Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel med bilverksted


Loko

Anbefalte innlegg

Leverte bilen til verksted i dag med feilmelding om at "front assist" ikke er tilgjengelig. 

Verkstedet sier at en sensor må kalibreres på nytt. Denne sensoren sitter bak grillen i front på bilen. I verksted rapporten står det at ingen synlige skader er oppdaget. Dem påstår da også at jeg mest sannsynlig har kjørt inn i en snøskavel og at den da har kommet ut av posisjon (noe jeg sier ikke har skjedd).

Verksted sier så at det kun er 6 mnd garanti på sensorer og kalibreringer (bilen blir 3 år nå). Jeg sier at garanti er likegyldig når jeg ønsker å reklamere.

Verksted står på sitt og krever at jeg betaler for ny kalibrering.

Noen som har noen tips og råd til hvordan jeg burde gå fram i forhold til lovverk her? Har jeg rett i mitt at dette burde dekkes av reklamasjonsretten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du kjøpte bilen, stod det noe om at garantien var varierende utifra hvilken del det gjaldt eller var bilen definert som et garantiobjekt?

På måten verkstedet beskriver dette på, og det ikke er synlige skader, så kan man jo nesten regne med at skaden kan ha skjedd ved en bråbrems - noe biler BØR tåle uansett.

Lenke til kommentar

Bilen ble kjøpt 1 år gammel fra merke forhandler. Har fortsatt nybil garantien. Er snakk om vw. 

Hvordan er det her med bevisbyrden? Er det forhandler som må bevise ytre påvirkning? Eller holder det for dem å si at nei den ville ikke sluttet å virke hvis ikke den var utsatt for ytre påvirkning?

Lenke til kommentar

Det er nok radaren. Er ikke store summen det er snakk om men prinsippet når man føler urett. Dem har i tillegg skrevet ingen synlige skader. Radaren er ca 5 cm på innsiden av grillen så større trykk på den burde da vises som skader i grillen.

@Salvesen. er ikke naf medlem, men vurderer å sende en "skuffet over servicenivå" mail til folk litt lengre opp. Vår familie er godt kjent for bedriften og har kjøpt ganske mange biler derifra de siste 10 årene.

 

Men skulle gjerne hatt litt mer tynge i den mailen.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

De påstår at du mest sannsynlig har kjørt inn i en snøskavel og at den har kommet ut av posisjon.

Synes den var litt tynn jeg for å slippe å få det på garantien.

Hva med å svare for eksempel at den mest sannsynlig var dårlig festet fra fabrikken og at den derfor var kommet ut av posisjon?

At selgere skal gjøre hva som helst for å slippe garantisaker er en uting.

Lenke til kommentar
Stein58 skrev (35 minutter siden):

De påstår at du mest sannsynlig har kjørt inn i en snøskavel og at den har kommet ut av posisjon.

Synes den var litt tynn jeg for å slippe å få det på garantien.

Hva med å svare for eksempel at den mest sannsynlig var dårlig festet fra fabrikken og at den derfor var kommet ut av posisjon?

At selgere skal gjøre hva som helst for å slippe garantisaker er en uting.

Se det jeg skrev om skaden like gjerne kan ha oppstått med bråbrems siden det ikke er noen synlige skader. Det skal være en veldig snill snøskavl uten is og annet om det skal ha forårsaket feilen uten å legge igjen merker.

Litt belastning må en bil kunne tåle. 

Jeg hadde i alle fall formulert noe rundt det.

Lenke til kommentar

Jeg mener at verkstedet må påvise at eier/bruker har påført skaden for at garantiordningen ikke skal gjelde. Så lenge de ikke kan det så gjelder garantien. Det er i hvert fall min mening og jeg vil også tro at det også er juridisk riktig.

Lenke til kommentar
Stein58 skrev (3 timer siden):

Jeg mener at verkstedet må påvise at eier/bruker har påført skaden for at garantiordningen ikke skal gjelde. Så lenge de ikke kan det så gjelder garantien. Det er i hvert fall min mening og jeg vil også tro at det også er juridisk riktig.

Det er den jussen jeg er litt usikker på og gjerne skulle hatt mer kjøtt rundt. En mobiltelefon feks så må verksteder vise bilder av skade. Feks irret kretskort pga fukt.

Lenke til kommentar

Reklamasjon må vel gjøres der du har kjøpt bilen?

Jeg kan ikke gå på Elkjøp å reklamere på et produkt kjøpt på Power. 

Når det kommer til garanti så får du ta med bilen til merkeforhandler. 
Som sagt, ikke sikkert de gidder å ta jobben på garanti. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Reklamasjon må vel gjøres der du har kjøpt bilen?

Jeg kan ikke gå på Elkjøp å reklamere på et produkt kjøpt på Power. 

Når det kommer til garanti så får du ta med bilen til merkeforhandler. 
Som sagt, ikke sikkert de gidder å ta jobben på garanti. 

Er litt usikker på reklamasjon sitt ansvar. Men når det gjelder garanti så er det vel produsent/fabrikken. Sånn sett så kunne en prøve å henvende seg direkte til fabrikken for å få det på garanti. Men det er jo en tungvint vei å gå og det skal ikke være sånn.

Kanskje en tredje utvei er å henvende seg til importøren?

Lenke til kommentar
Stein58 skrev (5 minutter siden):

Er litt usikker på reklamasjon sitt ansvar. Men når det gjelder garanti så er det vel produsent/fabrikken. Sånn sett så kunne en prøve å henvende seg direkte til fabrikken for å få det på garanti. Men det er jo en tungvint vei å gå og det skal ikke være sånn.

Kanskje en tredje utvei er å henvende seg til importøren?

Importør og merkeforhandler er stort sett det samme.

Du henvender deg til overnevnte, ikke til fabrikken, de vil bare be deg henvende deg til overnevnte. 

Lenke til kommentar

Hvis en ikke får gehør hos de som gir garanti så må en vurdere hvor mye tid en skal bruke på saken? For mange i bilbransjen er det ofte både penger og prinsipper det handler om.

Alternativet da er vel å henvende seg til forbrukerrådet for å søke om råd der og også forliksrådet om de vil hjelpe for å finne en løsning. Kjenner ikke helt prosedyrene her, da jeg ikke har vært i sånn situasjon at jeg har hatt bruk for dem.

Men for kroner 1990 så er det alt for liten sum til at en vil bruke mye penger og tid for å følge opp en stor prosedyre. Dette vet også og spiller på, de som ikke vil gi reparasjon på garantien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...