Gå til innhold

Gammel gitarforsterker, med during.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Karltorbj said:

Har en 15w Selmer forsterker, uten jording, i fra 60-70 aarene. Naar den staar paa, durer den svakt, en liten bakgrunnstoey, som gaar hele tiden.

Er det noe, man kan gjoere med det? 

 

Ikke umulig som "Gavekort" er inne på at det er kondensatorene som har tørket ut etter så lang  tid hvis det er elektrolyttkondensatorer som er brukt til å glatte ut tilførselsspenningen. Ellers kan det også være at likeretteren har feilet. Har du utstyr eller gehør til det, så mål/hør etter om duringen er 50 eller 100Hz.

Er duringen på 50Hz ville jeg sjekket glattingen/filtere. Er duringen 100Hz ville jeg sjekket likeretteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Du må nok bytte kondensatorene på inngangsfilteret. Det bør være en overkommelig jobb.

 

Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Ikke umulig som "Gavekort" er inne på at det er kondensatorene som har tørket ut etter så lang  tid hvis det er elektrolyttkondensatorer som er brukt til å glatte ut tilførselsspenningen. Ellers kan det også være at likeretteren har feilet. Har du utstyr eller gehør til det, så mål/hør etter om duringen er 50 eller 100Hz.

Er duringen på 50Hz ville jeg sjekket glattingen/filtere. Er duringen 100Hz ville jeg sjekket likeretteren.

Takk for gode tips. Tips saa gode, at jeg tenker med en gang.

Hva tenker dere en svakstroemelektrikker, tar for en slik service?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (13 timer siden):

 

Takk for gode tips. Tips saa gode, at jeg tenker med en gang.

Hva tenker dere en svakstroemelektrikker, tar for en slik service?

Her i stavanger, har vi bare en igjen, som driver paa kveldstid, i kjelleren privat. Jeg faar ta den med til ham og hoere.

Lenke til kommentar

Tror ogsaa jeg vil sjekke ut, hva det vil koste aa bytte ut innmaten, med en ny kremlyd, med skikkelig troekk i.

30w kanskje, tror dere kabinettet, taaler det, eller maa det foesterkes?

Hva ville dere ha spandert paa den?

God kvalitet, til rimelig pris, er det ikke det, som er det kjekkeste.

Hvor finner jeg dette?

 

IMG_20240204_110106 - Copy.jpg

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 4.2.2024 den 10:49 AM):

Her i stavanger, har vi bare en igjen, som driver paa kveldstid, i kjelleren privat. Jeg faar ta den med til ham og hoere.

on off servce betjener ikke lenger privatkunder, han tar kun oppdrag vi hifiklubben og sound garden

Lenke til kommentar

Hvis du vil bytte innmaten så er det sikkert greit. Det er ikke høy forsterkereffekt som dreper høytalere, det er for liten effekt som gjør det når forsterkeren begynner å klippe.

selvfølgelig kan høy effekt drepe høytalere, men da er det som regel ubehagelig høy lyd som man demper ned.

 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 time siden):

Hvis du vil bytte innmaten så er det sikkert greit. Det er ikke høy forsterkereffekt som dreper høytalere, det er for liten effekt som gjør det når forsterkeren begynner å klippe.

selvfølgelig kan høy effekt drepe høytalere, men da er det som regel ubehagelig høy lyd som man demper ned.

 

Maatte jo ha vaert, noe bra noe, som var i harmoni. forsterkerdel og hoeytaler. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 3.2.2024 den 5:42 PM):

Du må nok bytte kondensatorene på inngangsfilteret. Det bør være en overkommelig jobb.

Dette er også en løsning. Og en forsterker fra 60-70 tallet har ikke printkort som er tettpakket og vanskelig å jobbe med. Se en youtube film om lodding og du klarer dette selv, det er overhode ikke vanskelig.

Ta et bilde av kondensatorene med tydelige typebetegnelser så vil du få hjelp her til hva og hvor du skal kjøpe tilsvarende.

Hvis du ikke vet hvordan en kondensator ser ut så google det så vil du se mange varianter av kondensatorer, du vil ha en av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (9 timer siden):


Edit: Mange bruker disse når de lager aktive høytalere.

Kjempegodt tips, hadde den kassen, fungert, med en sub woofer?

Har en utbrent, Harman Gardon sub woofer, som hoytaleren, virker paa. som hadde kanonlyd, kan jeg satse paa den basshoytaleren?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (8 timer siden):

Dette er også en løsning. Og en forsterker fra 60-70 tallet har ikke printkort som er tettpakket og vanskelig å jobbe med. Se en youtube film om lodding og du klarer dette selv, det er overhode ikke vanskelig.

Ta et bilde av kondensatorene med tydelige typebetegnelser så vil du få hjelp her til hva og hvor du skal kjøpe tilsvarende.

Hvis du ikke vet hvordan en kondensator ser ut så google det så vil du se mange varianter av kondensatorer, du vil ha en av disse.

Takk for kjempegode tips. 

Lenke til kommentar

Ja, disse forsterkerne er velegnet til å å lage sub-woofere, men skal du lage noe skikkelig trenger du fort noe rundt 500w selv for en beskjeden høytaler 😊

Men du spør om den kassen du har vil egne seg som sub woofer og svaret er nei.

Hvis du vil lage noe slikt kan du følge DIY gruppen på hifisentralen.no

Edit: så nå at du har en Harmon Kardon Sub. Kjenner ikke denne, så du får selv vurdere om denne er bra nok.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar

Etter litt tenking, saa er jeg redd forat jeg misbruker tiden til dere.

Ser at den invisteringen, jeg maa gjoere, for faa den til aa bli en god, gitarforsterker eller sub, blir for hoey, i forhold til hva den vil vaere verd, etterpaa.

Men takk for tips, naa fant jeg ut av det.

Tror jeg gaar for aa ordne kondensatoren jeg. Faa den tilbake til "fabrikklevert", slik som den var. 

Kanskje jeg proever meg selv, etter gode raad, i fra @fwrummel 

Faar gaa inn paa Finn og se om det er en billig loddebolt, paa gang.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Set ut som disse muligens er verdt litt penger. Sannsynligvis verdt mer som den står, enn forsøkt reparert bassert på gjetninger fra anonyme på internett.

Forsåvidt heller ikke uvanlig at en gitarforsterker durer litt, spesielt hvis det ikke er noe signalkilde tilkoblet. Har du prøvd den med en faktisk gitar tilkoblet? Hvis ikke vet du egentlig ikke om den har noe problem.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...