Gå til innhold

Politiskjold, betyr dette noe spesielt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller skytevåpen.

 

Her er bilde av et av de ballistiske skjoldene som fikk være med under Bataclan skytingen...
Jeg har god tiltro til utstyr som benyttes av både politi og forsvar, men tror jeg hadde vært litt skjelven om jeg var han som sto og holdt i den der. 

Til info er dette skjoldet visstnok skutt på med 2-håndsvåpen, så grei anslagsenergi. 

 

CT9lRnpWsAA1fTn.jpg

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 timer siden):

Sikkert fordi det var melding om en utagerende person og det var uvisst om personen var bevæpnet.

6 politi kom i 2 anonyme bilder, så syns bare dette var litt voldsom utrykning og hadde ikke trodd at det skulle skje til denne  naboen noe slikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (På 2.2.2024 den 6:25 PM):

Eller skytevåpen.

 

Her er bilde av et av de ballistiske skjoldene som fikk være med under Bataclan skytingen...
Jeg har god tiltro til utstyr som benyttes av både politi og forsvar, men tror jeg hadde vært litt skjelven om jeg var han som sto og holdt i den der. 

Til info er dette skjoldet visstnok skutt på med 2-håndsvåpen, så grei anslagsenergi. 

 

CT9lRnpWsAA1fTn.jpg

Nå er det vel mer vanlig med "enhåndsvåpen" med høy anslagsenergi enn "tohåndsvåpen". En S&W 4.60 Magnum har ikke langt unna DOBBEL anslagsenergi i forhold til  5.56 Nato rifleammo. Med tanke på penetrering blir fort de små riflekulene med stor fart mer effektive enn de store kulene fra "enhåndsvåpen" med høy annslagsenergi da. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (18 timer siden):

Nå er det vel mer vanlig med "enhåndsvåpen" med høy anslagsenergi enn "tohåndsvåpen". En S&W 4.60 Magnum har ikke langt unna DOBBEL anslagsenergi i forhold til  5.56 Nato rifleammo. Med tanke på penetrering blir fort de små riflekulene med stor fart mer effektive enn de store kulene fra "enhåndsvåpen" med høy annslagsenergi da. 

 

Du har selvsagt helt rett i det, men vil du egentlig påstå at 460 magnum er "mer vanlig" enn 5.56 NATO? (evnt 5.56x39/7.62x39 som sannsynligvis er brukt her) 

Ligger jo en del grove revolvere og støver ned i diverse våpenskap, jeg tenkte litt mer på den mer utbredte 9mm'eren som man finner i store tall over store deler av verden. 

Men ser poenget ditt og kunne helt sikkert sagt penetreringsevne istedenfor anslagsenergi som tross alt er mer korrekt. ;)

 

Lenke til kommentar

Tja, om ikke .460 og dobling er vanlig, så er i alle fall samlet sett de store "håndkanonene" betydelig mer vanlig i Norge enn 5.56. Samtidig ville jeg følg meg betydelig tryggere bak et skjold om det ble beskutt av en magnumlada .44 kontra en 5.56 NATO, så skjoldet er vel i såmåte hensiktsmessig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...