Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det dyrt å fikse jordingsfeil på bil?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil fra 2005, Renault Laguna, og så skiftet jeg registerreim og vannpumpe, så nytt batteri men plutselig ville den ikke starte. Det er flere symptomer da på jordingsfeil, lykta på bakluka slår seg av treigt, elektriske vinduer foran åpnes ikke, batterilampa lyser, starteren bare går amok og klikker flere ganger på rad, når starteren går rundt så går den treigt sist gang selv om batteriet var bra, lampene på dashbordet slår seg av for raskt også. Først trodde vi det var batteriet eller starteren da så jeg tok den på verksted, men de tror det er jordingsfeil da, de sa ikke det, men de skal feilsøke det elektriske i morra. Sånn jeg har forstått det så går den en kabel fra minuspolen fra batteriet til karosseriet så deler får strøm, er det disse som er slitt? Blir det dyrt å gå over alt og finne jordingsfeilen tror dere? Er ganske ny med bil, ga bare 20.000 for den, men har brukt 9900 kroner på registerreim og 1100 på batteri :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilsøking og elektriske problemer er fryktelig vanskelig å svare godt på. Det er nærliggende å tenke at problemet oppstod etter batteriet ble skiftet (?) og at problemene stammer derfra. Altså undersøke tingene som har blitt plukka på i forbindelse med det.

Om det er dårlig jording kan man enkelt sette på noen grove startkabler mellom jordpunktene for å sikre god jordforbindelse og på den måten sjekke om problemet forsvinner. Enkelt og billig. Er det problemer av typen "ledningsbrudd i kabelmatte som ligger knotete til" eller "vanninntregning i sikringsboks/rele" kan det fort bli verre og dyrere.

Jeg ville bestemt meg for en makssum nå, som du er villig til å bruke på feilsøking og utbedring før du trekker ut proppen. Laguna II er gode biler, forutsatt at man kan gjøre en god del selv. Om man må bruke verksted til det meste blir det fort et dyrt bilhold sett i forhold til mange andre ting.

Lenke til kommentar
epifant skrev (1 minutt siden):

Feilsøking og elektriske problemer er fryktelig vanskelig å svare godt på. Det er nærliggende å tenke at problemet oppstod etter batteriet ble skiftet (?) og at problemene stammer derfra. Altså undersøke tingene som har blitt plukka på i forbindelse med det.

Om det er dårlig jording kan man enkelt sette på noen grove startkabler mellom jordpunktene for å sikre god jordforbindelse og på den måten sjekke om problemet forsvinner. Enkelt og billig. Er det problemer av typen "ledningsbrudd i kabelmatte som ligger knotete til" eller "vanninntregning i sikringsboks/rele" kan det fort bli verre og dyrere.

Jeg ville bestemt meg for en makssum nå, som du er villig til å bruke på feilsøking og utbedring før du trekker ut proppen. Laguna II er gode biler, forutsatt at man kan gjøre en god del selv. Om man må bruke verksted til det meste blir det fort et dyrt bilhold sett i forhold til mange andre ting.

 

Kunne gått over med et multimeter da og sjekket kabler for 14 volt mens bilen går selv, men jeg har ikke noe greie på å skifte kabler og sånt da. Ja, var litt rart, oppstod etter at jeg skiftet registerreim, men kan være tilfeldig da, batteriet skiftet jeg senere, trodde det var lite strøm som gjorde det at jeg ikke fikk start. Ja, får håpe det er billig fiks. SIkringsboksen er litt møkkete så jeg, men selve sikringene er vel reine nedi der

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Er du heldig, er det en rask diagnose via diagnoseverktøy og en billig fiks. Er du uheldig tar det veldig lang tid og det er dyre deler. Og så kan det være alt i mellom...

 

Ja, setter 10-15.000 som maks da hvis noe skal fikses, tror jeg

Lenke til kommentar
epifant skrev (Akkurat nå):

Ville opprettet en bruker her og spurt pent om hjelp: https://www.renaultforums.co.uk/forums/

Med tanke på modellens alder og pris er det nok mye DIY-kunnskap å hente der ute. Det norske renaultforumet ble dessverre lagt ned for noen år siden.

 

Fantastisk bil egentlig, aldri opplevd så bra motor før. Starter lettere enn nye biler. 107 hester, så er ganske sprek også. Takker for tipset, skal sjekke det ut

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 1.8 som nesten runda 330.000 km før jeg gav den opp. Kjøpt for ~25 000 mener jeg å huske, i 2012. Trygt kjøp, ettersom svoger hadde eid den før meg. Synes fremdeles designet holder seg bra. Nærmest rustfri under og nydelig kjørekomfort.

bilde-1_27614101482_o.jpeg.2f304b0994194bc180692a2230e7e760.jpeg

Endret av epifant
Lenke til kommentar
epifant skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde en 1.8 som nesten runda 330.000 km før jeg gav den opp. Kjøpt for ~25 000 mener jeg å huske, i 2012. Synes fremdeles designet holder seg bra. Nærmest rustfri under og nydelig kjørekomfort.

bilde-1_27614101482_o.jpeg.2f304b0994194bc180692a2230e7e760.jpeg

 

Ja, min har gått 261000 også, første bilen med høy milage for meg. Vakker bil du hadde

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere. 

Såpass. Vet du om noe lukt inni bilen, kjente en svak lukt av gass på en måte, slags fislukt. Er det noe spray man kan bruke i ventilasjonsrørene kanskje som dreper mugg, eller er det fra kjølevæske etter skifte av registerreim?

Lenke til kommentar
Nybegynnerbil skrev (6 minutter siden):

Er det noe spray man kan bruke i ventilasjonsrørene kanskje som dreper mugg

Du får kjøpt ett skum du kan ha i ventilasjonen, hjelper ofte på lukt. Får også spray bomber, fungerer bra det også. 

 

Angående feilsøking av elektrisk feil så er det veldig lotto. Jeg hwr forsøkt å finne en steømtjuv i to år på en bil. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Du får kjøpt ett skum du kan ha i ventilasjonen, hjelper ofte på lukt. Får også spray bomber, fungerer bra det også. 

 

Angående feilsøking av elektrisk feil så er det veldig lotto. Jeg hwr forsøkt å finne en steømtjuv i to år på en bil. 

 

Oki, skal se på biltema en dag hvis bilen virker for noe skum da, da lukter den som ny igjen. Strømtyv ja, er vel noe jording da, du må sette i gang motoren og bruke multimeter på alle kabler, 14 volt skal det være

Lenke til kommentar
Nybegynnerbil skrev (11 timer siden):

Kjøpte en bil fra 2005, Renault Laguna, og så skiftet jeg registerreim og vannpumpe, så nytt batteri men plutselig ville den ikke starte. Det er flere symptomer da på jordingsfeil, lykta på bakluka slår seg av treigt, elektriske vinduer foran åpnes ikke, batterilampa lyser, starteren bare går amok og klikker flere ganger på rad, når starteren går rundt så går den treigt sist gang selv om batteriet var bra, lampene på dashbordet slår seg av for raskt også. Først trodde vi det var batteriet eller starteren da så jeg tok den på verksted, men de tror det er jordingsfeil da, de sa ikke det, men de skal feilsøke det elektriske i morra. Sånn jeg har forstått det så går den en kabel fra minuspolen fra batteriet til karosseriet så deler får strøm, er det disse som er slitt? Blir det dyrt å gå over alt og finne jordingsfeilen tror dere? Er ganske ny med bil, ga bare 20.000 for den, men har brukt 9900 kroner på registerreim og 1100 på batteri :)

Tidsbruk på feilsøking er vanskelig å spå på elektriske feil av den arten, men det høres ut som du har krypestrøm/lekkasjestrøm, kan være alt fra skitne isolatorer,hovedpluss som er gnisset hull i mot gods, for lav isolasjonsresistans på plussleder i kabelbunt osv. Ville begynt med å sjekke plussisolator på starter og eventuellt rengjort den, ville også saumfart hovedpluss for å sjekke at isolasjonen var i orden, siden du også har feil med endel småelektronikk så kan det jo ligge en lekkasjestrøm i en av de mange kabelbunter som er i bilen.

Lenke til kommentar

"så skiftet jeg registerreim og vannpumpe"
Du gjorde dette selv elelr på verksted?

Om førstnevnte er ikke jordfeil no mystisk å feilsøke. Bare gå over alle kontakter til og dra motor, dynamo etc og puss der det er jordingspunkter. Kan også kjøpe ferdige kabler på biltema og legge opp ekstra jording. Har gjort dette på flere av mine biler for å være sikker på at det ikke blir noe trøbbel. Bare sørg for god kontakt mellom gods og ledning. Sjekk koblinger i sikringsboksen også.

Om sistnevnte så har verkstedet ansvar for at bilen kommer til bake med jordfeil, og da må de ordne opp i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...