Gå til innhold

Fiber fra Global Connect - Må hjemmesentral brukes?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt fiber fra Telenor, og da har jeg brukt kabel direkte fra fiberboksen og inn i WAN på min Asus router. 

Nå er nettet overført til Global Connect, og nettet er svært ustabilt med samme løsning jeg hadde via Telenor. 

Jeg har fått tilsendt både hjemmesentral og WiFi-router fra Global Connect. Sistnevnte trenger jeg ikke bruke, da jeg har en bedre selv. Men er må jeg bruke hjemmesentralen for å få et stabilt nett? Det blir en boks mer enn det jeg hadde via Telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Nedward said:

Hvordan blir det en boks mere? Telenor hadde jo også "hjemmesentral". I mitt hode fortsetter du bare å bruke Asus routeren din og har det samme antall bokser.

Fra Telenor hadde jeg en fiberboksen og fiber oppkoblingspunkt. Kabelen strakk jeg direkte fra fiberboksen til WAN på min Asus router. Regnet med at jeg ikke måtte gjøre noen endringer, men etter at Globel Connect overtok i dag, så ramler nettet ut og inn hele tiden. Det er med andre ord helt ubrukelig.

Og følger jeg instruksen til Global Connect, så skal jeg strekke kabel fra Telenor fiberboksen, til en hjemmesentral, så skal routeren kobles til selve hjemmesentralen. Men må bekreftet Global Connect at det skal kunne fungere slik jeg har hatt det med Telenor, så da vet jeg ikke hvorfor nettet ikke fungerer etter at de overtok.

Lenke til kommentar

Kan hvilken som helst trådløs router / aksesspunkt plugges rett inn i Telenors sorte fiberboks? Isåfall kunne jeg sendt tilbake telenors "hjemmesentral" som koster 50 kroner måneden eller noe. 

Jeg vil anta at GC leier Telenors linje siden den er offentlig. Men Telenor har 1 eller 2 års binding etter man installerer fiber fra dem. Etter det er det fritt frem for å benytte andre leverandører. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er en hjemmesentral basically bare fiber->ethernet

Har prøvd å nå admin-interface på hjemmesentralen, men passordet på boksen fungerer ikke så jeg vet ikke om den gjør noe spesielt som skiller portene den har til ulike funksjoner. Har heller ikke spurt support.

Lenke til kommentar
vidor skrev (29 minutter siden):

I utgangspunktet er en hjemmesentral basically bare fiber->ethernet

Når man sier "hjemmesentral" og "fiberboks" så blir det fort at man snakker forbi hverandre, det er ikke entydige begreper.

Finner at GlobalConnect har flere ting de kaller hjemmesentral. Zyxel AM3100 er en vanlig Ethernet router. Zyxel AX7501 er en router med fiber inngang. Zyxel EX5401 er en router som har SFP port for fiber.
Telenor (GPON fiber) har en ONT, den er fiber-ethernet (pluss coax for TV). Men den kalles ikke 'hjemmesentral', og skal kobles til en router. De har også antagelig annen type fiber. Hva er "Telenors sorte fiberboks"?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...