Gå til innhold

Rykter hevder at Starfield kommer til PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Chaos_Niddhogg skrev (8 timer siden):

Seencer er sjefen av Xbox, ikke MS og må nok bøye seg til hva de over han sier. Artige saker.

Ja dette blir stor underholdning på internett i uken fremover gitt 😛 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chaos_Niddhogg skrev (8 timer siden):

Skal ikke si meg 100% uenig med deg siden jeg ser poenget ditt med at XsX og PS5 er gasnke like, men jeg ser hvordan eksklusivitet faktisk er viktig for de fleste, inkludert oss forbrukere.

Visst ikke eksklusivitet hadde funnes, så måtte de konkurrert på andre områder som pris, kraftigere hardware, osv. Så jeg har litt problemer med å se hvordan eksklusivitet skal gagne oss forbrukere? 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 timer siden):

Siden du er så bestemt på dette: på hvilken måte skal de tjene penger på dette? Ser gjerne noen tall eller link til en beregning på hvorfor å gi opp eksklusiver som er kjøpt inn for milliarder av kroner plutselig skal gi deg profitt.

Er du seriøs? Forstår du virkelig ikke det faktum at det er MS som får pengene av salget til spillene de eier? Hvilken konsoll det gis ut på er revnende likegyldig. Tror du ikke Tencent tjener gode penger, selv om de ikke har egen konsoll?

Sony (og alle andre aktører) får 30% av inntektene på spillene som selges på deres konsoller, men utviklerne får de øvrige 70%. Om Microsoft eier halvparten av verdens spillstudioer, så får Microsoft dermed halvparten av de 70%ene. Det faktum at PS5 har solgt dobbelt så mye som XSX tilsier at Microsoft vil kunne tjene ca like mye på nytt per spill på å gi de ut på PS5 som de allerede har gjort på sin egen maskin. Om det er lurt i det lange løp er et helt annet spørsmål, men uansett vil de fortsatt tjene penger. Med så mange studioer de har, og så dyrt det er å produsere og utvikle nye konsoller, så skal du ikke se bort fra at de faktisk kan tjene MER på å droppe fremtidige konsoller. Fullt mulig at inntektene går litt ned, men utgiftene vil også gå ned, og kanskje med en større andel.

Siden 2009 har SEGA i gjennomsnitt tjent (resultat, ikke omsetning) 3,64 milliarder dollar per år. Dette er ganske nøyaktig like mye som de hadde i OMSETNING under sin storhetstid på starten/midten av 90-tallet og gjorde det bedre enn Nintendo. Selv etter inflasjon er det nærliggende å tro at de tjener (minst) like mye nå som rent software-selskap som de gjorde som hardware-utvikler. Og SEGA er et lite knøtt i forhold til Microsoft, både i popularitet av spillserier og i antall utviklere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 timer siden):

Er du seriøs? Forstår du virkelig ikke det faktum at det er MS som får pengene av salget til spillene de eier? Hvilken konsoll det gis ut på er revnende likegyldig. Tror du ikke Tencent tjener gode penger, selv om de ikke har egen konsoll?

Sony (og alle andre aktører) får 30% av inntektene på spillene som selges på deres konsoller, men utviklerne får de øvrige 70%. Om Microsoft eier halvparten av verdens spillstudioer, så får Microsoft dermed halvparten av de 70%ene. Det faktum at PS5 har solgt dobbelt så mye som XSX tilsier at Microsoft vil kunne tjene ca like mye på nytt per spill på å gi de ut på PS5 som de allerede har gjort på sin egen maskin. Om det er lurt i det lange løp er et helt annet spørsmål, men uansett vil de fortsatt tjene penger. Med så mange studioer de har, og så dyrt det er å produsere og utvikle nye konsoller, så skal du ikke se bort fra at de faktisk kan tjene MER på å droppe fremtidige konsoller. Fullt mulig at inntektene går litt ned, men utgiftene vil også gå ned, og kanskje med en større andel.

Siden 2009 har SEGA i gjennomsnitt tjent (resultat, ikke omsetning) 3,64 milliarder dollar per år. Dette er ganske nøyaktig like mye som de hadde i OMSETNING under sin storhetstid på starten/midten av 90-tallet og gjorde det bedre enn Nintendo. Selv etter inflasjon er det nærliggende å tro at de tjener (minst) like mye nå som rent software-selskap som de gjorde som hardware-utvikler. Og SEGA er et lite knøtt i forhold til Microsoft, både i popularitet av spillserier og i antall utviklere.

Så du har ingen tall eller noen analyser som bekrefter at Microsoft kommer til å tjene penger som gress. Kostnadsbildet har du ikke formening om - dette må jo være helt gratis for dem.

Du kunne jo bare skrevet: «jeg vet ikke».

Innsiktsfullt

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:

Gode nyheter. Jo mindre eksklusivitet jo bedre!

Dette er overhodet ikke gode nyheter. Dette vil medføre at Sony for altfor mye makt og prisene på konsoller og spill vil gå betraktelig opp i pris. PS5 kommer garantert til å bikke 10.000kr og spill vil garantert snike seg opp mot 1500kr. Konkurranse er sunt for markedet og for oss som forbrukere. Jeg har alle tre konsollene, men bruker min PS5 mest. Selv om det hadde vært digg å selge en av de maskinene så vil dette ikke være positivt i det lange løp.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
phraze skrev (1 time siden):
Comma Chameleon skrev (På 5.2.2024 den 12:54 AM):

Gode nyheter. Jo mindre eksklusivitet jo bedre!

Dette er overhodet ikke gode nyheter. Dette vil medføre at Sony for altfor mye makt og prisene på konsoller og spill vil gå betraktelig opp i pris. PS5 kommer garantert til å bikke 10.000kr og spill vil garantert snike seg opp mot 1500kr. Konkurranse er sunt for markedet og for oss som forbrukere. Jeg har alle tre konsollene, men bruker min PS5 mest. Selv om det hadde vært digg å selge en av de maskinene så vil dette ikke være positivt i det lange løp.

Så motargumentet ditt er å peke på prisen, når prisen på PS eksklusive spill og ps5 er det som er dyrest? Det at spill er eksklusive har jo gjort det MOTSATTE av å holde prisen nede.

Det her er, igjen, Sony sin feil. Kanskje hvis spillene var på både xbox og pc fra start så kunne de solgt nok til å ikke øke prisen så mye.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette var gode nyheter. Microsoft sin forretningsmodell ved å gi bort spillene sine med tap på Gamepass er ikke bærekraftig og vil være skadelig for spillutviklingen i lengden. Jeg er bare litt overrasket at det skjer så fort.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:

Høres nesten ut som om Microsoft er i ferd med å gi opp Xbox som konsollplatform. Helt sprøtt at det skjer nå som de så vidt har kommet i gang med å produsere en jevn strøm av spill.

Regner med at PlayStation også holder på å gi opp sin plattform siden eksklusive nå lanseres på Steam?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
CrabHabit skrev (5 minutter siden):
Mr. Pants skrev (På 5.2.2024 den 12:26 AM):

Høres nesten ut som om Microsoft er i ferd med å gi opp Xbox som konsollplatform. Helt sprøtt at det skjer nå som de så vidt har kommet i gang med å produsere en jevn strøm av spill.

Regner med at PlayStation også holder på å gi opp sin plattform siden eksklusive nå lanseres på Steam?

De har vel endelig innsett at flere kunder betyr mer penger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (20 timer siden):

Så du har ingen tall eller noen analyser som bekrefter at Microsoft kommer til å tjene penger som gress. Kostnadsbildet har du ikke formening om - dette må jo være helt gratis for dem.

Selvfølgelig har jeg ingen tall. Det har jo ikke Microsoft engang. Men de har definitivt analyser om potensiale. Om man kan det minste om bedriftsøkonomi, så kjenner man til flere av analysene som de sannsynligvis benytter seg av. Men felles for alle er at de ikke er en fasit.

Det er heller ingen som påstår at det er gratis for dem. Men det har jo ikke vært gratis for Tencent å kjøpe inn deres studioer heller. Og det er ikke gratis for Sony å BÅDE kjøpe studioer OG utvikle konsoller.

Retroman skrev (20 timer siden):

Du kunne jo bare skrevet: «jeg vet ikke».

Og det kunne du også. Måten du formulerte deg på hinter om at det er umulig å tjene penger uten å ha en egen konsoll. Og/eller at man kun kjøper studioer for å gi ut på en bestemt maskin. Igjen, Tencent har ingen egen konsoll. THQ Nordic, som også har drevet enorme oppkjøp, har heller ingen egen konsoll. Ubisoft har ingen egen konsoll. EA har ingen egen konsoll, men var jo oppkjøpskongen for få år siden. Tror du ingen av disse tjener penger?

Retroman skrev (20 timer siden):

Innsiktsfullt

Jeg prøver i det minste å anta at et av verdens største selskaper vet hvordan man tar gode økonomiske avgjørelser, i stedet for å tvile på nettopp det helt uten å oppgi begrunnelser. Du kan ikke akkurat si det samme.

Lenke til kommentar
Erlend Aleksander skrev (På 5.2.2024 den 8:35 PM):
Mr. Pants skrev (På 5.2.2024 den 12:26 AM):

Høres nesten ut som om Microsoft er i ferd med å gi opp Xbox som konsollplatform. Helt sprøtt at det skjer nå som de så vidt har kommet i gang med å produsere en jevn strøm av spill.

Sukk, nå florerer det med gamere som sier xbox blir den nye sega og skal slutte med konsoller etc akkurat som de. Gamere må bli mer fantasifulle og ikke bare tro historien gjentar seg om og om igjen, Gir ingen mening at de har nylig kjøpt flere spillstudioer til en verdi av sikkert over 100 ganger verdi av det Sega noen gang har vert verd, for å så slutte med konsollmarkedet. Men at de har utvidet spillsatsingen langt utenfor en lukket konsoll platform er det ingen tvil om, men mulig å gjøre flere ting samtidig.

Jeg kan godt utdype litt mer om hvorfor jeg er bekymret. Jeg tror ikke at Series X|S blir de siste konsollene fra Microsoft, men jeg tror at risikoen for at Xbox sine konsoller vil dø en sakte død er der. 

Xbox One solgte 50-55 millioner. En nedtur sammenlignet med Xbox 360, men fortsatt et akseptabelt tall. Series X|S er i ferd med å havne bak Xbox One igjen. Hvis Microsoft nå legger opp til uendelige spekulasjoner rundt eksklusivitetsstatusen til Hellblade II, The Elder Scrolls VI, Fable, Indiana Jones, Gears, Forza, OSV så kan jeg ikke se for meg annet enn at den neste Xboxen vil selge enda dårligere enn Series X|S. Microsoft legger opp til en enorm usikkerhet rundt egen maskinvare.

Og da blir spørsmålet: Hvor lite kan den selge før tredjepartsutgivere vil droppe den som platform? 20 millioner? 15 millioner? Vil utgivere som SEGA og Namco fortsette å gi ut spill i like stor grad? Og hvis tredjepartsutgiverne dropper den som platform kommer ikke Xbox-konsoller til å ha noen fremtid.

Joda, så stiller jeg mange hypotetiske spørsmål her. ...men det var også derfor jeg var forsiktig med å trekke noen konklusjoner i det originale innlegget mitt. Vi får se hva Microsoft annonserer neste uke, men hvis de begynner å porte spill til sin direkte konkurrent så er det på sin plass å være skeptisk til Xbox-konsollens fremtid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg ingen tall. Det har jo ikke Microsoft engang. Men de har definitivt analyser om potensiale. Om man kan det minste om bedriftsøkonomi, så kjenner man til flere av analysene som de sannsynligvis benytter seg av. Men felles for alle er at de ikke er en fasit.

Det er heller ingen som påstår at det er gratis for dem. Men det har jo ikke vært gratis for Tencent å kjøpe inn deres studioer heller. Og det er ikke gratis for Sony å BÅDE kjøpe studioer OG utvikle konsoller.

Og det kunne du også. Måten du formulerte deg på hinter om at det er umulig å tjene penger uten å ha en egen konsoll. Og/eller at man kun kjøper studioer for å gi ut på en bestemt maskin. Igjen, Tencent har ingen egen konsoll. THQ Nordic, som også har drevet enorme oppkjøp, har heller ingen egen konsoll. Ubisoft har ingen egen konsoll. EA har ingen egen konsoll, men var jo oppkjøpskongen for få år siden. Tror du ingen av disse tjener penger?

Jeg prøver i det minste å anta at et av verdens største selskaper vet hvordan man tar gode økonomiske avgjørelser, i stedet for å tvile på nettopp det helt uten å oppgi begrunnelser. Du kan ikke akkurat si det samme.

Hinter til at de har tapt penger? Dette har Microsoft selv kommet med. Du trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at dersom de gir ut et spill på en billig abo-tjeneste fremfor å selge det i butikken til fullpris så må noen dekke tapet. Microsoft har blødd og selv om de potensielt får inn MER penger nå enn før så har de tapt lenge og vel, så å si at NÅ tjener de penger blir feil. De får økte inntekter, men fortjeneste? Neppe de neste årene.

Blir som å sitte med en haug med PS5'er kjøpt for 9000,- da de kom ut og selge ut alt for 5500,- i dag.

- Ja NÅ tjener vi penger gutta!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (22 timer siden):

Du trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at dersom de gir ut et spill på en billig abo-tjeneste fremfor å selge det i butikken til fullpris så må noen dekke tapet.

What? Nå prater du jo om noe helt annet.

Om Microsoft HAR tapt penger er jo revnende likegyldig når vi nå diskuterer om det de SKAL gjøre kommer til å være lønnsomt eller ikke. Du spurte, ordrett, "på hvilken måte skal de tjene penger på dette?"

Med "dette" mener du jo "det som de gjør nå", og "fremover i tid", i alle fall om du lever i samme grammatiske verden som alle oss andre.

Forøvrig ville jeg ikke vært så bastant på at Gamepass har tapt penger for dem. For at det skal være tilfelle må man ta legge til en hel haug av forutsetninger som man kan koke ned til ett punkt: Ville den samlede brukermassen av Gamepass brukt MER penger på spill dersom det ikke hadde eksistert? Og det trenger ikke å være tilfelle. Den gjennomsnittlige PS4-eieren eide 11 spill totalt gjennom hele konsollens levetid (og det er nærliggende å tro at det er ca samme tall for Xbox-eiere). Konsoller har ca 7 års levetid. Om man abonnerer på Gamespass i alle disse 7 årene, så tilsvarer det omtrentlig 8316 kr, basert på dagens pris. Det betyr at hvert av de 11 spillene må ha kostet mer enn 756 kroner for at Microsoft skal ha tapt penger på at disse brukerne har Gamepass. Dette blir selvfølgelig ekstremt forenklet, men du skjønner hvor jeg vil i alle fall. Microsoft selv har garantert betydelig mer nøyaktige tall på både kostnader og inntekter, samt statistikk. Å tro at man kan sitte i sofaen og gjøre bedre vurderinger enn de selv gjør er bare arrogant.

Men uansett, det vi diskuterte er jo om det er fornuftig eller ikke av Microsoft å gi ut spill på Playstation. Og her regner jeg med at de har gjort en analyse på om de økte salgene av spill vil veie opp for de tapte salgene av konsollen sin og Gamepass-abonnenter. Personlig vil jeg tro at det er de færreste som "hopper" mellom konsoller, og så lenge de sørger for at spillene først kommer til Xbox og Gamepass, så vil en slik migrering ikke være av betydning. Jeg vet i alle fall at JEG aldri kommer til å abonnere på Gamepass og heller ikke kjøpe Xbox. Men jeg vet at jeg kommer til å kjøpe flere av spillene til Microsoft om de gir dem ut på Playstation. Så fra min lommebok endrer de inntektene fra 0 kr til +X kroner.

Endret av Gringorilla
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Inntekter er fortsatt ikke det samme som fortjeneste som var hovedpoenget mitt. Og dette er under så tette nda’er at selv ikke microsoftansatte vet hva som skjer. 

Uansett så letter Microsoft på sløret i meste uke, og da går det kanskje an å få litt mer konkret info enn løse spekulasjoner og antakelser..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...