utløst. (vil gi vesentlig informasjon, av erfaring fra tidligere tråder).

 

Lenke til kommentar
Gigi40 skrev (12 timer siden):

 

Det er fortsatt mye belastning på det kurset, og eierne er informert om dette, og det burde holde til eventuelle fremtidige utvidelser.

Takk for hjelpen!

 

Har du som ikke elektriker gjort dette selv på ett anlegg som ikke er ditt eget? (Høres ut som du leier siden du sier eierne er informert). 

Ikke har du lov til å utføre slike installasjoner, og når det ikke er ditt eget, så er det enda verre. Hadde bare vært å be eierne utbedre da det ikke var lovlig, eller i verste fall bedt eltilsynet kommet på kontoll, så hadde eierne blitt på lagt å utbedre.

Ikke rart det brenner mye i dårlige elektriske anlegg her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gigi40 said:

Hva vil dere anbefale? 

Hva slags koblingsboks er det som er beregnet for sammenkobling av 4 kabler i en boks og 2 koblingspunkter?

Ut i fra beskrivelsen så så kan man vel lure på om det dreier seg om ulovlig hobbymekk i regi av en som ikke har helt kontroll på tingene?!

Tatt i betraktning at dette dreier seg om en kurs som har en forholdsvis høy vedvarende belastning så er jo dette en oppkobling med en forholdsvis høy risiko for varmgang og brann, ved feil fagmesig utførelse.

Det vil nok være lurt å få tak i en godkjent installatør.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Gigi40 said:

i en boks med sukkerbiter

Står det ikke i NEK400:2022 at dette ikke er tillatt, og har det ikke også stått det samme gjennom flere revisjoner?

Historien er altså denne: Man kobler opp en komfyr og en oppvaskmaskin gjennom en boks med sukkerbiter, og så mener man at brannforsikringen for bygg og innbo fremdeles gjelder?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

Står det ikke i NEK400:2022 at dette ikke er tillatt, og har det ikke også stått det samme gjennom flere revisjoner?

Historien er altså denne: Man kobler opp en komfyr og en oppvaskmaskin gjennom en boks med sukkerbiter, og så mener man at brannforsikringen for bygg og innbo fremdeles gjelder?

Det er både farlig og ulovlig.

Hvis det blir brann og dette blir avdekket av DLE vil Gigi40 få et gigantisk regresskrav.

 

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Gigi40 said:

Hei! Til slutt klarte jeg å fikse det. Det som skjedde var at sikringen løste ut fordi den ikke tillot meg å dele ovnen og kjøleskapet på samme uttak på den måten det var før.

Det gir ikkje meining. Sikringen bryr seg ikkje om korleis ting er kobla, men kor stor lasta er. Enten roter du, eller så har du rota til installasjonen solid, og tatt den frå farleg til livsfarleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 minutter siden):

Det gir ikkje meining. Sikringen bryr seg ikkje om korleis ting er kobla, men kor stor lasta er. Enten roter du, eller så har du rota til installasjonen solid, og tatt den frå farleg til livsfarleg.

Tipper han har rotet med jordlederen. Den er heller ikke på tegningen.

Fast installasjon er kun for faglærte elektrikere, ansatt hos installatør.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 5.2.2024 den 1:54 PM):

Tipper han har rotet med jordlederen. Den er heller ikke på tegningen.

Fast installasjon er kun for faglærte elektrikere, ansatt hos installatør.

Hvis det er TNC og trådstarter ikke har lært seg forskjellen mellom IT og TNC, er det ikke merkelig om sikringen går…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 7.2.2024 den 8:58 AM):

Hvis det er TNC og trådstarter ikke har lært seg forskjellen mellom IT og TNC, er det ikke merkelig om sikringen går…..

Egentlig ikke noe forskjell på det etter hovedsikringen i boliger. Er 2 strømledninger og en jordleder på både IT og TN der.

N-leder skal behandles som den er strømførende for det.

Det heter heller ikke TNC, betegnes kun som TN. -C og -S har bare med hvor PEN lederen splittes i installasjonen.

Det er vel også enklere å trykke "endre" knappen for å legge til mer, enn å diskutere med seg selv? Går fint å legge til mer i siste innlegget når det ikke er noe flere som har svart etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...